Kľúčove kompetencie

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

a)      Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-          vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-          reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku,

-          podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-          vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-          aktívne komunikovať v jednom cudzom jazyku,

-          vedieť samostatne rozhodovať o úprave informačného materiálu vzhľadom na druh oznámenia a širší okruh užívateľov,

-          štylizovať listy (formálne, neformálne), informačné útvary (inzerát, oznam), vyplňovať formuláre (životopis, žiadosť),

-          navrhovať návody k činnostiam, písať odborné materiály a dokumenty v materinskom a cudzom jazyku,

-          osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-          spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa účelu oznámenia, s ohľadom na potreby užívateľa,

-          orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,

-           vyhľadávať i využívať jazykové a iné výrazové prostriedky pri riešení zadaných úloh a tém v cudzom jazyku,

-          vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom i cudzom jazyku,

-          rozlišovať rôzne druhy a techniky čítania, ovládať orientáciu  v texte a jeho rozbor z hľadiska kompozície a štýlu v materinskom i cudzom jazyku,

-          ovládať operácie pri práci s počítačom,

-          pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,

-          pochopiť a osvojiť si metódy informačnej i komunikačnej technológie, vrátane možnosti učenia sa formou on-line,

-          oboznámiť sa s motivačnými vzdelávacími programami, ktoré sú zamerané na riešenie problémov a poskytovanie prístupných príležitostí pre celoživotné vzdelávanie, ktoré vytvára možnosť virtuálnej komunikácie medzi lokálnymi komunitami.

b)      Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-         významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

-         vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotézy,

-         overovať a interpretovať získané údaje,

-         rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

-         rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-         samostatne predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je zodpovedný,

-         predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými, či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,

-         ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

-         samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,

-         vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-         určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,

-         stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,

-         plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania,

-         overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,

-         mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomý dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-         prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-         predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

-         prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

c)       Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-          objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-          získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-          zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-          určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-          vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-          poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

-          vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), 

-          spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.         

d)      Podnikateľské spôsobilosti

Absolvent má:

­         pochopiť podstatu a princíp podnikania, mať predstavu o základných právnych, ekonomických, administratívnych, osobnostných a etických aspektoch súkromného podnikania,

­         orientovať sa v rôznych štatistických údajoch a vedieť ich využívať pre vlastné podnikanie,

­         samostatne plánovať finančné prostriedky vzhľadom na potreby a ciele podnikania,

­         vedieť sa orientovať v jednoduchom účtovníctve a stratégii odpisov,

-         vedieť efektívne využívať všetky zdroje na dosiahnutie priaznivého výsledku    hospodárenia,

-          ovládať právne predpisy v oblasti obchodných a pracovnoprávnych vzťahov,

­         pracovať so základnými informáciami  v jednom cudzom jazyku,

­         rozpoznávať a rozvíjať kvality riadiaceho zamestnanca s aspektom na komunikatívne schopnosti, asertivitu, kreativitu a odolnosť voči stresom,

­         vedieť vystihnúť princípy odmeňovania a oceňovania aktívnych i tvorivých zamestnancov a motivovať ich,

­         ovládať princípy priebežnej kontroly, diagnostiky skutočného stavu a úrovne podniku,

­         využívať zásady konštruktívnej kritiky, vedieť primerane kritizovať, ale aj znášať kritiku od druhých,

­         vedieť ovplyvňovať druhých a koordinovať ich úsilie,

­         operatívne sa rozhodovať a prijímať opatrenia,

­         vykonávať aj nepopulárne, ale správne  opatrenia a rozhodnutia, myslieť systémovo a komplexne,

­         rešpektovať právo a zodpovednosť,

­         mať zodpovedný postoj k vlastnej profesijnej budúcnosti a ďalšiemu vzdelávaniu, uvedomovať si význam celoživotného učenia a byť pripravený prispôsobovať sa  zmeneným pracovným podmienkam,

­         sledovať a hodnotiť vlastný úspech vo svojom učení, prijímať hodnotenie výsledkov svojho učenia zo strany iných ľudí,

­         poznať možnosti ďalšieho vzdelávania, hlavne v odbore prípravy a povolaní,

­         mať prehľad o možnostiach uplatnenia na trhu práce v danom odbore, cieľavedome a zodpovedne rozhodovať o svojej budúcej profesii a vzdelávacej ceste,

­         mať reálnu predstavu o pracovných a iných podmienkach v odbore, o požiadavkách zamestnávateľov na pracovné činnosti a vedieť ich porovnávať so svojimi predstavami i reálnymi predpokladmi,

­          dokázať vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti v súlade s realitou trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími možnosťami.  

e)      Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­          zoznámiť sa s rôznymi druhmi počítačových programov a spôsobom ich obsluhy,

-          ovládať obsluhu  periférnych zariadení potrebných na činnosť používaného programu,

­          pracovať s aplikačným programom potrebným na výkon povolania,

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

­          vybrať kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické), ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,

­          graficky znázorňovať reálne situácie a úlohy, kde takéto znázorňovanie pomáha pri kvantitatívnom riešení úlohy,

-          komunikovať elektronickou poštou, využívať prostriedky online a offline komunikácie,

-          evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-          chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

-          posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

f)        Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-          porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,

-          uvedomiť si a rešpektovať, že telesná, citová, rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné a vzájomne sa dopĺňajú,

-          konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-          poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-          orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

-          uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,

-          poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-          uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-          pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky a komunikačných systémov,

-          chápať problémy zachovania mieru, bezpečnosti jednotlivcov, národov a štátov, zachovávania a ochrany životného prostredia, vyčerpania nerastných surovín, liečenia civilizačných nemocí, populačnej explózie v rozvojových krajinách, drogovej závislosti najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne pristupovať k riešeniu týchto problémov,

-          uvedomiť si a orientovať sa v problematike nerovnomerného hospodárskeho rozvoja, etnických, rasových a náboženských konfliktov, terorizmu a navrhovať cesty na ich odstránenie,

-          chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,

-          tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,

-          dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbii a diskriminácii,

-          konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

-          uvedomovať si vlastnú kultúrnu, národnú a osobnostnú identitu, pristupovať s toleranciou k identite druhých,

-          zaujímať sa aktívne o politické a spoločenské dianie u nás a vo svete,

-          uznávať tradície a hodnoty svojho národa, chápať jeho minulosť i súčasnosť v európskom a svetovom kontexte

-          podporovať hodnoty miestnej, národnej, európskej i svetovej kultúry a mať k nim vytvorený pozitívny vzťah.


Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: mája 12, 2009.