Chov vodnej hydiny

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



III. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

chov vodnej  hydiny

Časový rozsah výučby

spolu 66 vyučovacích hodín

Ročník

tretí

Kód a názov študijného odboru

4215 6 00 rybárstvo
45084 00 rybárstvo a životné prostredie  

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si všeobecné a špeciálne poznatky, princípy, zákonitosti a pravidlá, na ktorých je založené chov vodnej hydiny a výroba hydinových produktov pri rešpektovaní zásad starostlivosti o životné prostredie. Nadväzovaním na učivo z biológie, chémie a chovu zvierat ako aj ďalších všeobecnovzdelávacích a odborných predmetov má predmet poskytnúť celkový pohľad na problematiku výroby poľnohospodárskych výrobkov.

 

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu chov vodnej hydiny študijnom odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o chove vodnej hydiny, o činiteľoch, ktoré pôsobia na kvalitu a produkciu potravín z chovu vodnej hydiny. Formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, odbornom výcviku a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných chovoch zvierat a pojmoch, osvoja si základné vzťahy medzi živočíšnym organizmom a vonkajším prostredím, budú ovládať využiteľnosť hydinových produktov pre racionálnu výživu obyvateľstva.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete chov vodnej hydiny využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-          vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-          reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom,

-          podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-          vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

 

 

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-         vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza,

-         overovať a interpretovať získané údaje,

-         rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

-         rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-         ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

-         samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,

 

 

 

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-          objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-          získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-          zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-          určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-          vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-          poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

-          vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), 

-          spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-          evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-          chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

-          posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-          porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,

-          konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-          poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-          orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

Všeobecné kompetencie

 

Absolvent má:

-                      zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

-                      vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,

-                      ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky,

Odborné kompetencie

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-                      ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-                      poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch zvierat v populáciách a ekosystémoch

-                      vysvetliť základné prírodné javy,

-                      poznať jednotlivé druhy a kategórie vodnej hydiny a  ich hospodársky a spoločenský význam,

             -             vedieť charakterizovať základné druhy krmív a ich využitie,

-                      ovládať technologické postupy vo svojom odbore s využívaním poznatkov  technologických normách,

-                      mať návyky z oblasti osobnej aj prevádzkovej hygieny a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,

-                      poznať základy anatómie a fyziológie vodnej hydiny

-                      ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu, rozmnožovania vodnej hydiny

                         zásady tvorby a ochrany životného prostredia najmä vo vzťahu k používaným technológiám v poľnohospodárstve a rybárstve

 

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

Anatómia a fyziológia vodnej hydiny

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou aPC

Liahnutie vodnej hydiny

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou aPC

Vlastnosti vodnej hydiny

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a PC

Plemenárska práca v chove vodnej hydiny

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou aPC

Výživa a kŕmenie

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

Chov kačíc

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou aPC

Chov husí

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou aPC

Choroby vodnej hydiny

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a PC

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod

Ing.Jozef Rozman,CSc. a kol.

Základy živočíšnej výroby

Ing.Mária Chytilová a kol.

Všeobecné základy hydinárstva

Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková

Základy živočíšnej výroby

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

internet

odborný časopis NÁŠ CHOV

Anatómia a fyziológia vodnej hydiny

Ing.Jozef Rozman,CSc. a kol.

Základy živočíšnej výroby

Ing.Mária Chytilová a kol.

Všeobecné základy hydinárstva

Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková

Základy živočíšnej výroby

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

internet

odborný časopis NÁŠ CHOV

Liahnutie vodnej hydiny

Ing.Jozef Rozman,CSc. a kol.

Základy živočíšnej výroby

Ing.Mária Chytilová a kol.

Všeobecné základy hydinárstva

Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková

Základy živočíšnej výroby

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

internet

odborný časopis NÁŠ CHOV

Vlastnosti vodnej hydiny

Ing.Jozef Rozman,CSc. a kol.

Základy živočíšnej výroby

Ing.Mária Chytilová a kol.

Všeobecné základy hydinárstva

Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková

Základy živočíšnej výroby

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

internet

odborný časopis NÁŠ CHOV

Plemenárska práca v chove vodnej hydiny

Ing.Jozef Rozman,CSc. a kol.

Základy živočíšnej výroby

Ing.Mária Chytilová a kol.

Všeobecné základy hydinárstva

Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková

Základy živočíšnej výroby

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

internet

odborný časopis NÁŠ CHOV

Výživa a kŕmenie

Ing.Jozef Rozman,CSc. a kol.

Základy živočíšnej výroby

Ing.Mária Chytilová a kol.

Všeobecné základy hydinárstva

Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková

Základy živočíšnej výroby

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

internet

odborný časopis NÁŠ CHOV

Chov kačíc

Ing.Jozef Rozman,CSc. a kol.

Základy živočíšnej výroby

Ing.Mária Chytilová a kol.

Všeobecné základy hydinárstva

Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková

Základy živočíšnej výroby

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

internet

odborný časopis NÁŠ CHOV

Chov husí

Ing.Jozef Rozman,CSc. a kol.

Základy živočíšnej výroby

Ing.Mária Chytilová a kol.

Všeobecné základy hydinárstva

Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková

Základy živočíšnej výroby

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

internet

odborný časopis NÁŠ CHOV

Choroby vodnej hydiny

Ing.Jozef Rozman,CSc. a kol.

Základy živočíšnej výroby

Ing.Mária Chytilová a kol.

Všeobecné základy hydinárstva

Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková

Základy živočíšnej výroby

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

internet

odborný časopis NÁŠ CHOV

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 25, 2009.