Home Up Mapa stránok

Choroby rýb

školský vzdelávaci program                                           
Sl. jazyk a lit. Anglický jazyk Konverzácia AJ Ruský jazyk Dejepis Ekológia Biológia Mattematika Informatika Ekonomika a pod. Účtovnictvo Manažment a mark. Ochrana prírody Rybárstvo Ryb. technolog. Vod. hosp. Pestov. rastlín Chov zvierat Mechanizácia Učeb. prax Ryb. vo voľ. vodách Spracovanie rýb Choroby rýb Chov akv. rýb Chov vodnej hyd. Šp. stroje a zar. Spr. poľ. prod. Psychológ. trhu Pod., obch. a sl.

 

2. ročník

Názov predmetu

choroby rýb

Časový rozsah výučby

60 hodín

Ročník

štvrtý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 00 rybárstvo
45084 00 rybárstvo a životné prostredie

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu        

Odborný premet choroby rýb svojim obsahom nadväzuje na poznatky získané v predmetoch biológia, chémia, ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, vodné hospodárstvo, spracovanie rýb, chov akvárijnych rýb, rybárstvo vo voľných vodách a učebnú prax, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a podtémy), jeho výučba je orientovaná do 4. ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi:

-       intenzifikáciou rybárskej výroby, ktorá zvyšuje riziko vzniku chorôb a výrobou kvalitného, zdravotne nezávadného rybieho mäsa  pre spotrebiteľa;

-       intenzívnym chovom rýb  v stále komplikovanejších podmienkach životného prostredia rýb a ekonomickou efektívnosťou  ich výroby;

-       dôsledným dodržiavaním technologických postupov a cieľavedomou pravidelnou starostlivosťou o dobrý zdravotný stav obsádok.

Učivo začína poskytnutím základných vedomostí o  podmienkach starostlivosti o zdravie chovaných rýb,  o spôsoboch ako zabrániť vzniku a šíreniu chorôb ako aj o škodách vznikajúcich ochorením rýb. Učivo sa skladá z poznatkov, pomocou ktorých sa žiaci naučia poznávať a posudzovať zdravé a choré ryby, vonkajšie a vnútorné príčiny vzniku chorôb, vyšetrovať zdravotný stav a pozovať reflexy rýb.   V odbornom predmete  choroby rýb  žiak získa vedomosti o zoohygiene v chove rýb, o základoch prevencie, o základoch liečenia a o nenákazlivých aj nákazlivých chorobách rýb.

Odborný predmet choroby rýb je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, rybárstvo vo voľných vodách, chov akvárijnych rýb  a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania predmetu choroby rýb majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou  tematikou.

Výchovné a vzdelávacie stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka. V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie tvorivo riešiť problémy a spôsobilosti využívať informačné technológie.  Preto je dôležitou súčasťou teoretického poznávania a zároveň prostriedkom precvičovania, upevňovania, prehlbovania a systematizácie poznatkov okrem iného aj riešenie kvantitatívnych a kvalitatívnych úloh z učiva jednotlivých tematických celkov, úloh komplexného charakteru, ktoré umožňujú spájať a využívať poznatky z viacerých častí učiva v rámci medzi predmetových vzťahov. 

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Výučba bude prebiehať v bežnej triede.

 

 Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu choroby rýb v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o zásadách hygieny prostredia, v ktorom žijú ryby,  o základoch prevencie, o príčinách, vývoji a následkami chorôb, ale aj  o základoch liečenia chorôb, o vzťahoch a súvislostiach medzi životným prostredím – vodou, pôvodcami chorôb a rybami, a tak formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete choroby rýb smeruje k pochopeniu prírody ako celku  a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém,  chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

V odbornom predmete choroby rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti

      Absolvent má:

-       vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-       reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text v materinskom jazyku,

-       podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-       vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-       osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-       spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,

-       vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom jazyku,

-       pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

 

-       vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,

-       rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne myslenie,

-       vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-       rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

-       hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých,

-       mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-       prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-       predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

-       prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

 

-       získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-       zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-       vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-       spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.     

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

 

­          pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-       evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

 

-       konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-       poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-       uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,

-       poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-       uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-       pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky a komunikačných systémov,

-       chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,

-       tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,

-       dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií,

-       konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

 

Vo odbornom predmete choroby rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-               ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-               poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch  rýb,

-               poznať jednotlivé druhy a kategórie rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-               vedieť sa orientovať metodikách, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom

-               poznať základy morfológie, anatómie a fyziológie  rýb,

-               ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu a rozmnožovania rýb vzhľadom na riziko vzniku choroby,

-               vedieť diagnostikovať najčastejšie a významné rozšírené prejavy chorôb i škodcov rýb,

-               definovať princípy preventívnych opatrení vo výrobnom procese a na voľných vodách,

-               poznať ochranu proti negatívnym vplyvom na ryby s ohľadom na používané technológie a výrobné oblasti,

-               poznať a vedieť predchádzať možným rizikám a zdrojom negatívnych vplyvov na ekológiu i životné prostredie vyplývajúcich z chovu rýb,

 

 

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod do predmetu choroby rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

 

 

frontálna výučba

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Všeobecná prevencia a zoohygiena v chove rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

sokratovský - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

 

Choroby rýb a špeciálna prevencia chorôb rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

sokratovský - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

 

 

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod do predmetu choroby rýb

Příhoda J., Andreji J.: Rybárstvo . Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Svobodová Z., Tesarčík J.: Nemoci sladkovodných a akvárijných ryb. Informatórium. Praha 1997 

meotar  dataprojektor

fólie

tabuľa

učebnica

internet

Všeobecná prevencia a zoohygiena v chove rýb

Příhoda J., Andreji J.: Rybárstvo . Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Svobodová Z., Tesarčík J.: Nemoci sladkovodných a akvárijných ryb. Informatórium. Praha 1997

meotar  dataprojektor

fólie

obrázky učebnica

tabuľa

Internet

Choroby rýb a špeciálna prevencia chorôb rýb

Příhoda J., Andreji J.: Rybárstvo . Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Svobodová Z., Tesarčík J.: Nemoci sladkovodných a akvárijných ryb. Informatórium. Praha 1997

meotar  dataprojektor

fólie

obrázky

tabuľa

učebnica

internet

 

 

Home ] Up ] 2. ročník ]

Send mail to soupar@souparmt.edu.sk  with questions or comments about this web site.
Last modified: augusta 30, 2010