Poľovníctvo

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore



 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

Poľovníctvo

Časový rozsah výučby

spolu 66 vyučovacích hodín

Ročník

druhý (resp. štvrtý)

Kód a názov študijného odboru

4215 6 rybárstvo

4508 4 rybárstvo a životné prostredie

4512 4 poľnohospodárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

 

Voliteľný predmet poľovníctvo je zameraný na získanie vedomostí žiakov o biológii zveri,

ochrane, love a chove lovnej zveri, loveckých zbraniach a spôsoboch lovu, zaobchádzaní so

zbraňami, o poľovníctve, psiarstve, o organizácii, plánovaní a zákonných predpisoch

vzťahujúcich sa na poľovníctvo.

Žiaci získajú vedomosti v oblasti poľovníctva, čo im umožní vykonať skúšky z poľovníctva

podľa „Skušobného poriadku Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky pre skúšky

z poľovníctva“.

Vyučovaním predmetu poľovníctvo v prípade, že predmet vyústi do skúšok z poľovníctva

musí byť poverený učiteľ, ktorý je pre všetky skúšky z predmetu poľovníctvo skúšobným

komisárom, menovaným podľa ustanovenia uvedeného skúšobného poriadku, v opačnom

prípade žiaci nemôžu absolvovať skúšky z poľovníctva.

Obsahom vyučovacieho predmetu sú praktické cvičenia v predpísanom rozsahu. Žiaci musia

absolvovať strelecký výcvik v streľbe s guľovou a brokovou zbraňou v určenom množstve

podľa skúšobného poriadku. Z toho dôvodu je predmet nutné zaradiť tak, aby vek žiakov pri

plnení tejto témy zodpovedal príslušnej legislatíve.

Obsah učiva a časová dotácia je záväzný v rozsahu „Skúšobného poriadku Ministerstva

pôdohospodárstva Slovenskej republiky pre skúšky z poľovníctva“ pokiaľ žiaci budú

vykonávať skúšku z poľovníctva.

Ciele vyučovacieho predmetu

 

            Výchovno-vzdelávací proces v poľovníctve smeruje k pochopeniu živej prírody ako celku, konečným cieľom je:

-          chápanie lesov, polí a lúk ako dynamického, samoregulujúceho sa systému,

-          chápanie lesov, polí a lúk v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku,

-          chápanie miesta jednotlivých živých organizmov v systéme živej prírody ako výsledku

vzájomného, pôsobenia zložitých procesov dedičnosti a premenlivosti,

-          postihovanie podstatných súvislostí biologických javov, ako predpokladu pre systematickú činnosť v poľovníctve

-          absolvovanie poľovníckych skúšok

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

 

Vo vyučovacom predmete biológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
                Absolvent má:

-            vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-            reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku,

-            podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-            vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

 

   

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-            vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza,

-            overovať a interpretovať získané údaje,

-            rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

-            rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-            ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

-            samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,

-            mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-            prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-             

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-            objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-            získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-            zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-            určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-            vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-            poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

-            vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),  

-       spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-       evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-       chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

-       posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-       porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,

-       konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-       poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-       orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

 

Všeobecné kompetencie

 

Absolvent má:

-       zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

-       vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,

-       ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky,

-        vedieť opísať osvojené prírodovedné poznatky a vzťahy medzi nimi, používať správnu terminológiu a symboliku, porozumieť prírodným zákonom,

-       aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo oblasti prírodných vied (napr. v odbornom vzdelávaní, praxi, každodennom živote),

-       vytvoriť si pozitívny vzťah ku kultúrnym hodnotám, prírode a životnému prostrediu a aktívne sa podieľať na ich ochrane,

-        

Odborné kompetencie

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-       ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-       poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch rastlín, zvierat a rýb, v populáciách a ekosystémoch

-       vysvetliť základné prírodné javy, súvisiace s vegetačnými činiteľmi prostredia, a vplyv meteorologických a klimatických faktorov na tieto javy,

-       poznať jednotlivé druhy a kategórie poľovnej zveri a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-       poznať významné hospodárske rastliny, dreviny, prípadne ich špecifických zástupcov - vodné a ich hospodársky a spoločenský význam,

-       mať návyky z oblasti osobnej aj prevádzkovej hygieny a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,

-       poznať základy anatómie a fyziológie poľovnej zveri,

-       ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu, rozmnožovania poľovnej zveri a zásady tvorby a ochrany životného prostredia.

 

Stratégia a obsah vyučovania

                Sa prispôsobí momentálne platnej legislatíve, ako aj schváleným učebným osnovám MP SR.

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 29, 2009.