ROZPIS UČIVA PREDMETU: spracovanie rýb
|
2hodiny týždenne,
spolu 60 vyučovacích hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1 Úvod do predmetu spracovanie rýb
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam rybieho mäsa vo výžive
ľudí, výlov a spotreba rýb
|
1
|
|
poznať význam rybieho mäsa, pomer spotreby jednotlivých
druhov a foriem mäsa, možnosti a dôvod zvyšovania spotreby
rybacieho mäsa, zloženie rybacieho mäsa
|
poznal význam rybieho mäsa, pomer spotreby jednotlivých
druhov a foriem mäsa, možnosti a dôvod zvyšovania spotreby
rybacieho mäsa, zloženie rybacieho mäsa
|
Ústne frontálne skúšanie, praktická práca
|
Prezentovanie ppt prezentácia
|
Spôsoby zvyšovania
spotreby mäsa sladkovodných rýb
|
1
|
Chemické zloženie rybacieho mäsa
|
1
|
|
|
2 Významné druhy konzumných rýb
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Potravinársky významné sladkovodné druhy rýb
|
1
|
Ichtiológia,
|
poznať a charakterizovať potravinársky významné
druhy sladkovodných a morských rýb ako aj pomer v ich
spotreba
|
charakterizoval potravinársky významné druhy sladkovodných
a morských rýb a správne určil
pomer v ich spotreba
|
praktická práca
|
Prezentovanie ppt prezentácia
|
Potravinársky významné morské druhy rýb
|
1
|
Potravinársky významné morské druhy rýb
|
1
|
Potravinársky významné morské druhy rýb
|
1
|
Potravinársky významné morské druhy rýb
|
1
|
3 Vstupná surovina pre spracovanie a jej
posudzovanie
|
7
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Vplyv prostredia chovu rýb na kvalitu rybieho mäsa
|
1
|
chov rýb v riadenom prostredí, rybnikárstvo
|
poznať vplyv prostredia na kvalitu rybieho mäsa, spôsob
uchovávania a prepravy rýb a základné znaky akosti tržných
rýb
|
poznal vplyv prostredia na kvalitu rybieho mäsa, spôsob
uchovávania a prepravy rýb a charakterizoval základné znaky
akosti tržných rýb
|
Ústne skúšanie
|
Ústna odpoveď
|
Uchovávanie sladkovodných konzumných rýb
|
1
|
Preprava konzumných rýb
|
1
|
Požiadavky na konzumné ryby
|
1
|
Stanovenie výťažnosti a stolovej hodnoty
|
1
|
Stanovenie výťažnosti a stolovej hodnoty
|
1
|
Stanovenie výťažnosti a stolovej hodnoty
|
1
|
4 Posmrtné zmeny v mäse rýb
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Vplyv zdravotných porúch rýb na zdravie ľudí
|
1
|
Chémia, choroby rýb
|
poznať možnosti prenosu chorôb z rýb na človeka,
poznať nebezpečenstvá intoxikácie z rýb
definovať Rigor mortis, jeho priebeh a význam
|
poznal možnosti prenosu chorôb z rýb na človeka,
poznal nebezpečenstvá intoxikácie z rýb
definoval Rigor mortis, jeho priebeh a význam
|
Písomné skúšanie
|
Neštandardizovaný test
|
Intoxikácia z rýb a rybích výrobkov
|
1
|
Postmortálne procesy u rýb
|
1
|
Postmortálne procesy u rýb
|
1
|
Formy mikrobiálneho rozkladu potravín
|
1
|
5 Posudzovanie čerstvosti sladkovodných
rýb
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Posudzovanie čerstvosti rýb
|
1
|
chov rýb v riadenom prostredí, rybnikárstvo
|
definovať znaky čerstvej ryby
definovať nežiadúce prejavy patologických zmien
|
definoval znaky čerstvej ryby
definoval nežiadúce prejavy patologických zmien
|
Posúdenie stolovej hodnoty rýb podľa STN –
praktická úloha
|
Vyhodnotenie protokolu z praktickéj úlohy
|
Posudzovanie čerstvosti rýb
|
1
|
Požívateľnosť sladkovodných rýb
|
1
|
6 Ochrana zvierat proti týraniu
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Účel zákona, základné pojmy
|
1
|
praktické vyučovanie
|
porozumieť významu chránenia zvierat pred týraním,
ovládať správny postup pri zabíjaní rýb
|
porozumel významu chránenia zvierat pred týraním,
ovládal správny postup pri zabíjaní rýb
|
Praktická úloha
|
Prezentovanie ppt prezentácia
|
Ochrana hospodárskych zvierat
|
1
|
7 Spôsoby konzervácie rybieho mäsa
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam konzervácie mäsa rýb
|
1
|
chémia
|
charakterizovať význam konzervácie, hlavné spôsoby,
prednosti a nevýhody, dobu uskladnenia
|
charakterizoval význam konzervácie, hlavné spôsoby,
prednosti a nevýhody, dobu uskladnenia
|
Praktická úloha
|
Prezentovanie ppt prezentácia
|
Konzervácia sušením a jedlou soľou
|
1
|
Konzervácia zahrievaním
|
1
|
Konzervácia zníženou teplotou
|
1
|
Konzervácia údením, ostatné spôsoby konzervácie
|
1
|
8 Spracovanie rýb a technologické
postupy pri opracovávaní rýb
|
6
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Pracovné operácie pri spracovaní kapra
|
1
|
Stroje a zariadenia používane v chove
|
ovládať pracovné operácie a používané strojne
zariadenia pri spracovaní rýb
|
ovládal pracovné operácie a používané strojne
zariadenia pri spracovaní rýb
|
Ústne skúšanie
|
Ústna odpoveď
|
Strojné zariadenie na spracovanie sladkovodných rýb
|
1
|
Strojné zariadenie na spracovanie sladkovodných rýb
|
1
|
Pracovné operácie pri spracovaní ostatných druhov
|
1
|
Pracovné operácie pri spracovaní lososovitých rýb
|
1
|
Pracovné operácie pri spracovaní morských rýb
|
1
|
9 Hlavné výrobky z rýb
|
4
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Údené ryby
|
1
|
Chémia, chov rýb v riadenom prostredí, rybnikárstvo
|
popísať technologický postup výroby hlavných druhov výrobkov
z rýb
|
popísal technologický postup výroby hlavných druhov výrobkov
z rýb
|
Frontálne skúšanie
|
Riadená diskusia
|
Kaviár
|
1
|
Polotovary
|
1
|
Marinované rybie výrobky
|
1
|
10. Obaly,
balenie a označovanie výrobkov z rýb
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam a rozdelenie obalov
|
1
|
Psychológia trhu, choroby rýb
|
charakterizovať funkciu obalov, poznať najobvyklejšie spôsoby
balenia ich výhody a nevýhody, definovať požiadavky na obaly a označovanie
v zmysle platnej legislatívy , definovať zásady a požiadavky
pri skladovaní a preprave
|
charakterizoval funkciu obalov, poznal najobvyklejšie spôsoby
balenia ich výhody a nevýhody, definoval požiadavky na obaly a označovanie
v zmysle platnej legislatívy , definoval zásady a požiadavky
pri skladovaní a preprave
|
Praktické skúšanie – zhodnotenie balenia a označenia
rôznych výrobkov a ich súladu s legislatívou
|
Protokol zo zhodnotenia
|
Funkcie obalov
|
1
|
Obalové materiály, likvidácia obalov
|
1
|
Balenie sladkovodných rýb, označovanie výrobkov
zo sladkovodných rýb
|
1
|
Skladovanie a preprava výrobkov zo sladkovodných
rýb
|
1
|
11 Prevádzkový poriadok spracovne rýb
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Rámcové podmienky pre zriadenie spracovne rýb
|
1
|
Ochrana prírody, chémia, choroby rýb
|
vedieť obsah prevádzkového poriadku z hľadiska
hygieny prevádzky a osobnej hygieny a správnej výrobnej praxe
rozumieť a vedieť tvoriť prevádzkové dokumenty v súlade
s legislatívou
|
vedel obsah prevádzkového poriadku z hľadiska
hygieny prevádzky a osobnej hygieny a správnej výrobnej praxe
rozumel a vedel tvoriť prevádzkové dokumenty v súlade
s legislatívou
|
Ústne skúšanie
|
Ústna odpoveď
|
Podmienky prevádzky, technologický režim
|
1
|
Hygiena prevádzky, osobná hygiena zamestnancov, záverečné
ustanovenia
|
1
|
Asanácia a dezinfekcia spracovne
|
1
|
Asanácia a dezinfekcia spracovne
|
1
|
12 Zákon o potravinách,
posudzovanie zhody, zákon o veterinárnej starostlivosti
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Zákon o potravinách
|
1
|
Podnikanie, obchod a služby
|
poznať platnú legislatívu a vedieť ju správne
aplikovať
|
poznal platnú legislatívu a vedel ju správne
aplikovať
|
Písomné skúšanie
|
Neštandardizovaný didaktický test
|
Posudzovanie zhody potravín
|
1
|
Zákon o veterinárnej starostlivosti
|
1
|
Zákon o veterinárnej starostlivosti
|
1
|
Zákon o veterinárnej starostlivosti
|
1
|
13 Stanovenie a kontrola kritických
kontrolných bodov
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Základné pojmy
|
0,5
|
Podnikanie, obchod a služby, chémia
|
vedieť vypracovať HACCP
|
vypracoval HACCP
|
Ústne frontálne skúšanie, písomná skúšanie
|
Ústna frontálna odpoveď,
Vypracované HACCP
|
Analýza nebezpečensrva
|
0,5
|
Spôsob stanovenia kritických kontrolných bodov a krityckých
bodov
|
1
|
Kontrolne metódy, hodnotiace kritéria a preventívne
opatrenia
|
1
|
Vypracovanie HACCP
|
2
|