|
Charakteristika predmetu
Odborný
premet choroby rýb svojim obsahom nadväzuje na poznatky získané v predmetoch
biológia, chémia, ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, vodné hospodárstvo, spracovanie rýb, chov akvárijnych rýb, rybárstvo
vo voľných vodách a učebnú prax, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje.
Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a podtémy), jeho výučba
je orientovaná do 4. ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci
získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb,
ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy
a súvislosti medzi: -
intenzifikáciou
rybárskej výroby, ktorá zvyšuje riziko vzniku chorôb a výrobou
kvalitného, zdravotne nezávadného rybieho mäsa
pre spotrebiteľa; -
intenzívnym
chovom rýb v stále
komplikovanejších podmienkach životného prostredia rýb a ekonomickou
efektívnosťou ich výroby; -
dôsledným
dodržiavaním technologických postupov a cieľavedomou pravidelnou
starostlivosťou o dobrý zdravotný stav obsádok. Učivo
začína poskytnutím základných vedomostí o podmienkach starostlivosti
o zdravie chovaných rýb, o spôsoboch ako zabrániť vzniku a šíreniu
chorôb ako aj o škodách vznikajúcich ochorením rýb. Učivo sa skladá
z poznatkov, pomocou ktorých sa žiaci naučia poznávať a posudzovať
zdravé a choré ryby, vonkajšie a vnútorné príčiny vzniku chorôb,
vyšetrovať zdravotný stav a pozovať reflexy rýb.
V odbornom predmete choroby
rýb žiak získa vedomosti o zoohygiene
v chove rýb, o základoch prevencie, o základoch liečenia a o nenákazlivých
aj nákazlivých chorobách rýb. Odborný
predmet choroby rýb je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími
predmetmi rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, rybárstvo vo voľných
vodách, chov akvárijnych rýb a učebnou
praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa
schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné
spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania predmetu choroby rýb majú stimulovať
rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť,
samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania,
pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť
spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať,
povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať
jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci
študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného
rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú
sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou
tematikou. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom
vyučovacieho predmetu choroby rýb v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo
je poskytnúť žiakom súbor
vedomostí, zručností a kompetencií o zásadách hygieny
prostredia, v ktorom žijú ryby, o základoch
prevencie, o príčinách, vývoji a následkami chorôb, ale aj o základoch
liečenia chorôb, o vzťahoch a súvislostiach medzi životným prostredím
– vodou, pôvodcami chorôb a rybami, a tak formovať logické
myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie
využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom
živote. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete choroby rýb
smeruje k pochopeniu prírody ako celku
a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa
systém, chápať organizmus v interakcii
so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme
živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať
kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: V
odbornom predmete choroby rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú:
Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text
v materinskom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu,
veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj
krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných
prejavov, -
spracovávať písomné textové informácie
(osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy
medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom
jazyku, -
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na
procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného
pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného
trhu práce, Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne
myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje, -
rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej
atmosfére, -
hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj
fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného
štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez
zaujatosti posudzovať návrhy druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov,
predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe
k druhým. Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa
priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať
informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému
najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho, -
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent má:
pracovať
s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Spôsobilosť
byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet, -
uvedomiť
si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú
jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť
a budúcnosť, -
poznať,
uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému
rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty, -
uvedomiť
si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného
sveta, -
pochopiť
globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj
masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky
a komunikačných systémov, -
chápať
pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom
kontexte, -
tvorivo
riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov,
rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní
podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať
zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká,
vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií, -
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo
odbornom predmete choroby rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú:
Požadované
vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|