Ekológia

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia


Názov predmetu

ekológia

Časový rozsah výučby

spolu 33 vyučovacích hodín

Ročník

prvý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 00 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Obsah výučby vychádza zo vzdelávacej oblasti „Človek a príroda“ ŠVP 42, 45 poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Predmet sa vytvoril zo štandardu č. 10 „Človek a životné prostredie“. Na túto vzdelávaciu oblasť je vyčlenená jedna vyučovacia hodina v prvom ročníku.

Predmet ekológia v študijnom odbore 4215 6 00 rybárstvo svojím obsahom nadväzuje na učivo základnej školy v predmete prírodopis. Obsah učiva predmetu ekológia je štruktúrovaný do tematických celkov. Vedomosti, ktoré žiaci získajú, sa podieľajú na formovaní ekologického myslenia, cítenia i postojov žiakov a na tvorbe hierarchie hodnôt z aspektu trvalo udržateľného rozvoja. Učivo sa skladá z poznatkov o ekológii ako vede v systéme ostatných prírodných vied, o prostredí organizmov, o populácii a ekosystéme, o etológii a súčasných problémoch životného prostredia človeka.

Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie, aby získané poznatky z predmetu ekológia mohli využiť aj v občianskom živote, hlavne v aktívnom prístupe ochrany životného prostredia človeka.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania predmetu ekológia majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých má žiak možnosť spolupracovať s učiteľom. Učiteľ však má žiaka motivovať a povzbudzovať k jeho aktivite.

Vzhľadom na charakter predmetu sa vo vyučovacom procese  predpokladá využívať nielen teoretické, ale aj empirické poznávanie.

V tomto predmete sa budú rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie komunikačné a sociálne interakčné, intrapersonálne a interpersonálne, spôsobilosť využívať informačné technológie a spôsobilosť byť demokratickým občanom. Dôležitou súčasťou teoretického vyučovanie je upevňovať, prehlbovať a systematizovať získané poznatky, spájať ich s poznatkami z iných, hlavne odborných predmetov.

Hodnotenie predmetu bude v súlade s kritériami hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom predmetu ekológia v študijnom odbore 4215 6 00 rybárstvo je prehĺbiť  a do širších súvislostí rozvinúť poznanie podstaty ekologických zákonitostí  a ich význam pre  ochranu životného prostredia.

Žiaci získajú poznatky  o základných ekologických pojmoch, vzťahoch i závislosťou medzi biotickými, abiotickými faktormi prostredia a organizmami, o vplyve ekologických faktorov na organizmy. Predmet má aj motivačný charakter, má u žiakov upevniť záujem o ekologickú kultúru a schopnosť riešiť prístup k prostrediu z hľadiska odboru rybárstvo.

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete ekológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie metódy, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-          vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-          podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci,

-          vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-          osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-          pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-         významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

-         vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,

-         rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-         samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu,

-         vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-         určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,

-         stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,

-         overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,

-         prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-         prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

 

-          získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-          zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-          určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-          spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.         

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-          evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-          chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

-          posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-          konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-          orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

-          poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-          uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-          dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí,

-          konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

-          podporovať hodnoty miestnej, národnej, európskej a svetovej kultúry a mať i nim vytvorený pozitívny vzťah.

Všeobecné kompetencie

Absolvent má:

-                      v praxi ekologické zásady vo vzťahu k životnému prostrediu,

-                      vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať matematické informácie v bežných profesných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné a komunikačné technológie,

-                      osvojiť si vyskytujúce sa pojmy, vzťahy a súvislosti medzi nimi,

-                      cieľavedome pozorovať prírodné javy

-                      aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo oblasti prírodných vied

-                      vytvoriť si pozitívny vzťah k prírode a životnému prostrediu a aktívne sa podieľať na ich ochrane,

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Ekológia ako veda

 

výklad

riadený rozhovor

Sokratovský rozhovor

 

frontálna výučba

práca s knihou

frontálna a individuálna práca žiakov

 

Organizmus a prostredie

výklad

riadený rozhovor

rozhovor,

riešenie úloh

fixačné metódy

frontálna výučba

práca s knihou

frontálna a individuálna práca žiakov

 

Populácia a ekosystém

výklad

riadený rozhovor

rozhovor, riešenie úloh

fixačné metódy

frontálna výučba

práca s knihou

frontálna a individuálna práca žiakov

 

Etológia

výklad

riadený rozhovor

rozhovor,

riešenie úloh

fixačné metódy

frontálna výučba

práca s knihou

frontálna a individuálna práca žiakov

 

Súčasné problémy životného prostredia človeka

výklad

riadený rozhovor

fixačné metódy

sa;mostatná práca žiakov

frontálna výučba

práca s knihou

individuálna práca žiakov

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania i učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

 

 

 

 

 

Ekológia ako veda

Riman J.: Základy ekológie,

IMPRO, Litera, Bratislava, 1995

 

tabuľa

 

Organizmus a prostredie

Kvaničková D.: Základy ekológie SPN, Bratislava 1991

Riman J.: Základy ekológie,

IMPRO, Litera, Bratislava, 1995

Gréserová D., Holíková K.: Biológia a ekológia , PRÍRODA, Bratislava, 2002

dataprojekto

videotechnika

 

CD – Voda surovina v ohrození

tabuľa

internet

 

Populácia a ekosystém

Kvaničková D.: Základy ekológie SPN, Bratislava 1991

Gréserová D., Holíková K.: Biológia a ekológia , PRÍRODA, Bratislava, 2002

meotar

fólie

tabuľa

internet

Etológia

Riman J.: Základy ekológie,

IMPRO, Litera, Bratislava, 1995

dataprojektor

 

internet

Súčasné problémy životného prostredia človeka

Gréserová D., Holíková K.: Biológia a ekológia , PRÍRODA, Bratislava, 2002

Riman J.: Základy ekológie,

IMPRO, Litera, Bratislava, 1995

dataprojektor

 

internet

 

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 01, 2009.