Motorové vozidlá

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Na úvod Hore Ďalej



II. ročník
III. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

motorové vozidlá

Časový rozsah výučby

spolu 66 +66 hodín

Ročník

druhý a tretí

Kód a názov študijného odboru

4215 6 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

 

          Cestná doprava zaznamenáva v posledných rokoch výrazný a dynamický rast. Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si základné vedomosti o princípoch, funkciách, konštrukčnom usporiadaní motorových vozidiel, vrátane ich bezpečného a hospodárneho využívania v prevádzke.

          Predmet motorové vozidlá sa spolu s predmetom stroje a zariadenia podieľa na vytváraní technickej zložky odborného profilu absolventov. Predmet poskytuje odborné vedomosti z oblasti pravidiel cestnej premávky, znalosti z konštrukcie a údržby motorových vozidiel  rozličných skupín, znalosti sa veľmi efektívne dajú využiť v chove rýb napríklad pri vedení motorového plavidla, či iných strojov, ktoré sú vybavené spaľovacím motorom a ústrojenstvami veľmi príbuznými, používanými,  v motorových vozidlách.  Ďalej predmet poskytuje znalosti z oblasti  zásad bezpečnej jazdy,  z oblasti teórie vedenia vozidla, hospodárnosti v prevádzke strojov ako takých.

          Hlavným cieľom predmetu je aj príprava žiakov na úspešné absolvovanie výcviku pre získanie vodičského oprávnenia na vedenie motorového vozidla skupiny  T /traktor – voliteľný predmet/, skupiny B /osobný automobil – nepovinný predmet/ a podľa záujmu žiakov aj ďalších skupín, ako sú skupina A /motocykel/  a skupina C /nákladný automobil/, a aby boli schopní samostatnej, bezpečnej, plynulej a hospodárnej jazdy s týmito vozidlami v rôznych situáciách cestnej premávky.

          Celková koncepcia predmetu a dotácia hodín musí byť v súlade s platnými zákonmi NR SR o premávke na pozemných komunikáciách a s ďalšími platnými právnymi predpismi.

 

Ciele vyučovacieho predmetu

 

Cieľom vyučovacieho predmetu motorové vozidlá je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o druhoch vozidiel, ich technickom zložení technickej údržbe a ošetrovaní o ich logickom usporiadaní v nadväznosti na stroje určené pre rozličné využitie, o  javoch, zákonitostiach a vzťahoch medzi nimi, formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, odbornom výcviku a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných pojmoch, osvoja si odbornú terminológiu, budú ovládať základné pravidlá bezpečnosti práce s dopravnou technikou. Osvoja si pravidlá cestnej premávky, ktorých dobrou znalosťou a zodpovedným prístupom prispejú k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky.  Žiaci nadobudnú potrebné kompetencie ako sú ohľaduplnosť,  konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme.   Žiaci nadobudnú presvedčenie o užitočnosti teoretických poznatkov a praktických zručností, že poznaním  dopravných strojov a ich správnym využívaním sa uľahčuje práca človeka, chráni sa životné prostredie.        

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

 

Vo vyučovacom predmete motorové vozidlá využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálne interakčné spôsobilosti

*       Sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo, diapozitívy) tak, aby každý každému porozumel,

*       vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,

*       správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky.

Interpersonálne a intrapersonálne spôsobilosti

*       osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve,

*       rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

*       hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých.

Schopnosti riešiť problémy

*       rozpoznávať problémy v priebehu ich technického vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii (pozorovanie, ... a iné),

*       vedieť vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,

*       hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu,

*       posudzovať riešenie daného  problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

*       korigovať nesprávne riešenia problému,

Spôsobilosti využívať informačné technológie

*       získavať informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,/okrem učebnice, internet k získavaniu vyhlášok a zákonov v cestnej premávke,.../

*       zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

*       formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu ich  vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*       preukázať vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.

Odborné kompetencie

 

*       ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

*       rozoznať a charakterizovať bežné druhy materiálov, surovín, strojových súčiastok, mechanizmov používaných v rybárstve,

*       poznať princíp práce mechanizmov používaných v rybárstve,

*       vysvetliť fyzikálne a technické  základy zloženia strojov a zariadení používaných v rybárstve,

*       poznať zásady efektívneho a hospodárneho využívania energií, surovín, materiálov, strojov a zariadení.

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Pravidlá cestnej premávky

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

práca s testom

Konštrukcia a údržba vozidiel

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Teória vedenia vozidiel

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Zásady bezpečnej jazdy

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Opakovanie

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

individuálne precvičovanie

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Pravidlá cestnej premávky

Kolektív: Nové pravidlá cestnej premávky. Nová Práca, s.r.o,  Bratislava 2008

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

odborné filmy

diapozitívy

fólie

cvičné testy

internet

Konštrukcia a údržba vozidiel

J. Kubále, K. Spurný : Vedenie motorových vozidiel. Príroda, Bratislava 1983

Jaroslav Kulhánek: Motorové vozidlá. Príroda, Bratislava 1997

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

odborné filmy

diapozitívy

fólie

modely

internet

Teória vedenia vozidiel

J. Kubále, K. Spurný : Vedenie motorových vozidiel. Príroda, Bratislava 1983

 

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

internet

Zásady bezpečnej jazdy

J. Kubále, K. Spurný : Vedenie motorových vozidiel. Príroda, Bratislava 1983

 

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

internet

Opakovanie

Cvičné testy

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

internet

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: mája 15, 2009.