|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu Odborný
premet chov akváriových rýb svojim obsahom nadväzuje na učivo prírodopisu
zo základnej školy a na predmety hydrobiológia, ichtyológia a rybnikárstvo,
ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje o chov akváriových rýb.
Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a pod témy). Výučba
predmetu chov akváriových rýb je orientovaná do štvrtého ročníka štúdia.
Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto
predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného
prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným
prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo
začína významom a históriou akvaristiky. Spoločenský význam tkvie
hlavne v možnosti relaxácie, vo voľnom čase venovať sa zaujímavej činnosti,
ktorá môže prerásť z koníčka na podnikateľskú aktivitu. Žiaci získajú
prehľad o histórií akvaristiky, ktorá prechádza až do súčasného
stavu s využitím najnovších poznatkov a technológií v chove
akváriových rýb. V ďalšej časti sa žiaci oboznamujú s prirodzeným
prostredím pre akváriové ryby a ich aplikáciou pre umelý chov.
Oboznamujú sa so základnými vlastnosťami životného prostredia rýb a fyzikálno-chemickými
vlastnosťami vody, ktorá je životným prostredím pre ryby a ďalšie
vodné organizmy. Ďalej sa zaoberajú fotosyntetickou asimiláciou, biologickou
rovnováhou a kolobehom dusíka vo vode. Žiaci majú v predmete chov
akváriových rýb nadobudnúť prehľad aj o spoločenstvách rýb a rastlín
a dôsledkoch pri narušení biologickej rovnováhy v akváriu. V
odbornom predmete chov akváriových rýb žiaci získajú vedomosti
o chovných zariadeniach a technických pomôckach používaných
v akvaristike ako sú osvetlenie a prevzdušňovanie akvária, filtrácia,
sterilizácia a ohrievanie vody v akváriu. Učivo sa skladá z poznatkov
o zriaďovaní akvárií, o chove a rozmnožovaní rýb, ako i o samotnom
nerese ikernatých rýb a rozmnožovaní živorodiek. Žiaci si osvoja aj
poznatky o morfológií rýb a chove nenáročných i náročnejších
druhoch rýb. Oboznámia sa s manipuláciou s rybami, narkotizáciou a umelým
výterom rýb. Žiaci získajú poznatky o prevencií a liečení chorôb
akváriových rýb, o výžive a základných pravidlách kŕmenia rýb.
V poslednej časti sa žiaci oboznámia s pestovaním a rozmnožovaním
akváriových rastlín a organizáciou práce v akvaristike. Súčasťou prípravy
žiakov je aj príprava na výstavy, členstvo v miestnych organizáciách
a príprava pre uplatnenie sa vo veľkochove a možnostiach
expedovania akváriových rýb. Učivo
je sústavne aktualizované o nové poznatky z chovu a výživy
akváriových rýb i z oblasti ochrany životného prostredia. Odborný
predmet chov akváriových rýb je
medzi predmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi ichtyológia,
rybnikárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, choroby rýb a učebnou
praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa
schopností žiakov. Výučba
bude prebiehať v bežnej triede. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom
vyučovacieho predmetu chov akváriových rýb v študijnom odbore 4215 6
rybárstvo je poskytnúť žiakom súbor
vedomostí, zručností a kompetencií o základných fyzikálnych a chemických
vlastnostiach vody ako životnom prostredí akváriových rýb, o jednotlivých
druhoch akváriových rýb, pestovaní vodných rastlín ako vhodného doplnku
do akvárií pre vytvorenie biologickej rovnováhy vo vodnom prostredí. Cieľom
odborného predmetu chov akváriových rýb je naučiť žiakov odchovávať akváriové
ryby a rastliny, rozmnožovať, kŕmiť, liečiť akváriové ryby,
organizovať prácu v odchovní, vedieť vytvoriť chovné prostredie pre
akváriové ryby a pochopiť vzťahy a súvislosti medzi životným
prostredím – vodou a vodnými organizmami, a tak formovať logické
myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie
využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom
živote. Žiaci získajú poznatky o prirodzenom prostredí akváriových rýb,
o chovných zariadeniach a technických pomôckach, o procesoch
prebiehajúcich v akváriu počas odchovu, o zriaďovaní akvárií a jeho
údržbe. Výchovno
– vzdelávací proces v odbornom predmete chov akváriových rýb smeruje
k pochopeniu prírody ako celku a cieľom
je chápať organizmus ako dynamický, samo regulujúci sa systém,
chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti
širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať
schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: V
odbornom predmete chov akváriových rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Kľúčové kompetencie Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom
jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov, -
spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník)
a materiály podľa účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa, -
orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie,
posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou
situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom jazyku, -
ovládať orientáciu sa v texte, -
ovládať operácie pri práci s počítačom, -
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho
výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať
a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce, -
osvojiť si metódy informačnej a komunikačnej technológie včítane
možnosti učenia sa formou on-line, Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých
cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,
formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotézy, -
overovať a interpretovať získané údaje, -
rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne
myslenie, -
niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho
ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja, -
samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje, -
určovať vážne nedostatky
a kvality vo vlastnom učení a osobnostnom
raste, -
stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností,
záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa
ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, seba regulácie, seba
hodnotenia a vlastného rozhodovania, -
overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie
druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj
fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného
štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez
zaujatosti posudzovať návrhy druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov,
predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe
k druhým. Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy
problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať
informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému
najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností
riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších
súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho, -
poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie,
vyučovanie), -
vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
-
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent má:
pracovať
s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Spôsobilosť
byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet, -
uvedomiť
si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú
jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť
a budúcnosť, -
poznať,
uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému
rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty, -
uvedomiť
si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného
sveta, -
chápať
pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom
kontexte, -
tvorivo
riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov,
rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní
podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať
zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká,
vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií, -
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo
odbornom predmete chov akváriových rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Požadované
vedomosti Absolvent má:
Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|