| |
Naše pedagogické stratégie
smerujú k rozvíjaniu kľúčových kompetencií, prípadne k utváraniu
nových kompetencií žiaka.
Preferujeme uplatňovanie inovačných aktivizujúcich metód
a foriem práce ( najmä zážitková pedagogika), aplikovanie modelu tvorivo-humanistickej výchovy (
partnerský vzťah ku žiakovi, humanistické hodnotenie žiaka ) a koncepcie
neformálneho vzdelávania ( participácia ,dobrovoľníctvo), využívanie
moderných IKT, úzku spoluprácu s rodinou žiaka, vytváranie prostredia
podobného rodinnému prostrediu, spolupráca s vyučujúcimi, kontinuálne
ďalšie vzdelávanie vychovávateľov. Pri rozvíjaní kľúčových kompetencií
uplatňujeme tieto stratégie výchovno-vzdelávacej
činnosti :
Kľúčové kompetencie žiaka
|
Stratégie
výchovno-vzdelávacej činnosti
|
|
|
|
Získať
vzťah k celoživotnému vzdelávaniu |
-
dramatizáciou, inscenačnými hrami, hraním rolí učíme žiakov sebahodnoteniu,
sebamotivácii a stanoveniu si reálnych cieľov vlastného rozvoja
-
povzbudzujeme žiakov
získavať nové informácie a sebavzdelávanie
-
využívame brainstorming - podporujeme
kritické myslenie žiakov
-
organizujeme vedomostné súťaže, kvízy a záujmovú
činnosti orientovanú na sebavzdelávanie
-
zážitkovou výchovou ponúkame netradičné , nové informácie
-
aktivizujeme žiakov k prezentácii ich vedomostí a zručností
-
tvoríme spoločné projekty
|
|
Pracovné kompetencie
|
-
individuálnym prístupom vedieme žiakov k samostatnosti a zodpovednosti
za prípravu na vyučovanie
-
poskytujeme žiakom spätnú, väzbu diskutujeme , zážitkovou
výchovou a humanistickým hodnotením vedieme žiakov ku kritickému hodnoteniu svojho
pokroku, k prijímaniu spätnej väzby a k uvedomeniu si svojich ďalších rozvojových možností
-
realizujeme súťaže, výstavy v ktorých si žiaci môžu
osvojiť alebo rozvinúť manuálne zručnosti potrebné pre praktický život
-
motivujeme žiakov svoje manuálne
zručnosti tvorivo rozvíjať
-
ponúkame rôznorodé pracovné a záujmové činnosti
-
učíme žiakov osvojiť si prácu s netradičným materiálom a netradičné pracovné techniky
|
|
Komunikačné kompetencie
|
-
povzbudzujeme a motivujeme
žiakov pri tvorivom využívaní všetkých dostupných foriem komunikácie
(PC, internet, internátny časopis)
-
argumentáciou, debatným klubom , diskusiou, dialógom
a rozhovorom vedieme
žiakov ku kultúrnej komunikácii
-
aktivizujeme žiakov k prezentáciu a obhajobe osobných názor (žiacka samospráva, internátny
časopis, skupinové a internátne zhromaždenie)
-
trénujeme techniky a zručnosti žiakov v efektívnej komunikácii v konflikte
-
využívame meditáciu pri riešení žiackych konfliktov
-
povzbudzujeme kritické myslenie žiakov a samostatné riešenie
problémov ( žiacka rada ,výchovná
skupina)
-
učíme žiakov aktívne
počúvať, prijímať a dávať spätnú väzbu ( rozhovor,
diskusia, t)
-
realizujme spoločné projekty s inými
internátmi ( medziinternátne podujatia, výmenné pobyty, súťaže)
|
|
Sociálne kompetencie
|
-
motivujeme žiakov k rešpektovaniu internátneho poriadku
a prevzatiu zodpovednosti za svoje konanie
-
dramatizáciou, inscenačnými hrami , hraním rolí rozvíjame
emocionálnu inteligenciu žiakov
-
diskutujeme, pripravujeme kultúrne
programy vytvárame podmienky pre efektívnu spoluprácu žiakov v skupine,
aj v rámci internátu ( spoločné podujatia, projekty)
-
individuálnym prístupom podporujeme autonómia každého žiaka v skupine
a učíme žiakov , rešpektovať úlohy
skupiny
-
trénujeme žiaka empatii
-
povzbudením a subsidiaritou učíme žiakov tvoriť kvalitné medziľudské vzťahy
( spoločné riešenie problémov , spoločné vystúpenia , podujatia )
|
|
Občianske kompetencie
|
-
príkladom, debatou, argumentáciou, zážitkovými
hrami pomáhame žiakom
orientovať sa v základných humanistických hodnotách
-
podporujeme participáciu žiakov na živote v skupine
a v internáte ( komisie ŠI, žiacka rada, celointernátne
zhromaždenie, spoločné projekty)
-
motivujeme žiaka
poznať a domáhať sa svojich práv
-
besedami s odborníkmi poskytujeme žiakom dostatok informácii o princípoch
aktívneho občianstva
-
návštevami kultúrnych podujatí , žiakov k hrdosti na kultúrne dedičstvo
-
vysvetľujeme žiakom význam interkulturálneho dialógu, dodržiavania
ľudských práv a boja proti rasizmu a xenofóbii (výmenné
pobyty, besedy, projekty)
-
dramatizáciou, hraním rolí učíme žiakov rešpektovať názory ostatných
ľudí
-
motivujeme žiakov k spolupráci so subjektami tretieho sektora
-
umožňujme žiakom
podieľať sa na celointernátnych projektoch
|
|
Kultúrne kompetencie
|
-
organizujeme invenčné podujatia, kde žiaci môžu
prezentovať a rozvíjať kultúrne prejavy v styku s ostatnými
ľuďmi
-
realizujeme kurz kultúrneho správania, spoločenského
tanca ktorými pomáhame žiakovi
poznať a aplikovať zásady spoločenskej etikety
-
motivujeme žiakov pre prijímanie kultúrnych podnetov (divadlo, opera, výstava)
-
vysvetľujeme význam rešpektovania
iných kultúr, kultúrnych tradícií a potrebu interkulturálneho dialógu
-
umožňujeme žiakom získať
skúsenosti so spoluprácou na pripravovaní kultúrneho podujatia v skupine,
v internáte
-
motivujeme žiakov podieľať sa
na pracovných činnostiach
-
realizujme dlhodobé kultúrne projekty
|
|
|