|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu
Odborný
premet choroby rýb svojim obsahom nadväzuje na poznatky získané v predmetoch
biológia, chémia, ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, vodné hospodárstvo, spracovanie rýb, chov akvárijnych rýb, rybárstvo
vo voľných vodách a učebnú prax, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje.
Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a podtémy), jeho výučba
je orientovaná do 4. ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci
získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb,
ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy
a súvislosti medzi: -
intenzifikáciou rybárskej výroby, ktorá
zvyšuje riziko vzniku chorôb a výrobou kvalitného, zdravotne nezávadného
rybieho mäsa pre spotrebiteľa; -
intenzívnym chovom rýb v stále komplikovanejších
podmienkach životného prostredia rýb a ekonomickou efektívnosťou ich výroby; -
dôsledným dodržiavaním technologických
postupov a cieľavedomou pravidelnou starostlivosťou o dobrý zdravotný
stav obsádok. Učivo
začína poskytnutím základných vedomostí o podmienkach starostlivosti
o zdravie chovaných rýb, o spôsoboch ako zabrániť vzniku a šíreniu
chorôb ako aj o škodách vznikajúcich ochorením rýb. Učivo sa skladá
z poznatkov, pomocou ktorých sa žiaci naučia poznávať a posudzovať
zdravé a choré ryby, vonkajšie a vnútorné príčiny vzniku chorôb,
vyšetrovať zdravotný stav a pozovať reflexy rýb. V odbornom predmete choroby rýb žiak získa vedomosti o zoohygiene
v chove rýb, o základoch prevencie, o základoch liečenia a o nenákazlivých
aj nákazlivých chorobách rýb. Odborný
predmet choroby rýb je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími
predmetmi rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, rybárstvo vo voľných
vodách, chov akvárijnych rýb a učebnou
praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa
schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné
spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania predmetu choroby rýb majú stimulovať
rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť,
samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania,
pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť
spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať,
povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať
jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci
študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného
rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú
sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou
tematikou. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom vyučovacieho predmetu
choroby rýb v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom súbor vedomostí, zručností a kompetencií
o zásadách hygieny prostredia, v ktorom žijú ryby, o základoch prevencie, o príčinách,
vývoji a následkami chorôb, ale aj o základoch
liečenia chorôb, o vzťahoch a súvislostiach medzi životným prostredím
– vodou, pôvodcami chorôb a rybami, a tak formovať logické
myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie
využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom
živote. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete choroby rýb
smeruje k pochopeniu prírody ako celku
a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa
systém, chápať organizmus v interakcii
so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme
živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať
kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: V odbornom predmete choroby rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať
prečítaný, alebo vypočutý text v materinskom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu
úpravu písomných prejavov, -
spracovávať písomné textové
informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť
text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým
prejavom v materinskom jazyku, -
pochopiť a vyhodnocovať
svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje
právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach
otvoreného trhu práce, Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť
ale aj reproduktívne myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
rozvíjať prácu v kolektíve,
v družnej a priateľskej atmosfére, -
hodnotiť a rešpektovať
svoju vlastnú prácu a prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí
dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom
vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,
-
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom
nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí
problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. Spôsobilosť využívať informačné
technológie Absolvent má:
pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon
povolania,
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie, Spôsobilosť byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy,
ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu
prítomnosť a budúcnosť, -
poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo
vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej
planéty, -
uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne
podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta, -
pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom,
rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej
turistiky a komunikačných systémov, -
chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť,
aplikovať ich v globálnom kontexte, -
tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu
problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri
vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť
druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti,
xenofóbií a diskriminácií, -
konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami
spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo odbornom
predmete choroby rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich
odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom
umožňujú: Požadované vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|