STRATÉGIAStredná odborná škola rybárska Mošovce
Na úvod

Stredná odborná škola rybárska

 

10. STRATÉGIE VÝCHOVNO-VZDELÁVACEJ ČINNOSTI

 

Naše pedagogické stratégie  smerujú k rozvíjaniu kľúčových kompetencií, prípadne k utváraniu nových kompetencií žiaka.

Preferujeme uplatňovanie inovačných aktivizujúcich metód a foriem práce ( najmä zážitková pedagogika), aplikovanie  modelu tvorivo-humanistickej výchovy ( partnerský vzťah ku žiakovi, humanistické hodnotenie žiaka ) a koncepcie neformálneho vzdelávania ( participácia ,dobrovoľníctvo), využívanie moderných IKT, úzku spoluprácu s rodinou žiaka, vytváranie prostredia podobného rodinnému prostrediu, spolupráca s vyučujúcimi, kontinuálne ďalšie vzdelávanie vychovávateľov. Pri rozvíjaní kľúčových kompetencií uplatňujeme tieto  stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti :

Kľúčové kompetencie žiaka

Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti

 Získať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu

-         dramatizáciou, inscenačnými hrami, hraním rolí učíme žiakov  sebahodnoteniu, sebamotivácii a stanoveniu si reálnych cieľov vlastného rozvoja

-         povzbudzujeme   žiakov získavať  nové informácie a sebavzdelávanie

-         využívame brainstorming - podporujeme kritické myslenie žiakov

-         organizujeme vedomostné súťaže, kvízy a záujmovú činnosti orientovanú na sebavzdelávanie

-         zážitkovou  výchovou ponúkame netradičné , nové informácie

-         aktivizujeme žiakov k prezentácii ich vedomostí  a zručností

-         tvoríme spoločné projekty

Pracovné kompetencie

-         individuálnym prístupom vedieme žiakov k samostatnosti a zodpovednosti za prípravu na vyučovanie

-         poskytujeme žiakom spätnú, väzbu diskutujeme , zážitkovou výchovou a humanistickým hodnotením vedieme žiakov ku kritickému hodnoteniu svojho pokroku, k prijímaniu  spätnej  väzby a k uvedomeniu  si svojich ďalších  rozvojových  možností

-         realizujeme súťaže, výstavy  v ktorých si žiaci môžu osvojiť alebo rozvinúť manuálne zručnosti potrebné pre praktický život

-         motivujeme žiakov svoje manuálne  zručnosti tvorivo rozvíjať

-         ponúkame rôznorodé pracovné a  záujmové činnosti

-         učíme žiakov  osvojiť si prácu s netradičným materiálom  a netradičné  pracovné techniky

Komunikačné kompetencie

-         povzbudzujeme a motivujeme žiakov pri tvorivom využívaní všetkých dostupných foriem komunikácie (PC, internet, internátny časopis)

-         argumentáciou, debatným klubom , diskusiou, dialógom a rozhovorom vedieme žiakov ku kultúrnej komunikácii

-         aktivizujeme žiakov k prezentáciu a obhajobe osobných názor  (žiacka samospráva, internátny časopis, skupinové a internátne zhromaždenie)

-         trénujeme techniky a zručnosti žiakov v efektívnej  komunikácii v konflikte

-         využívame meditáciu  pri riešení žiackych konfliktov

-         povzbudzujeme kritické myslenie žiakov a samostatné riešenie problémov  ( žiacka rada ,výchovná skupina)

-         učíme žiakov aktívne počúvať, prijímať a dávať spätnú väzbu ( rozhovor, diskusia, t)

-         realizujme spoločné projekty s inými internátmi ( medziinternátne podujatia, výmenné pobyty, súťaže)

 

Sociálne kompetencie

-         motivujeme žiakov k rešpektovaniu internátneho poriadku a prevzatiu zodpovednosti za svoje konanie

-         dramatizáciou, inscenačnými hrami , hraním rolí  rozvíjame emocionálnu inteligenciu  žiakov

-         diskutujeme, pripravujeme kultúrne programy vytvárame podmienky pre efektívnu spoluprácu žiakov v skupine, aj v rámci internátu ( spoločné podujatia, projekty)

-         individuálnym prístupom podporujeme autonómia každého žiaka v skupine a učíme žiakov , rešpektovať  úlohy skupiny

-         trénujeme  žiaka  empatii

-         povzbudením a subsidiaritou učíme žiakov  tvoriť kvalitné medziľudské vzťahy ( spoločné riešenie problémov , spoločné vystúpenia , podujatia )

Občianske kompetencie

-         príkladom, debatou, argumentáciou, zážitkovými hrami pomáhame žiakom orientovať sa v základných humanistických hodnotách

-         podporujeme participáciu žiakov na živote v skupine a v internáte ( komisie ŠI, žiacka rada, celointernátne zhromaždenie, spoločné projekty)

-         motivujeme  žiaka poznať a domáhať sa svojich práv

-         besedami s odborníkmi poskytujeme žiakom dostatok informácii o princípoch aktívneho občianstva

-         návštevami kultúrnych podujatí , žiakov k hrdosti na kultúrne dedičstvo

-         vysvetľujeme žiakom význam interkulturálneho dialógu, dodržiavania ľudských práv a boja proti rasizmu a xenofóbii (výmenné pobyty, besedy, projekty)

-         dramatizáciou, hraním rolí učíme žiakov rešpektovať názory ostatných ľudí

-         motivujeme žiakov k spolupráci so subjektami tretieho sektora

-         umožňujme žiakom podieľať sa na celointernátnych projektoch

Kultúrne kompetencie

-         organizujeme invenčné podujatia, kde žiaci môžu prezentovať a rozvíjať kultúrne prejavy v styku s ostatnými ľuďmi

-         realizujeme kurz kultúrneho správania, spoločenského tanca ktorými pomáhame žiakovi  poznať a aplikovať zásady spoločenskej  etikety

-         motivujeme žiakov pre prijímanie  kultúrnych podnetov (divadlo, opera, výstava)

-          vysvetľujeme význam rešpektovania iných kultúr,  kultúrnych tradícií a potrebu interkulturálneho dialógu

-         umožňujeme žiakom získať skúsenosti so spoluprácou na pripravovaní kultúrneho podujatia v skupine, v internáte

-         motivujeme žiakov podieľať sa  na pracovných činnostiach

-         realizujme dlhodobé kultúrne projekty