Popis ŠkVP

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Na úvod Hore Ďalej



 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

Príprava v školskom vzdelávacom programe Rybárstvo a životné prostredie v študijnom odbore 4215 6 00 rybárstvo zahŕňa teoretické, praktické vyučovanie a prípravu, ako aj výchovu mimo vyučovania. Teoretické vyučovanie je poväčšine organizované v priestoroch školy a praktické vyučovanie je organizované formou učebnej, odbornej a individuálnej praxe v školskom rybochovnom zariadení, priamo na pracoviskách budúcich potencionálnych zamestnávateľov, ako aj formou zahraničných výmenných praxí. Štvorročný odbor štúdia je koncipovaný homogénne ako odbor profesijnej prípravy pre úsek chovu a spracovania rýb, ako aj pre potreby rybárskych zväzov, so zameraním na tvorbu a ochranu životného prostredia a so základnými predpokladmi pre výkon obchodno-podnikateľských aktivít.

Predpokladom pre prijatie do študijného odboru je úspešné ukončenie základnej školy a zdravotné spôsobilosti uchádzačov o štúdium. Pri prijímaní na štúdium sa tiež hodnotí  prospech a správanie na základnej škole, záujem uchádzačov o štúdium a výsledky prijímacieho konania. Konkretizácia kritérií na prijímacie skúšky, vrátane bodového hodnotenia, sú stanovené každoročne. 

Stratégia výučby školy vytvára priestor pre rozvoj nielen odborných, ale aj všeobecných a kľúčových kompetencií. Najväčší dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti žiaka. Všeobecná zložka vzdelávania vychádza zo skladby všeobecnovzdelávacích predmetov učebného plánu. V jazykovej oblasti je vzdelávanie a príprava zameraná na slovnú a písomnú komunikáciu, ovládanie oznamovacieho odborného prejavu v slovenskom jazyku, na vyjadrovanie sa v bežných situáciách spoločenského a pracovného styku v cudzom jazyku. Žiaci sa tiež oboznamujú s vývojom ľudskej spoločnosti, základnými princípmi etiky, práva – všeobecného aj odborného a so zásadami spoločenského správania i protokolu. Osvojujú si základy matematiky, chémie a informatiky, ktoré sú nevyhnutné pre výkon povolania. V odbornom vzdelávaní je príprava zameraná na oblasť rybného hospodárstva a životného prostredia, spracovania rýb, ekonomiky a  pod. V rámci praxe žiaci získavajú teoretické a praktické zručnosti na úseku chovu, spracovania a distribúcie rýb. Veľký dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti žiaka, na formovanie jeho osobnostných a profesionálnych vlastností, hrdosti na povolanie, postojov a hodnotovej orientácie.

Škola vo výučbovej stratégii uprednostňuje tie vyučovacie metódy, ktoré vedú k harmonizácii teoretickej a praktickej prípravy tak pre profesionálny život, ako aj pre život v spoločnosti a medzi ľuďmi. Výučba je orientovaná na uplatnenie autodidaktických metód (samostatné učenie a práca), hlavne pri riešení problémových úloh, tímovej práci a spolupráci. Uplatňujú sa metódy dialogické formou účelovo zameraných diskusií alebo brainstormingu, ktoré naučia žiakov komunikovať s druhými ľuďmi na báze ľudskej slušnosti a ohľaduplnosti. Poskytujú žiakom priestor na vytvorenie si vlastného názoru založeného na osobnom úsudku. Vedú žiakov k odmietaniu populistických praktík a extrémistických názorov. Učia ich chápať zložitosť medziľudských vzťahov a nevyhnutnosť tolerancie. Metódy činnostne zameraného vyučovania (praktické práce) sú predovšetkým aplikačného a heuristického typu (žiak poznáva reálny život, vytvára si názor na základe vlastného pozorovania a objavovania), ktoré im pomáhajú pri praktickom poznávaní reálneho sveta a života. Aj keby boli vyučovacie metódy tie najlepšie, nemali by šancu na úspech bez pozitívnej motivácie žiakov, tzn. vnútorné potreby žiakov vykonávať konkrétnu činnosť sú tou najdôležitejšou oblasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Preto naša škola kladie veľký dôraz na motivačné činitele – súťaže, simulačné a situačné metódy, riešenie konfliktových situácií, verejné prezentácie  výrobkov a pod. Uplatňované metódy budú konkretizované na úrovni učebných osnov jednotlivých predmetov. Metodické prístupy sú priebežne vyhodnocované a modifikované podľa potrieb a na základe skúseností vyučujúcich učiteľov.

Teoretické vyučovanie je realizované v budove školy, v tichom a harmonicky vyrovnanom prostredí. Praktická príprava prebieha v 1. ročníku v školskom rybochovnom zariadení a v odborných učebniach, v 2. ročníku na strediskách v rámci Turca. V 3. a 4. ročníku sa k nim pripája aj praktické vyučovanie v rámci celého Slovenska, ako aj prax v zahraničí – v Českej republike.

Kľúčové, všeobecné a odborné kompetencie sú rozvíjané priebežne a spôsob ich realizácie je konkretizovaný v učebných osnovách jednotlivých vyučovacích predmetov. Škola bude rozvíjať aj kompetencie v rámci pracovného prostredia školy, napr. schopnosť autonómneho rozhodovania, komunikačné zručnosti, posilňovanie sebaistoty a sebavedomia, schopnosť riešiť problémy a správať sa zodpovedne (umiestnime na chodbách schránku dôvery, prostredníctvom ktorej môžu žiaci zadávať otázky, vznášať protesty a pripomienky).

Školský vzdelávací program Rybárstvo a životné prostredie je určený pre uchádzačov s dobrým zdravotným stavom. Pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa pristupuje s ohľadom na doporučenie špeciálnych pedagógov a psychológov vo vzťahu na individuálne potreby žiaka, stupeň a typ poruchy, úroveň kompenzácie poruchy a možnosti školy. Študijný odbor 4215 6 00 nie je vhodný pre žiakov s mentálnym postihnutím, s vážnymi poruchami zraku a s vážnym telesným narušením. Pre tento odbor sa vyžaduje zdravotný preukaz. Presnejšie  zdravotné požiadavky sú charakterizované kapitole 4.4 „Zdravotné požiadavky na žiaka“.

Činnosť školy v oblasti spoločenského a kultúrneho života je veľmi bohatá a pestrá nielen pri aktivitách súvisiacich s činnosťou školy, ale aj v mimoškolskej oblasti. Žiaci svoje odborné vedomosti a zručnosti budú prezentovať na rybárskych súťažiach, ktoré sa organizujú jednak v rámci školy, ale aj na medzinárodnej úrovni v rámci krajín V4. Týchto aktivít sa zúčastnia aj učitelia  odborných predmetov vo funkcii pedagogického dozoru a členov odborných komisií. Samostatnosť, húževnatosť a pracovitosť našich žiakov bude ocenená tak zo strany školy, ako zo strany poriadateľov. V oblasti tvorby a ochrany životného prostredia sa žiaci zapoja do rôznych aktivít v rámci výchovy mimo vyučovania. Veľké množstvo záujmových krúžkov (jazykové, športové, profesné a iné) ponúkajú našim žiakom efektívne využívať svoj voľný čas.

Klasifikácia prebieha podľa klasifikačného poriadku. Výsledky žiakov sa hodnotia priebežne na základe kritérií, s primeranou náročnosťou a pedagogickým taktom. Podklady pre hodnotenie sa získavajú sústavným sledovaním výkonu žiaka a jeho pripravenosti na vyučovanie, rôznymi metódami a prostriedkami hodnotenia, analýzou činnosti žiaka, konzultáciami s ostatnými učiteľmi, vrátane výchovného poradcu a zamestnancov pedagogicko-psychologiských poradní, rozhovormi so žiakom, jeho rodičmi, ale aj s inštruktormi praktickej prípravy, ktorí boli poverení praktickou inštruktážou zo strany svojho zamestnávateľa. Pri hodnotení sa využívajú kritériá hodnotenia na zabezpečenie jeho objektivity. Žiaci sú s hodnotením oboznámení. Podrobnejšie sú formy a metódy definované učebnými osnovami jednotlivých predmetov. Žiaci sú s hodnotením a jeho zdôvodnením oboznamovaní priebežne.


Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 07, 2009.