|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu Obsah predmetu vychádza zo vzdelávacej oblasti „Človek a príroda“
ŠVP 42 poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Na vytvorenie predmetu sme
integrovali obsahové štandardy: „Štruktúra a vlastnosti látok“,
„Atómy, molekuly a periodická sústava prvkov“, „Priebeh chemických
reakcií“, „Prvky a ich zlúčeniny“, „Organické zlúčeniny“. Predmet chémia v študijnom odbore
4215 6 00 rybárstvo nadväzuje svojím obsahom na učivo základnej školy,
rozvíja, rozširuje a prehlbuje ho. Jeho obsah je rozdelený do tematických
celkov. Učivo sa skladá z poznatkov zo všeobecnej
chémie, zo stavby atómu, z názvoslovia prvkov a ich základných zlúčenín,
z organickej chémie. Žiaci si musia uvedomiť, že chémia a výsledky chemického
výskumu poskytujú ľuďom nové poznatky, ktoré sa využívajú a majú vplyv
na spôsob života ľudí. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné
komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe
tolerancie. Získané vedomosti a zručnosti v oblasti práce s chemikáliami žiaci
budú vedieť využiť aj v občianskom
živote, hlavne pri práci s kyselinami a zásadami. Predmet vedie žiakov k
tomu, aby si uvedomili nielen pozitívny, ale aj negatívny vplyv chemických látok
na zdravie a životné prostredie človeka. Metódy, formy a prostriedky vyučovania
chémie majú stimulovať poznávacie schopnosti
žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme
také stratégie vyučovania, pri ktorých má žiak možnosť aktívne spolupracovať, učiteľ
ho bude viesť a povzbudzovať k čo najlepším výkonom. Stimulovanie poznávacej činnosti žiakov
predpokladá uplatňovať vo vyučovaní nielen teoretické, ale aj empirické
poznávanie. Dôležitou súčasťou teoretického poznávania je riešenie
komplexných úloh z učiva jednotlivých tematických celkov, v ktorých si žiaci
budú precvičovať, upevňovať a prehlbovať poznatky. Predmet chémia úzko súvisí
s predmetom hydrobiológia. Súčasťou empirického poznania sú
aj chemické experimenty a laboratórne cvičenia, na vykonávanie ktorých má
škola vytvorené primerané materiálno-technické podmienky. Výučba bude prebiehať v bežnej
triede, cvičenia sa budú realizovať v chemickom laboratóriu. Hodnotenie žiakov bude založené na
kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom
výstupe. Ciele vyučovacieho predmetu Cieľom vyučovacieho predmetu chémia
v študijnom odbore 4215 6 00 rybárstvo
je rozšíriť a prehĺbiť
učivo žiakov zo základnej školy, formovať ich chemické myslenie, poskytnúť
žiakom súbor vedomostí, zručností a kompetencií o chemických látkach,
javoch, zákonitostiach a vzťahoch
medzi nimi, formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové
kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní i občianskom živote. Žiaci
získajú poznatky o vybraných pojmoch, osvoja si chemické názvoslovie, budú
ovládať zásady bezpečnosti pri práci s chemickými látkami. Žiaci
nadobudnú presvedčenie o užitočnosti
teoretických poznatkov a praktických
zručností, že chemické poznanie má význam pre odhaľovanie princípov života
na Zemi. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: Vo vyučovacom predmete chémia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich
kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom
umožňujú: Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
- vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory a závery,
- podať
výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti, -
spracovávať písomné textové
informácie a materiály -
pochopiť a vyhodnocovať
svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti -
vedieť samostatne predkladať
jednoduché projekty, formulovať ich a prezentovať, -
overovať a správne
interpretovať získané údaje, -
rozvíjať vlastnú aktivitu,
samostatnosť, -
vedieť samostatne pracovať a zapájať
sa do práce kolektívu -
určovať vážne nedostatky a kvality vo
vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste, -
plniť úlohy smerujúce k daným
cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou sebahodnotenia, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. Schopnosť
tvorivo riešiť problémy -
rozpoznávať problémy v priebehu
chemického vzdelávania využívaním rôznych metód a prostriedkov –
pozorovanie, meranie, experiment a pod.,vyjadriť alebo formulovať
jednoznačne problém, ktorý sa objaví pri chemickom vzdelávaní, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie,
posudzovať vierohodnosť rôznych
informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť
mediálne gramotný,
zhromažďovať, triediť a využívať
informácie, ktoré by mohli prispieť
k riešeniu problému. Spôsobilosť
byť demokratickým občanom -
porozumieť systémovej podstate
sveta, -
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy,
ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu
prítomnosť a budúcnosť, -
poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo
vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej
planéty, -
uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne
podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta, Všeobecné kompetencie Absolvent má:
Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania:
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
i učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|