Pestovanie rastlín

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

pestovanie rastlín

Časový rozsah výučby

spolu 66 vyučovacích hodín

Ročník

prvý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 00 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

 

                 Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si všeobecné a špeciálne poznatky, princípy, zákonitosti a pravidlá, na ktorých je založené pestovanie rastlín a výroba poľnohospodárskych plodín pri rešpektovaní zásad starostlivosti o životné prostredie. Nadväzovaním na učivo z biológie, chémie, ako aj ďalších všeobecnovzdelávacích a odborných predmetov má predmet poskytnúť celkový pohľad na problematiku výroby poľnohospodárskych produktov.

 

Ciele vyučovacieho predmetu

                   Cieľom vyučovacieho predmetu pestovanie rastlín v študijnom odbore 4215 6 00 rybárstvo je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o pestovaní rastlín, o činiteľoch, ktoré pôsobia na kvalitu a produkciu potravín rastlinného pôvodu a technológiu rastlinnej výroby ako sú ekologické a pôdne činitele, spracovanie pôdy, výživa a hnojenie rastlín, sejba a  sadenie, zber a pozberová úprava rastlín a technológia výroby jednotlivých rastlinných produktov. Formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, odbornom výcviku a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných plodinách a pojmoch, osvoja si základné vzťahy medzi rastlinným organizmom a vonkajším prostredím, budú ovládať využiteľnosť rastlinných produktov pre výživu obyvateľstva a pri chove rýb.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

                   Vo vyučovacom predmete pestovanie rastlín využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

 

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-          vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-          reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku,

-          podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-          vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

 

 

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-         vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza,

-         overovať a interpretovať získané údaje,

-         rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

-         rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-         ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

-         samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-          objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-          získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-          zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-          určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-          vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-          poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

-          vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), 

-          spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-          evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-          chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

-          posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-          porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,

-          konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-          poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-          orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

Všeobecné kompetencie

 

Absolvent má:

-                      zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

-                      vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,

-                      ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky,

Odborné kompetencie

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-                      ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-                      poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch rastlín, zvierat a rýb, v populáciách a ekosystémoch

-                      vysvetliť základné prírodné javy, súvisiace s vegetačnými činiteľmi prostredia, a vplyv meteorologických a klimatických faktorov na tieto javy,

-                      poznať jednotlivé druhy a kategórie hospodárskych zvierat a rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-                      poznať významné hospodárske rastliny, dreviny, prípadne ich špecifických zástupcov - vodné a ich hospodársky a spoločenský význam,

-                      poznať základné druhy hospodárskych a priemyselných hnojív, zásady ich aplikácie vo vzťahu k životnému prostrediu,

-                      vedieť charakterizovať osivá, sadivá, ich vlastnosti, základné druhy krmív a ich využitie,

-                      ovládať technologické postupy vo svojom odbore s využívaním poznatkov  technologických normách,

-                      mať návyky z oblasti osobnej aj prevádzkovej hygieny a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,

-                      poznať základy anatómie a fyziológie rastlín, zvierat a rýb,

-                      ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu, rozmnožovania rastlín, zvierat a rýb,

-                      poznať agro-ekologické podmienky pestovania rastlín, základy výživy a hnojenia, princípy ochrany rastlín,

-                      zásady tvorby a ochrany životného prostredia najmä vo vzťahu k používaným technológiám v poľnohospodárstve a rybárstve.

 

Stratégia vyučovania

 

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

 

Úvod

výklad

rozhovor

fixačná

samostatné štúdium

frontálna výučba

práca s knihou

 

Nauka o prostredí

výklad

rozhovor

fixačná

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Výber pozemku a zásady striedania plodín

 

Sústava spracovania pôdy                   

výklad

rozhovor

fixačná

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Výživa a hnojenie rastlín

výklad

rozhovor

fixačná

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Sejba a sadenie

výklad

rozhovor

fixačná

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

Zber a pozberová úprava

výklad

rozhovor

fixačná

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Výroba produktov poľnohospodárskych plodín

výklad

rozhovor

fixačná

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod

Ing.Šmehyl  a kol. Poľnohospodárske výrobky.Príroda,a.s Bratislava 1994

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

 

internet

odborný časopis NAŠE POLE

Nauka o prostredí

Ing.Šmehyl  a kol. Poľnohospodárske výrobky.Príroda,a.s Bratislava 1994

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

videotechnika

dataprojektor

technické zariadenia na

meranie meterologických a klimatických prvkov

tabuľa

 

 

Výber pozemku a zásady striedania plodín

Ing.Šmehyl  a kol. Poľnohospodárske výrobky.Príroda,a.s Bratislava 1994

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

videotechnika

dataprojektor

obrazy

tabuľa

 

internet

odborný časopis NAŠE POLE

Sústava spracovania pôdy

Ing.Šmehyl  a kol. Poľnohospodárske výrobky.Príroda,a.s Bratislava 1994

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

videotechnika

dataprojektor

pluhy,valce,kombinátor,plečka

smyky a pod.

tabuľa

 

internet

odborný časopis NAŠE POLE

DVD

Výživa a hnojenie rastlín

Ing.Šmehyl  a kol. Poľnohospodárske výrobky.Príroda,a.s Bratislava 1994

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

videotechnika

dataprojektor

vzorky hnojív

tabuľa

 

iInternet

odborný časopis NAŠE POLE

DVD

Sejba a sadenie

ng.ŠmeIhyl  a kol. Poľnohospodárske výrobky.Príroda,a.s Bratislava 1994

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

videotechnika

dataprojektor

vzorky osív a sadív

tabuľa

 

internet

odborný časopis NAŠE POLE

DVD

Zber a pozberova úprava

ng.ŠmeIhyl  a kol. Poľnohospodárske výrobky.Príroda,a.s Bratislava 1994

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

videotechnika

dataprojektor

tabuľa

 

Internet

Odborný časopis NAŠE POLE

DVD

Výroba produktov poľnohospodárskych plodín

ng.ŠmeIhyl  a kol. Poľnohospodárske výrobky.Príroda,a.s Bratislava 1994

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

videotechnika

dataprojektor

obrazy rastlín

vzorkovnica semien

tabuľa

 

internet

odborný časopis NAŠE POLE

DVD



Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 01, 2009.