Home Up Mapa stránok

1. ročník

školský vzdelávaci program                                           
1. ročník 2. ročník

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU: rybárstvo

 

11 konzultačných hodín

Mesiac

Dátum

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

 

 

1. Úvod do predmetu rybárstvo, životné prostredie rýb

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Rozdelenie predmetu, význam rýb, rybárstvo v SR, prehľad svetového rybárstva

Voda ako životné prostredie rýb, teplota vody, vplyv teploty vody na obsah kyslíka

Vplyv teploty vody na metabolizmus rýb

Vplyv teploty vody na rozmnožovanie, na odolnosť a zdravotný stav

 

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

 

zdôvodniť význam rýb pre národné hospodárstvo a zdravie ľudí,

charakterizovať rybárstvo vo svete a na Slovensku.

vyjadriť vlastnými slovami význam vody ako životného prostredia rýb,

vysvetliť vplyv teploty vody na obsah kyslíka vo vode,

na metabolizmus,

na rozmnožovanie,

na odolnosť a zdravotný stav rýb.

vysvetlil význam rýb pre národné hospodárstvo a zdravie ľudí,

charakterizoval rybárstvo vo svete a na Slovensku.

vyjadril vlastnými slovami význam vody ako životného prostredia rýb,

vysvetlil vplyv teploty vody na obsah kyslíka vo vode,

na metabolizmus,

na rozmnožovanie,

na odolnosť a zdravotný stav rýb.

 

Písomné skúšanie

 

Neštandardizovaný didaktický test

 

 

2. Morfológia, anatómia a fyziológia rýb

4

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Členenie tela rýb, biometria rýb

Organizmus ryby ako anatomicko – biologický celok

Členenie tela rýb: opis hlavy, typy úst,

Opis trupu a  chvosta, základné tvary tela rýb

Plutvy rýb

Roviny a krajiny tela rýb

Meranie rýb

1

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

 

*        definovať živočíšnu bunku, tkanivo, orgán, orgánovú sústavu a organizmus,

*        objasniť jednotlivé časti hlavy ryby a typy úst,

*        opísať trup, chvost rýb a základné tvary tela rýb,

*        charakterizovať plutvy rýb,

*        definovať roviny a krajiny tela rýb,

*        zdôvodniť ako a prečo sa ryby merajú,

*        definovať exteriérové ukazovatele rýb.

 

*        definoval živočíšnu bunku, tkanivo, orgán, orgánovú sústavu a organizmus,

*        objasnil jednotlivé časti hlavy ryby a typy úst,

*        opísal trup, chvost rýb a základné tvary tela rýb,

*        charakterizoval plutvy rýb,

*        definoval roviny a krajiny tela rýb,

*        zdôvodnil ako a prečo sa ryby merajú,

*        definoval exteriérové ukazovatele rýb.

Písomné skúšanie

Neštandardizovaný didaktický test

 

 

Pohybová sústava rýb, kožná sústava rýb, nervová sústava rýb, sústava zmyslových orgánov

1

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

 

Písomné skúšanie

Neštandardizovaný didaktický test

 

 

Kostrová sústava

Svalová  sústava rýb

Kožná sústavy rýb

Význam, funkcia a stavba nervovej sústavy

Činnosť nervovej sústavy

Orgány zrakového zmyslu

Orgány sluchového zmyslu,  rovnováhy, čuchového a chuťového zmyslu

Orgány kožného zmyslu

Činnosť zmyslovej sústavy rýb

 

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        opísať stavbu, rast, a spojenie kostí, charakterizovať kostru hlavy, trupu, chvosta  a plutiev,

*        objasniť stavbu svalov, svaly hlavy, trupu, chvosta a plutiev,

*        vysvetliť pohyb rýb.

*        vysvetliť význam kože, popísať stavbu a funkciu kožnej sústavy, charakterizovať šupiny rýb a šupinový vzorec, objasniť sfarbenie rýb.

*        objasniť význam nervovej sústavy,

*        charakterizovať stavbu a funkciu nervovej sústavy,

*        vyjadriť vlastnými slovami činnosť nervovej sústavy.

*        objasniť význam orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného zmyslu,

*        charakterizovať stavbu a funkciu orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného zmyslu,

*        vyjadriť vlastnými slovami činnosť zmyslovej sústavy rýb.

*        opísal stavbu, rast, a spojenie kostí, charakterizoval kostru hlavy, trupu, chvosta  a plutiev,

*        objasnil stavbu svalov, svaly hlavy, trupu, chvosta a plutiev,

*        vysvetlil pohyb rýb.

*        vysvetlil význam kože, popísal stavbu a funkciu kožnej sústavy,

*        charakterizoval šupiny rýb a šupinový vzorec, objasnil sfarbenie rýb.

*        objasnil význam nervovej sústavy,

*        charakterizoval stavbu a funkciu nervovej sústavy,

*        vyjadril vlastnými slovami činnosť nervovej sústavy.

*        objasnil význam orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného zmyslu,

*        charakterizoval stavbu a funkciu orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného zmyslu,

*        vyjadril vlastnými slovami činnosť zmyslovej sústavy rýb.

 

 

Sústava orgánov krvného obehu, dýchacia sústava rýb, tráviaca sústava rýb, vylučovacia sústava rýb, hydrostatický orgán rýb

1

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Písomné skúšanie

Neštandardizovaný didaktický test

 

 

Význam a funkcia orgánov krvného obehu, srdce a krvný obeh

Krv, orgány krvotvorby, miazgová sústava

Dýchacia sústava rýb

Význam, funkcia a stavba tráviacej sústavy

Typy tráviacich sústav,

tráviace žľazy

Premena látok a energie, fyziológia trávenia

Prirodzená potrava a kŕmenie rýb, využitie potravy a intenzita trávenia u rýb

Význam,  funkcia a stavba obličiek

Osmoregulácia a hospodárenie s vodou

Význam, funkcia a stavba  plynového mechúra

 

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        vysvetliť význam a funkciu orgánov krvného obehu,

*        charakterizovať stavbu orgánov krvného obehu,

*        vyjadriť vlastnými slovami krvný obeh,

*        definovať orgány krvotvorby,

*        opísať miazgovú sústavu.

*        vysvetliť význam, stavbu a funkciu žiabrí,

*        vyjadriť vlastnými slovami dýchanie rýb,

*        charakterizovať pomocné formy dýchania.

*        vysvetliť význam a funkciu tráviacej sústavy,

*        charakterizovať stavbu tráviacej sústavy,

*        definovať typy tráviacich sústav,

*        vyjadriť vlastnými slovami význam a funkciu tráviacich žliaz,

*        charakterizovať vlastnými slovami  metabolizmus a fyziológiu trávenia,

*        objasniť pojmy prirodzená potrava a kŕmenie rýb,

*        vysvetliť využitie potravy a intenzitu trávenia u rýb.

*        objasniť význam a funkciu obličiek,

*        charakterizovať stavbu obličiek,

*        vyjadriť vlastnými slovami osmoreguláciu a hospodárenie s vodou.

*        objasniť anatomickú stavbu plynového mechúra,

*        charakterizovať funkciu plynového mechúra,

*        vyjadriť vlastnými slovami význam plynového mechúra.

*        vysvetlil význam a funkciu orgánov krvného obehu,

*        charakterizoval stavbu orgánov krvného obehu,

*        vyjadril vlastnými slovami krvný obeh,

*        definoval orgány krvotvorby,

*        opísal miazgovú sústavu.

*        vysvetlil význam, stavbu a funkciu žiabrí,

*        vyjadril vlastnými slovami dýchanie rýb,

*        charakterizoval pomocné formy dýchania.

*        vysvetlil význam a funkciu tráviacej sústavy,

*        charakterizoval stavbu tráviacej sústavy,

*        definoval typy tráviacich sústav,

*        vyjadril vlastnými slovami význam a funkciu tráviacich žliaz,

*        charakterizoval vlastnými slovami  metabolizmus a fyziológiu trávenia,

*        objasnil pojmy prirodzená potrava a kŕmenie rýb,

*        vysvetlil využitie potravy a intenzitu trávenia u rýb.

*        objasnil význam a funkciu obličiek,

*        charakterizoval stavbu obličiek,

*        vyjadril vlastnými slovami osmoreguláciu a hospodárenie s vodou.

*        objasnil anatomickú stavbu plynového mechúra,

*        charakterizoval funkciu plynového mechúra,

*        vyjadril vlastnými slovami význam plynového mechúra.

 

 

Rozmnožovacia sústava rýb, hormonálna sústava rýb

1

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Písomné skúšanie

neštandardizovaný didaktický test

 

 

Stavba a funkcia pohlavných  orgánov – samčích a  samičích

Stavba ikry a spermie, vývoj pohlavných buniek

Štádia vývoja pohlavných žliaz, regulácia činnosti pohlavných žliaz

Plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti, pohlavná dospelosť, pohlavný dimorfizmus

Spôsoby rozmnožovania

Životné periódy u rýb 

Životné periódy u rýb,  niektoré aspekty vývoja rýb dôležité z chovateľského hľadiska

Hormonálna sústava rýb

Hormonálna sústava rýb

 

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        objasniť stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích aj samičích,

*        opísať stavbu ikry a spermie,

*        vysvetliť vývoj pohlavných buniek,

*        charakterizovať štádia vývoja pohlavných žliaz,

*        vyjadriť vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných žliaz,

*        definovať plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,

*        definovať pohlavnú dospelosť,

*        vysvetliť pohlavný dimorfizmus,

*        charakterizovať spôsoby rozmnožovania rýb,

*        opísať vlastnými slovami jednotlivé životné periódy u rýb: embryonálnu, larválnu, uvenilnú, adultívnu, senektívnu,

*        charakterizovať a vysvetliť, ktoré vývojové štádia sú dôležité z chovateľského hľadiska.

*        vyjadriť vlastnými slovami význam žliaz s vnútorným,

*        objasniť stavbu a funkciu žliaz s vnútorným vylučovaním.

*        objasnil stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích aj samičích,

*        opísal stavbu ikry a spermie,

*        vysvetlil vývoj pohlavných buniek,

*        charakterizoval štádia vývoja pohlavných žliaz,

*        vyjadril vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných žliaz,

*        definoval plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,

*        definoval pohlavnú dospelosť,

*        vysvetlil pohlavný dimorfizmus,

*        charakterizoval spôsoby rozmnožovania rýb,

*        opísal vlastnými slovami jednotlivé životné periódy u rýb: embryonálnu, larválnu, uvenilnú, adultívnu, senektívnu,

*        charakterizoval a vysvetlil, ktoré vývojové štádia sú dôležité z chovateľského hľadiska.

*        vyjadriť vlastnými slovami, význam žliaz s vnútorným,

*        objasniť stavbu a funkciu žliaz s vnútorným vylučovaním.

 

 

 

3. Úvod do predmetu hydrobiológia, základné vlastnosti vodného prostredia, chemické vlastnosti vody

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Význam a štruktúra hydrobiológie, význam hydrobiológie pre rybárstvo a ochranu vôd

Teplota vody a termické vlastnosti vody

Hustota – merná hmotnosť vody, viskozita vody,

 

Hydrostatický tlak, povrchové napätie

Svetlo a priepustnosť, pohyb vody, zvuk vo vode

 

1

 

 

 

 

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

definovať  ako hydrobiológiu vedu a predmet jej štúdia, poznať vedné disciplíny hydrobiológie,                vysvetliť vzťah hydrobiológie k iným vedám.

poznať termické vlastnosti vody a ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,

objasniť pojmy hustota vody, viskozita vody, hydrostatický tlak a povrchové napätie ako aj ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,

vyjadriť vlastnými slovami  príčiny pohybu vody a jej vplyv na ryby a vodné organizmy,

vysvetliť príčiny prieniku svetla a jeho význam pre život vo vode,

opísať šírenie zvuku vo vode a a adaptácie vodných organizmov na prijímanie zvukov.

charakterizoval hydrobiológiu ako vedu a predmet jej štúdia,

vymenoval vedné disciplíny hydrobiológie,

charakterizoval vzťah hydrobiológie k iným vedám.

poznal termické vlastnosti vody a ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,

objasnil pojmy hustota vody, viskozita vody, hydrostatický tlak a povrchové napätie ako aj ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,

vyjadril vlastnými slovami  príčiny pohybu vody a jej vplyv na ryby a vodné organizmy,

vysvetliť príčiny prieniku svetla a jeho význam pre život vo vode,

opísal šírenie zvuku vo vode a a adaptácie vodných organizmov na prijímanie zvukov.

písomné skúšanie

neštandardizovaný didaktický test

 

 

 

Hodnota pH, alkalita, acidita

Salinita

Tvrdosť vody, chuť vody, zápach vody, hlavné biogénne prvky – anorganické látky

Plyny vo vode

Organické látky vo vode,

oxidovateľnosť

1

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

objasniť pojmy hodnota pH, alkalita, acidita, tlmivá schopnosť vody,

vysvetliť vlastnými slovami vzťah vodných organizmov k salinite,

charakterizovať tvrdosť vody, chuť a zápach vody,

objasniť význam hlavných biogénnych prvkov,

vyjadriť vlastnými slovami význam kyslíka a oxidu uhličitého vo vode,

opísať organické látky vo vode a ich vplyv na vodné biocenózy,

definovať pojem oxidovateľnosť.

objasnil pojmy hodnota pH, alkalita, acidita, tlmivá schopnosť vody,

vysvetlil vlastnými slovami vzťah vodných organizmov k salinite,

charakterizoval tvrdosť vody, chuť a zápach vody,

objasnil význam hlavných biogénnych prvkov,

vyjadril vlastnými slovami význam kyslíka a oxidu uhličitého vo vode,

opísal organické látky vo vode a ich vplyv na vodné biocenózy,

definoval pojem oxidovateľnosť.

písomné skúšanie

neštandardizovaný didaktický test

 

 

 

4. Systematická hydrobiológia

3

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Prehľad sústav

Zatriedenie hlavných zástupcov sladkovodných organizmov

Vírusy, baktérie

Baktérie, huby

Rastliny –  charakteristika vodných, močiarnych a pobrežných rastlín

Sinice, riasy

Vyššie vodné rastliny – charakteristika hlavných zástupcov, rozdelenie, význam v rybárstve

Jednobunkovce – charakteristika, rozdelenie 

Jednobunkovce –  význam v rybárstve

Hubky, pŕhlivce, ploskavce – charakteristika, rozdelenie, význam v rybárstve

Okrúhlovce, obrúčkavce, mäkkýše - charakteristika, rozdelenie, význam v rybárstve

Článkonožce - charakteristika

Článkonožce - rozdelenie

Článkonožce – význam v rybárstve

Vtáky  -  význam v rybárstve

Cicavce -  význam v rybárstve

1

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

charakterizovať zatriedenie hlavných zástupcov sladkovodných organizmov.

charakterizovať vírusy, baktérie,

a huby, vysvetliť vlastnými slovami význam vírusov, baktérií  a húb v rybárstve.

 

charakterizovať vodné, močiarne a pobrežné rastliny,

vysvetliť vlastnými slovami význam siníc a rias v rybárstve,

opísať vodný kvet e vegetačné zafarbenie vody,

charakterizovať  a objasniť vlastnými slovami význam vyšších  vodných  rastlín

v rybárstve.

charakterizovať jednobunkovce a opísať ich rozdelenie,

objasniť vlastnými slovami význam jednobunkovcov v rybárstve.

vyjadriť vlastnými slovami význam hubiek, pŕhlivcov, ploskavcov, okrúhlovcov, obrúčkavcov a mäkkýšov  v rybárstve,

charakterizovať článkonožce,

opísať rozdelenie článkonožcov,

objasniť vlastnými slovami význam článkonožcov v rybárstve.

charakterizovať  a rozlišovať vtákov  a cicavcov žijúcich pri vode a živiacich sa rybami,

 

charakterizovať zatriedenie hlavných zástupcov sladkovodných organizmov.

charakterizoval vírusy, baktérie,

a huby, vysvetlil vlastnými slovami význam vírusov, baktérií  a húb v rybárstve.

 

charakterizoval vodné, močiarne a pobrežné rastliny,

vysvetlil vlastnými slovami význam siníc a rias v rybárstve,

charakterizoval riasy,

opísal vodný kvet e vegetačné zafarbenie vody,

charakterizoval a  objasnil vlastnými slovami význam vyšších vodných rastlín v rybárstve.

charakterizoval jednobunkovce a opísal ich rozdelenie,

objasnil vlastnými slovami význam jednobunkovcov v rybárstve.

vyjadril vlastnými slovami význam hubiek, pŕhlivcov, ploskavcov, okrúhlovcov, obrúčkavcov a mäkkýšov  v rybárstve,

charakterizoval článkonožce,

opísal rozdelenie článkonožcov,

objasnil vlastnými slovami význam článkonožcov v rybárstve.

charakterizoval  a rozlíšil vtákov a cicavcov žijúcich pri vode a živiacich sa rybami.

písomné skúšanie

neštandardizovaný didaktický test

 

 

5. Ekologická hydrobiológia

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Základné ekologické pojmy

Ekosystém

Vodné ekosystémy

Vodné ekosystémy

Potravové reťazce

Obeh živín, tok energie, produktivita, produkcia, trofia

 

Učivo rybárstva je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov rybárska technológia, choroby rýb, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

definovať pojmy biosféra, ekosystém, biotop, producenti, konzumenti, deštruenti, biotop, biocenóza, populácia,

charakterizovať vodné ekosystémy.

opísať vlastnými slovami potravové vzťahy v biocenóze a vysvetliť potravové reťazce,

charakterizovať obeh živín a tok energie,

definovať pojmy produktivita, produkcia a trofia.

 

definoval pojmy biosféra, ekosystém, biotop, producenti, konzumenti, deštruenti, biotop, biocenóza, populácia,

charakterizoval vodné ekosystémy.

opísal vlastnými slovami potravové vzťahy v biocenóze a vysvetlil potravové reťazce,

charakterizoval obeh živín a tok energie,

definoval pojmy produktivita, produkcia a trofia.

 

 

 

písomné skúšanie

 

neštandardizovaný didaktický test

 

 

Home ] Up ]

Send mail to soupar@souparmt.edu.sk  with questions or comments about this web site.
Last modified: augusta 29, 2010