|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu Obsah výučby vychádza zo vzdelávacej
oblasti „Človek a príroda“ ŠVP
42, 45 poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Predmet sa vytvoril zo
štandardu č. 10 „Človek a životné
prostredie“. Na túto vzdelávaciu oblasť je vyčlenená jedna vyučovacia
hodina v prvom ročníku. Predmet ekológia v študijnom
odbore 4215 6 00 rybárstvo svojím obsahom nadväzuje na učivo základnej školy
v predmete prírodopis. Obsah učiva predmetu ekológia je štruktúrovaný
do tematických celkov. Vedomosti, ktoré žiaci získajú, sa podieľajú na
formovaní ekologického myslenia, cítenia i postojov žiakov a na
tvorbe hierarchie hodnôt z aspektu trvalo udržateľného rozvoja. Učivo
sa skladá z poznatkov o ekológii ako vede v systéme ostatných
prírodných vied, o prostredí organizmov, o populácii a ekosystéme, o etológii
a súčasných problémoch životného prostredia človeka. Predmet vedie žiakov k tomu,
aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali
na základe tolerancie, aby získané poznatky z predmetu ekológia mohli
využiť aj v občianskom živote, hlavne v aktívnom prístupe
ochrany životného prostredia človeka. Metódy, formy a prostriedky vyučovania
predmetu ekológia majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov,
podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme
také stratégie vyučovania, pri ktorých má žiak možnosť spolupracovať s učiteľom.
Učiteľ však má žiaka motivovať a povzbudzovať k jeho aktivite. Vzhľadom na charakter predmetu sa vo
vyučovacom procese predpokladá využívať
nielen teoretické, ale aj empirické poznávanie. V tomto predmete sa budú rozvíjať
a skvalitňovať kľúčové kompetencie komunikačné a sociálne
interakčné, intrapersonálne a interpersonálne, spôsobilosť využívať
informačné technológie a spôsobilosť byť demokratickým občanom. Dôležitou
súčasťou teoretického vyučovanie je upevňovať, prehlbovať a systematizovať
získané poznatky, spájať ich s poznatkami z iných, hlavne
odborných predmetov. Hodnotenie predmetu bude v súlade
s kritériami hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia
bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho
programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia. Ciele vyučovacieho predmetu Cieľom predmetu ekológia v študijnom
odbore 4215 6 00 rybárstvo je prehĺbiť a do
širších súvislostí rozvinúť poznanie podstaty ekologických zákonitostí a ich význam pre ochranu životného prostredia. Žiaci získajú poznatky o základných ekologických
pojmoch, vzťahoch i závislosťou medzi biotickými, abiotickými
faktormi prostredia a organizmami, o vplyve ekologických faktorov na
organizmy. Predmet má aj motivačný charakter, má u žiakov upevniť záujem
o ekologickú kultúru a schopnosť riešiť prístup k prostrediu
z hľadiska odboru rybárstvo. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: Vo vyučovacom predmete ekológia využívame
pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné
a vzdelávacie metódy, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu
úpravu písomných prejavov, -
pochopiť a vyhodnocovať
svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
významne sa podieľať na
stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu
vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu,
samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
samostatne pracovať a zapájať
sa do práce kolektívu, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
určovať vážne nedostatky a kvality vo
vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste, -
stanovovať si ciele a priority
podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
overovať získané poznatky,
kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom
všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych
oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy
problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom
kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu
konečného optimálneho riešenia, -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent má:
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie, Spôsobilosť byť
demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, -
poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo
vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej
planéty, -
uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne
podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta, -
dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť
druhých ľudí, -
konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami
spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, -
podporovať hodnoty miestnej, národnej, európskej a svetovej
kultúry a mať i nim vytvorený pozitívny vzťah. Všeobecné kompetencie Absolvent má:Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
i učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|