ROZPIS
UČIVA PREDMETU: rybárstvo
|
2
hodiny týždenne, spolu 60 hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1.
Ekologická hydrobiológia
|
16
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
1.2 Základné biocenózy vôd
|
16
|
Učivo rybárstva je východiskom
pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska
technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb,
vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
vysvetliť
dôležitosť druhového spektra,
charakterizovať medzidruhové
vzťahy ( komenzalizmus, symbióza, kompeticia, predácia, parazitizmus) v ekosystéme,
objasniť
periodické a neperiodické zmeny,
charakterizovať
planktón, vysvetliť rozdelenie planktónu,
rozlíšiť
a určiť hlavných zástupcov planktónu,
objasniť
sezónnu dynamiku planktónu,
vyjadriť
vlastnými slovami význam planktónu v rybárstve,
vysvetliť
metódy sledovania planktónu,
opísať
odber vzoriek planktónu,
charakterizovať
bentos, vysvetliť rozdelenie bentosu,
rozlíšiť
a určiť hlavných zástupcov bentosu,
objasniť
dynamiku bentosu,
vyjadriť
vlastnými slovami význam bentosu v rybárstve,
vysvetliť
metódy sledovania bentosu,
opísať
odber vzoriek bentosu,
charakterizovať
prirodzenú potravu rýb,
opísať
spôsoby získavania prirodzenej
|
vysvetlil
dôležitosť druhového spektra,
charakterizoval medzidruhové
vzťahy ( komenzalizmus, symbióza, kompeticia, predácia, parazitizmus) v ekosystéme,
objasnil
periodické a neperiodické zmeny,
charakterizoval
planktón, vysvetlil rozdelenie planktónu,
rozlíšil
a určiť hlavných zástupcov planktónu,
objasnil
sezónnu dynamiku planktónu,
vyjadril
vlastnými slovami význam planktónu v rybárstve,
vysvetlil
metódy sledovania planktónu,
opísal
odber vzoriek planktónu,
charakterizoval
bentos, vysvetliť rozdelenie bentosu,
rozlíšil
a určil hlavných zástupcov bentosu,
objasnil
dynamiku bentosu,
vyjadril
vlastnými slovami význam bentosu v rybárstve,
vysvetlil
metódy sledovania bentosu,
opísal
odber vzoriek bentosu,
charakterizoval
prirodzenú potravu rýb,
opísal
spôsoby získavania prirodzenej
|
Ústne frontálne
skúšanie.
Písomné skúšanie.
|
Ústne odpovede.
Neštandardizovaný
didaktický test.
|
Druhové spektrum
|
1
|
Medzidruhové vzťahy
|
1
|
Periodické a neperiodické
zmeny
|
1
|
Planktón –
charakteristika a rozdelenie
|
1
|
Planktón – určovanie
hlavných zástupcov
|
1
|
Ústne frontálne
skúšanie.
Písomné skúšanie.
|
Ústne odpovede.
Neštandardizovaný
didaktický test.
|
Planktón – určovanie
hlavných zástupcov
|
1
|
Planktón – určovanie
hlavných zástupcov
|
1
|
Planktón – sezónna
dynamika
|
1
|
Metódy sledovania
planktónu a odber vzoriek
|
1
|
Bentos –
charakteristika, rozdelenie
|
1
|
Bentos - určovanie
hlavných zástupcov
|
1
|
Bentos - určovanie
hlavných zástupcov
|
1
|
Bentos - určovanie
hlavných zástupcov
|
1
|
Dynamika bentosu
|
1
|
Metódy sledovania
bentosu a odber vzoriek
Prirodzená potrava rýb,
jej získavanie a chov
|
1
|
Prirodzená potrava rýb,
jej získavanie a chov
|
1
|
2.
Taxonómia a biológia rýb
|
14
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Pôvod
rýb
|
1
|
Učivo rybárstva je východiskom
pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska
technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb,
vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
-
vyjadriť vlastnými slovami ekologickú a biologickú
charakteristiku jednotlivých druhov rýb,
-
objasniť spôsoby a čas rozmnožovania jednotlivých druhov rýb,
-
opísať spôsob
života,
nároky na životné prostredie a etológiu
jednotlivých druhov rýb,
-
vysvetliť hospodársky význam jednotlivých druhov rýb.
|
-
vyjadril vlastnými slovami ekologickú a biologickú charakteristiku
jednotlivých druhov rýb,
-
objasnil spôsoby a čas rozmnožovania jednotlivých druhov rýb,
-
opísal spôsob
života,
nároky na životné prostredie a etológiu
jednotlivých druhov rýb,
-
vysvetlil hospodársky význam jednotlivých druhov rýb.
|
Ústne frontálne
skúšanie.
Písomné skúšanie.
Praktická.
|
Ústne odpovede.
Neštandardizovaný
didaktický test.
Práca na počítači.
|
Prehľad
sústavy rýb
|
1
|
Jeseterotvaré
|
1
|
Úhorotvaré
|
1
|
Kaprotvaré
|
1
|
Kaprotvaré
|
1
|
Sumcotvaré
|
1
|
Šťukotvaré
|
1
|
Lososotvaré
|
1
|
Treskotvaré
|
1
|
Kaprozúbkotvaré
|
1
|
Pichľavkotvaré
|
1
|
Skorpénotvaré
|
1
|
Ostriežotvaré
|
1
|
3.
Biológia mihúľ
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Charakteristika
minohotvarých
morfológia a fyziológia
mihúľ
|
1
|
|
objasniť
ekologickú, biolo- gickú charakteristiku
mihúľ,
-
vysvetliť spôsob rozmno-žovania a etológiu mihúľ
|
objasnil
ekologickú, biologickú charakteristiku mihúľ,
vysvetlil
spôsob rozmno-žovania a etológiu mihúľ.
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný
didaktický test
|
Druhy mihúľ
v SR
|
1
|
4.
Biológia rakov
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Morfológia a fyziológia
rakov
|
1
|
|
-
vysvetliť vlastnými slovami význam rakov,
-
objasniť morfológiu a fyziológiu rakov,
-opísať
druhy rakov žijúce u nás a vo svete,
-
posúdiť negatívny vplyv nepôvodných druhov rakov a ochranu pôvodných
druhov.
|
-
vysvetlil vlastnými slovami význam rakov,
-
objasnil morfológiu a fyziológiu rakov,
-opísal
druhy rakov žijúce u nás a vo svete,
-
posúdil negatívny vplyv nepôvodných druhov rakov a ochranu pôvodných
druhov.
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný
didaktický test
|
Druhy rakov žijúce v SR,
choroby a škodcovia
rakov
|
1
|
5.
Zemepisné rozšírenie rýb
|
3
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Zemepisné rozšírenie
rýb
|
1
|
Učivo rybárstva je východiskom
pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska
technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb,
vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
-
vyjadriť vlastnými slovami zemepisné rozšírenie rýb.
|
-
vyjadril vlastnými slovami zemepisné rozšírenie rýb.
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný
didaktický test
|
Rozšírenie rýb v oceánoch
|
1
|
Rozšírenie sladkovodných
rýb
|
1
|
6.
Ekológia a etológia rýb
|
5
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Faktory ovplyvňujúce výskyt
rýb
|
1
|
Učivo rybárstva je východiskom
pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska
technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb,
vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
-
objasniť vlastnými slovami faktory ovplyvňujúce rýb,
-
vysvetliť správanie sa rýb
v prirodzenom
prostredí, ale aj v podmienkach vytvorených človekom.
|
-
objasnil vlastnými slovami faktory ovplyvňujúce rýb,
-
vysvetlil správanie sa rýb
v prirodzenom
prostredí, ale aj v podmienkach vytvorených človekom.
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný
didaktický test
|
Faktory ovplyvňujúce výskyt
rýb
|
1
|
Správanie sa rýb
|
1
|
Správanie sa rýb
|
1
|
Správanie sa rýb
|
1
|
7.
Ochrana rýb
|
3
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Stav
ichtyofauny Slovenska
|
1
|
Učivo rybárstva je východiskom
pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska
technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb,
vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
-
charakterizovať stav ichtyofauny,
-
vysvetliť vlastnými slovami zásady ochrany rýb.
|
-
charakterizoval stav ichtyofauny,
-
vysvetlil vlastnými slovami zásady ochrany rýb.
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný
didaktický test
|
Zákonná
ochrana rýb na Slovensku
|
1
|
Medzinárodne
chránené druhy
|
1
|
|
|
8.
Vodné ekosystémy
|
15
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
8.1 Charakteristika vodných ekosystémov
|
2
|
Učivo hydrobiológie je
východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov
ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby
rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
-
charakterizovať základná vlastnosti vodných ekosystémov
-
objasniť obeh vody na Zemi
-
vysvetliť geologické a biotypologické rozdelenie vôd
-
vymenovať základné ekologické faktory vodných ekosystémov.
|
-
charakterizoval základná vlastnosti vodných ekosystémov
-
objasnil obeh vody na Zemi
-
vysvetlil geologické a biotypologické rozdelenie vôd
-
vymenoval základné ekologické faktory vodných ekosystémov.
|
Ústne frontálne
skúšanie.
Písomné skúšanie.
|
Ústne odpovede.
Neštandardizovaný
didaktický test.
|
Charakteristika
vlastnosti vodných ekosystémov, obeh vody na Zemi
|
1
|
Geologické a biotypologické
rozdelenie vôd, základné ekologické faktory vodných ekosystémov
|
1
|
8.2
Podzemné vody a pramene
|
1
|
|
|
|
|
|
Podzemné vody
a pramene charakteristika, biota
|
1
|
|
-
charakterizovať podzemné vody,
-
pomenovať biotu podzemných vôd,
-
definovať pramene,
-
opísať biotu prameňov.
|
-
charakterizoval podzemné vody,
-
pomenoval biotu podzemných vôd,
-
definoval pramene,
-
opísal biotu prameňov.
|
Ústne frontálne
skúšanie.
Písomné skúšanie.
|
|
8.3
Tečúce vody
|
5
|
|
|
|
|
|
Tečúce vody – základná
charakteristika, pramenné jarčeky: charakteristika, biota
|
1
|
Učivo hydrobiológie je
východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov
ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby
rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
-
objasniť základnú charakteristiku tečúcich
vôd,
-
vysvetliť pojmy lotický a lenitický,
-
charakterizovať jednotlivé typy tečúcich vôd:
-
pramenné jarčeky,
-
horské toky,
-
podhorské toky,
-
nížinné toky,
-
objasniť vzťahy medzi abiotickými a biotickými faktormi v jednotlivých
typoch tečúcich vôd,
-
vysvetliť genézu poriečnych vodných biotopov,
-
vyjadriť vlastnými slovami úpravu vodných tokov.
|
-
objasnil základnú charakteristiku tečúcich
vôd,
-
vysvetlil pojmy lotický a lenitický,
-
charakterizoval jednotlivé typy tečúcich vôd:
-
pramenné jarčeky,
-
horské toky,
-
podhorské toky,
-
nížinné toky,
-
objasnil vzťahy medzi abiotickými a biotickými faktormi v jednotlivých
typoch tečúcich vôd,
-
vysvetlil genézu poriečnych vodných biotopov,
-
vyjadril vlastnými slovami úpravu vodných tokov.
|
Ústne frontálne
skúšanie.
Písomné skúšanie.
|
|
Tečúce vody: horské a podhorské
toky – charakteristika, biota
|
1
|
|
|
Tečúce vody: podhorské
a nížinné toky – charakteristika. biota
|
1
|
Ústne frontálne
skúšanie.
Písomné skúšanie.
|
Ústne odpovede.
Neštandardizovaný
didaktický test.
|
Genéza poriečnych vodných
biotopov
|
1
|
Regulácia riek – úprava
tokov, kanály
|
1
|
8.4
Stojaté vody
|
7
|
|
|
|
|
|
Stojaté vody – celková
charakteristika
|
1
|
|
-charakterizovať
stojaté vody,
-
vysvetliť vlastnými slovami sezónne rozvrstvenie vody v stojatých
nádržiach,
-
opísať od čoho závisí
obsah kyslíka v stojatých vodách,
-
charakterizovať základné typy biotopov v stojatých vodách,
-
opísať charakteristické znaky jednotlivých typov stojatých vôd a rozdiely
medzi nimi:
- priehrady a ich rozdelenie,
- jazerá a ich rozdelenie,
- plesá,
- osobitné typy stojatých vôd,
-
objasniť vzťahy medzi abiotickými a biotickými faktormi v jednotlivých
typoch stojatých vôd.
|
-charakterizoval
stojaté vody,
-
vysvetlil vlastnými slovami sezónne rozvrstvenie vody v stojatých
nádržiach,
-
opísal od čoho závisí
obsah kyslíka v stojatých vodách,
-
charakterizoval základné typy biotopov v stojatých vodách,
-
opísal charakteristické znaky jednotlivých typov stojatých vôd a rozdiely
medzi nimi:
- priehrady a ich rozdelenie,
- jazerá a ich rozdelenie,
- plesá,
- osobitné typy stojatých vôd,
-
objasnil vzťahy medzi abiotickými a biotickými faktormi v jednotlivých
typoch stojatých vôd.
|
Ústne frontálne
skúšanie.
Písomné skúšanie.
|
Ústne odpovede.
Neštandardizovaný
didaktický test.
|
Teplota vody a ročné
obdobia, kyslík
|
1
|
Charakteristika základných
biotopov
|
1
|
Priehrady
|
1
|
Jazerá
|
1
|
Rybníky
|
1
|
Osobitné typy stojatých
vôd
|
1
|
|
|
|
|