IV. ročník
Chronológia zmien
ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

| |
Názov
predmetu
|
|
Časový rozsah výučby
|
60 hodín
|
Ročník
|
štvrtý
|
Kód a názov študijného
odboru
|
4215 6 00 rybárstvo
45084 00 rybárstvo a životné prostredie
|
Vyučovací jazyk
|
slovenský jazyk
|
Charakteristika predmetu
Úlohou predmetu je poskytnúť
žiakom najdôležitejšie poznatky z technológie spracovania rýb, sladkovodných
a najdôležitejších rýb dovážaných na Slovensko, v spracovateľskom
priemysle a niektorých výrobkov aj v podmienkach fariem. Žiaci si osvoja
poznatky aj z hodnotenia rybacích výrobkov ako potravinových článkov,
poznatky o využívaní vedľajších výrobkov spracovateľského priemyslu na
kŕmne účely, právne predpisy týkajúce sa oblasti spracovania rýb,
predovšetkým na Potravinový kodex, požiadavky na balenie a označovanie
výrobkov z rýb. Obsah predmetu nadväzuje na učivo osvojené v
predmetoch chémia, biológia, chov rýb. Predmet prispieva k prehĺbeniu odborného
profilu absolventa.
Rozpis učiva je spracovaný v rámci predmetovej komisie a naväzuje
na reélne podmienok školy, regionálne potreby ako aj možnosti uplatnenia
absolventov.
V exkurziách a cvičeniach si žiaci prehlbujú vedomosti a získajú
zručnosti pri odbere vzoriek, metódach kvalitatívnych a kvantitatívnych
rozborov prístrojového a materiálového zabezpečenia jednotlivých rozborov.
Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom vyučovacieho predmetu spracovanie rýb je rozšíriť a prehĺbiť
získané vedomosti z iných predovšetkým rybárskych predmetov, získať
základné vedomosti zo spracovania a finalizácie ako sladkovodných rýb,
tak aj základných morských rýb dovážaných na Slovensko, získať základy
obchodných činností a vedomosti z oblasti legislatívy a požiadaviek
na správnu výrobnú prax predovšetkým z hľadiska bezpečnosti potravín.
Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:
Vo vyučovacom
predmete spracovanie rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich
kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom
umožňujú:
Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,
reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý
text v materinskom a cudzom jazyku,
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko
a výstižne,
vedieť samostatne rozhodovať o úprave informačného
materiálu vzhľadom na druh oznámenia a širší okruh užívateľov,
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných
prejavov,
spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky,
denník) a materiály podľa účelu oznámenia a s ohľadom na
potreby užívateľa,
orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne
informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,
ovládať operácie pri spracovaní rýb,
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese
vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu
občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu
práce,
oboznámiť sa s motivačnými vzdelávacími
programami, ktoré sú zamerané na riešenie problémov a poskytovanie prístupných
príležitostí pre celoživotné vzdelávania, ktoré vytvára možnosť virtuálnej
komunikácie medzi lokálnymi komunitami.
Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti
významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých
cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,
formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza,
overovať a interpretovať získané údaje,
rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie,
sebadôveru a reproduktívne myslenie,
samostatne predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je
zodpovedný,
predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých
kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať spoločne s učiteľom
a s ostatnými, či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,
ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť
zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť
a stratégiu jeho rozvoja,
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém a postoje,
určovať vážne
nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom
raste,
stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných
schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,
plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť
sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie,
sebahodnotenia a vlastného rozhodovania,
overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory,
postoje a správanie druhých,
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj
fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného
štýlu a závislostí,
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,
predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie
práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských
vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom
v prístupe k druhým.
Schopnosť tvorivo riešiť problémy
objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie
rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné
pravidlá,
získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie
vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne
zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre
objasnenie problému najdôležitejšie,
určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne
možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších
súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného
riešenia a dodržiavať ho,
poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie,
rozprávanie),
vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.
Podnikateľské spôsobilosti
využívať zásady konštruktívnej kritiky, vedieť
primerane kritizovať, ale aj znášať kritiku od druhých,
dokázať vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti
v súlade s realitou trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími
možnosťami.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie,
vybrať kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné
a špecifické), ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,
evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby
ich mohol využívať pri práci,
posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov,
kriticky pristupovať k získaným informáciám.
Spôsobilosť byť demokratickým občanom
porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet,
orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,
pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom,
rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej
turistiky a komunikačných systémov,
chápať problémy zachovania mieru, bezpečnosti
jednotlivcov, národov a štátov, zachovávania a ochrany životného
prostredia, vyčerpania nerastných surovín, liečenia civilizačných nemocí,
populačnej explózie v rozvojových krajinách, drogovej závislosti najmä
mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne pristupovať k riešeniu
týchto problémov,
Všeobecné kompetencie
vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať informácie v bežných
profesných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné
informačné a komunikačné technológie,
Odborné kompetencie
ovládať a používať odbornú terminológiu svojho
odboru,
vedieť sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch,
metodikách, technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej
sieti o nových poznatkoch súvisiacich so spracovaním rýb
posudzovať vstupnú surovinu pre spracovanie,
hodnotiť vplyv prostredia na kvalitu rybieho mäsa,
ovládať ochranu zvierat pred týraním,
spôsoby uchovávania rybieho mäsa v požadovanej
kvalite,
ovládať technologické postupy opracovania rýb,
ovládať spôsoby balenia, označovania a distribúcie,
ovládať príslušnú legislatívu,
stanoviť kritické kontrolné body vo výrobe a navrhovať
účinné opatrenia.
Stratégia vyučovania
Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov tematického
celku
|
Stratégia vyučovania
|
Metódy
|
Formy práce
|
Úvod do predmetu spracovanie rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
práca s knihou a s učebným
textom
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
skupinová práca žiakov
|
Významné druhy konzumných rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s knihou a s učebným
textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Vstupná surovina pre
spracovanie a jej posudzovanie
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s knihou a s učebným
textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Posmrtné zmeny v mäse rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s knihou a s učebným
textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Posudzovanie čerstvosti sladkovodných rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s knihou a s učebným
textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Ochrana zvierat proti týraniu
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s učebným textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Spôsoby konzervácie rybieho mäsa
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s knihou a s učebným
textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Spracovanie rýb a technologické postupy pri
opracovávaní rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s učebným
textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Hlavné výrobky z rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s učebným
textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Obaly, balenie a označovanie výrobkov z rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s učebným textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Prevádzkový poriadok spracovne
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s učebným
textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Zákon o potravinách,
posudzovanie zhody, zákon o veterinárnej
starostlivosti
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s učebným
textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Stanovenie a kontrola
kritických kontrolných bodov
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
rozhovor
sokratovský -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
práca s učebným textom
fixačné
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
skupinová práca žiakov
|
Učebné zdroje
Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Názov tematického
celku
|
Odborná literatúra
|
Didaktická technika
|
Materiálne výučbové
prostriedky
|
Ďalšie zdroje
(internet, knižnica, ...
|
Úvod do predmetu spracovanie rýb
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt
plus. Bratislava 2003
|
Meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
Významné druhy konzumných rýb
|
Holčík J.: Ichtyológia. Príroda.
Bratislava 1998
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
Vstupná surovina pre
spracovanie a jej posudzovanie
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
sprcovňa rýb
|
Internet, zákony
|
Posmrtné zmeny v mäse rýb
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt
plus. Bratislava 2003
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
Posudzovanie čerstvosti sladkovodných rýb
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt
plus. Bratislava 2003
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
chemické lab.
|
Internet, zákony
|
Ochrana zvierat proti týraniu
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
Spôsoby konzervácie rybieho mäsa
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
Spracovanie rýb a technologické postupy pri
opracovávaní rýb
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
Hlavné výrobky z rýb
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
Obaly, balenie a označovanie výrobkov z rýb
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
etikety a obaly
|
Internet, zákony
|
Prevádzkový poriadok spracovne
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
Zákon o potravinách,
posudzovanie zhody, zákon o veterinárnej
starostlivosti
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
Stanovenie a kontrola
kritických kontrolných bodov
|
Merten M: Zpracováni ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar, dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet, zákony
|
|