| |
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: rybárska
technológia
|
Spolu
11 konzultačných hodín
|
Mesiac
|
Dátum
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
|
|
1.
Úvod do predmetu rybárska technológia,
Základy
rybničnej výroby
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
Význam
a úlohy rybnikárstva, rozdelenie rybárstva, historický prehľad,
súčasný stav a právna
ochrana rybnikárstva
Rybníky a ich
charakteristika
Rybničné
dno, rybničná voda
Podstata
rybničnej produkcie
Rybničné
zariadenia
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
objasniť
pojem akvakultúra,
vyjadriť
vlastnými slovami význam rýb,
charakterizovať
morské a sladkovodné
rybárstvo,
opísať
vlastnými slovami historický prehľad, a súčasný stav rybnikárstva
vysvetliť
právnu ochranu rybnikárstva.
vyjadriť
vlastnými slovami význam a úlohy rybničného dna,
opísať
zloženie rybničného dna,
definovať
požiadavky na fyzikálne a chemické vlastnosti vody,
objasniť
vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,
vedieť
posúdiť rybníky podľa úrodnosti,
charakterizovať
a vysvetliť význam jednotlivých rybničných zariadení.
|
objasnil
pojem akvakultúra,
vyjadril
vlastnými slovami význam rýb,
charakterizoval
morské a sladkovodné
rybárstvo,
opísal
vlastnými slovami historický prehľad, a súčasný stav rybnikárstva
vysvetlil
právnu ochranu rybnikárstva.
vyjadril
vlastnými slovami význam a úlohy rybničného dna,
opísal
zloženie rybničného dna,
definoval
požiadavky na fyzikálne a chemické vlastnosti vody,
objasnil
vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,
vedel
posúdiť rybníky podľa úrodnosti,
charakterizoval
a vysvetlil význam jednotlivých rybničných zariadení.
|
písomné skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Rozdelenie a označovanie chovaných druhov rýb
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
Rozdelenie a označovanie
chovaných druhov rýb
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né rybnikárstvo,
objasniť
pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj vedľajšie, nežiaduce
druhy rýb,
vysvetliť
ako sa označujú chované ryby.
|
vysvetlil
pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né rybnikárstvo,
objasnil
pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj vedľajšie, nežiaduce
druhy rýb,
vysvetlil
ako sa označujú chované ryby.
|
písomné skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
3.
Starostlivosť o úrodnosť
rybníkov
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
Meliorácie: vysvetlenie
pojmov, úlohy melioračných zásahov, vápnenie rybníkov, hnojenie rybníkov
Optimalizácia
rybničného prostredia
|
1
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť
vlastnými slovami význam jednotlivých intenzifikačných opatrení.
definovať
pojem meliorácie,
charakterizovať
úlohy jednotlivých melioračných zásahov.
objasniť
význam a úlohy ošetrovania rybničných kanálov.
vysvetliť
funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby drenážovania a zdôvodniť
ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,
vysvetliť
vlastnými slovami význam rybničného bahna, objasniť príčiny zabahňovania,
charakterizovať jednotlivé spôsoby odbahňovania, opísať postup pri
odbahňovaní rybníkov,
vysvetliť
vlastnými slovami vznik nerovností rybničného dna a postup pri
ich odstraňovaní.
vysvetliť
vlastnými slovami význam vápnenia, spô-soby a techniku
vápnenia rybníkov,
opísať
druhy vápna používané v rybnikárstve,
objasniť
kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy je nežiaduce.
charakterizovať
význam hnojenia rybníkov a jeho vplyv na produkciu,
vysvetliť
význam biogénnych prvkov,
objasniť
vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,
opísať
podmienky pre efektívne využívanie hnojív,
poznať
ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy nehnojiť,
opísať
techniku hnojenia
vysvetliť
vlastnými slovami
význam
hnojenia hospodárskymi hnojivami a priemyselnými ako aj spôsob ich
používania.
|
vyjadril
vlastnými slovami význam jednotlivých intenzifikačných opatrení.
definoval
pojem meliorácie,
charakterizoval
úlohy melioračných zásahov.
objasnil
význam a úlohy ošetrovania rybničných kanálov.
vysvetliť
funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby drenážovania a zdôvodniť
ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,
vysvetlil
vlastnými slovami význam rybničného bahna, objasnil príčiny zabahňovania,
charakterizoval jednotlivé spôsoby odbahňovania, opísať postup pri
odbahňovaní rybníkov,
vysvetlil
vlastnými slovami vznik nerovností rybničného dna a postup pri
ich odstraňovaní.
vysvetlil
vlastnými slovami význam vápnenia, spô-soby a techniku
vápnenia rybníkov,
opísal
druhy vápna používané v rybnikárstve,
objasnil
kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy je nežiaduce.
charakterizoval
význam hnojenia rybníkov a jeho vplyv na produkciu,
vysvetlil
význam biogénnych prvkov,
objasnil
vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,
opísal
podmienky pre efektívne využívanie hnojív,
poznal
ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy nehnojiť,
opísal
techniku hnojenia
vysvetlil
vlastnými slovami
význam
hnojenia hospodárskymi hnojivami a priemyselnými ako aj spôsob ich
používania.
|
písomné skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
|
4.
Chov kapra
|
5
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť
vlastnými slovami históriu chovu kapra na našom území,
charakterizovať
biológiu rybničnej formy kapra.
definovať
základné pojmy z genetiky,
poznať
genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetliť jeho vplyv na
úžitkovosť a životaschopnosť.
objasniť
cieľ a úlohy plemenárskej práce,
definovať
základné pojmy v plemenárskej práci,
vysvetliť
význam a cieľ výberu,
poznať
metódy plemenitby a ich vplyv
na úžitkovosť a životaschopnosť
charakterizovať
kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,
vyjadriť
vlastnými slovami význam evidencie a označovania.
poznať
výberové ukazovatele pri výbere generačných kaprov ako aj jednotlivé
etapy výberu,
opísať
vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská starostlivosť o generačných
kaprov.
vyjadriť
vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania kaprov,
objasniť
chovateľský princíp jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,
vysvetliť
výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,
objasniť
ako sa dá časovo ovplyvniť rozmnožovanie kaprov a aký to má význam,
poznať
spôsoby odlepovania ikier,
opísať
inkubáciu ikier kapra.
vysvetliť
vlastnými slovami chovateľský princíp
a technológiu chovu násad kapra a konzumných kaprov,
ich výhody a nevýhody,
charakterizovať
intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,
poznať
hospodársky turnus v chove kapra.
|
vyjadril
vlastnými slovami históriu chovu kapra na našom území,
charakterizoval
biológiu rybničnej formy kapra.
definoval
základné pojmy z genetiky,
poznal
genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetlil jeho vplyv na
úžitkovosť a životaschopnosť.
objasnil
cieľ a úlohy plemenárskej práce,
definoval
základné pojmy v plemenárskej práci,
vysvetlil
význam a cieľ výberu,
poznal
metódy plemenitby a ich vplyv
na úžitkovosť a životaschopnosť
charakterizoval
kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,
vyjadril
vlastnými slovami význam evidencie a označovania.
poznal
výberové ukazovatele pri výbere generačných kaprov ako aj jednotlivé
etapy výberu,
opísal
vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská starostlivosť o generačných
kaprov.
vyjadril
vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania kaprov,
objasnil
chovateľský princíp jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,
vysvetlil
výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,
objasnil
ako sa dá časovo ovplyvnil rozmnožovanie kaprov a aký to má význam,
poznal
spôsoby odlepovania ikier,
opísal
inkubáciu ikier kapra.
vysvetlil
vlastnými slovami chovateľský princíp
a technológiu chovu násad kapra a konzumných kaprov,
ich výhody a nevýhody,
charakterizoval
intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,
poznal
hospodársky turnus v chove kapra.
|
písomné skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
Biológia kapra,
genetika a zákony dedičnosti v chove kapra, chov generačných
kaprov
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reprodukcia kaprov, chov
plôdika kapra, chov násad a konzumných kaprov, intenzita
obhospodarovania kaprových
rybníkov, hospodársky turnus v chove kapra
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prikrmovanie
kaprov
|
2
1
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
vlastnými slovami význam jednotlivých živín ,
objasniť
pojem metabolizmus,
definovať
pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia,
metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
pomenovať
jednotlivé časti tráviacej sústavy kapra,
vysvetliť
fyziológiu trávenia kapra,
charakterizovať
pojmy sýtosť a hladovanie,
definovať
jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie kapra,
definovať
pojem kŕmny koeficient,
objasniť
činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,
opísať
jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť význam úpravy krmív,
vyjadriť
vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,
opísať
techniku kŕmenia kapra,
zdôvodniť
kontrolu prikrmovania kaprov.
poznať nové
technológie v chove kapra a možnosti ich aplikácie v našich
podmienkach.
|
vysvetlil
vlastnými slovami význam jednotlivých živín
objasnil
pojem metabolizmus,
definoval
pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia,
metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
pomenoval
jednotlivé časti
tráviacej
sústavy kapra,
vysvetlil
fyziológiu trávenia kapra,
charakterizoval
pojmy sýtosť a hladovanie,
definoval
jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie kapra,
definoval
pojem kŕmny koeficient,
objasnil
činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,
opísal
jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť význam úpravy krmív,
vyjadril
vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,
opísal
techniku kŕmenia kapra,
zdôvodnil
kontrolu prikrmovania kaprov.
poznal nové
technológie v chove kapra a možnosti ich aplikácie v našich
podmienkach.
|
písomné skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
Význam a rozdelenie
živín
Premena látok a energie
Spotreba a využitie
energie
Tráviaca sústava
kapra, fyziológia trávenia, druhy krmív a ich hodnotenie, kŕmny
koeficient, úprava krmív, zásady kŕmenia kapra, technika kŕmenia
kapra, kontrola prikrmovania.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
Chov doplnkových druhov rýb
|
3
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
Význam chovu doplnkových
druhov rýb, aklimatizácia, chov lieňa sliznatého a bylinožravých
rýb
|
1
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
vlastnými slovami význam chovu doplnkových druhov a ich vplyv na
ekonomiku rybničného hospodártva,
objasniť
význam aklimatizácie rýb,
charakterizovať
u jednotlivých doplnkových
druhov rýb: biologické požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť
rybníkov, požiadavky na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu
chovu všetkých vekových kategórii.
|
vysvetlil
vlastnými slovami význam chovu doplnkových druhov a ich vplyv na
ekonomiku rybničného hospodártva,
objasnil
význam aklimatizácie rýb,
charakterizoval
u jednotlivých doplnkových
druhov rýb: biologické požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť
rybníkov, požiadavky na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu
chovu všetkých vekových kategórii.
|
písomné skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
Chov šťuky severnej,
zubáča veľkoústeho a sumca veľkého
|
1
|
|
|
6.
Rybnikárstvo a ochrana prírody
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
Rybnikárstvo a ochrana
prírody
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť
vlastnými slovami vzťah medzi rybnikárstvom a ochranou prírody,
|
vyjadril
vlastnými slovami vzťah medzi rybnikárstvom a ochranou prírody,
|
tvorba projektu
|
prezentácia.
|
|