Home Up Mapa stránok

2. ročník

školský vzdelávaci program                                           

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  choroby rýb

10 konzultačných hodín

Mesiac

Dátum

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

 

 

1  Úvod

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Význam predmetu, škody vznikajúce ochorením rýb

 

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami význam predmetu,

*        opísať škody vznikajúce ochorením rýb,

*        vyjadril vlastnými slovami význam predmetu,

*        opísal škody vznikajúce ochorením rýb,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

 

 

2  Všeobecná prevencia a zoohygiena v chove rýb

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Klinický stav rýb: Charakteristika zdravia a choroby, faktory ovplyvňujúce klinický stav rýb

Abiotické činitele životného prostredia ovplyvňujúce zdravotný stav rýb

Biotické činitele životného prostredia ovplyvňujúce zdravotný stav rýb

Vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb – stav organizmu ryby

Vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb – stav organizmu ryby

Vplyv chovateľských metód na zdravie rýb

Priebeh ochorenia

Patologicko – anatomické procesy

Priebeh a ukončenie choroby

Rozdelenie chorôb

Vyšetrovanie zdravotného stavu:

Posudzovanie reflexov a výživového stavu

Posudzovanie povrchu tela, laboratórne vyšetrenie rýb

Pitva ryby

Zoohygiena v chove rýb

áklady prevencie chorôb:

Všeobecné zásady prevencie, imunostimulanty, imunizácia

Asanačné opatrenia

Karanténa a izolácia

Odber a zasielanie vzoriek rýb a vody na laboratórne vyšetrenie

Základy liečby chorôb, liečivé kúpele rýb a ikier

Liečivé kúpele rýb a ikier

Podávanie liečiv v krmive

Evidencia liečenia

 

 

charakterizovať pojmy zdravie a choroba

*        vymenovať a charakterizovať jednotlivé abiotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,

*        objasniť biotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,

*        vysvetliť vlastnými slovami vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb,

*        opísať vplyv chovateľského prostredia a chovateľských metód na zdravie rýb,

*        opísať patologicko – anatomické procesy,

*        vysvetliť priebeh a ukončenie choroby,

*        vymenovať rozdelenie chorôb rýb,

*        objasniť vlastnými slovami reflexy zdravých a chorých rýb, charakterizovať výživný stav zdravých a chorých rýb,

*        opísať ako sa posudzuje povrch tela rýb, 

*        vysvetliť pojem zoohygiena,

*        vymenovať a opísať jednotlivé zložky životného prostredia rýb ovplyvňujúce ich zdravie,

*        vyjadriť vlastnými slovami všeobecné zásady prevencie,

*        opísať význam imunostimulantov a imunizácie,

*        vysvetliť a charakterizovať jednotlivé asanačné opatrenia,

*        objasniť pojmy karanténa a izolácia,

*        opísať odber vzoriek,

*        vyjadriť vlastnými slovami základy liečenia chorôb,

*        objasniť význam liečebných kúpeľov,

*        vysvetliť zásady používania liečebných kúpeľov,

*        opísať podávanie liečiv v krmive

*        objasniť a zdôvodniť evidenciu liečenia rýb,

charakterizoval pojmy zdravie a choroba

písomné skúšanie,

neštandardizovaný didaktický test.

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

 

*         

*        vymenoval a charakterizoval jednotlivé abiotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,

*        objasnil biotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,

*        vysvetlil vlastnými slovami vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb,

*        opísal vplyv chovateľského prostredia a chovateľských metód na zdravie rýb,

*         

*        opísal patologicko – anatomické procesy,

*        vysvetlil priebeh a ukončenie choroby,

*        vymenoval rozdelenie chorôb rýb,

*        objasnil vlastnými slovami reflexy zdravých a chorých rýb, charakterizoval výživný stav zdravých a chorých rýb,

*        opísal ako sa posudzuje povrch tela rýb,

*        vysvetlil pojem zoohygiena,

*        vymenoval a opísal jednotlivé zložky životného prostredia rýb ovplyvňujúce ich zdravie,

*        vyjadril vlastnými slovami všeobecné zásady prevencie,

*        opísal význam imunostimulantov a imunizácie,

*        vysvetlil a charakterizoval jednotlivé asanačné opatrenia,

*        objasnil pojmy karanténa a izolácia,

*        opísal odber vzoriek,

*        vyjadril vlastnými slovami základy liečenia chorôb,

*        objasnil význam liečebných kúpeľov,

*        vysvetlil zásady používania liečebných kúpeľov,

*        opísal podávanie liečiv v krmive

*        objasnil a zdôvodnil evidenciu liečenia rýb,

 

 

 

 

3  Choroby rýb a špeciálna prevencia chorôb rýb

7

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

3.1  Choroby ikier a vreckového plôdika

1

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        charakterizovať najdôležitejšie choroby ikier a plôdika,

*        charakterizoval najdôležitejšie choroby ikier a plôdika,

písomné skúšanie,

neštandardizovaný didaktický test.

Choroby ikier

Choroby plôdika

 

 

 

3.2 Nenákazlivé choroby

2

Mechanické poškodenie, dusenie rýb

Teplotný šok, poruchy vyvolané kyslou alebo zásaditou vodou

Otravy, toxická nekróza žiaber

Aflatoxikóza, gastroenteritídy

Ceroidná degenerácia pečene, nefrokalcinóza

 

Hypovitaminózy a avitaminózy

 

*        vysvetliť vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby abiotického pôvodu a prevenciu voči ním,

*        opísať otravy rýb, objasniť príčiny vzniku otráv, kategorizáciu otráv a ako postupovať pri otrave rýb,

*        objasniť pojem toxická nekróza  žiabrí, príčiny vzniku a prevenciu,

*        vysvetliť vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby alimentárneho  pôvodu, liečenie a prevenciu voči ním,

*         

*        vysvetlil vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby abiotického pôvodu a prevenciu voči ním,

*        opísal otravy rýb, objasnil príčiny vzniku otráv, kategorizáciu otráv a ako postupovať pri otrave rýb,

*        objasnil pojem toxická nekróza  žiabrí, príčiny vzniku a prevenciu,

*        vysvetlil vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby alimentárneho  pôvodu, liečenie a prevenciu voči ním,

*         

 

 

 

 

3.3  Nákazlivé choroby rýb

4

 

*         

*         

 

 

 

 

3.3.1 Virózy

1

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*         

*         

 

 

 

 

Charakteristika vírusov

Vírusové choroby

 

*        charakterizovať vírusy,

*        objasniť prevenciu proti virózam,

*        opísať vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších viróz,

*        charakterizoval vírusy,

*        objasnil prevenciu proti virózam,

*        opísal vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších viróz,

písomné skúšanie,

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

3.3.2  Bakteriózy

1

*         

*         

 

 

 

 

Charakteristika baktérií

Bakteriálne choroby

Charakteristika plesní

Plesňové choroby rýb

 

*        charakterizovať baktérie,

*        objasniť prevenciu proti bakteriózam,

*        opísať vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších bakterióz,

*        charakterizovať plesne,

*        objasniť prevenciu proti plesniam,

*        opísať vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších mykóz,

*        charakterizovať baktérie,

*        objasniť prevenciu proti bakteriózam,

*        opísať vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších bakterióz,

*        charakterizoval plesne,

*        objasnil prevenciu proti plesniam,

*        opísal vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších mykóz,

písomné skúšanie,

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

3.4  Invázne – parazitárne choroby rýb

2

 

*         

*         

 

 

 

 

Charakteristika a rozdelenie parazitárnych chorôb

Prevencia parazitóz

Charakteristika jednobunkovcov

Choroby spôsobené jednobunkovcami

Charakteristika parazitických červov

Choroby spôsobené červami

Charakteristika parazitických článkonožcov

Choroby spôsobené článkonožcami

 

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        charakterizovať parazitárne choroby,

*         vysvetliť rozdelenie parazitárnych chorôb,

*        objasniť prevenciu proti parazitózam,

*        opísať jednobunkovce,

*        objasniť  vlastnými slovami vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších protozoóz,

*        opísať parazitické červy,

objasniť vlastnými slovami vznik,  priebeh príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších helmintóz

*        opísať parazitické článkonožce,

*        objasniť vlastnými slovami vznik,  priebeh príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších artropodóz

*        charakterizoval parazitárne choroby,

*         vysvetlil rozdelenie parazitárnych chorôb,

*        objasnil prevenciu proti parazitózam,

*        opísal jednobunkovce,

*        objasnil  vlastnými slovamivznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších protozoóz,

*        opísal parazitické červy,

*        objasnil vlastnými slovami vznik,  priebeh príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších helmintóz,

*        opísal parazitické článkonožce,

*        objasnil vlastnými slovami vznik,  priebeh príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších atropodóz,

písomné skúšanie,

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

 

 

 

*         

*         

 

 

 

 

 

 

 

*         

*         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*         

*         

 

 

 

 

Home ] Up ]

Send mail to soupar@souparmt.edu.sk  with questions or comments about this web site.
Last modified: augusta 30, 2010