|
Charakteristika predmetu
Odborný
premet rybárstvo svojim obsahom nadväzuje na učivo rybárstva trojročného učebného
odboru 4578 2 rybár, ktoré rozvíja,
prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma
a pod témy), jeho výučba je orientovaná do 1. a 2.
ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú
pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou
vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti
medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo
prehlbuje, upevňuje a rozširuje poznatky o základných
vlastnostiach životného
prostredia rýb.
V odbornom predmete
rybárstvo žiak rozširuje vedomosti o členení a meraní tela rýb,
o všeobecných zákonitostiach morfológie, anatómie, fyziológie,
ale aj biológie rýb. Učivo sa skladá z poznatkov o
zemepisnom rozšírení rýb, etológii rýb, ochrane rýb, hospodárskym významom
rýb, aklimatizácii rýb a prehľade sústavy rýb.
Žiaci si upevnia vedomosti aj zo základov
anatómie, fyziológie a biológie mihúl a rakov.
Žiaci si rozširujú prehľad aj o rastlinách
a živočíchoch žijúcich vo vode a v jej blízkosti, o ich
vzájomných vzťahoch a vplyve na vodné prostredie. V odbornom predmete
rybárstvo
si žiak rozširuje vedomosti o vodných
ekosystémoch, o druhoch a typoch vôd. Učivo sa skladá z rozširujúcich
poznatkov o trofických reťazcoch, v rámci vodných ekosystémov, zabezpečujúcich
prirodzenú potravu rýb a zvyšovanie prirodzenej produkcie vodných nádrží.
Žiaci si upevnia aj poznatky o samočistení vôd a oboznámia
sa s pojmami eutrofizácia a saprobita. Učivo
je sústavne aktualizované o nové poznatky z rybárstva, hydrobiológie
i z oblasti ochrany životného prostredia vo vzťahu k zdrojom
vody. Odborný
predmet rybárstvo je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími
predmetmi rybárska technológia, rybárstvo vo voľných vodách, choroby rýb
a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť
učiva podľa schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné
komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe
tolerancie. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania rybárstva majú
stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť,
samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania,
pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť
spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať,
povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať
jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci
študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného
rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú
sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou
tematikou. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom
vyučovacieho predmetu rybárstvo v nadstavbovom študijnom odbore 4508 4
00 rybárstvo a životné prostredie je poskytnúť žiakom
súbor rozširujúcich vedomostí,
zručností a kompetencií o základných vlastnostiach životného
prostredia rýb, o všeobecných zákonitostiach morfológie, anatómie,
fyziológie, biológie rýb, o
zemepisnom rozšírení rýb, etológii rýb, vzťahoch a súvislostiach
medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami, o rastlinách
a živočíchoch žijúcich vo vode a v jej blízkosti, o vodných
ekosystémoch, o vodných biocenózach, o trofických vzťahoch vo
vodných ekosystémoch. Cieľom odborného predmetu rybárstvo je naučiť
pochopiť vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými
organizmami, a tak formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti,
zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní,
v učebnej praxi a občianskom živote. Žiaci si rozšíria poznatky
o vodných ekosystémoch a vodných biocenózach , osvoja si základné
vzťahy medzi organizmom a vonkajším prostredím. Výchovno – vzdelávací
proces v odbornom predmete rybárstvo smeruje k pochopeniu prírody
ako celku a cieľom je chápať
organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém,
chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti
širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať
schopnosť aplikovať teoretické poznatky, upevňovať kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: V
odbornom predmete rybárstvo yužívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú:
Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text
v materinskom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu,
veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj
krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných
prejavov, -
spracovávať písomné textové informácie
(osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy
medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom
jazyku, -
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na
procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného
pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného
trhu práce, Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne
myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje, -
rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej
atmosfére, -
hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj
fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného
štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez
zaujatosti posudzovať návrhy druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov,
predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe
k druhým. Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa
priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať
informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému
najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho, -
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent má:
pracovať
s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Spôsobilosť
byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet, -
uvedomiť
si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú
jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť
a budúcnosť, -
poznať,
uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému
rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty, -
uvedomiť
si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného
sveta, -
pochopiť
globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj
masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky
a komunikačných systémov, -
chápať
pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom
kontexte, -
tvorivo
riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov,
rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní
podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať
zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká,
vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií, -
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo
odbornom predmete rybárstvo využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú:
Požadované
vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|