|
ŠkVP |
Príprava
v školskom vzdelávacom programe Rybárstvo a životné prostredie v
študijnom odbore 4215 6 00 rybárstvo zahŕňa teoretické, praktické
vyučovanie a prípravu, ako aj výchovu mimo vyučovania. Teoretické vyučovanie
je poväčšine organizované v priestoroch školy a praktické vyučovanie
je organizované formou učebnej, odbornej a individuálnej praxe v školskom
rybochovnom zariadení, priamo na pracoviskách budúcich potencionálnych
zamestnávateľov, ako aj formou zahraničných výmenných praxí. Štvorročný
odbor štúdia je koncipovaný homogénne ako odbor profesijnej prípravy pre úsek
chovu a spracovania rýb, ako aj pre potreby rybárskych zväzov, so
zameraním na tvorbu a ochranu životného prostredia a so základnými
predpokladmi pre výkon obchodno-podnikateľských aktivít. Predpokladom
pre prijatie do študijného odboru je úspešné ukončenie základnej školy a zdravotné
spôsobilosti uchádzačov o štúdium. Pri prijímaní na štúdium sa tiež
hodnotí prospech a správanie
na základnej škole, záujem uchádzačov o štúdium a výsledky prijímacieho
konania. Konkretizácia kritérií na prijímacie skúšky, vrátane bodového
hodnotenia, sú stanovené každoročne. Stratégia
výučby školy vytvára priestor pre rozvoj nielen odborných, ale aj všeobecných
a kľúčových kompetencií. Najväčší dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti
žiaka. Všeobecná zložka vzdelávania vychádza zo skladby všeobecnovzdelávacích
predmetov učebného plánu. V jazykovej oblasti je vzdelávanie a príprava
zameraná na slovnú a písomnú komunikáciu, ovládanie oznamovacieho
odborného prejavu v slovenskom jazyku, na vyjadrovanie sa v bežných
situáciách spoločenského a pracovného styku v cudzom jazyku. Žiaci
sa tiež oboznamujú s vývojom ľudskej spoločnosti, základnými princípmi
etiky, práva – všeobecného aj odborného a so zásadami spoločenského
správania i protokolu. Osvojujú si základy matematiky, chémie a informatiky,
ktoré sú nevyhnutné pre výkon povolania. V odbornom vzdelávaní je príprava
zameraná na oblasť rybného hospodárstva a životného prostredia,
spracovania rýb, ekonomiky a pod. V rámci praxe žiaci získavajú
teoretické a praktické zručnosti na úseku chovu, spracovania a distribúcie
rýb. Veľký dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti žiaka, na formovanie jeho
osobnostných a profesionálnych vlastností, hrdosti na povolanie, postojov a hodnotovej
orientácie. Škola
vo výučbovej stratégii uprednostňuje tie vyučovacie metódy, ktoré vedú k harmonizácii
teoretickej a praktickej prípravy tak pre profesionálny život, ako aj
pre život v spoločnosti a medzi ľuďmi. Výučba je orientovaná na
uplatnenie autodidaktických metód (samostatné učenie a práca), hlavne
pri riešení problémových úloh, tímovej práci a spolupráci. Uplatňujú
sa metódy dialogické formou účelovo zameraných diskusií alebo brainstormingu,
ktoré naučia žiakov komunikovať s druhými ľuďmi na báze ľudskej
slušnosti a ohľaduplnosti. Poskytujú žiakom priestor na vytvorenie si
vlastného názoru založeného na osobnom úsudku. Vedú žiakov k odmietaniu
populistických praktík a extrémistických názorov. Učia ich chápať
zložitosť medziľudských vzťahov a nevyhnutnosť tolerancie. Metódy činnostne
zameraného vyučovania (praktické práce) sú predovšetkým aplikačného a heuristického
typu (žiak poznáva reálny život, vytvára si názor na základe vlastného
pozorovania a objavovania), ktoré im pomáhajú pri praktickom poznávaní
reálneho sveta a života. Aj keby boli vyučovacie metódy tie najlepšie,
nemali by šancu na úspech bez pozitívnej motivácie žiakov, tzn. vnútorné
potreby žiakov vykonávať konkrétnu činnosť sú tou najdôležitejšou
oblasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Preto naša škola kladie veľký dôraz
na motivačné činitele – súťaže, simulačné a situačné metódy,
riešenie konfliktových situácií, verejné prezentácie výrobkov a pod.
Uplatňované metódy budú konkretizované na úrovni učebných osnov
jednotlivých predmetov. Metodické prístupy sú priebežne vyhodnocované a modifikované
podľa potrieb a na základe skúseností vyučujúcich učiteľov. Teoretické
vyučovanie je realizované v budove školy, v tichom a harmonicky
vyrovnanom prostredí. Praktická príprava prebieha v 1. ročníku v školskom
rybochovnom zariadení a v odborných učebniach, v 2. ročníku na
strediskách v rámci Turca. V 3. a 4. ročníku sa k nim pripája
aj praktické vyučovanie v rámci celého Slovenska, ako aj prax v zahraničí
– v Českej republike. Kľúčové,
všeobecné a odborné kompetencie sú rozvíjané priebežne a spôsob
ich realizácie je konkretizovaný v učebných osnovách jednotlivých vyučovacích
predmetov. Škola bude rozvíjať aj kompetencie v rámci pracovného
prostredia školy, napr. schopnosť autonómneho rozhodovania, komunikačné zručnosti,
posilňovanie sebaistoty a sebavedomia, schopnosť riešiť problémy a správať
sa zodpovedne (umiestnime na chodbách schránku dôvery, prostredníctvom
ktorej môžu žiaci zadávať otázky, vznášať protesty a pripomienky). Školský vzdelávací program Rybárstvo a životné prostredie je určený pre uchádzačov s dobrým zdravotným stavom. Pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa pristupuje s ohľadom na doporučenie špeciálnych pedagógov a psychológov vo vzťahu na individuálne potreby žiaka, stupeň a typ poruchy, úroveň kompenzácie poruchy a možnosti školy. Študijný odbor 4215 6 00 nie je vhodný pre žiakov s mentálnym postihnutím, s vážnymi poruchami zraku a s vážnym telesným narušením. Pre tento odbor sa vyžaduje zdravotný preukaz. Presnejšie zdravotné požiadavky sú charakterizované kapitole 4.4 „Zdravotné požiadavky na žiaka“. Činnosť
školy v oblasti spoločenského a kultúrneho života je veľmi bohatá
a pestrá nielen pri aktivitách súvisiacich s činnosťou školy,
ale aj v mimoškolskej oblasti. Žiaci svoje odborné vedomosti a zručnosti
budú prezentovať na rybárskych súťažiach, ktoré sa organizujú jednak v rámci
školy, ale aj na medzinárodnej úrovni v rámci krajín V4. Týchto aktivít
sa zúčastnia aj učitelia odborných predmetov vo funkcii pedagogického
dozoru a členov odborných komisií. Samostatnosť, húževnatosť a pracovitosť
našich žiakov bude ocenená tak zo strany školy, ako zo strany poriadateľov.
V oblasti tvorby a ochrany životného prostredia sa žiaci zapoja do
rôznych aktivít v rámci výchovy mimo vyučovania. Veľké množstvo záujmových
krúžkov (jazykové, športové, profesné a iné) ponúkajú našim žiakom
efektívne využívať svoj voľný čas. Klasifikácia
prebieha podľa klasifikačného poriadku. Výsledky žiakov sa hodnotia priebežne
na základe kritérií, s primeranou náročnosťou a pedagogickým
taktom. Podklady pre hodnotenie sa získavajú sústavným sledovaním výkonu
žiaka a jeho pripravenosti na vyučovanie, rôznymi metódami a prostriedkami
hodnotenia, analýzou činnosti žiaka, konzultáciami s ostatnými učiteľmi,
vrátane výchovného poradcu a zamestnancov pedagogicko-psychologiských
poradní, rozhovormi so žiakom, jeho rodičmi, ale aj s inštruktormi
praktickej prípravy, ktorí boli poverení praktickou inštruktážou zo strany
svojho zamestnávateľa. Pri hodnotení sa využívajú kritériá hodnotenia na
zabezpečenie jeho objektivity. Žiaci sú s hodnotením oboznámení.
Podrobnejšie sú formy a metódy definované učebnými osnovami jednotlivých
predmetov. Žiaci sú s hodnotením a jeho zdôvodnením oboznamovaní
priebežne. |
Copyright or other proprietary statement goes here.
|