IV. ročník

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Na úvod Hore



 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

ROČNÍK: ŠTVRTÝ

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  choroby rýb

2 hod. týždenne, spolu 60 hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

1  Úvod

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Význam predmetu, škody vznikajúce ochorením rýb

1

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami význam predmetu,

*        opísať škody vznikajúce ochorením rýb,

*        vyjadril vlastnými slovami význam predmetu,

*        opísal škody vznikajúce ochorením rýb,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

2  Všeobecná prevencia a zoohygiena v chove rýb

25

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

2.1  Klinický stav rýb

1

 

charakterizovať pojmy zdravie a choroba

charakterizoval pojmy zdravie a choroba

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Charakteristika zdravia a choroby

1

2.2 Faktory ovplyvňujúce klinický stav rýb

6

 

*         

*         

 

 

Abiotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb

1

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        vymenovať a charakterizovať jednotlivé abiotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,

*        objasniť biotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,

*        vysvetliť vlastnými slovami vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb,

*        opísať vplyv chovateľského prostredia a chovateľských metód na zdravie rýb,

*        vymenoval a charakterizoval jednotlivé abiotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,

*        objasnil biotické činitele ovplyvňujúce zdravotný stav rýb,

*        vysvetlil vlastnými slovami vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb,

*        opísal vplyv chovateľského prostredia a chovateľských metód na zdravie rýb,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Abiotické činitele životného prostredia ovplyvňujúce zdravotný stav rýb

1

Biotické činitele životného prostredia ovplyvňujúce zdravotný stav rýb

1

Vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb – stav organizmu ryby

1

Vnútorné príčiny ovplyvňujúce zdravie rýb – stav organizmu ryby

1

Vplyv chovateľských metód na zdravie rýb

1

2.3  Priebeh ochorenia

4

 

*         

*         

 

 

Patologicko – anatomické procesy

1

 

*        opísať patologicko – anatomické procesy,

*        vysvetliť priebeh a ukončenie choroby,

*        vymenovať rozdelenie chorôb rýb,

*        opísal patologicko – anatomické procesy,

*        vysvetlil priebeh a ukončenie choroby,

*        vymenoval rozdelenie chorôb rýb,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Patologicko – anatomické procesy

1

Priebeh a ukončenie choroby

1

Rozdelenie chorôb

1

2.4  Vyšetrovanie zdravotného stavu

3

 

*         

*         

 

 

Posudzovanie reflexov a výživového stavu

1

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        objasniť vlastnými slovami reflexy zdravých a chorých rýb, charakterizovať výživný stav zdravých a chorých rýb,

*        opísať ako sa posudzuje povrch tela rýb, 

*        objasnil vlastnými slovami reflexy zdravých a chorých rýb, charakterizoval výživný stav zdravých a chorých rýb,

*        opísal ako sa posudzuje povrch tela rýb,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Posudzovanie povrchu tela, laboratórne vyšetrenie rýb

1

Pitva ryby

1

2.5  Zoohygiena

1

 

*         

*         

 

 

Zoohygiena v chove rýb

1

 

*        vysvetliť pojem zoohygiena,

*        vymenovať a opísať jednotlivé zložky životného prostredia rýb ovplyvňujúce ich zdravie,

*        vysvetlil pojem zoohygiena,

*        vymenoval a opísal jednotlivé zložky životného prostredia rýb ovplyvňujúce ich zdravie,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

2.6  Základy prevencie chorôb

5

 

*         

*         

 

 

Všeobecné zásady prevencie, imunostimulanty, imunizácia

1

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami všeobecné zásady prevencie,

*        opísať význam imunostimulantov a imunizácie,

*        vysvetliť a charakterizovať jednotlivé asanačné opatrenia,

*        objasniť pojmy karanténa a izolácia,

*        opísať odber vzoriek,

*        vyjadril vlastnými slovami všeobecné zásady prevencie,

*        opísal význam imunostimulantov a imunizácie,

*        vysvetlil a charakterizoval jednotlivé asanačné opatrenia,

*        objasnil pojmy karanténa a izolácia,

*        opísal odber vzoriek,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Asanačné opatrenia

1

Asanačné opatrenia

1

Karanténa a izolácia

1

Odber a zasielanie vzoriek rýb a vody na laboratórne vyšetrenie

1

2.7  Základy liečenia chorôb

5

 

*         

*         

 

 

Základy liečby chorôb, liečivé kúpele rýb a ikier

1

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami základy liečenia chorôb,

*        objasniť význam liečebných kúpeľov,

*        vysvetliť zásady používania liečebných kúpeľov,

*        opísať podávanie liečiv v krmive

*        objasniť a zdôvodniť evidenciu liečenia rýb,

*        vyjadril vlastnými slovami základy liečenia chorôb,

*        objasnil význam liečebných kúpeľov,

*        vysvetlil zásady používania liečebných kúpeľov,

*        opísal podávanie liečiv v krmive

*        objasnil a zdôvodnil evidenciu liečenia rýb,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Liečivé kúpele rýb a ikier

1

Podávanie liečiv v krmive

1

Podávanie liečiv v krmive

1

Evidencia liečenia

1

3  Choroby rýb a špeciálna prevencia chorôb rýb

34

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

3.1  Choroby ikier a vreckového plôdika

2

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*         

*         

 

 

Choroby ikier

1

*        charakterizovať najdôležitejšie choroby ikier a plôdika,

*        charakterizoval najdôležitejšie choroby ikier a plôdika,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Choroby plôdika

1

3.2 Nenákazlivé choroby

8

*         

*         

 

 

3.2.1 Choroby abiotického pôvodu

4

*        vysvetliť vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby abiotického pôvodu a prevenciu voči ním,

*        opísať otravy rýb, objasniť príčiny vzniku otráv, kategorizáciu otráv a ako postupovať pri otrave rýb,

*        objasniť pojem toxická nekróza  žiabrí, príčiny vzniku a prevenciu,

*        vysvetlil vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby abiotického pôvodu a prevenciu voči ním,

*        opísal otravy rýb, objasnil príčiny vzniku otráv, kategorizáciu otráv a ako postupovať pri otrave rýb,

*        objasnil pojem toxická nekróza  žiabrí, príčiny vzniku a prevenciu,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Mechanické poškodenie, dusenie rýb

1

Teplotný šok, poruchy vyvolané kyslou alebo zásaditou vodou

1

Otravy

1

Otravy, toxická nekróza žiaber

1

3.2.2  Choroby alimentárneho pôvodu

4

 

*         

*         

 

 

Aflatoxikóza, gastroenteritídy

1

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        vysvetliť vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby alimentárneho  pôvodu, liečenie a prevenciu voči ním,

*         

*        vysvetlil vlastnými slovami príčiny spôsobujúce choroby alimentárneho  pôvodu, liečenie a prevenciu voči ním,

*         

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Ceroidná degenerácia pečene, nefrokalcinóza

1

Hypovitaminózy a avitaminózy

1

Hypovitaminózy a avitaminózy

1

3.3  Nákazlivé choroby rýb

10

 

*         

*         

 

 

3.3.1 Virózy

4

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*         

*         

 

 

Charakteristika vírusov

1

*        charakterizovať vírusy,

*        objasniť prevenciu proti virózam,

*        opísať vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších viróz,

*        charakterizoval vírusy,

*        objasnil prevenciu proti virózam,

*        opísal vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších viróz,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Vírusové choroby

1

Vírusové choroby

1

Vírusové choroby

1

3.3.2  Bakteriózy

4

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*         

*         

 

 

Charakteristika baktérií

1

*        charakterizovať baktérie,

*        objasniť prevenciu proti bakteriózam,

*        opísať vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších bakterióz,

*        charakterizovať baktérie,

*        objasniť prevenciu proti bakteriózam,

*        opísať vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších bakterióz,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Bakteriálne choroby

1

Bakteriálne choroby

1

Bakteriálne choroby

1

3.3.3  Mykózy

2

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*         

*         

 

 

Charakteristika plesní

1

*        charakterizovať plesne,

*        objasniť prevenciu proti plesniam,

*        opísať vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších mykóz,

*        charakterizoval plesne,

*        objasnil prevenciu proti plesniam,

*        opísal vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších mykóz,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Plesňové choroby rýb

1

3.4  Invázne – parazitárne choroby rýb

14

 

*         

*         

 

 

Charakteristika a rozdelenie parazitárnych chorôb

1

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*        charakterizovať parazitárne choroby,

*         vysvetliť rozdelenie parazitárnych chorôb,

*        objasniť prevenciu proti parazitózam,

*         

*        charakterizoval parazitárne choroby,

*         vysvetlil rozdelenie parazitárnych chorôb,

*        objasnil prevenciu proti parazitózam,

*         

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Prevencia parazitóz

1

3.4.1 Protozoózy

5

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*         

*         

 

 

Charakteristika jednobunkovcov

1

*        opísať jednobunkovce,

*        objasniť  vlastnými slovami vznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších protozoóz,

*        opísal jednobunkovce,

*        objasnil  vlastnými slovamivznik, priebeh, príznaky, liečenie a prevenciu najdôležitejších protozoóz,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Choroby spôsobené jednobunkovcami

1

Choroby spôsobené jednobunkovcami

1

Choroby spôsobené jednobunkovcami

1

Choroby spôsobené jednobunkovcami

1

3.4.2 Helmintózy

4

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*         

*         

 

 

Charakteristika parazitických červov

1

*        opísať parazitické červy,

objasniť vlastnými slovami vznik,  priebeh príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších helmintóz

*        opísal parazitické červy,

*        objasnil vlastnými slovami vznik,  priebeh príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších helmintóz,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Choroby spôsobené červami

1

Choroby spôsobené červami

1

Choroby spôsobené červami

1

3.4.3  Artropodózy

3

Učivo z chorôb rýb nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, riadený chov rýb, rybárstvo vo voľných vodách a  učebnú prax.

*         

*         

 

 

Charakteristika parazitických článkonožcov

1

*        opísať parazitické článkonožce,

*        objasniť vlastnými slovami vznik,  priebeh príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších artropodóz

*        opísal parazitické článkonožce,

*        objasnil vlastnými slovami vznik,  priebeh príznaky, liečenia a prevenciu najdôležitejších atropodóz,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Choroby spôsobené článkonožcami

1

Choroby spôsobené článkonožcami

1

 

 

 

*         

*         

 

 

 

 

 

*         

*         

 

 

 

 

 

 

 

 

*         

*         

 

 

Všeobecné pokyny hodnotenia:

Všeobecné pokyny hodnotenia:

 

Pri každom hodnotení tematického celku používame všeobecné kritériá a klasifikáciu uvedenú v tomto ŠkVP (pre jednotlivcov, skupinu, pre ústne). Neštandardizované didaktické testy pripravuje vyučujúci.

Po ukončení tematického celku v danom vyučovacom predmete pripraví vyučujúci neštandardizovaný didaktický test na overenie vedomostí a zručností žiakov. Otázky v písomnej práci a neštandardizovaných didaktických testoch nesmú presahovať stanovenú úroveň vzdelávacích výstupov v jednotlivých tematických celkoch. Hodnotenie písomnej práce a neštandardizovaného didaktického testu stanovuje vyučujúci a žiaci sú s ním oboznámení po ukončení testu. Výsledky písomnej práce a neštandardizovaného didaktického testu sú významnou súčasťou sumatívneho hodnotenia a uchovávajú sa za dobu štúdia žiaka. Vo výslednej klasifikáciu sa odzrkadľuje súhrnne hodnotenie , ktoré sa odvíja od miery zvládnutia obsahového a výkonového štandardu,  priebežné hodnotenie, ktoré preveruje schopnosť žiaka využiť medzipredmetové vzťahy a uplatniť získané vedomosti a schopnosti pri riešení konkrétnych úloh a práca žiaka v skupine.

Klasifikácia písomných prác a neštandardizovaných didaktických testov:

Stupeň 1 – výborný,       žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 90%, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 2 – chválitebný   žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 75%, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 3 – dobrý                      žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50 %, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 4 – dostatočný   žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 30%, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 5 - nedostatočný            žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda na menej ako 30 %, (z maximálneho počtu bodov).

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 06, 2009.