|
ŠkVP |
PODMIENKY VZDELÁVANIA ŽIAKOV SO ŠPECIÁLNYMI VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍMI POTREBAMI V ŠTUDIJNOM ODBORE 4215 6 00 RYBÁRSTVOVzdelávanie žiakov prebieha v súlade
so štátnym vzdelávacím programom a zákonom o výchove a vzdelávaní
(školský zákon), ktoré stanovujú zásadné pravidlá vzdelávania i prípravy
žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „ŠVVP“). Pri formulovaní požiadaviek na ich štúdium
sme vychádzali z analýzy podmienok školy, analýzy potrieb a požiadaviek
trhu práce, z analýzy povolania a odborných konzultácií so špecializovanými
zamestnancami VUDPAP, pedagogicko – psychologických poradní i s lekárom
pre deti a dorast. Platná legislatíva označuje názvom žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami (ďalej len „ŠVVP“) žiakov s mentálnym, zmyslovým alebo telesným
postihnutím, zdravotne oslabených alebo chorých, s narušenou komunikačnou
schopnosťou, so špecifickými poruchami učenia alebo správania sa, s
autistickým syndrómom, s poruchami psychického alebo sociálneho vývinu,
tiež žiakov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia (rómske
etnikum, imigranti). Špecifickou skupinou žiakov so ŠVVP sú žiaci
mimoriadne nadaní. Štúdium v študijnom odbore 4215 6
00 rybárstvo vzhľadom k svojím špecifikám nemôže byť poskytnuté
pre žiakov s mentálnym, zmyslovým a telesným postihnutím, ani pre
žiakov s autistickým syndrómom, s poruchami psychického a sociálneho
vývinu. Vo všeobecnosti môžu byť
prijatí uchádzači s dobrým zdravotným stavom. Uchádzači nesmú trpieť
predovšetkým chorobami vymykajúcimi sa rámcu zdravotných požiadaviek. Pred prijatím do odboru je potrebné
vyšetrenie na bacilonosičstvo. Uchádzač musí mať platný zdravotný
preukaz. Zdravotnú spôsobilosť uchádzačov posúdi a písomne potvrdí
dorastový lekár, v prípade zmenenej pracovnej schopnosti aj posudková
komisia sociálneho zabezpečenia. Integrácia žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia Tento vzdelávací program je otvorený
pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Sú to žiaci, ktorí spĺňajú
nasledujúce kritériá: 1.
žiak pochádza z rodiny, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej
núdzi a príjem rodiny je najviac vo výške životného minima, 2.
aspoň jeden zákonný zástupca žiaka (rodič) je dlhodobo
nezamestnaný, 3.
najvyššie ukončené vzdelanie rodičov je základné,
alebo aspoň jeden z rodičov nemá ukončené základné vzdelanie, 4.
neštandardné bytové a hygienické podmienky rodiny, 5.
vyučovací jazyk školy je iný než jazyk , ktorým hovorí
dieťa doma. Nakoľko rybár pracuje s potravinami,
je nutné mať zdravotný preukaz. Je
potrebné počítať s prácou na zmeny, s prácou v noci a delenou
pracovnou dobou. V našich podmienkach školy ide
predovšetkým o problémy s rómskym etnikom, so snahami o ich integráciu
do nášho občianskeho a profesionálneho života. Nielen my, ale aj všetky
ďalšie školy hľadajú metódy na zníženie negatívneho dopadu dysfunkčných
sociálnych podmienok na osobnostný, vzdelávací a profesionálny vývin rómskych
detí i mládeže, pokusy o zamedzenie ďalšieho prehlbovania sociálnej exklúzie
tohto etnika s hrozivými následkami, a to so stupňovaním negatívneho
stavu vo všetkých aspektoch ich života (chudoba, nevzdelanosť, nezamestnanosť,
sociálna patológia, zlý zdravotný stav). Častá neúspešnosť rómskych žiakov
v bežnom systéme vzdelávania je tiež dôsledkom sociálne nerozvinutého/znevýhodneného
prostredia, ktoré nedostatočne stimuluje a nevytvára podmienky pre
rozvoj takých vlastností i schopností, ktoré by ich motivovali k výkonu,
pestovali záujem vzdelávať sa, pracovať a byť úspešní. U rómskych
žiakov absentuje domáca príprava na vyučovanie, rodičia sa nezaujímajú o vzdelávanie
svojich detí. Vo vyšších ročníkoch základnej školy vzniká priepastný
rozdiel v školskej výkonnosti medzi nimi a nerómskymi žiakmi, v dôsledku
čoho sa rómski žiaci radšej škole vyhýbajú, aby neboli priamo
konfrontovaní so svojím zlyhaním. Veľkým handicapom je tiež
nedostatočné ovládanie vyučovacieho jazyka, v dôsledku čoho navštevuje
mnoho rómskych žiakov špeciálne školy pre mentálne postihnutých, hoci ich
intelektový potenciál často dáva predpoklady zvládnuť bežnú školu. Problémy rómskych žiakov súvisiace s ich školskou podvýkonnosťou,
negatívnym postojom ku vzdelávaniu možno zhrnúť: §
nízka socio-kultúrna a vzdelanostná úroveň rodín rómskych
žiakov, málokedy majú rodičia vyššie vzdelanie ako základné, častá
nezamestnanosť rodičov, sociálne dávky často ako jediný zdroj obživy,
chudoba, deti často nemajú uspokojené základné životné potreby (strava,
oblečenie), veľmi nízky hygienický štandard rodín, často chýba osvojenie
základných hygienických návykov; §
rozpor medzi hodnotovým systémom v rodinách a hodnotami
prezentovanými školou, hodnotová nekompatibilita s majoritnou spoločnosťou
– neschopnosť prispôsobiť sa školským požiadavkám, nevzdelanosť rodičov
a nezáujem o vzdelávanie / kvalifikáciu svojich detí, negatívny postoj
ku vzdelávaniu ako vzor pre ich deti, nespolupracujú so školou, školská neúspešnosť
rómskych žiakov až zlyhanie, výchovná nezvládnuteľnosť rómskych žiakov
v škole („ťažkovychovateľní“), záporný postoj žiakov ku škole,
ku vzdelávaniu, záškoláctvo, absentérstvo ako dôsledok; §
v dôsledku hodnotovej špecifičnosti Rómov s dôrazom
na aktuálne uspokojovanie svojich biologických potrieb, bez schopnosti plánovať,
zvyčajne zostávajú nekvalifikovaní a veľmi ťažko uplatniteľní na trhu
práce; dochádza k medzigeneračnému transferu ich životného štýlu
spojeného s negatívnym postojom ku vzdelávaniu i k práci a k
stupňovaniu ich sociálnej exklúzie. V dôsledku uvedeného väčšina
rómskych žiakov po absolvovaní povinnej školskej dochádzky končí svoje
„celoživotné“ vzdelávanie a len s malou pravdepodobnosťou
dosiahne odbornú kvalifikáciu na výkon povolania, čo predstavuje vysoké
riziko nenájsť uplatnenie na trhu práce. V dospelom veku sa z nich
stávajú nekvalifikovaní pracovníci s možnosťou vykonávať len pomocnú
nekvalifikovanú a slabo platenú prácu, bez schopnosti ďalej sa vzdelávať,
adaptovať sa na meniace / stupňujúce sa nároky trhu práce. Tvoria vlastne základ
pre „tvrdé jadro“ dlhodobo nezamestnaných u nás. Integrácia Rómov do spoločnosti predstavuje vážny
spoločenský problém v mnohých krajinách, nielen na Slovensku, riešenie
sa hľadá už stáročia. Integrácia tejto skupiny žiakov do študijného
odboru 4215 6 00 musí spĺňať nasledovné požiadavky:
Integrácia a vzdelávanie nadaných žiakov Škola vytvára v súlade so
svojím profilom aj podmienky pre rozvoj nadaných žiakov. Výchova a vzdelávanie
mimoriadne nadaných žiakov sa považuje za veľmi efektívne, žiaduce. A to
tak zo spoločenského, individuálneho, ľudského hľadiska, ako aj z hľadiska
ekonomického, návratnosti investovaného času a finančných
prostriedkov. Osobitne aj v našom odbore rybárstvo je žiaduce podchytiť
nadaných žiakov a systematicky s nimi pracovať. Pritom nemusí ísť
len o podporu mimoriadne intelektovo nadaných žiakov, ale aj o žiakov
nadaných manuálne, prakticky, ktorí vynikajú svojimi vedomosťami, zručnosťami,
záujmom, kreativitou, výsledkami práce a zaslúžia si výnimočnú
pedagogicko-psychologickú starostlivosť pri rozvíjaní svojho špecifického
nadania. Pre mimoriadne nadaných žiakov sme pripravili tieto úpravy:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|