|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu
Telesná výchova je povinný vyučovací predmet vo všetkých štyroch
ročníkoch stredných odborných škôl. V rámci
ŠVP tvorí vzdelávaciu oblasť Zdravie a pohyb. Uvedená oblasť vytvára
priestor na uvedomenie si potreby celoživotnej starostlivosti o svoje
zdravie, osvojenie si teoretických vedomostí a praktických skúseností
o výchove k zdraviu prostredníctvom pohybových aktivít, telesnej výchovy
a športovej činnosti. Poskytuje základné informácie o biologických,
fyzických, pohybových psychologických a sociálnych základoch zdravého
životného štýlu. Spája vedomosti, návyky, postoje, schopnosti a zručnosti
o pohybe, športe, zdraví a zdravom štýle, ktoré sú utvárané
prostredníctvom realizovaných foriem vyučovania telesnej a športovej výchovy.
Vzdelávaciu oblasť Zdravie a pohyb tvorí 8 obsahových štandardov:
Ľudský organizmus ako celok z hľadiska stavby a funkcie, Vplyv
telesnej výchovy a športu na somatický, funkčný a zdravotný stav
človeka, Kondičná príprava a všestranne rozvíjajúce cvičenia a pohybové
hry, športový tréning, Základy techniky a taktiky vybraných športových
odvetví, odborná terminológia, pravidlá,
Regenerácia, kompenzácia, Poradové cvičenia, Hygiena a bezpečnosť
pri telesnej výchove a športe, základy prvej pomoci, Šport a pobyt
v prírode. Regenerácia a kompenzácia je súčasťou ktoréhokoľvek
tematického celku, tvorí súčasť úvodnú, prípadne záverečné časti hodín.
Uvedené cvičenia pomáhajú adaptácii na odborný výcvik a na budúce
povolanie, kompenzujú možnosť jednostranného zaťaženia v školských
a pracovných činnostiach. Šport a pobyt v prírode sú súčasťou
troch tematických celkov, a to Atletiky, Športových hier a Diagnostiky
VPV. Realizuje sa s ohľadom na poveternostné vplyvy a náplň
jednotlivých vyučovacích hodín. Ciele vyučovacieho predmetu Cieľom je
telesné, funkčné a pohybové zdokonalenie, upevňovanie zdravia, zvyšovanie
telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti. Žiak získa kompetencie súvisiace
s poznaním a starostlivosťou o vlastné telo, pohybový rozvoj,
zdatnosť a zdravie, ktoré určujú kvalitu budúceho života v dospelosti.
Prostredníctvom uvedeného vyučovacieho predmetu sa utvára kladný vzťah k pohybovej
aktivite, k telesnej výchove a k športu. Kompetencie absolventa Kľúčové kompetencie a)
Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
podať výklad a popis konkrétnej
činnosti, -
orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní. b)
Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent má:
-
významne sa podieľať na
stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu
vlastnej výkonnosti, -
rozvíjať vlastnú aktivitu,
samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
predkladať primerané návrhy na
rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať
spoločne s učiteľom i s ostatnými, či sú schopní určené
kompetencie zvládnuť, -
samostatne pracovať a zapájať
sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve,
niesť zodpovednosť aj za prácu druhých, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
určovať vážne nedostatky a kvality vo
vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste, -
stanovovať si ciele a priority
podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným
cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly,
sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí
dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. c)
Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie, -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. d) Spôsobilosť byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
uvedomiť si a rešpektovať, že
telesná, citová, rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné
a vzájomne sa dopĺňajú, -
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme. Všeobecné kompetencie Absolvent má:
Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: Vo vyučovacom predmete
telesná výchova využívame na utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových
kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Schopnosti riešiť problémy
Spôsobilosti využívať informačné technológie
Spôsobilosť byť demokratickým občanom
Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|