| |
26.
VÝCHOVNÉ ŠTANDARDY
SPOLOČENSKÁ VÝCHOVA
|
|
Obsahové štandardy
|
Výkonové štandardy
|
|
- Slovenské tradície a zvyky
- Kultúrne pamiatky na Slovensku
|
- Prejavovať hrdosť k národnej
a štátnej
príslušnosti
|
|
- Spoločenská etiketa
- Diskusia
- Aktívne počúvanie
- Prejavy a formy šikanovania v škole
a na
pracovisku
- Asertivita
- Interkulturálny dialóg
- Tolerancia
|
- Komunikovať kultúrnym spôsobom
- Uplatňovať
vlastnú autonómiu v skupine,
rešpektovať
úlohy skupiny
- Rešpektovať názory ostatných ľudí
|
|
- Neverbálna, komunikácia
- Verbálna komunikácia
- Práca s modernými
informačno-
komunikačnými
technológiami
- Komunikácia v cudzom jazyku /záujmová
činnosť/
|
- Využívať všetky dostupné formy
komunikácie
- Vyhľadávať nové informácie
|
|
- Komunikácia v konflikte
- Komunikácia , ktorá pomáha
- Mediácia konfliktu – metóda riešenia
konfliktu
|
- Samostatne riešiť konflikt
- Používať pozitívne prvky komunikácie
v konflikte
|
|
- Sebavzdelávanie,
aktívne občianstvo
|
-Zaujať pozitívne postoje k
potrebe
samostatného rozvíjania svojej osobnosti
|
|
- Spolupráca
- Medziľudské vzťahy
- Empatia
|
- Zaujať pozitívne postoje k tvorbe
kvalitných
medziľudských vzťahov
|
|
- Dobrovoľníctvo,
- Interkulturalita
- Občianske združenia, neformálne skupiny
- Street work
-Participácia, partnerstvo generácii, nízkoprahové
programy
|
- Orientovať sa v princípoch aktívneho
občianstva
- Ovládať princípy neformálneho -
vzdelávania
|
|
MRAVNÁ VÝCHOVA A VÝCHOVA K HODNOTÁM
|
|
Obsahové štandardy
|
Výkonové štandardy
|
|
- Zodpovednosť
- Spolupráca, participácia
- Tolerancia / stereotyp, predsudok,
diskriminácia/
- Školský
poriadok ŠI
- Režim dňa
- Žiacka samospráva
|
- Orientovať sa vo všeľudských
hodnotách
- Vyjadriť postoj k pozitívnym hodnotám
- Schopnosť byť zodpovedný za svoje
správanie
- Dodržiavať školský poriadok a režim
dňa
|
|
- Emocionálna inteligencia
- Sebauvedomie
- techniky
- Sebahodnotenie - techniky
- Sebariadenie, - techniky
- Sebamotivácia, -techniky
- Sebaúcta
- Empatia – techniky
aktívneho počúvania
|
- Vyjadriť a pomenovať svoje
pocity
a emócie
- Pomenovať svoje silné a slabé stránky
- Prejaviť sebareguláciu
- Uplatňovať techniky sebamotivácie
- Poskytovať a prijímať spätnú väzbu
- Schopnosť
empatie k spolužiakom
|
|
- Rodičia a deti
- Postoj k členom rodiny a ostatným ľudom
- Generačné konflikty
- Problémy zdravotne znevýhodnených
osôb
-Možnosti zdravotne znevýhodnených osôb
|
- Prejaviť úctu k rodičom ,
starším ľuďom
Osobám
so zdravotným znevýhodnením
|
|
- Základné ľudské práva
- Detské práva
- Práva žiaka
- Povinnosti žiaka
|
- Schopnosť dodržiavať základné
princípy
ľudských
práv a osobných slobôd
v spolužití
v ŠI
|
|
PRACOVNÁ VÝCHOVA A ROZUMOVÁ VÝCHOVA
|
|
Obsahové štandardy
|
Výkonové štandardy
|
|
- Efektívne učenie – ako sa učiť
- Psychohygiena učenia sa
- Režim dňa , povinnosti žiaka v ŠI
- Sebavzdelávanie,
- Sebahodnotenie, silné a slabé stránky
- Osobné ciele a očakávania,
- Súťaž, kvíz
- Ako zvládnuť maturitné skúšky
- Kde na vysokú školu
- Výber zamestnania
- Práva a povinnosti zamestnanca
|
- Plánovať , hodnotiť a vytyčovať
si osobné
ciele
do budúcnosti
- Uplatňovať autonómnosť v príprave na
vyučovanie
- Riešiť, nové neznáme úlohy a situácie
- Zaujať pozitívne postoje k osobnej
zodpovednosti za vykonanú prácu
- Zaujať pozitívne postoje k celoživotnému
vzdelávaniu
|
|
- Práca s rôznym materiálom
- Netradičné pracovné postupy
- Netradičné techniky
- Základy upratovania,
- Údržba odevov
- Súperivé správanie
- Spolupracujúce správanie
|
– Schopnosť pracovať a kooperovať
v skupine
- Aplikovať
praktické zručnosti potrebné
pre bežný život
- Schopnosť rozvíjať manuálne zručnosti
|
|
ESTETICKÁ VÝCHOVA
|
|
Obsahové štandardy
|
Výkonové štandardy
|
|
- Regionálne tradície a zvyky
- Kultúrne pamiatky regiónu a Slovenska
|
-Prejavovať úctu ku kultúrnym a národným
tradíciám
|
|
- Klasické umenie
- Moderné umenie
-Kultúrne
podujatia - divadlo, opera,
koncert
|
- Zaujať pozitívne postoje k umeniu
|
|
- Vlastná tvorba
- Úprava oblečenia, úprava tváre, úprava
vlasov,
- Pozdrav, predstavenie sa
- Kurz spoločenského správania/ tanca
- Slávnostné príležitosti
- Kultúra stolovania
|
- Aplikovať základné zásady
spoločenskej
etikety
- Schopnosť rozvíjať tvorivé schopnosti
- Schopnosť podieľať sa na tvorbe
estetického
prostredia
|
|
- Kultúra vyjadrovania sa,
vulgarizmy,
slang,
|
- Rozlišovať vulgárne a kultúrne
správanie
|
|
- Menšiny
- Kultúrne zvyky a prejavy iných národov
a kultúr
|
-Rešpektovať iné kultúry a kultúrne
tradície
|
|
TELESNÁ VÝCHOVA
|
|
Obsahové štandardy
|
Výkonové štandardy
|
|
- Prevencia pred chorobami
- Racionálna výživa,
- Moderný človek nefajčí
- Zvládnutie záťaže s stresu
- Relaxačné cvičenie
- Otužovanie a posiľňovanie organizmu
- Ako povedať nie drogám
- Zdravý životný štýl
- Osobná hygiena
|
- Pomenovať škodlivosť fajčenie
, alkoholu
a iných
drog
- Aplikovať
princípy zdravého životného
štýlu
- Zaujať pozitívne postoje k preventívnej
starostlivosti
o svoje zdravie
- Zaujať pozitívne postoje k pravidelnému
cvičeniu
a telesnému pohybu
- Zaujať pozitívne postoje k dodržiavaniu
zásad
zdravej výživy
|
|
RODINNÁ VÝCHOVA A VÝCHOVA
K RODIČOVSTVU A MANŽELSTVU
|
|
Obsahové štandardy
|
Výkonové štandardy
|
|
- Porozumenie a tolerancia v partnerskom
živote
- Rizikový partner
- Vernosť, spolupráca, dôvera rešpekt
- Prejavy týrania v rodine
- Krízové centrá
|
- Porozumieť mravným aspektom
rodinného
života
- Zaujať pozitívne postoje k zodpovednému
vzťahu k partnerstvu
|
|
- Sexuálne kontakty
- Následky, zodpovednosť
- Plánované rodičovstvo
|
- Zaujať pozitívne postoje k zodpovednému
vzťahu k sexuálnemu životu,
k manželstvu
a k rodičovstvu
|
|
- Základné práce v domácnosti
- Hospodárenie
- Deľba práce
|
- Prejaviť praktické zručnosti súvisiace
so
životom
v rodine
|
|
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA
|
|
Obsahový štandard
|
Výkonový štandard
|
|
- Šetrenie energiami
- Využitie neekologického odpadu
- Triedenie odpadu
- Starostlivosť o zeleň
|
- Schopnosť samostatnej činnosti
pri
ochrane
životného prostredia
- Prejaviť pozitívne postoje k ochrane
životného
prostredia
|
|
|