Chémia

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník
II. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

chémia

Časový rozsah výučby

spolu 132 vyučovacích hodín

Ročník

prvý, druhý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 00 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Obsah predmetu vychádza zo vzdelávacej  oblasti „Človek a príroda“ ŠVP 42 poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Na vytvorenie predmetu sme integrovali obsahové štandardy: „Štruktúra a vlastnosti látok“, „Atómy, molekuly a periodická sústava prvkov“, „Priebeh chemických reakcií“, „Prvky a ich zlúčeniny“, „Organické zlúčeniny“.

Predmet chémia v študijnom odbore 4215 6 00  rybárstvo nadväzuje  svojím obsahom na učivo základnej školy, rozvíja, rozširuje a prehlbuje ho. Jeho obsah je rozdelený do tematických celkov.

Učivo sa skladá z poznatkov zo všeobecnej chémie, zo stavby atómu, z názvoslovia prvkov a ich základných zlúčenín, z organickej chémie. Žiaci si musia uvedomiť, že chémia a výsledky chemického výskumu poskytujú ľuďom nové poznatky, ktoré sa využívajú a majú vplyv na spôsob života ľudí.

Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie. Získané vedomosti a zručnosti v oblasti práce s chemikáliami žiaci budú vedieť  využiť aj v občianskom živote, hlavne pri práci s kyselinami a zásadami. Predmet vedie žiakov k tomu, aby si uvedomili nielen pozitívny, ale aj negatívny vplyv chemických látok na zdravie a životné prostredie človeka.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania chémie majú stimulovať poznávacie  schopnosti žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých má žiak  možnosť aktívne spolupracovať, učiteľ ho bude viesť a povzbudzovať k čo najlepším výkonom.

Stimulovanie poznávacej činnosti žiakov predpokladá uplatňovať vo vyučovaní nielen teoretické, ale aj empirické poznávanie. Dôležitou súčasťou teoretického poznávania je riešenie komplexných úloh z učiva jednotlivých tematických celkov, v ktorých si žiaci budú precvičovať, upevňovať a prehlbovať poznatky. Predmet chémia úzko súvisí s predmetom hydrobiológia.

Súčasťou empirického poznania sú aj chemické experimenty a laboratórne cvičenia, na vykonávanie ktorých má škola vytvorené primerané materiálno-technické podmienky.

Výučba bude prebiehať v bežnej triede, cvičenia sa budú realizovať v chemickom laboratóriu.

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom  výstupe.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu chémia  v študijnom odbore 4215 6 00  rybárstvo  je rozšíriť  a prehĺbiť učivo žiakov zo základnej školy, formovať ich chemické myslenie, poskytnúť žiakom súbor vedomostí, zručností a kompetencií o chemických látkach, javoch, zákonitostiach  a vzťahoch medzi nimi, formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie  využiteľné aj v ďalšom  vzdelávaní i občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných pojmoch, osvoja si chemické názvoslovie, budú ovládať zásady bezpečnosti pri práci s chemickými látkami. Žiaci nadobudnú presvedčenie  o užitočnosti teoretických poznatkov  a praktických zručností, že chemické poznanie má význam pre odhaľovanie princípov života na Zemi.

 

 

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete chémia využívame  pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
-         vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory a závery,

        podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-                 spracovávať písomné textové informácie a materiály

-                 pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

-                 vedieť samostatne predkladať jednoduché projekty, formulovať ich a prezentovať,

-                 overovať a správne interpretovať získané údaje,

-                 rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť,

-                 vedieť samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu

-                 určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,

-                 plniť úlohy smerujúce k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou sebahodnotenia,

-                 mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-                 prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-                 prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

-                 rozpoznávať problémy v priebehu chemického vzdelávania využívaním rôznych metód a prostriedkov – pozorovanie, meranie, experiment a pod.,vyjadriť alebo formulovať jednoznačne problém, ktorý sa objaví pri chemickom vzdelávaní,

-                 vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-                 spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.     

 

Spôsobilosť využívať informačné technológie

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

­          posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný,

­          zhromažďovať, triediť a využívať informácie, ktoré by  mohli prispieť k riešeniu problému.

 

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

-          porozumieť systémovej podstate sveta,

-          konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-          poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-          uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,

-          poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-          uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

 

 

Všeobecné kompetencie

Absolvent má:

-          v praxi uplatňovať ekologické zásady vo vzťahu k životnému prostrediu,

-          osvojiť si vyskytujúce sa pojmy, vzťahy a súvislosti medzi nimi, osvojiť si postupy používané pri riešení úloh z praxe,

-          cieľavedome pozorovať prírodné javy, vlastnosti látok a ich premeny,

-          rozlišovať fyzikálnu a chemickú realitu, fyzikálny a chemický model,

-          vedieť opísať osvojené prírodovedné poznatky a vzťahy medzi nimi, používať správnu terminológiu a symboliku, porozumieť prírodným zákonom,

-          poznať využitie bežných látok v priemysle, poľnohospodárstve a v každodennom živote a ich vplyv na zdravie človeka a životné prostredie,

-          vytvoriť si pozitívny vzťah životnému prostrediu a aktívne sa podieľať na jeho ochrane,

-          ovládať a dodržiavať zásady bezpečnosti práce s chemikáliami,

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania:

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Všeobecná chémia

výklad

rozhovor

riadený rozhovor

riešenie úloh

frontálne výučba

práca s knihou

demonštrácia a pozorovanie

laboratórna práca

Anorganická chémia

výklad

riadený rozhovor

riešenie úloh

projektové vyučovanie

frontálne výučba

práca s knihou

demonštrácia a pozorovanie

laboratórna práca

tvorba projektu

Organická chémia

výklad

rozhovor

sokratovský rozhovor

riešenie úloh

frontálne výučba

práca s knihou

demonštrácia a pozorovanie

laboratórna práca

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania i učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Všeobecná chémia

Čipera J. a kol.: Chémia pre 1 ročník ŠO SOŠ, SPN, Bratislava, 1984

Blažek J., Fabini J.: Chémia  pre ŠO SOŠ nechemického zamerania, SPN Bratislava, 1983

meotar

dataprojektor

 

laboratórne sklo,

chemické suroviny,

tabuľa

internet,

knižnica

 

Anorganická chémia

Čipera J. a kol.: Chémia pre 1 ročník ŠO SOŠ, SPN, Bratislava, 1984

Blažek J., Fabini J.: Chémia  pre ŠO SOŠ nechemického zamerania, SPN Bratislava, 1983

meotar

dataprojektor

laboratórne sklo,

chemické suroviny,

tabuľa

Internet,

knižnica

Organická chémia

Blažek J., Fabini J.: Chémia  pre ŠO SOŠ nechemického zamerania, SPN Bratislava, 1983

Dolníková M.: Chémia pre 2. a 3. ročník ŠO SOŠ, SPN, Bratisla, 1983

meotar

dataprojektor

laboratórne sklo,

chemické suroviny,

tabuľa

Internet,

knižnica

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 01, 2009.