ROZPIS
UČIVA PREDMETU: Ekonomika
a podnikanie
|
2 hodiny týždenne 60
hodín
|
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia
vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
|
Podstata
a ciele podnikania
|
3
|
Manažment a marketing,
matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety, informatika,
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Podnikanie
a jeho ciele
|
1
|
|
·
charakterizovať
podnikateľskú činnosť
|
·
charakterizoval
podnikateľskú činnosť
|
|
|
|
Podnikateľ
a jeho základné znaky
|
1
|
|
·
vymedziť
základné znaky podnikania
|
·
vymedzil
základné znaky podnikania
|
|
|
|
Riziko
podnikania
|
1
|
|
·
povedať
v čom spočíva riziko podnikania a ako mu predchádzať
|
·
povedal,
v čom spočíva riziko podnikania a ako mu predchádzať
|
|
|
|
Podnik
|
8
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Charakteristika
podniku
|
1
|
|
·
charakterizovať
podnik
|
·
charakterizoval
podnik
|
|
|
|
Podniky
podľa vlastníctva a napojenia na ŠR
|
1
|
|
·
rozdeliť
podniky podľa vlastníctva a napojenia na štátny rozpočet
|
·
rozdelil
podniky podľa vlastníctva a napojenia na štátny rozpočet
|
|
|
|
Faktory
podnikateľskej činnosti
|
1
|
|
·
definovať
faktory podnikania
|
Definoval faktory
podnikania
|
|
|
|
Ciele
podniku
|
1
|
|
Podnikateľský
cyklus
|
1
|
|
·
rozdeliť
a povedať aké sú ciele podniku
|
·
rozdelil
a povedal, aké sú ciele podniku
|
|
|
|
Podnikanie
súkromne hospodáriacich roľníkov
|
1
|
|
·
poznať
všeobecnú krivku životného cyklu podniku z hľadiska efektívneho
podnikania
|
·
poznal
všeobecnú krivku životného cyklu podniku z hľadiska efektívneho
podnikania
|
|
|
|
Živnostenské
podnikanie
|
1
|
|
Podnikanie
bez právnej subjektivity
|
1
|
|
·
poznať
najdôležitejšie právne podmienky a formy podnikania
|
·
poznal
najdôležitejšie právne podmienky podnikania
|
|
|
|
·
porozumieť
a povedať legislatívno – technické stránky živnostenského
podnikania
|
·
porozumel
a povedal legislatívno- technické stránky živnostenského
podnikania
|
|
|
|
·
povedať
formy podnikania bez založenia právnej subjektivity, ich výhody a nevýhody
|
·
povedal
formy podnikania bez právnej subjektivity, ich výhody a nevýhody
|
|
|
|
Obchodné
záväzkové vzťahy
|
5
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Záväzkové
vzťahy podľa Obchodného zákonníka
|
1
|
|
·
porozumieť
celkovej úprave vzťahov vznikajúcich pri podnikaní osôb a spoločností
|
·
porozumel
celkovej úprave vzťahov vznikajúcich pri podnikaní osôb a spoločností
|
|
|
|
Vznik
záväzkových vzťahov, zabezpečenie záväzkov
|
1
|
|
·
pochopiť
a vysvetliť podstatu záväzkových vzťahov a poznať
jednotlivé záväzkové vzťahy
|
·
pochopil
a vysvetlil podstatu záväzkových vzťahov a poznal jednotlivé
vzťahy záväzkové
|
|
|
|
Porušenie
zmluvných povinností
|
1
|
|
Druhy
zmlúv podľa Obchodného zákonníka
|
1
|
|
·
objasniť
jednotlivé formy porušenia zmluvných povinností a vedieť ich
uplatniť v praxi
|
·
objasnil
jednotlivé formy porušenia zmluvných povinností a vedel ich využívať
v praxi
|
|
|
|
Iné
druhy zmlúv
|
1
|
|
·
poznať
obsah najviac používaných zmlúv v podnikaní
|
·
poznal
obsah najviac používaných zmlúv v podnikaní
|
|
|
|
·
vedieť
postupovať podľa Obchodného zákonníka
|
·
vedel
postupovať podľa Obchodného zákonníka
|
|
|
|
Financovanie
podnikateľských subjektov
|
13
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Ciele
a podstata financovania
|
1
|
|
·
povedať
podstatu financovania podnikateľských subjektov
|
·
povedal
podstatu financovania podnikateľských subjektov
|
|
|
|
Financovanie
z hľadiska času a cieľa
|
1
|
|
·
definovať
základné pojmy a finančné kategórie
|
·
definoval
základné pojmy a finančné kategórie
|
|
|
|
Financovanie
z okolitých zdrojov
|
1
|
|
·
charakterizovať
podstatu samofinancovania
|
·
charakterizoval
podstatu samofinancovania
|
|
|
|
Zakladateľský
rozpočet a jeho využitie
|
1
|
|
·
definovať
zakladateľský rozpočet a vedieť ho používať
|
·
definoval
zakladateľský rozpočet a vedel ho využívať
|
|
|
|
Interné
zdroje financovania
|
1
|
|
Rozdeľovanie
zisku
|
1
|
|
·
pochopiť
jednotlivé formy financovania z interných zdrojov podniku
|
·
pochopil
jednotlivé formy financovania z interných zdrojov podniku
|
|
|
|
Funkcie
odpisov v podniku
|
1
|
|
Postup
pri odpisovaní majetku
|
1
|
|
Financovanie
z ostatných interných zdrojov
|
1
|
|
·
vedieť
a použiť v praxi rozdelenie zisku
|
·
vedel
a použil v praxi rozdelenie zisku
|
|
|
|
Financovanie
z cudzích zdrojov, úver, leasing, tichí spoločníci
|
1
|
|
Povedať
akú funkciu majú odpisy
|
·
povedal
akú funkciu majú odpisy
|
|
|
|
·
vedieť
ako odpisujeme majetok podniku
|
·
vedel
ako odpisujeme majetok podniku
|
|
|
|
Financovanie
z úverov
|
1
|
|
Úverová
zmluva
|
1
|
|
·
vymenovať
financovanie z ostatných interných zdrojov
|
·
vymenoval
financovanie podniku z ostatných interných zdrojov
|
|
|
|
·
vedieť
povedať systém, formy a podstatu externých zdrojov financovania
|
·
vedel
povedať systém, formy a podstatu externých zdrojov financovania
|
|
|
|
·
vedieť
ich uplatniť v praxi
|
·
vedel
ich uplatniť v praxi
|
|
|
|
·
charakterizovať
a popísať úverovú zmluvu
|
·
charakterizoval
a popísal úverovú zmluvu
|
|
|
|
Zdravotné
a sociálne poistenie
|
6
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Zabezpečenie
rodín s deťmi
|
1
|
|
·
poznať
systém, podmienky a rozsah zdravotného a sociálneho zabezpečenia
|
·
poznal
systém, podmienky a rozsah zdravotného a sociálneho zabezpečenia
|
Dôchodkového
a nemocenského poistenia
|
|
|
Tvorba
a použitie dôchodkového zabezpečenia
|
1
|
|
Tvorba
a použitie sociálneho zabezpečenia
|
1
|
|
·
oboznámiť
sa s podstatou systému dôchodkového zabezpečenia
|
·
oboznámil
sa s podstatou systému dôchodkového zabezpečenia
|
|
|
|
Tvorba
a použitie zdravotného poistenia
|
1
|
|
·
vysvetliť
systém sociálneho poistenia občanov, jeho dôležitosť
|
·
vysvetlil
systém sociálneho poistenia občanov, jeho dôležitosť
|
|
|
|
Práva
a povinnosti poistenca
|
1
|
|
Orgány
zabezpečujúce a kontrolujúce poistenia
|
1
|
|
·
povedať
na čo slúži zdravotné poistenie, kto platí zdravotné poistenie
|
·
povedal
na čo slúži zdravotné poistenie, kto platí zdravotné poistenie
|
|
|
|
·
povedať
na čo slúži zdravotné poistenie, aké sú povinnosti a práva
poistenca
|
·
povedal
na čo slúži zdravotné poistenie, aké sú povinnosti a práva
poistenca
|
|
|
|
·
ovládať
systém a činnosť orgánov zdravotného, dôchodkového poistenia
|
·
ovládal
systém a činnosť orgánov zdravotného, dôchodkového poistenia
|
|
|
|
Sociálne
zabezpečenie v nezamestnanosti
|
4
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Nezamestnanosť
ako ekonomický jav
|
1
|
|
·
povedať,
ako rozdeľujeme práceschopné obyvateľstvo
|
·
povedal,
ako rozdeľujeme práceschopné obyvateľstvo
|
|
|
|
Riešenie
problému nezamestnanosti
|
1
|
|
·
poznať
možnosti riešenia nezamestnanosti u nás, ovládať aktívnu
politiku riešenia nezamestnanosti
|
·
poznal
možnosti riešenia nezamestnanosti u nás, ovládal aktívnu
politiku riešenia nezamestnanosti
|
|
|
|
Úrady
práce, ich právomoci a
povinnosti
|
1
|
|
Zákon
o zamestnanosti
|
1
|
|
·
oboznámiť
sa s postavením úradov práce, ich funkciou a kompetenciami
|
·
oboznámil
sa s postavením úradov práce, ich funkciou a kompetenciami
|
|
|
|
Ovládať
podstatu zákona o zamestnanosti, poznať inštitúcie a nástroje
podpory v zamestnanosti
|
·
ovládal
podstatu zákona o zamestnanosti, poznať inštitúcie a nástroje
podpory v nezamestnanosti
|
|
|
|
Pracovnoprávne
vzťahy podľa Zákonníka práce
|
5
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Vznik
a zánik pracovného pomeru
|
1
|
|
·
definovať
pracovný pomer, jeho vznik a zánik
|
·
definoval
pracovný pomer, jeho vznik a zánik
|
|
|
|
Práva
a povinnosti zamestnanca
|
1
|
|
·
vedieť
povedať práva a povinnosti zamestnanca
|
·
vedel
povedať práva a povinnosti zamestnanca
|
|
|
|
Práva
a povinnosti zamestnávateľa
|
1
|
|
·
vedieť
povedať práva a povinnosti zamestnávateľa
|
·
povedal
práva a povinnosti zamestnávateľa
|
|
|
|
Pracovná
zmluva
|
1
|
|
·
charakterizovať
a povedať náležitosti pracovnej zmluvy
|
·
charakterizoval
a povedal náležitosti pracovnej zmluvy
|
|
|
|
Mzda,
dovolenka, pracovný čas
|
1
|
|
·
definovať
mzdu, dovolenku a pracovný čas
|
·
definoval
mzdu, dovolenku a pracovný čas
|
|
|
|
Slovenská
republika a Európska únia
|
2
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
SR
a členstvo v EÚ
|
1
|
|
·
naučiť
sa ako podnikať v rámci EoÚ
|
·
naučil
a povedal ako podnikať v EÚ
|
|
|
|
Integračné
procesy a zoskupenia v Európe a vo svete
|
1
|
|
·
povedať
aké právne formy podnikania existujú
|
·
povedal
aké právne formy podnikania existujú
|
|
|
|
Vstupy
a výstupy z výroby a ich hodnotenie
|
4
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Náklady,
kalkulácie, výpočet vlastných nákladov
|
1
|
|
·
vypočítať
náklady
|
·
vypočítal
náklady
|
|
|
|
·
aplikovať
získané poznatky v praxi
|
·
aplikoval
získané poznatky v praxi
|
|
|
|
Výsledky
výroby – trhovosť, tvorba
|
1
|
|
·
vypočítať
hospodárnosť výroby
|
·
vypočítal
hospodárnosť výroby
|
|
|
|
Hodnotenie
výsledkov výroby - hospodárnosť
|
1
|
|
·
vypočítať
ekonomickú efektívnosť
|
·
vypočítal
ekonomickú efektívnosť
|
|
|
|
Hodnotenie
výsledkov výroby – ekonomická efektívnosť
|
1
|
|
Vzťah
ekonomiky a ekológie
|
3
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Zvyšovanie
hygienickej akosti potravín
|
1
|
|
·
povedať,
vysvetliť, ako zvyšujeme hygienickú akosť potravín
|
·
povedal
a vysvetlil, ako zvyšujeme hygienickú akosť potravín
|
|
|
|
Zdokonaľovanie
starostlivosti o ŽP
|
1
|
|
·
ovládať
a dbať o starostlivosť o životné prostredie
|
·
ovládal
zásady a dbal o životné prostredie
|
|
|
|
Následky
zo znehodnoteného ŽP
|
1
|
|
·
vedieť
povedať, aké sú následky zo znečisteného životného prostredia
|
·
vedel
povedať, aké sú následky zo znečisteného životného prostredia
|
|
|
|
Podnikateľský
zámer
|
7
|
Manažment
a marketing, matematika, úvod do sveta práce, odborné predmety,
informatika
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
Motivačné
Expozičné
Problémové
Samostatná
práca
Samostatné
štúdium literatúry
Fixačné
Klasické
did. Metódy
Brainstroming
|
Individuálna práca žiakov
Frontálna
práca žiakov
Skupinová
práca
Diskusie
Referáty
Práca
so zákonom a odbornou literatúrou
|
|
Charakteristika
podnik. zámeru
|
1
|
|
·
charakterizovať
podnikateľský zámer
|
·
charakterizoval
podnikateľský zámer
|
|
|
|
Štruktúra
podnik. zámeru
|
1
|
|
·
popísať
štruktúru podnikateľského zámeru
|
·
popísal
štruktúru podnikateľského zámeru
|
|
|
|
Obsah
podnik. zámeru
|
1
|
|
·
povedať
čo je obsahom podnikateľského zámeru
|
·
povedal
čo je obsahom podnikateľského zámeru
|
|
|
|
Opis
firmy, opis výrobku alebo služieb
|
1
|
|
·
vedieť
opísať firmu, výrobok alebo službu
|
·
vedel
opísať firmu, výrobok alebo službu
|
|
|
|
Analýza
trhu
|
1
|
|
·
urobiť
analýzu trhu
|
·
urobil
analýzu trhu
|
|
|
|
Realizácia
podnik. zámeru
|
1
|
|
·
realizovať
podnikateľský zámer
|
·
realizoval
podnikateľský zámer
|
|
|
|
Finančný
plán
|
1
|
|
·
zostaviť
konkrétny finančný plán podniku
|
·
zostavil
a v praxi využil poznatky pri zostave finančného plánu konkrétnej
firmy
|
|
|
|