Na úvod Hore Mapa stránok
Stredná odborná škola rybárska

II. ročník
I. ročník II. ročníkStredná odborná škola rybárska Mošovce

 

 

 

NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM

- rybárstvo a životné prostredie - 45084 00

- poľnohospodárstvo - 45124 00

       

 

ŠkVP
rybárstvo a životné prostredie


ROČNÍK: DRUHÝ

ROZPIS  UČIVA PREDMETU: rybárstvo  

2 hodiny týždenne, spolu 60 hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

1. Ekologická hydrobiológia

16

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

1.2 Základné biocenózy vôd

16

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

vysvetliť dôležitosť druhového spektra,

charakterizovať medzidruhové vzťahy ( komenzalizmus, symbióza, kompeticia, predácia, parazitizmus) v ekosystéme,

objasniť periodické a neperiodické zmeny,

charakterizovať planktón, vysvetliť rozdelenie planktónu,

rozlíšiť a určiť hlavných zástupcov planktónu,

objasniť sezónnu dynamiku planktónu,

vyjadriť vlastnými slovami význam planktónu v rybárstve,

vysvetliť metódy sledovania planktónu,

opísať odber vzoriek planktónu,

charakterizovať bentos, vysvetliť rozdelenie bentosu,

rozlíšiť a určiť hlavných zástupcov bentosu,

objasniť dynamiku bentosu,

vyjadriť vlastnými slovami význam bentosu v rybárstve,

vysvetliť metódy sledovania bentosu,

opísať odber vzoriek bentosu,

charakterizovať prirodzenú potravu rýb,

opísať spôsoby získavania prirodzenej

vysvetlil dôležitosť druhového spektra,

charakterizoval medzidruhové vzťahy ( komenzalizmus, symbióza, kompeticia, predácia, parazitizmus) v ekosystéme,

objasnil periodické a neperiodické zmeny,

charakterizoval planktón, vysvetlil rozdelenie planktónu,

rozlíšil a určiť hlavných zástupcov planktónu,

objasnil sezónnu dynamiku planktónu,

vyjadril vlastnými slovami význam planktónu v rybárstve,

vysvetlil metódy sledovania planktónu,

opísal odber vzoriek planktónu,

charakterizoval bentos, vysvetliť rozdelenie bentosu,

rozlíšil a určil hlavných zástupcov bentosu,

objasnil dynamiku bentosu,

vyjadril vlastnými slovami význam bentosu v rybárstve,

vysvetlil metódy sledovania bentosu,

opísal odber vzoriek bentosu,

charakterizoval prirodzenú potravu rýb,

opísal spôsoby získavania prirodzenej

Ústne frontálne  skúšanie.

Písomné skúšanie.

Ústne odpovede.

Neštandardizovaný didaktický test.

Druhové spektrum

1

Medzidruhové vzťahy

1

Periodické a neperiodické zmeny

1

Planktón – charakteristika a rozdelenie

1

Planktón – určovanie hlavných zástupcov

1

Ústne frontálne  skúšanie.

Písomné skúšanie.

Ústne odpovede.

Neštandardizovaný didaktický test.

Planktón – určovanie hlavných zástupcov

1

Planktón – určovanie hlavných zástupcov

1

Planktón – sezónna dynamika

1

Metódy sledovania planktónu a odber vzoriek

1

Bentos – charakteristika, rozdelenie

1

Bentos - určovanie hlavných zástupcov

1

Bentos - určovanie hlavných zástupcov

1

Bentos - určovanie hlavných zástupcov

1

Dynamika bentosu

1

Metódy sledovania bentosu a odber vzoriek

Prirodzená potrava rýb, jej získavanie a chov

1

Prirodzená potrava rýb, jej získavanie a chov

1

2. Taxonómia a biológia rýb

 

14

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Pôvod rýb

1

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        - vyjadriť vlastnými slovami ekologickú a biologickú charakteristiku jednotlivých druhov rýb,

*        - objasniť spôsoby a čas rozmnožovania jednotlivých druhov rýb,

*        -  opísať spôsob

*        života, nároky na životné prostredie a etológiu  jednotlivých druhov rýb,

*        - vysvetliť hospodársky význam jednotlivých druhov rýb.

*        - vyjadril vlastnými slovami ekologickú a biologickú charakteristiku jednotlivých druhov rýb,

*        - objasnil spôsoby a čas rozmnožovania jednotlivých druhov rýb,

*        - opísal spôsob

*        života, nároky na životné prostredie a etológiu  jednotlivých druhov rýb,

*        -  vysvetlil hospodársky význam jednotlivých druhov rýb.

Ústne frontálne  skúšanie.

Písomné skúšanie.

 

 

 

 

 

 

Praktická.

 

 

 

 

Ústne odpovede.

Neštandardizovaný didaktický test.

 

 

 

 

 

 

Práca na počítači.

Prehľad sústavy rýb

1

Jeseterotvaré

1

Úhorotvaré

1

Kaprotvaré

1

Kaprotvaré

1

Sumcotvaré

1

Šťukotvaré

1

Lososotvaré

1

Treskotvaré

1

Kaprozúbkotvaré

1

Pichľavkotvaré

1

Skorpénotvaré

1

Ostriežotvaré

1

3.  Biológia mihúľ

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Charakteristika minohotvarých

morfológia a fyziológia mihúľ

 

1

 

*        objasniť ekologickú, biolo- gickú charakteristiku

        mihúľ,

*        - vysvetliť spôsob rozmno-žovania a etológiu mihúľ

*         

*        objasnil ekologickú, biologickú charakteristiku mihúľ,

*        vysvetlil spôsob rozmno-žovania a etológiu mihúľ.

*         

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Druhy mihúľ  v SR

1

4. Biológia rakov

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Morfológia a fyziológia rakov

1

 

*        - vysvetliť vlastnými slovami význam rakov,

*        - objasniť morfológiu a fyziológiu rakov,

*        -opísať druhy rakov žijúce u nás a vo svete,

*        - posúdiť negatívny vplyv nepôvodných druhov rakov a ochranu pôvodných druhov.

*        - vysvetlil vlastnými slovami význam rakov,

*        - objasnil morfológiu a fyziológiu rakov,

*        -opísal druhy rakov žijúce u nás a vo svete,

*        - posúdil negatívny vplyv nepôvodných druhov rakov a ochranu pôvodných druhov.

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Druhy rakov žijúce v SR,

choroby a škodcovia rakov

1

 

5. Zemepisné rozšírenie rýb

3

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Zemepisné rozšírenie rýb

1

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        - vyjadriť vlastnými slovami zemepisné rozšírenie rýb.

*        - vyjadril vlastnými slovami zemepisné rozšírenie rýb.

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Rozšírenie rýb v oceánoch

1

Rozšírenie sladkovodných rýb

1

6. Ekológia  a etológia rýb

5

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Faktory ovplyvňujúce výskyt rýb

1

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        - objasniť vlastnými slovami faktory ovplyvňujúce rýb,

*        - vysvetliť správanie sa rýb

*        v prirodzenom prostredí, ale aj v podmienkach vytvorených človekom.

*        - objasnil vlastnými slovami faktory ovplyvňujúce rýb,

*        - vysvetlil správanie sa rýb

*        v prirodzenom prostredí, ale aj v podmienkach vytvorených človekom.

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Faktory ovplyvňujúce výskyt rýb

1

Správanie sa rýb

1

Správanie sa rýb

1

Správanie sa rýb

1

7.  Ochrana rýb

3

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Stav ichtyofauny Slovenska

1

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

- charakterizovať stav ichtyofauny,

- vysvetliť vlastnými slovami zásady ochrany rýb.

 

- charakterizoval stav ichtyofauny,

- vysvetlil vlastnými slovami zásady ochrany rýb.

 

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Zákonná ochrana rýb na Slovensku

1

Medzinárodne chránené druhy

1

 

 

8. Vodné ekosystémy

15

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

8.1 Charakteristika vodných ekosystémov

2

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        - charakterizovať základná vlastnosti vodných ekosystémov

*        - objasniť obeh vody na Zemi

*        - vysvetliť geologické a biotypologické rozdelenie vôd

*        - vymenovať základné ekologické faktory vodných ekosystémov.

 

*        - charakterizoval základná vlastnosti vodných ekosystémov

*        - objasnil obeh vody na Zemi

*        - vysvetlil geologické a biotypologické rozdelenie vôd

*        - vymenoval základné ekologické faktory vodných ekosystémov.

 

Ústne frontálne  skúšanie.

Písomné skúšanie.

Ústne odpovede.

Neštandardizovaný didaktický test.

Charakteristika vlastnosti vodných ekosystémov, obeh vody na Zemi

1

Geologické a biotypologické rozdelenie vôd, základné ekologické faktory vodných ekosystémov

1

8.2 Podzemné vody a pramene

1

 

 

 

 

 

Podzemné vody  a pramene charakteristika, biota

1

 

*        - charakterizovať podzemné vody,

*        - pomenovať biotu podzemných vôd,

*        - definovať pramene,

*        - opísať biotu prameňov.

*        - charakterizoval podzemné vody,

*        - pomenoval biotu podzemných vôd,

*        - definoval pramene,

*        - opísal biotu prameňov.

Ústne frontálne  skúšanie.

Písomné skúšanie.

 

8.3 Tečúce vody

5

 

 

 

 

 

Tečúce vody – základná charakteristika, pramenné jarčeky: charakteristika, biota

1

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        - objasniť základnú charakteristiku  tečúcich vôd,

*        - vysvetliť pojmy lotický a lenitický,

*        - charakterizovať jednotlivé typy tečúcich vôd:

*          - pramenné jarčeky,

*          - horské toky,

*          - podhorské toky,

*          - nížinné toky,

*        - objasniť vzťahy medzi abiotickými a biotickými faktormi v jednotlivých typoch tečúcich vôd,

*         - vysvetliť genézu poriečnych vodných biotopov,

*        - vyjadriť vlastnými slovami úpravu vodných tokov.

 

*        - objasnil základnú charakteristiku  tečúcich vôd,

*        - vysvetlil pojmy lotický a lenitický,

*        - charakterizoval jednotlivé typy tečúcich vôd:

*          - pramenné jarčeky,

*          - horské toky,

*          - podhorské toky,

*          - nížinné toky,

*        - objasnil vzťahy medzi abiotickými a biotickými faktormi v jednotlivých typoch tečúcich vôd,

*         - vysvetlil genézu poriečnych vodných biotopov,

*        - vyjadril vlastnými slovami úpravu vodných tokov.

 

Ústne frontálne  skúšanie.

Písomné skúšanie.

 

Tečúce vody: horské a podhorské toky – charakteristika, biota

1

 

 

Tečúce vody: podhorské a nížinné toky – charakteristika. biota

1

Ústne frontálne  skúšanie.

Písomné skúšanie.

Ústne odpovede.

Neštandardizovaný didaktický test.

Genéza poriečnych vodných biotopov

1

Regulácia riek – úprava tokov, kanály

1

8.4 Stojaté vody

7

 

*         

*         

 

 

Stojaté vody – celková charakteristika

1

 

-charakterizovať stojaté vody,

- vysvetliť vlastnými slovami sezónne rozvrstvenie vody v stojatých nádržiach,

- opísať od čoho  závisí  obsah kyslíka v stojatých vodách,

- charakterizovať základné typy biotopov v stojatých vodách,

- opísať charakteristické znaky jednotlivých typov stojatých vôd a rozdiely medzi nimi:

  - priehrady a ich rozdelenie,

  - jazerá a ich rozdelenie,

  - plesá,

  - osobitné typy stojatých vôd,

- objasniť vzťahy medzi abiotickými a biotickými faktormi v jednotlivých typoch stojatých vôd.

 

-charakterizoval stojaté vody,

- vysvetlil vlastnými slovami sezónne rozvrstvenie vody v stojatých nádržiach,

- opísal od čoho  závisí  obsah kyslíka v stojatých vodách,

- charakterizoval základné typy biotopov v stojatých vodách,

- opísal charakteristické znaky jednotlivých typov stojatých vôd a rozdiely medzi nimi:

  - priehrady a ich rozdelenie,

  - jazerá a ich rozdelenie,

  - plesá,

  - osobitné typy stojatých vôd,

- objasnil vzťahy medzi abiotickými a biotickými faktormi v jednotlivých typoch stojatých vôd.

*         

Ústne frontálne  skúšanie.

Písomné skúšanie.

Ústne odpovede.

Neštandardizovaný didaktický test.

Teplota vody a ročné obdobia, kyslík

1

Charakteristika základných biotopov

1

Priehrady

1

Jazerá

1

Rybníky

1

Osobitné typy stojatých vôd

1

 

 

 

 

 

 

Všeobecné pokyny hodnotenia:

 

Pri každom hodnotení tematického celku používame všeobecné kritériá a klasifikáciu uvedenú v tomto ŠkVP (pre jednotlivcov, skupinu, pre ústne). Neštandardizované didaktické testy pripravuje vyučujúci.

Po ukončení tematického celku v danom vyučovacom predmete pripraví vyučujúci neštandardizovaný didaktický test na overenie vedomostí a zručností žiakov. Otázky v písomnej práci a neštandardizovaných didaktických testoch nesmú presahovať stanovenú úroveň vzdelávacích výstupov v jednotlivých tematických celkoch. Hodnotenie písomnej práce a neštandardizovaného didaktického testu stanovuje vyučujúci a žiaci sú s ním oboznámení po ukončení testu. Výsledky písomnej práce a neštandardizovaného didaktického testu sú významnou súčasťou sumatívneho hodnotenia a uchovávajú sa za dobu štúdia žiaka. Vo výslednej klasifikáciu sa odzrkadľuje súhrnne hodnotenie , ktoré sa odvíja od miery zvládnutia obsahového a výkonového štandardu,  priebežné hodnotenie, ktoré preveruje schopnosť žiaka využiť medzipredmetové vzťahy a uplatniť získané vedomosti a schopnosti pri riešení konkrétnych úloh a práca žiaka v skupine.

Klasifikácia písomných prác a neštandardizovaných didaktických testov:

Stupeň 1 – výborný,          žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 90%, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 2 – chválitebný       žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 75%, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 3 – dobrý               žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50 %, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 4 – dostatočný       žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 30%, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 5 – nedostatočný   žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda na menej ako 30 %, (z maximálneho počtu bodov

 

 

Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with questions or comments about this web site.
Last modified: júla 24, 2009