Home Up Mapa stránok

1. ročník

školský vzdelávaci program                                           
1. ročník 2. ročník

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  rybárska technológia

Spolu 11 konzultačných  hodín

Mesiac

Dátum

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

 

 

1. Úvod do predmetu rybárska technológia,

 Základy rybničnej výroby

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Význam a úlohy rybnikárstva, rozdelenie rybárstva, historický prehľad, súčasný stav  a právna ochrana rybnikárstva

Rybníky a ich charakteristika

Rybničné dno, rybničná voda

Podstata rybničnej produkcie

Rybničné zariadenia

 

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        objasniť pojem akvakultúra,

*        vyjadriť vlastnými slovami význam rýb,

*        charakterizovať morské     a sladkovodné rybárstvo,

*        opísať vlastnými slovami historický prehľad, a súčasný stav rybnikárstva

*        vysvetliť právnu ochranu rybnikárstva.

*        vyjadriť vlastnými slovami význam a úlohy rybničného dna,

*        opísať zloženie rybničného dna,

*        definovať požiadavky na fyzikálne a chemické vlastnosti vody,

*        objasniť vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,

 

*        vedieť posúdiť rybníky podľa úrodnosti,

 

*        charakterizovať  a vysvetliť význam jednotlivých rybničných zariadení.

*        objasnil pojem akvakultúra,

*        vyjadril vlastnými slovami význam rýb,

*        charakterizoval morské     a sladkovodné rybárstvo,

*        opísal vlastnými slovami historický prehľad, a súčasný stav rybnikárstva

*        vysvetlil právnu ochranu rybnikárstva.

*        vyjadril vlastnými slovami význam a úlohy rybničného dna,

*        opísal zloženie rybničného dna,

*        definoval požiadavky na fyzikálne a chemické vlastnosti vody,

*        objasnil vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,

*        vedel posúdiť rybníky podľa úrodnosti,

*        charakterizoval  a vysvetlil význam jednotlivých rybničných zariadení.

písomné skúšanie.

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Rozdelenie a označovanie chovaných druhov rýb

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Rozdelenie a označovanie chovaných druhov rýb

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vysvetliť pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né rybnikárstvo,

*        objasniť pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj vedľajšie, nežiaduce druhy rýb,

*        vysvetliť ako sa označujú chované ryby.

*        vysvetlil pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né rybnikárstvo,

*        objasnil pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj vedľajšie, nežiaduce druhy rýb,

*        vysvetlil ako sa označujú chované ryby.

písomné skúšanie.

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

3.  Starostlivosť o úrodnosť rybníkov

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Meliorácie: vysvetlenie pojmov, úlohy melioračných zásahov, vápnenie rybníkov, hnojenie rybníkov

Optimalizácia rybničného prostredia

1

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami význam jednotlivých intenzifikačných opatrení.

*        definovať pojem meliorácie,

*        charakterizovať úlohy jednotlivých melioračných zásahov.

*        objasniť význam a úlohy ošetrovania rybničných kanálov.

*        vysvetliť funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby drenážovania a zdôvodniť ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,

*        vysvetliť vlastnými slovami význam rybničného bahna, objasniť príčiny zabahňovania, charakterizovať jednotlivé spôsoby odbahňovania, opísať postup pri odbahňovaní rybníkov,

*        vysvetliť vlastnými slovami vznik nerovností rybničného dna a postup pri ich odstraňovaní.

*        vysvetliť vlastnými slovami význam vápnenia,  spô-soby a techniku  vápnenia rybníkov,

*        opísať druhy vápna používané v rybnikárstve,

*        objasniť kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy je nežiaduce.

*        charakterizovať význam hnojenia rybníkov a jeho vplyv na produkciu,

*        vysvetliť význam biogénnych prvkov,

*        objasniť vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,

*        opísať podmienky pre efektívne využívanie hnojív,

*        poznať ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy nehnojiť,

*        opísať techniku hnojenia

*        vysvetliť vlastnými slovami

*        význam hnojenia hospodárskymi hnojivami a priemyselnými ako aj spôsob ich používania.

*        vyjadril vlastnými slovami význam jednotlivých intenzifikačných opatrení.

*        definoval pojem meliorácie,

*        charakterizoval úlohy melioračných zásahov.

*        objasnil význam a úlohy ošetrovania rybničných kanálov.

*        vysvetliť funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby drenážovania a zdôvodniť ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,

*        vysvetlil vlastnými slovami význam rybničného bahna, objasnil príčiny zabahňovania, charakterizoval jednotlivé spôsoby odbahňovania, opísať postup pri odbahňovaní rybníkov,

*        vysvetlil vlastnými slovami vznik nerovností rybničného dna a postup pri ich odstraňovaní.

*        vysvetlil vlastnými slovami význam vápnenia,  spô-soby a techniku  vápnenia rybníkov,

*        opísal druhy vápna používané v rybnikárstve,

*        objasnil kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy je nežiaduce.

*        charakterizoval význam hnojenia rybníkov a jeho vplyv na produkciu,

*        vysvetlil význam biogénnych prvkov,

*        objasnil vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,

*        opísal podmienky pre efektívne využívanie hnojív,

*        poznal ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy nehnojiť,

*        opísal techniku hnojenia

*        vysvetlil vlastnými slovami

*        význam hnojenia hospodárskymi hnojivami a priemyselnými ako aj spôsob ich používania.

písomné skúšanie.

 

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

 

 

 

4. Chov kapra

5

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

 

 

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

vyjadriť vlastnými slovami históriu chovu kapra na našom území,

charakterizovať biológiu rybničnej formy kapra.

*        definovať základné pojmy z genetiky,

*        poznať genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetliť jeho vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť.

*        objasniť cieľ a úlohy plemenárskej práce,

*        definovať základné pojmy v plemenárskej práci,

*        vysvetliť význam a cieľ výberu,

*        poznať metódy plemenitby a ich  vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť

*        charakterizovať kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,

*        vyjadriť vlastnými slovami význam evidencie a označovania.

*        poznať výberové ukazovatele pri výbere generačných kaprov ako aj jednotlivé etapy výberu,

*        opísať vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská starostlivosť o generačných kaprov.

*        vyjadriť vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania kaprov,

*        objasniť chovateľský princíp jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,

*        vysvetliť výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,

*        objasniť ako sa dá časovo ovplyvniť rozmnožovanie kaprov a aký to má význam, 

*        poznať spôsoby odlepovania ikier,

*        opísať inkubáciu ikier kapra.

*        vysvetliť vlastnými slovami chovateľský princíp  a technológiu chovu násad kapra a konzumných kaprov,  ich výhody a nevýhody,

*        charakterizovať intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,

*        poznať hospodársky turnus v chove kapra.

vyjadril vlastnými slovami históriu chovu kapra na našom území,

charakterizoval biológiu rybničnej formy kapra.

*        definoval základné pojmy z genetiky,

*        poznal genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetlil jeho vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť.

*        objasnil cieľ a úlohy plemenárskej práce,

*        definoval základné pojmy v plemenárskej práci,

*        vysvetlil význam a cieľ výberu,

*        poznal metódy plemenitby a ich  vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť

*        charakterizoval kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,

*        vyjadril vlastnými slovami význam evidencie a označovania.

*        poznal výberové ukazovatele pri výbere generačných kaprov ako aj jednotlivé etapy výberu,

*        opísal vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská starostlivosť o generačných kaprov.

*        vyjadril vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania kaprov,

*        objasnil chovateľský princíp jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,

*        vysvetlil výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,

*        objasnil ako sa dá časovo ovplyvnil rozmnožovanie kaprov a aký to má význam, 

*        poznal spôsoby odlepovania ikier,

*        opísal inkubáciu ikier kapra.

*        vysvetlil vlastnými slovami chovateľský princíp  a technológiu chovu násad kapra a konzumných kaprov,  ich výhody a nevýhody,

*        charakterizoval intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,

*        poznal hospodársky turnus v chove kapra.

 

písomné skúšanie.

 

 

 

 neštandardizovaný didaktický test.

 

 

 

Biológia kapra, genetika a zákony dedičnosti v chove kapra, chov generačných kaprov

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reprodukcia kaprov, chov plôdika kapra, chov násad a konzumných kaprov, intenzita obhospodarovania  kaprových rybníkov, hospodársky turnus v chove kapra

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prikrmovanie kaprov

2

 

 

1

 

 

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

 

*        vysvetliť vlastnými slovami význam jednotlivých živín ,

*        objasniť pojem metabolizmus,

*        definovať pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,

*        pomenovať jednotlivé časti tráviacej sústavy kapra,

*        vysvetliť fyziológiu trávenia kapra,

*        charakterizovať pojmy sýtosť a hladovanie,

*        definovať jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie kapra,

*        definovať pojem kŕmny koeficient,

*        objasniť činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,

*        opísať jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť význam úpravy krmív,

*        vyjadriť vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,

*        opísať techniku kŕmenia kapra,

*        zdôvodniť kontrolu prikrmovania kaprov.

 

*        poznať nové technológie v chove kapra a možnosti ich aplikácie v našich podmienkach.

*        vysvetlil vlastnými slovami význam jednotlivých živín

*        objasnil pojem metabolizmus,

*        definoval pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,

*        pomenoval jednotlivé časti

*        tráviacej sústavy kapra,

*        vysvetlil fyziológiu trávenia kapra,

*        charakterizoval pojmy sýtosť a hladovanie,

*        definoval jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie kapra,

*        definoval pojem kŕmny koeficient,

*        objasnil činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,

*        opísal jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť význam úpravy krmív,

*        vyjadril vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,

*        opísal techniku kŕmenia kapra,

*        zdôvodnil kontrolu prikrmovania kaprov.

 

*        poznal nové technológie v chove kapra a možnosti ich aplikácie v našich podmienkach.

 

písomné skúšanie.

 

 neštandardizovaný didaktický test.

 

 

Význam a rozdelenie živín

Premena látok a energie

Spotreba a využitie energie

Tráviaca sústava kapra, fyziológia trávenia, druhy krmív a ich hodnotenie, kŕmny koeficient, úprava krmív, zásady kŕmenia kapra, technika kŕmenia kapra, kontrola prikrmovania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Chov doplnkových druhov rýb  

3

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Význam chovu doplnkových druhov rýb, aklimatizácia, chov lieňa sliznatého a bylinožravých rýb

1

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vysvetliť vlastnými slovami význam chovu doplnkových druhov a ich vplyv na ekonomiku rybničného hospodártva,

*        objasniť význam aklimatizácie rýb,

*        charakterizovať u jednotlivých  doplnkových druhov rýb: biologické požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť rybníkov, požiadavky na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu chovu všetkých vekových kategórii.

*        vysvetlil vlastnými slovami význam chovu doplnkových druhov a ich vplyv na ekonomiku rybničného hospodártva,

*        objasnil význam aklimatizácie rýb,

*        charakterizoval u jednotlivých  doplnkových druhov rýb: biologické požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť rybníkov, požiadavky na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu chovu všetkých vekových kategórii.

 

písomné skúšanie.

 

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

Chov šťuky severnej, zubáča veľkoústeho a sumca veľkého

1

 

 

6. Rybnikárstvo a ochrana prírody

1

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

 

 

 

 

Rybnikárstvo a ochrana prírody

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami vzťah medzi rybnikárstvom a ochranou prírody,

*        vyjadril vlastnými slovami vzťah medzi rybnikárstvom a ochranou prírody,

tvorba projektu

prezentácia.

 

 

Home ] Up ]

Send mail to soupar@souparmt.edu.sk  with questions or comments about this web site.
Last modified: augusta 29, 2010