| |
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: choroby
rýb
|
10
konzultačných hodín
|
|
Mesiac
|
Dátum
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
|
|
|
1
Úvod
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
Význam
predmetu, škody vznikajúce ochorením rýb
|
|
Učivo z chorôb rýb
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo,
riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a učebnú prax.
|
vyjadriť
vlastnými slovami význam predmetu,
opísať
škody vznikajúce ochorením rýb,
|
vyjadril
vlastnými slovami význam predmetu,
opísal
škody vznikajúce ochorením rýb,
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie,
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
2
Všeobecná prevencia a zoohygiena v chove rýb
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
Klinický
stav rýb: Charakteristika
zdravia a choroby, faktory
ovplyvňujúce klinický stav rýb
Abiotické činitele životného
prostredia ovplyvňujúce zdravotný stav rýb
Biotické činitele životného
prostredia ovplyvňujúce zdravotný stav rýb
Vnútorné príčiny
ovplyvňujúce zdravie rýb – stav organizmu ryby
Vnútorné príčiny
ovplyvňujúce zdravie rýb – stav organizmu ryby
Vplyv chovateľských
metód na zdravie rýb
Priebeh
ochorenia
Patologicko –
anatomické procesy
Priebeh a ukončenie
choroby
Rozdelenie chorôb
Vyšetrovanie
zdravotného stavu:
Posudzovanie reflexov a výživového
stavu
Posudzovanie povrchu
tela, laboratórne vyšetrenie rýb
Pitva ryby
Zoohygiena v chove
rýb
áklady
prevencie chorôb:
Všeobecné zásady
prevencie, imunostimulanty, imunizácia
Asanačné opatrenia
Karanténa a izolácia
Odber a zasielanie
vzoriek rýb a vody na laboratórne vyšetrenie
Základy liečby chorôb,
liečivé kúpele rýb a ikier
Liečivé kúpele rýb a
ikier
Podávanie liečiv v krmive
Evidencia liečenia
|
|
|
charakterizovať
pojmy zdravie a choroba
vymenovať
a charakterizovať jednotlivé abiotické činitele ovplyvňujúce
zdravotný stav rýb,
objasniť
biotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,
vysvetliť
vlastnými slovami vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb,
opísať
vplyv chovateľského prostredia a chovateľských metód na zdravie
rýb,
opísať
patologicko – anatomické procesy,
vysvetliť
priebeh a ukončenie choroby,
vymenovať
rozdelenie chorôb rýb,
objasniť
vlastnými slovami reflexy zdravých a chorých rýb, charakterizovať
výživný stav zdravých a chorých rýb,
opísať
ako sa posudzuje povrch tela rýb,
vysvetliť
pojem zoohygiena,
vymenovať
a opísať jednotlivé zložky životného prostredia rýb ovplyvňujúce
ich zdravie,
vyjadriť
vlastnými slovami všeobecné zásady prevencie,
opísať
význam imunostimulantov a imunizácie,
vysvetliť
a charakterizovať jednotlivé asanačné opatrenia,
objasniť
pojmy karanténa a izolácia,
opísať
odber vzoriek,
vyjadriť
vlastnými slovami základy liečenia chorôb,
objasniť
význam liečebných kúpeľov,
vysvetliť
zásady používania liečebných kúpeľov,
opísať
podávanie liečiv v krmive
objasniť
a zdôvodniť evidenciu liečenia rýb,
|
charakterizoval
pojmy zdravie a choroba
|
písomné skúšanie,
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
Učivo z chorôb rýb
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo,
riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a učebnú prax.
|
|
|
vymenoval
a charakterizoval jednotlivé abiotické činitele ovplyvňujúce
zdravotný stav rýb,
objasnil
biotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,
vysvetlil
vlastnými slovami vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb,
opísal
vplyv chovateľského prostredia a chovateľských metód na zdravie
rýb,
|
|
|
|
opísal
patologicko – anatomické procesy,
vysvetlil
priebeh a ukončenie choroby,
vymenoval
rozdelenie chorôb rýb,
objasnil
vlastnými slovami reflexy zdravých a chorých rýb, charakterizoval
výživný stav zdravých a chorých rýb,
opísal
ako sa posudzuje povrch tela rýb,
vysvetlil
pojem zoohygiena,
vymenoval
a opísal jednotlivé zložky životného prostredia rýb ovplyvňujúce
ich zdravie,
vyjadril
vlastnými slovami všeobecné zásady prevencie,
opísal
význam imunostimulantov a imunizácie,
vysvetlil
a charakterizoval jednotlivé asanačné opatrenia,
objasnil
pojmy karanténa a izolácia,
opísal
odber vzoriek,
vyjadril
vlastnými slovami základy liečenia chorôb,
objasnil
význam liečebných kúpeľov,
vysvetlil
zásady používania liečebných kúpeľov,
opísal
podávanie liečiv v krmive
objasnil
a zdôvodnil evidenciu liečenia rýb,
|
|
|
|
|
|
|
|
3
Choroby rýb a špeciálna prevencia chorôb rýb
|
7
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
3.1
Choroby ikier a vreckového plôdika
|
1
|
Učivo z chorôb rýb
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo,
riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a učebnú prax.
|
charakterizovať
najdôležitejšie choroby ikier a plôdika,
|
charakterizoval
najdôležitejšie choroby ikier a plôdika,
|
písomné skúšanie,
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
Choroby ikier
Choroby plôdika
|
|
|
|
|
3.2
Nenákazlivé choroby
|
2
|
|
Mechanické poškodenie,
dusenie rýb
Teplotný šok, poruchy
vyvolané kyslou alebo zásaditou vodou
Otravy, toxická nekróza
žiaber
Aflatoxikóza,
gastroenteritídy
Ceroidná degenerácia
pečene, nefrokalcinóza
Hypovitaminózy a
avitaminózy
|
|
vysvetliť
vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby abiotického pôvodu a prevenciu
voči ním,
opísať
otravy rýb, objasniť príčiny vzniku otráv, kategorizáciu otráv a ako
postupovať pri otrave rýb,
objasniť
pojem toxická nekróza žiabrí,
príčiny vzniku a prevenciu,
vysvetliť
vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby alimentárneho
pôvodu, liečenie a prevenciu voči ním,
|
vysvetlil
vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby abiotického pôvodu a prevenciu
voči ním,
opísal
otravy rýb, objasnil príčiny vzniku otráv, kategorizáciu otráv a ako
postupovať pri otrave rýb,
objasnil
pojem toxická nekróza žiabrí,
príčiny vzniku a prevenciu,
vysvetlil
vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby alimentárneho
pôvodu, liečenie a prevenciu voči ním,
|
|
|
|
|
|
3.3
Nákazlivé choroby rýb
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3.1 Virózy
|
1
|
Učivo z chorôb rýb
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo,
riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a učebnú prax.
|
|
|
|
|
|
|
|
Charakteristika vírusov
Vírusové choroby
|
|
charakterizovať
vírusy,
objasniť
prevenciu proti virózam,
opísať
vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších
viróz,
|
charakterizoval
vírusy,
objasnil
prevenciu proti virózam,
opísal
vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších
viróz,
|
písomné skúšanie,
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
3.3.2
Bakteriózy
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
Charakteristika baktérií
Bakteriálne choroby
Charakteristika plesní
Plesňové choroby rýb
|
|
charakterizovať
baktérie,
objasniť
prevenciu proti bakteriózam,
opísať
vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších
bakterióz,
charakterizovať
plesne,
objasniť
prevenciu proti plesniam,
opísať
vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších
mykóz,
|
charakterizovať
baktérie,
objasniť
prevenciu proti bakteriózam,
opísať
vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších
bakterióz,
charakterizoval
plesne,
objasnil
prevenciu proti plesniam,
opísal
vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších
mykóz,
|
písomné skúšanie,
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
3.4
Invázne – parazitárne choroby rýb
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Charakteristika a rozdelenie
parazitárnych chorôb
Prevencia parazitóz
Charakteristika
jednobunkovcov
Choroby spôsobené
jednobunkovcami
Charakteristika
parazitických červov
Choroby spôsobené červami
Charakteristika
parazitických článkonožcov
Choroby spôsobené článkonožcami
|
|
Učivo z chorôb rýb
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo,
riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a učebnú prax.
|
charakterizovať
parazitárne choroby,
vysvetliť
rozdelenie parazitárnych chorôb,
objasniť
prevenciu proti parazitózam,
opísať
jednobunkovce,
objasniť
vlastnými slovami vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu
najdôležitejších protozoóz,
opísať
parazitické červy,
objasniť
vlastnými slovami vznik, priebeh
príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších helmintóz
opísať
parazitické článkonožce,
objasniť
vlastnými slovami vznik, priebeh
príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších artropodóz
|
charakterizoval
parazitárne choroby,
vysvetlil
rozdelenie parazitárnych chorôb,
objasnil
prevenciu proti parazitózam,
opísal
jednobunkovce,
objasnil
vlastnými slovamivznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu
najdôležitejších protozoóz,
opísal
parazitické červy,
objasnil
vlastnými slovami vznik, priebeh
príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších helmintóz,
opísal
parazitické článkonožce,
objasnil
vlastnými slovami vznik, priebeh
príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších atropodóz,
|
písomné skúšanie,
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|