Chronológia zmien
ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

| |
ROČNÍK: PRVÝ
ROZPIS UČIVA PREDMETU: ekológia
|
1 hodina týždenne, spolu 33 vyučovacích hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Ekológia
ako veda
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Predmet
štúdia ekológie
|
1
|
|
a)
definovať ekológiu ako vede a predmet jej štúdia,
b)
poznať vedné disciplíny ekológie,
c)
vysvetliť vzťah ekológie k iným vedám,
|
charakterizoval ekológiu a jej predmet,
vymenoval vedné disciplíny ekológie,
charakterizoval vzťah ekológie k iným vedám,
|
frontálne skúšanie
|
|
Vzťah
ekológie k iným vedám
|
1
|
Organizmy a
prostredie
|
7
|
|
Žiak má:
|
|
|
|
Faktory prostredia
|
1
|
|
vymenovať faktory prostredia,
vysvetliť vplyv abiotických zložiek na organizmy,
charakterizovať biotické podmienky života
|
vymenoval faktory prostredia,
objasnil vplyv svetla, tepla, vody, vzduchu a pôdy na
organizmy,
ilustroval vplyv abiotických podmienok života na konkrétnych
príkladoch,
charakterizoval biotické podmienky života,
|
Individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
neštandardizovaný
didaktický test
|
Abiotické podmienky
prostredia
|
5
|
Biotické podmienky života
|
1
|
|
Populácia a
ekosystém
|
10
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Populácia
|
1
|
|
definovať pojem populácia
uviesť príklady populácií,
vysvetliť štruktúru populácie – veková, veľkostná,
pohlavná, priestorová,
definovať pojem spoločenstvo,
charakterizovať medzidruhové vzťahy,
definovať ekosystém,
opísať vývoj ekosystému,
vysvetliť trofické vzťahy v ekosystéme,
|
vysvetlil pijem populácia a spoločenstvo,
uviedol príklady populácií,
charakterizoval jednotlivé druhy štruktúry populácie,
uviedol konkrétne príklady medzidruhových vzťahov,
definoval pojem ekosystém,
uviedol konkrétne príklady ekosystémov,
vyjadril vlastnými slovami proces sukcesie,
uviedol trofické vzťahy v ekosystéme,
uviedol príklady trofických reťazcov,
|
individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
neštandardizovaný
didaktický test
|
Štruktúra populácií
|
3
|
Medzidruhové vzťahy
|
2
|
Etológia
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Predmet štúdia etológie
|
1
|
|
definovať etológiu ako vedu,
vysvetliť pojmy
vrodené správanie – inštinkt, pud, kľúčový podnet, biorytmus,
vysvetliť pojmy fakultatívne a obligatórne správanie,
charakterizovať funkčné druhy správania živočíchov
|
definoval etológiu ako vedu,
vyjadriť svojimi slovami pojmy vrodené správanie, inštinkt,
pud, kľúčový podnet, biorytmus,
vysvetlil pojmy fakultatívne a obligatórne správanie,
vysvetliť na konkrétnom príklade funkčné druhy správania živočích,
|
individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
neštandardizovaný
didaktický test
|
Vrodené správanie
– inštinkt, pud, kľúčový podnet, biorytmus
|
2
|
Získané správanie
|
1
|
|
Funkčné druhy správania
živočíchov
|
1
|
|
Súčasné
problémy životného prostredia človeka
|
9
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Trvalo udržateľný rozvoj
|
1
|
|
vysvetliť princípy trvalo udržateľného rozvoja,
|
vysvetlil svojimi slovami princípy trvalo udržateľného
rozvoja
|
Individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
neštandardizovaný
didaktický test
|
Globálne problémy životného
prostredia
|
6
|
|
vymenovať a charakterizovať globálne problémy ŽP
vyjadriť svoj názor na globálne problémy ŽP,
|
vymenoval a vysvetlil globálne problémy ŽP – kyslé
dažde, skleníkový efekt, ozónová diera, strata biodiverzity, rozširovanie
púšti, odlesňovanie,
prezentoval svoj postoj ku globálnym problémom ŽP,
|
Medzinárodná spolupráca
|
2
|
poznať niektoré dôležité dohovory, týkajúce sa globálnych
problémov,
|
vymenoval dôležité medzinárodné dohovory o ZP.
Vyjadril svoj názor na potrebu medzinárodnej spolupráce
v ochrane ŽP,
|
Všeobecné pokyny hodnotenia:
Pri každom hodnotení
tematického celku používame všeobecné kritériá a klasifikáciu uvedenú v
tomto ŠkVP (pre jednotlivcov, skupinu, pre ústne). Neštandardizované
didaktické testy pripravuje vyučujúci.
Po ukončení tematického celku v
danom vyučovacom predmete pripraví vyučujúci neštandardizovaný didaktický
test na overenie vedomostí a zručností žiakov. Otázky
v písomnej práci a neštandardizovaných didaktických testoch nesmú
presahovať stanovenú úroveň vzdelávacích výstupov v jednotlivých
tematických celkoch. Hodnotenie písomnej práce a neštandardizovaného
didaktického testu stanovuje vyučujúci a žiaci sú s ním oboznámení po
ukončení testu. Výsledky písomnej práce a neštandardizovaného didaktického
testu sú významnou súčasťou sumatívneho hodnotenia a uchovávajú sa počas doby štúdia žiaka. Vo výslednej
klasifikácii sa odzrkadľuje súhrnné hodnotenie, ktoré sa odvíja od miery
zvládnutia obsahového a výkonového štandardu, priebežné hodnotenie, ktoré
preveruje schopnosť žiaka využiť medzipredmetové vzťahy a uplatniť získané
vedomosti i schopnosti pri riešení konkrétnych úloh, práca žiaka v
skupine.
Klasifikácia písomných prác a neštandardizovaných
didaktických testov:
Stupeň 1 – výborný,
žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na
90% (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 2 – chválitebný žiak obsahový a výkonový
štandard predmetu ovláda aspoň na 75% (z
maximálneho počtu bodov),
Stupeň 3 – dobrý
žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50
% (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 4 – dostatočný žiak
obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 30% (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 5 - nedostatočný žiak obsahový a výkonový štandard
predmetu ovláda na menej ako 30 %, (z maximálneho počtu bodov).
|