II. ročník III. ročník
Chronológia zmien
ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

| |
Názov
predmetu
|
motorové
vozidlá
|
Časový rozsah výučby
|
spolu 66 +66 hodín
|
Ročník
|
druhý a tretí
|
Kód a názov študijného
odboru
|
4215 6 rybárstvo
|
Vyučovací jazyk
|
slovenský jazyk
|
Charakteristika predmetu
Cestná
doprava zaznamenáva v posledných rokoch výrazný a dynamický rast.
Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si základné vedomosti o princípoch,
funkciách, konštrukčnom usporiadaní motorových vozidiel, vrátane ich bezpečného
a hospodárneho využívania v prevádzke.
Predmet
motorové vozidlá sa spolu s predmetom stroje a zariadenia podieľa na
vytváraní technickej zložky odborného profilu absolventov. Predmet poskytuje
odborné vedomosti z oblasti pravidiel cestnej premávky, znalosti z konštrukcie
a údržby motorových vozidiel rozličných
skupín, znalosti sa veľmi efektívne dajú využiť v chove rýb napríklad
pri vedení motorového plavidla, či iných strojov, ktoré sú vybavené spaľovacím
motorom a ústrojenstvami veľmi príbuznými, používanými, v motorových vozidlách. Ďalej predmet poskytuje znalosti z oblasti zásad bezpečnej jazdy, z oblasti teórie vedenia vozidla,
hospodárnosti v prevádzke strojov ako takých.
Hlavným
cieľom predmetu je aj príprava žiakov na úspešné absolvovanie výcviku pre
získanie vodičského oprávnenia na vedenie motorového vozidla skupiny T /traktor – voliteľný predmet/,
skupiny B /osobný automobil – nepovinný predmet/ a podľa záujmu žiakov
aj ďalších skupín, ako sú skupina A /motocykel/ a skupina C /nákladný
automobil/, a aby boli schopní samostatnej, bezpečnej, plynulej a hospodárnej
jazdy s týmito vozidlami v rôznych situáciách cestnej premávky.
Celková
koncepcia predmetu a dotácia hodín musí byť v súlade s platnými
zákonmi NR SR o premávke na pozemných komunikáciách a s ďalšími
platnými právnymi predpismi.
Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom
vyučovacieho predmetu motorové vozidlá je poskytnúť žiakom súbor vedomostí, zručností a kompetencií
o druhoch vozidiel, ich technickom zložení technickej údržbe a ošetrovaní
o ich logickom usporiadaní v nadväznosti na stroje určené pre
rozličné využitie, o javoch, zákonitostiach
a vzťahoch medzi nimi, formovať logické myslenie a rozvíjať
vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom
vzdelávaní, odbornom výcviku a občianskom živote. Žiaci získajú
poznatky o vybraných pojmoch, osvoja si odbornú terminológiu, budú ovládať
základné pravidlá bezpečnosti práce s dopravnou technikou. Osvoja si
pravidlá cestnej premávky, ktorých dobrou znalosťou a zodpovedným prístupom
prispejú k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. Žiaci nadobudnú potrebné kompetencie
ako sú ohľaduplnosť, konať zodpovedne,
samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo
verejnom záujme. Žiaci
nadobudnú presvedčenie o užitočnosti teoretických poznatkov a praktických
zručností, že poznaním dopravných
strojov a ich správnym využívaním sa uľahčuje práca človeka, chráni
sa životné prostredie.
Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:
Vo vyučovacom
predmete motorové vozidlá využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú:
Komunikatívne a sociálne
interakčné spôsobilosti
Sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text,
hovorené slovo, diapozitívy) tak, aby každý každému porozumel,
vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,
správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich
závery a dôsledky.
Interpersonálne
a intrapersonálne spôsobilosti
osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti
za prácu v kolektíve,
rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej
atmosfére,
hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu
druhých.
Schopnosti riešiť
problémy
rozpoznávať problémy v priebehu ich technického
vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom
okamihu k dispozícii (pozorovanie, ... a iné),
vedieť vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém,
ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,
hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy,
informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného
problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky
neviedli k cieľu,
posudzovať riešenie daného
problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti
a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj rôzne riešenia daného problému,
korigovať nesprávne riešenia problému,
Spôsobilosti využívať
informačné technológie
získavať informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním
všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,/okrem
učebnice, internet k získavaniu vyhlášok a zákonov v cestnej
premávke,.../
zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať
informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo
osvojiť si nové poznatky.
Spôsobilosť byť
demokratickým občanom
formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu
ich vzdelávania využívaním všetkých
metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,
preukázať vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje
vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné
prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.
Odborné kompetencie
ovládať a používať odbornú terminológiu svojho
odboru,
rozoznať a charakterizovať bežné druhy materiálov,
surovín, strojových súčiastok, mechanizmov používaných v rybárstve,
poznať princíp práce mechanizmov používaných v rybárstve,
vysvetliť fyzikálne a technické základy zloženia strojov a zariadení
používaných v rybárstve,
poznať zásady efektívneho a hospodárneho využívania
energií, surovín, materiálov, strojov a zariadení.
Stratégia vyučovania
Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov tematického
celku
|
Stratégia vyučovania
|
Metódy
|
Formy práce
|
Pravidlá cestnej premávky
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
práca s testom
|
Konštrukcia a údržba
vozidiel
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická - rozhovor, riešenie
úloh
hermeneutická – riadený
rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Teória vedenia vozidiel
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická - rozhovor, riešenie
úloh
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Zásady bezpečnej jazdy
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická - rozhovor, riešenie
úloh
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Opakovanie
|
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická - rozhovor, riešenie
úloh
|
individuálne precvičovanie
|
Učebné zdroje
Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Názov tematického
celku
|
Odborná literatúra
|
Didaktická technika
|
Materiálne výučbové
prostriedky
|
Ďalšie zdroje
(internet, knižnica, ...
|
Pravidlá cestnej premávky
|
Kolektív: Nové pravidlá
cestnej premávky. Nová Práca, s.r.o,
Bratislava 2008
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka diapozitívov
|
odborné filmy
diapozitívy
fólie
cvičné testy
|
internet
|
Konštrukcia a údržba
vozidiel
|
J. Kubále, K. Spurný : Vedenie
motorových vozidiel. Príroda, Bratislava 1983
Jaroslav Kulhánek: Motorové
vozidlá. Príroda, Bratislava 1997
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka diapozitívov
|
odborné filmy
diapozitívy
fólie
modely
|
internet
|
Teória vedenia vozidiel
|
J. Kubále, K. Spurný : Vedenie
motorových vozidiel. Príroda, Bratislava 1983
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka diapozitívov
|
odborné filmy
diapozitívy
fólie
|
internet
|
Zásady bezpečnej jazdy
|
J. Kubále, K. Spurný : Vedenie
motorových vozidiel. Príroda, Bratislava 1983
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka diapozitívov
|
odborné filmy
diapozitívy
fólie
|
internet
|
Opakovanie
|
Cvičné testy
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka diapozitívov
|
odborné filmy
diapozitívy
fólie
|
internet
|
|