Chov akváriových rýb

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



IV. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

chov akváriových rýb

Časový rozsah výučby

2 hod. týždenne, spolu 60 hodín

Ročník

štvrtý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 rybárstvo
45084 00 rybárstvo a životné prostredie

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Odborný premet chov akváriových rýb svojim obsahom nadväzuje na učivo prírodopisu zo základnej školy a na predmety hydrobiológia, ichtyológia a rybnikárstvo, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje o chov akváriových rýb. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a pod témy). Výučba predmetu chov akváriových rýb je orientovaná do štvrtého ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami.

Učivo začína významom a históriou akvaristiky. Spoločenský význam tkvie hlavne v možnosti relaxácie, vo voľnom čase venovať sa zaujímavej činnosti, ktorá môže prerásť z koníčka na podnikateľskú aktivitu. Žiaci získajú prehľad o histórií akvaristiky, ktorá prechádza až do súčasného stavu s využitím najnovších poznatkov a technológií v chove akváriových rýb. V ďalšej časti sa žiaci oboznamujú s prirodzeným prostredím pre akváriové ryby a ich aplikáciou pre umelý chov. Oboznamujú sa so základnými vlastnosťami životného prostredia rýb a fyzikálno-chemickými vlastnosťami vody, ktorá je životným prostredím pre ryby a ďalšie vodné organizmy. Ďalej sa zaoberajú fotosyntetickou asimiláciou, biologickou rovnováhou a kolobehom dusíka vo vode. Žiaci majú v predmete chov akváriových rýb nadobudnúť prehľad aj o spoločenstvách rýb a rastlín a dôsledkoch pri narušení biologickej rovnováhy v akváriu.

V odbornom predmete chov akváriových rýb žiaci získajú vedomosti o chovných zariadeniach a technických pomôckach používaných v akvaristike ako sú osvetlenie a prevzdušňovanie akvária, filtrácia, sterilizácia a ohrievanie vody v akváriu. Učivo sa skladá z poznatkov o zriaďovaní akvárií, o chove a rozmnožovaní rýb, ako i o samotnom nerese ikernatých rýb a rozmnožovaní živorodiek. Žiaci si osvoja aj poznatky o morfológií rýb a chove nenáročných i náročnejších druhoch rýb. Oboznámia sa s manipuláciou s rybami, narkotizáciou a umelým výterom rýb. Žiaci získajú poznatky o prevencií a liečení chorôb akváriových rýb, o výžive a základných pravidlách kŕmenia rýb. V poslednej časti sa žiaci oboznámia s pestovaním a rozmnožovaním akváriových rastlín a organizáciou práce v akvaristike. Súčasťou prípravy  žiakov je aj príprava na výstavy, členstvo v miestnych organizáciách a príprava pre uplatnenie sa vo veľkochove a možnostiach expedovania akváriových rýb.

Učivo je sústavne aktualizované o nové poznatky z chovu a výživy akváriových rýb i z oblasti ochrany životného prostredia. Odborný predmet chov akváriových rýb  je medzi predmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi ichtyológia, rybnikárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, choroby rýb a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov.

Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania predmetu chov akváriových rýb majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou  tematikou., najmä Akvárium a terárium a internet.

Výchovné a vzdelávacie stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka. V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie tvorivo riešiť problémy a spôsobilosti využívať informačné technológie.  Preto je dôležitou súčasťou teoretického poznávania a zároveň prostriedkom precvičovania, upevňovania, prehlbovania a systematizácie poznatkov okrem iného aj riešenie kvantitatívnych a kvalitatívnych úloh z učiva jednotlivých tematických celkov, úloh komplexného charakteru, ktoré umožňujú spájať a využívať poznatky z viacerých častí učiva v rámci medzi predmetových vzťahov. 

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Výučba bude prebiehať v bežnej triede.

 

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu chov akváriových rýb v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o základných fyzikálnych a chemických vlastnostiach vody ako životnom prostredí akváriových rýb, o jednotlivých druhoch akváriových rýb, pestovaní vodných rastlín ako vhodného doplnku do akvárií pre vytvorenie biologickej rovnováhy vo vodnom prostredí. Cieľom odborného predmetu chov akváriových rýb je naučiť žiakov odchovávať akváriové ryby a rastliny, rozmnožovať, kŕmiť, liečiť akváriové ryby, organizovať prácu v odchovní, vedieť vytvoriť chovné prostredie pre akváriové ryby a pochopiť vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami, a tak formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o prirodzenom prostredí akváriových rýb, o chovných zariadeniach a technických pomôckach, o procesoch prebiehajúcich v akváriu počas odchovu, o zriaďovaní akvárií a jeho údržbe.

Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete chov akváriových rýb smeruje k pochopeniu prírody ako celku  a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samo regulujúci sa systém,  chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

V odbornom predmete chov akváriových rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Kľúčové kompetencie

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-       vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-       reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom jazyku,

-       podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-       vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-       osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-       spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa,

-       orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,

-       vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom jazyku,

-       ovládať orientáciu sa v texte,

-       ovládať operácie pri práci s počítačom,

-       pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,

-       osvojiť si metódy informačnej a komunikačnej technológie včítane možnosti učenia sa formou on-line,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-       významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

-       vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotézy,

-       overovať a interpretovať získané údaje,

-       rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

-       rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-       niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

-       samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu,

-       vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-       určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení  a osobnostnom raste,

-       stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,

-       plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, seba regulácie, seba hodnotenia a vlastného rozhodovania,

-       overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,

-       mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-       prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-       predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

-       prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-       objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-       zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-       určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-       vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-       poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

-       vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), 

-       spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.     

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

-       ovládať obsluhu  periférnych zariadení potrebných pre činnosť používaného programu,

­          pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-       evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-       posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-       konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-       poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-       uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,

-       poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-       uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-       chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,

-       tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,

-       dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií,

-       konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

Vo odbornom predmete chov akváriových rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-               ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu a rozmnožovania rýb,

Absolvent má:

 

-               ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-               poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch  rýb, v populáciách a ekosystémoch,

-               poznať jednotlivé druhy a kategórie rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-               poznať významné  vodné rastliny, prípadne ich špecifických zástupcov a ich význam,

-               ovládať zásady konvenčného a ekologického chovu rýb,

-               rozoznať zložky vodného ekosystému,

-               vedieť sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách, technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom

-               poznať základy morfológie, anatómie a fyziológie rastlín, zvierat a rýb,

-               ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu, rozmnožovania rastlín a rýb,

-               poznať zásady tvorby a ochrany životného prostredia najmä vo vzťahu k používaným technológiám v rybárstve.

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Význam a história akvaristiky

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Chovné zariadenia a technické pomôcky

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Akvárium a jeho ekosystém

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Zariaďovanie akvária a jeho údržba

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Chov a rozmnožovanie rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Výživa rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Pestovanie a rozmnožovanie rastlín

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Organizácia práce

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

 

 

 

 

Učebné zdroje

Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Význam a história akvaristiky

Černý J., Topecer E.: Chováme akváriové ryby. Príroda, Bratislava 1989

meotár

fólie

obrázky

tabuľa

interner

Chovné zariadenia a technické pomôcky

Černý J., Topecer E.: Chováme akváriové ryby. Príroda, Bratislava

meotár

fólie

obrázky

tabuľa

interner

Akvárium a jeho ekosystém

Černý J., Topecer E.: Chováme akváriové ryby. Príroda, Bratislava

meotár

fólie

obrázky

tabuľa

interner

Zariaďovanie akvária a jeho údržba

Černý J., Topecer E.: Chováme akváriové ryby. Príroda, Bratislava

meotár

fólie

obrázky

tabuľa

interner

Chov a rozmnožovanie rý

Černý J., Topecer E.: Chováme akváriové ryby. Príroda, Bratislava

meotár

fólie

obrázky

tabuľa

interner

Výživa rýb

Černý J., Topecer E.: Chováme akváriové ryby. Príroda, Bratislava

meotár

fólie

obrázky

tabuľa

interner

Pestovanie a rozmnožovanie rastlín

Černý J., Topecer E.: Chováme akváriové ryby. Príroda, Bratislava

meotár

fólie

obrázky

tabuľa

interner

Organizácia práce

 

Černý J., Topecer E.: Chováme akváriové ryby. Príroda, Bratislava

meotár

fólie

obrázky

tabuľa

interner

 

 

 

 

 

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 25, 2009.