Názov
predmetu |
učebná
prax |
Časový
rozsah výučby |
spolu
378 hodín |
Ročník
|
prvý,
druhý |
Kód
a názov študijného odboru |
45084 - rybárstvo a životné
prostredie |
Vyučovací
jazyk |
slovenský jazyk |
Charakteristika predmetu
Predmet učebná prax je koncipovaný tak, aby nadväzoval na odborné
teoretické predmety a zvyšoval odborné schopnosti a zručnosti
kvalifikovaného riadiaceho rybárskeho technika. Jeho výučba je orientovaná
do dvoch ročníkov štúdia a boli vyčlenené v 1. a 2. ročníku
po 6 hodin týždenne.
Odborný predmet učebná prax v rybárstvo a životné
prostredie rozvíja, rozširuje a prehlbuje učivo z teoretických
odborných predmetov, predovšetkým hydrobiológie, ichtyológie, vodného
hospodárstva, chorôb rýb, chovu rýb v riadenom prostredí a rybnikárstva.
Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získavajú pri štúdiu v tomto
predmete veľmi úzko súvisia s organizáciou pracovných postupov a spôsobmi
riadenia výroby. Naučia sa posudzovať zložitosť a namáhavosť pracovných
úkonov, hodnotiť kvalitu vykonanej práce. Zároveň získajú návyky v dodržiavaní
zásad hygieny a ochrany zdravia pri práci i životného prostredia.
Učivo zahŕňa poznatky z oblasti sietiarstva, ošetrovania rybníkov, zúrodňovania
rybníkov, nasadzovania a lovenia rybníkov, ovládania mechanizačných
prostriedkov, prepravy a distribúcie rýb, prikrmovania a kŕmenia rýb,
výteru rýb, opravy rybničných zariadení, prevádzky na rybníkoch,
prevencie a chorôb rýb, rybárskych revírov, vedenia prvotnej evidencie,
sádkovania a komorovania rýb.
Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti
a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie, aby získali a osvojili
si teoretické vedomosti a zručnosti v oblasti bezpečnosti a hygieny
práce a manipulácie s rybami. Žiakov budeme viesť aj k hospodárnemu
využívaniu krmív, hnojív a materiálov, ako i osobných pracovných
predmetov a pomôcok osobnej ochrany.
Metódy,
formy a prostriedky vyučovania predmetu učebná prax majú stimulovať
rozvoj poznávacích schopnosti žiakov, podporovať ich cieľavedomosť,
samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania,
pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť
spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať,
povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať
jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci
študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného
rozhovoru, názornej ukážky s využívaním pracovného náradia, technológií
a technologických postupov používaných priamo v praxi s možnosťou
využívania najnovších poznatkov a technológií. Odporúčajú sa využívať
aj rybárske časopisy. Je možné ho spájať do týždenných blokov.
V rámci
medzipredmetových vzťahov vo vyučovaní predmetu učebná prax uplatňujeme
prepojenie teoretických poznatkov z teoretických odborných predmetov s praktickými
poznatkami, skúsenosťami, postupmi, návykmi. Výchovné a vzdelávacie
stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka.
V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové
kompetencie, tvorivo riešiť problémy a spôsobilosti,
využívať informačné technológie.
K významným
prvkom vo výchovno-vzdelávacom procese predmetu učebná prax patrí vyučovanie
na vlastnom rybárskom stredisku a na zmluvných pracoviskách, kde majú
žiaci možnosť rozšíriť poznatky z chovu rýb o nové formy a technológie
chovu.
Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom
vyučovacieho predmetu učebná prax je poskytnúť žiakom súbor vedomosti,
zručnosti a kompetencií o chove hospodársky cenných rýb v riadenom
hospodárstve a na voľných vodách, o plemenárskej práci a rozmnožovaní,
o chovateľských a technologických podmienkach chovu rýb, hygiene,
prevencií a liečení, výžive a kŕmení, lovení, technológií spracovania
a uvedení na trh ako i ďalšom využití rybieho mäsa. Zabezpečiť
prípravu žiakov tak, aby boli schopní riadiť a organizovať prácu na
rybárskom stredisku, viesť evidenciu, vytvárať podmienky pre chov rýb a pre
zavádzanie nových poznatkov, postupov a technológií, využívať a ovládať
ich v rozsahu potrieb rybárstva.
Okrem
vedomosti, zručnosti a kompetencií formovať u mladých ľudí ich
postoje, viesť ich k dodržiavaniu etických a ľudských princípov,
budovať dobré medziľudské vzťahy, ochranu vlastného zdravia a aktívne pôsobiť
na zabezpečenie ochrany životného prostredia. Viesť žiakov k porozumeniu
základných vedeckých, technologických a technických metód, postupov a nástrojov
a rozvíjať poznatky a zručnosti pri ich aplikácií, potrebných
pre kvalifikovaný výkon povolania na trhu práce. Pripravovať žiakov pre
celoživotné vzdelávanie.
Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií:
Kompetencie absolventa
Absolvent
po absolvovaní vzdelávacieho programu disponuje týmito kompetenciami:
Kľúčové kompetencie
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,
-
podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,
-
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,
-
orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie,
posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,
-
ovládať operácie pri práci s počítačom,
-
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho
výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať
a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,
-
oboznámiť sa s motivačnými vzdelávacími programami, ktoré sú
zamerané na riešenie problémov a poskytovanie prístupných príležitostí
pre celoživotné vzdelávanie, ktoré vytvára možnosť virtuálnej komunikácie
medzi lokálnymi komunitami.
Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti
-
významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých
cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,
-
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,
formulovať, pozorovať, triediť a merať,
-
overovať a interpretovať získané údaje,
-
rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,
-
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne
myslenie,
-
samostatne predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je zodpovedný,
-
predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií
pre ostatných členov tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými,
či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,
-
ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť
zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť
a stratégiu jeho rozvoja,
-
samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť
jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu
druhých,
-
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje,
-
určovať vážne nedostatky
a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom
raste,
-
stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností,
záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,
-
plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom
a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie,
sebahodnotenia a vlastného rozhodovania,
-
overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory,
postoje a správanie druhých,
-
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj
fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného
štýlu a závislostí,
-
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,
-
predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez
zaujatosti posudzovať návrhy druhých,
-
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov,
predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe
k druhým.
Schopnosť
tvorivo riešiť problémy
-
objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy
problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,
-
získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce
sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,
-
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať
informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému
najdôležitejšie,
-
určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností
riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších
súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,
-
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho,
-
poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie,
vyučovanie),
-
vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
-
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Podnikateľské
spôsobilosti
-
vedieť
efektívne využívať všetky zdroje na dosiahnutie priaznivého výsledku
hospodárenia,
využívať
zásady konštruktívnej kritiky, vedieť primerane kritizovať, ale aj znášať
kritiku od druhých,
vedieť
ovplyvňovať druhých a koordinovať ich úsilie,
operatívne
sa rozhodovať a prijímať opatrenia,
vykonávať
aj nepopulárne, ale správne opatrenia
a rozhodnutia, myslieť systémovo a komplexne,
rešpektovať
právo a zodpovednosť,
mať
zodpovedný postoj k vlastnej profesijnej budúcnosti a ďalšiemu
vzdelávaniu, uvedomovať si význam celoživotného učenia a byť
pripravený prispôsobovať sa k zmeneným pracovným podmienkam,
sledovať
a hodnotiť vlastný úspech vo svojom učení, prijímať hodnotenie výsledkov
svojho učenia zo strany iných ľudí,
poznať
možnosti ďalšieho vzdelávania, hlavne v odbore prípravy a povolaní,
mať
prehľad o možnostiach uplatnenia na trhu práce v danom odbore, cieľavedomé
a zodpovedne rozhodovať o svojej budúcej profesií a vzdelávacej
ceste,
mať
reálnu predstavu o pracovných a iných podmienkach v odbore, o požiadavkách
zamestnávateľov na pracovné činnosti a vedieť ich porovnávať so
svojimi predstavami a reálnymi predpokladmi,
dokázať
vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti v súlade s realitou
trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími možnosťami.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,
vybrať
kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické),
ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,
Spôsobilosť
byť demokratickým občanom
-
porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,
-
uvedomiť si a rešpektovať, že telesná, citová,
rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné a vzájomne sa
dopĺňajú,
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme,
-
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,
-
orientovať
sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,
-
chápať
problémy zachovávania a ochrany životného prostredia, drogovej závislosti
najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne pristupovať k riešeniu
týchto problémov,
-
chápať
pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom
kontexte,
-
tvorivo
riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov,
rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní
podnetov, iniciatív a vytváraní možností,
-
dodržiavať
zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká,
vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií,
-
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,
-
uvedomovať
si vlastnú kultúrnu, národnú a osobnostnú identitu, pristupovať s toleranciou
k identite druhých,
-
zaujímať
sa aktívne o politické a spoločenské dianie u nás a vo
svete,
Všeobecné kompetencie
Odborné kompetencie
Požadované
vedomosti
Stratégia vyučovania
Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov
tematického celku |
Stratégia vyučovania |
|
Metódy |
Formy práce |
|
Úvodná
inštruktáž o praxi |
informačnoreceptívna
– výklad reproduktívna
– riadený rozhovor |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie exkurzia
– rybárske strediska Turca |
Výter
rýb |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie Práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Sietiarstvo |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Ošetrovanie
rybníkov |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Výlovy
rybníkov |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Ovládanie
mechanizačných prostriedkov |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Výživa
a kŕmenie rýb |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Zimovanie
rýb |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Umelý
a poloumelý výter rýb |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Preprava
a distribúcia rýb |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Zooveterinárne
opatrenia |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Rybárske
revíry |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Vedenie
prvotnej evidencie |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca samostatná
práca |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov |
Ošetrovanie
a oprava zariadení rybníkov |
informačnoreceptívna
– výklad názorná
ukážka pozorovanie práca manipulácia samostatná
práca motorický
tréning |
frontálna
výučba frontálna
a individuálna práca žiakov demonštrácia
a pozorovanie |
Učebné zdroje
Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
Názov
tematického celku |
Odborná
literatúra |
Didaktická
technika |
Materiálne
výučbové prostriedky |
Ďalšie
zdroje (internet,
knižnica, ... |
Úvodná
inštruktáž o praxi |
Zákon
o bezpečnosti a ochrane
zdravia pri práci č.330/1996 Z. z. v znení... a zákona č.
215/2004 Z .z. |
PC |
ochranné
pomôcky, tabuľa |
vnútorné
predpisy školy CD
– Vstupná inštruktáž, Stal sa úraz čo s ním, učebné
texty |
Výter
rýb |
Pokorný
J a kol.: Pstruhařství. Informatorium, spol. s r. o. Praha
1998 Košťanová
M.:Rybárska technológia 2. Kontakt plus, s.r.o. Bratislava 2002 Čítek
J. a kol.: Rybnikářství. Informatorium. Praha 1993 |
|
pracovné
oblečenie, ochranné
pomôcky, generačný
materiál, vytierací
stôl, misky, vaničky, utierky, liaharenské
prístroje, podložky, žľaby, kruhové
nádrže |
poznámky
z praxe, internet |
Sietiarstvo |
Adámek
Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing, a.s. |
PC |
náradie
na sieťovanie – ihla, mierka, háčik, nite, laná, šnúry, rybárska
sieťovina, rám
podberáka, poškodená
sieťovina, podberáky,
vatka, pomôcky
– sviečka, nožnice zápalky, tabuľa |
poznámky
z praxe |
Ošetrovanie
rybníkov |
Čítek
J. a kol.: Rybnikářství. Informatorium. Praha 1993 Košťanová
M.: Rybárska technológia 1. Kontakt plus, s. r. o. Bratislava 2001 |
PC |
pracovné
oblečenie, ochranné
pomôcky, pracovné
náradie, rybník
a rybničné zariadenia |
učebný
text – rybárska technológia 1 poznámky
z praxe internet |
Výlovy
rybníkov |
Pokorný
J. a kol.: Pstruhařství. Informatorium, spol. s r. o. Praha
1998 Čítek
J. a kol.: Rybnikářství. Informatorium. Praha 1993 Košťanová
M., Příhoda J.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus, s.r.o.
Bratislava 2003 Adámek
Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing, a.s. |
PC |
pracovné
oblečenie, ochranné
pomôcky, náradie
na výlov – vatka, laná, vaničky, vedro, debne, podberáky, triedička,
váha, dopravný prostriedok |
poznámky
z praxe internet |
Ovládanie
mechanizačných prostriedkov |
Košťanová
M., Příhoda J.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus, s.r.o.
Bratislava 2003 |
|
loď,
veslá, tyč, záchranná vesta, záchranný kruh, lano |
internet |
Výživa
a kŕmenie rýb |
Košťanová
M., Příhoda J.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus, s.r.o.
Bratislava 2003 Košťanová
M.:Rybárska technológia 2. Kontakt plus, s.r.o. Bratislava 2002 Čítek
J. a kol.: Rybnikářství. Informatorium. Praha 1993 Pokorný
J. a kol.: Pstruhařství. Informatorium, spol. s r. o. Praha
1998 |
|
katalógy
krmív, kŕmne tabuľky, krmivo, lopatka, vedro, váha, kŕmidla,
teplomer, oximeter |
poznámky
z praxe |
Zimovanie
rýb |
Košťanová
M., Příhoda J.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus, s.r.o.
Bratislava 2003 Čítek
J. a kol.: Rybnikářství. Informatorium. Praha 1993 |
|
rozmrazovače,
sekera na ľad, pila na ľad, pracovné a ochranné pomôcky |
poznámky
z praxe |
Umelý
a poloumelý výter rýb |
Pokorný
J. a kol.: Pstruhařství. Informatorium, spol. s r. o. Praha
1998 Čítek
J. a kol.: Rybnikářství. Informatorium. Praha 1993 Košťanová
M.:Rybárska technológia 2. Kontakt plus, s.r.o. Bratislava 2002 |
|
generačný
materiál, manipulačné nádrže, vytierací stôl, misky, vaničky, utierky, liaharenské
prístroje, podložky, žľaby,
sádky, rybníčky,
vytieracie hniezda, stoly, plastové vrecia |
poznámky
z praxe, internet |
Preprava
a distribúciarýb |
Čítek
J. a kol.: Rybnikářství. Informatorium. Praha 1993 Pokorný
J. a kol.: Pstruhařství. Informatorium, spol. s r. o. Praha
1998 |
|
sádky,
dopravníky, prepravné vozidla, prepravné debne, podberáky, vaničky, váha,
transportér, centrálne manipulačné sádky, špeciálne vozidla |
poznámky
z praxe internet |
Zooveterinárne
opatrenia |
Pokorný
J. a kol.: Pstruhařství. Informatorium, spol. s r. o. Praha
1998 Čítek
J. a kol.: Nemoci sladkovodních a akvarijních ryb.
Informatorium, spol. s r. o. Praha 1997 Košťanová
M., Příhoda J.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus, s.r.o.
Bratislava 2003 Příhoda
J.,Andrejí J., Rybárstvo 3 Kontakt
plus, s.r.o. Bratislava 2003 |
|
podberák,
vanička, dezinfekčné prípravky, ochranné pomôcky, bazén, medikované
krmiva, čistiace a dezinfekčné prostriedky |
poznámky
z praxe |
Rybárske
revíry |
Adámek
Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing, a.s. Košťanová
M., Příhoda J.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus, s.r.o.
Bratislava 2003 Pokorný
J. a kol.: Pstruhařství. Informatorium, spol. s r. o. Praha
1998 |
|
plôdik,
plastové vrecia, prepravné
prostriedky, stavebný materiál, pracovné náradie, motorový a batériový
elektroagregát , podberáky, vaničky, plastové vedra, prepravné debne |
poznámky
z praxe |
Vedenie
prvotnej evidencie |
|
|
doklady
prvotnej evidencie, písacie potreby |
poznámky
z praxe |
Ošetrovanie
a oprava zariadení rybníkov |
Čítek
J. a kol.: Rybnikářství. Informatorium. Praha 1993 Košťanová
M.: Rybárska technológia 1. Kontakt plus, s. r. o. Bratislava 2001 |
|
výstroj
na lovenie rýb, siete, náradie,
rybníky a rybničné zariadenia, mechanizačné prostriedky, náradie,
pomôcky, dosky |
rybárska
technológia 1 (učebný text) |
|
|
|
|
|