Informatika

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník
II.ročník
III. ročník
IV. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

Informatika

Časový rozsah výučby

spolu 195 vyučovacích hodín

Ročník

prvý, druhý, tretí, štvrtý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 Rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.

Poslaním vyučovania informatiky je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika a aplikovaním informačných technológií vo vyučovaní iných predmetov, medzipredmetových projektov, celoškolských programov a pri riadení školy.

Systematické základné vzdelanie v oblasti informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí rovnakú príležitosť pre produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR v informačnej a znalostnej spoločnosti, ktorú budujeme.

Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

Ciele vyučovacieho predmetu

 

Cieľom vyučovania informatiky na strednej škole je naučiť žiakov základné pojmy, postupy a prostriedky informatiky, budovať informatickú kultúru, t.j. vychovávať k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika a aplikovaním informačných technológií (IT) vo vyučovaní iných predmetov a v organizovaní a riadení školy.

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií

 

Vo vyučovacom predmete informatika využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti

·         vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

·         reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku,

·         vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

·         vedieť samostatne rozhodovať o úprave informačného materiálu vzhľadom na druh oznámenia a širší okruh užívateľov,

·         osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

·         spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa,

·         orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,

·         ovládať operácie pri práci s počítačom,

·         pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,

·         pochopiť a osvojiť si metódy informačnej a komunikačnej technológie včítane možnosti učenia sa formou on-line,

·         oboznámiť sa s motivačnými vzdelávacími programami, ktoré sú zamerané na riešenie problémov a poskytovanie prístupných príležitostí pre celoživotné vzdelávania, ktoré vytvára možnosť virtuálnej komunikácie medzi lokálnymi komunitami.

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

·         významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

·         vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza,

·         overovať a interpretovať získané údaje,

·         rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

·         rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

·         samostatne predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je zodpovedný,

·         predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými, či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,

·         ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

·         vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

·         určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,

·         stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,

·         plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania,

·         overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,

·         mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

·         prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

·         predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

·         prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

·         objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

·         získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

·         zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

·         určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

·         vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

·         poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie),

·         vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), 

·         spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.           

Podnikateľské spôsobilosti

·         využívať zásady konštruktívnej kritiky, vedieť primerane kritizovať, ale aj znášať kritiku od druhých,

·         dokázať vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti v súlade s realitou trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími možnosťami.  

Spôsobilosť využívať informačné technológie

·         zoznámiť sa s rôznymi druhmi počítačových programov a spôsobom ich obsluhy,

·         ovládať obsluhu  periférnych zariadení potrebných pre činnosť používaného programu,

·         pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,

·         vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

·         vybrať kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické), ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,

·         graficky znázorňovať reálne situácie a úlohy, kde takéto znázorňovanie pomáha pri kvantitatívnom riešení úlohy,

·         komunikovať elektronickou poštou, využívať prostriedky online a offline komunikácie,

·         evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

·         chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

·         posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

·         porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,

·         konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

·         poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

·         orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

·         pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky a komunikačných systémov,

·         chápať problémy zachovania mieru, bezpečnosti jednotlivcov, národov a štátov, zachovávania a ochrany životného prostredia, vyčerpania nerastných surovín, liečenia civilizačných nemocí, populačnej explózie v rozvojových krajinách, drogovej závislosti najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne pristupovať k riešeniu týchto problémov,

Všeobecné kompetencie

·         vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať matematické informácie v bežných profesných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné a komunikačné technológie,

Odborné kompetencie

·         ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

·         vedieť sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách, technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom

·         pracovať s registračnou pokladňou,

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Bezpečnosť a hygiena pri práci

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – riadený rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

Demonštračná metóda

Metóda samostatnej práce

Fixačné a diagnostické metodi

eLearn

Frontálna výučba

Individuálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s helpom

Práca s Internetom

 

 

Informácie OKOLO NÁS

POČÍTAČOVÉ SYSTÉMY

Komunikácia prostredníctvom IKT

OBLASTI VYUŽITIA INFORMATIKY

. INFORMAČNÁ SPOLOČNOSŤ

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Bezpečnosť a hygiena pri práci

UČEBNICA INFORMATIKY PRE STREDNÉ ŠKOLY

Autori: Ivan Kalaš a kol.

Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava

 

PRÁCA S GRAFIKOU

Autor: Ľubomír Salanci

SPN, Bratislava, 2000

 

INFORMATIKA PRE SŠ - PRÁCA S MULTIMÉDIAMI

Autori: Šnajder Ľ., Kireš M.

SPN, Bratislava, 2005

 

PRÁCA S TEXTOM

Autor: Jana Machová

SPN, Bratislava, 2002

 

PRÁCA S TEXTOM

Autor: Jana Machová

SPN, Bratislava, 2002

 

Základy PC, Windows XP, Office 2003

Autori: Skalka, J. - Jakab, I.

AM - Skalka, Nitra, 2005

 

Základy PC, Windows XP, Office 2003

Autori: Skalka, J. - Jakab, I.

AM - Skalka, Nitra, 2005

 

Digitálna foto škola
Autori: Pavel Kristián, Zuzana Hrivňáková
Zoner Press 2006

PC s periférnymi zariadeniami

dataprojektor

plátno

registračné pokladne

audiovizuálna technika

tabuľa - Mantab

Užívateľské príručky

Manuály

CD, DVD

Obrazy

3D nástenka

 

Internet

Intranet

Informácie OKOLO NÁS

POČÍTAČOVÉ SYSTÉMY

Komunikácia prostredníctvom IKT

OBLASTI VYUŽITIA INFORMATIKY

. INFORMAČNÁ SPOLOČNOSŤ

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 18, 2009.