ŠkVP
rybárstvo a životné prostredie
| |
ROČNÍK: DRUHÝ
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: ekológia
|
1 hodina týždenne,
spolu 30 vyučovacích hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové
vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie
výstupy
|
Kritériá
hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy
hodnotenia
|
Prostriedky
hodnotenia
|
Ekológia
ako veda
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Predmet
štúdia ekológie
|
1
|
Biológia
1.roč
Pestovanie
rastlín 1.roč
Chov
zvierat 1.roč
Rybárstvo
1.roč
Rybárska
technológia 1 .roč
|
·
definovať
ekológiu ako vede a predmet jej štúdia,
·
poznať
vedné disciplíny ekológie,
·
vysvetliť
vzťah ekológie k iným vedám,
|
·
charakterizoval
ekológiu a jej predmet,
·
vymenoval
vedné disciplíny ekológie,
·
charakterizoval
vzťah ekológie k iným vedám,
|
frontálne
skúšanie
|
|
Vzťah
ekológie k iným vedám
|
1
|
Organizmy
a prostredie
|
7
|
|
Žiak
má:
|
|
|
|
Faktory
prostredia
|
1
|
Biológia
1.roč
Pestovanie
rastlín 1.roč
Chov
zvierat 1.roč
Rybárstvo
1.roč
Rybárska
technológia 1 .roč
|
·
vymenovať
faktory prostredia,
·
vysvetliť
vplyv abiotických zložiek na organizmy,
·
charakterizovať
biotické podmienky života
|
·
vymenoval
faktory prostredia,
·
objasnil
vplyv svetla, tepla, vody, vzduchu a pôdy na organizmy,
·
ilustroval
vplyv abiotických podmienok života na konkrétnych príkladoch,
·
charakterizoval
biotické podmienky života,
|
Individuálne
skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
neštandardizovaný
didaktický test
|
Abiotické
podmienky prostredia
|
5
|
Biotické
podmienky života
|
1
|
Populácia
a ekosystém
|
10
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Populácia
|
1
|
Biológia
1.roč
Pestovanie
rastlín 1.roč
Chov
zvierat 1.roč
Rybárstvo
1.roč
Rybárska
technológia 1 .roč
|
·
definovať
pojem populácia
·
uviesť
príklady populácií,
·
vysvetliť
štruktúru populácie – veková, veľkostná, pohlavná, priestorová,
·
definovať
pojem spoločenstvo,
·
charakterizovať
medzidruhové vzťahy,
·
definovať
ekosystém,
·
opísať
vývoj ekosystému,
·
vysvetliť
trofické vzťahy v ekosystéme,
|
·
vysvetlil
pijem populácia a spoločenstvo,
·
uviedol
príklady populácií,
·
charakterizoval
jednotlivé druhy štruktúry populácie,
·
uviedol
konkrétne príklady medzidruhových vzťahov,
·
definoval
pojem ekosystém,
·
uviedol
konkrétne príklady ekosystémov,
·
vyjadril
vlastnými slovami proces sukcesie,
·
uviedol
trofické vzťahy v ekosystéme,
·
uviedol
príklady trofických reťazcov,
|
individuálne
skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
neštandardizovaný
didaktický test
|
Štruktúra
populácií
|
3
|
Medzidruhové
vzťahy
|
2
|
Etológia
|
5
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Predmet
štúdia etológie
|
1
|
Biológia
1.roč
Pestovanie
rastlín 1.roč
Chov
zvierat 1.roč
Rybárstvo
1.roč
Rybárska technológia 1
.roč
|
·
definovať
etológiu ako vedu,
·
vysvetliť
pojmy vrodené správanie – inštinkt, pud, kľúčový podnet,
biorytmus,
·
vysvetliť
pojmy fakultatívne a obligatórne správanie,
·
charakterizovať
funkčné druhy správania živočíchov
|
·
definoval
etológiu ako vedu,
·
vyjadriť
svojimi slovami pojmy vrodené správanie, inštinkt, pud, kľúčový
podnet, biorytmus,
·
vysvetlil
pojmy fakultatívne a obligatórne správanie,
·
vysvetliť
na konkrétnom príklade funkčné
druhy správania živočích,
|
individuálne
skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
neštandardizovaný
didaktický test
|
Vrodené
správanie – inštinkt, pud, kľúčový podnet, biorytmus
|
2
|
Získané
správanie
|
1
|
Funkčné
druhy správania živočíchov
|
1
|
Súčasné
problémy životného prostredia človeka
|
6
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Trvalo udržateľný
rozvoj
|
1
|
Biológia
1.roč
Pestovanie
rastlín 1.roč
Chov
zvierat 1.roč
Rybárstvo
1.roč
Rybárska
technológia 1 .roč
|
·
vysvetliť
princípy trvalo udržateľného rozvoja,
|
·
vysvetlil
svojimi slovami princípy trvalo udržateľného rozvoja
|
Individuálne
skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
neštandardizovaný
didaktický test
|
Globálne
problémy životného prostredia
|
4
|
·
vymenovať
a charakterizovať globálne problémy ŽP
·
vyjadriť
svoj názor na globálne problémy ŽP,
|
·
vymenoval
a vysvetlil globálne problémy ŽP – kyslé dažde, skleníkový
efekt, ozónová diera, strata biodiverzity, rozširovanie púšti, odlesňovanie,
·
prezentoval
svoj postoj ku globálnym problémom ŽP,
|
Medzinárodná
spolupráca
|
1
|
·
poznať
niektoré dôležité dohovory, týkajúce sa globálnych problémov,
|
·
vymenoval
dôležité medzinárodné dohovory o ZP.
·
Vyjadril
svoj názor na potrebu medzinárodnej spolupráce v ochrane ŽP,
|
Všeobecné pokyny
hodnotenia:
Pri hodnotení a klasifikácii žiakov uplatňovať Metodický
pokyn MŠ SR č. 8/2009-R zo 14. mája 2009.
Pri
každom hodnotení tematického celku používame všeobecné kritériá a klasifikáciu
uvedenú v tomto ŠkVP (pre jednotlivcov, skupinu, pre ústne). Neštandardizované
didaktické testy pripravuje vyučujúci.
Po
ukončení tematického celku v danom vyučovacom predmete pripraví vyučujúci
neštandardizovaný didaktický test na overenie vedomostí a zručností
žiakov. Otázky v písomnej práci a neštandardizovaných
didaktických testoch nesmú presahovať stanovenú úroveň vzdelávacích výstupov
v jednotlivých tematických celkoch. Hodnotenie písomnej práce a neštandardizovaného
didaktického testu stanovuje vyučujúci a žiaci sú s ním oboznámení
po ukončení testu. Výsledky písomnej práce a neštandardizovaného
didaktického testu sú významnou súčasťou sumatívneho hodnotenia a uchovávajú
sa počas doby štúdia žiaka. Vo výslednej
klasifikáciu sa odzrkadľuje súhrnne hodnotenie , ktoré sa odvíja od miery
zvládnutia obsahového a výkonového štandardu, priebežné
hodnotenie, ktoré preveruje schopnosť žiaka využiť medzipredmetové vzťahy
a uplatniť získané vedomosti a schopnosti pri riešení konkrétnych
úloh a práca žiaka v skupine.
Klasifikácia
písomných prác a neštandardizovaných didaktických testov:
Stupeň
1 – výborný,
žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na
90%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň
2 – chválitebný žiak
obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 75%, (z maximálneho
počtu bodov),
Stupeň
3 – dobrý
žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50
%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň
4 – dostatočný
žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na
30%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň
5 - nedostatočný žiak
obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda na menej ako 30 %, (z
maximálneho počtu bodov).
|