|
Charakteristika predmetu
Odborný
premet rybárska technológia svojim obsahom nadväzuje na učivo rybárskej
technológie, rybárstva a odborného výcviku trojročného učebného
odboru 4578 2 rybár, ktoré rozvíja,
prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma
a pod témy), jeho výučba je orientovaná do 1. a 2. ročníka štúdia.
Vedomosti a zručnosti, ktoré si žiaci prehĺbia pri štúdiu v tomto
predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného
prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným
prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo prehlbuje, upevňuje a rozširuje
poznatky o základoch
rybničnej výroby. V
odbornom predmete rybárska
technológia si žiak rozširuje vedomosti ako sa starať o úrodnosť rybníkov,
ako sa zamerať na optimalizáciu životného prostredia v rybníku. Učivo
sa skladá z rozširujúcich a upevňovacích poznatkoch o chove
kapra, o výžive a prikrmovaní kaprov, o chove doplnkových druhov rýb,
o ich hospodárskom význame, aj o chove koi kaprov, o biológii
jednotlivých druhov lososovitých rýb, o požiadavkách lososovitých rýb
na životné prostredie, ako sa zamerať na optimalizáciu a intenzifikáciu
chovných zariadení. Učivo rozširuje poznatky o plemenárskej práci, o chove
generačných rýb, o chovných objektoch vhodných pre lososovité ryby, o liahňach
rybích ikier. Žiak
si upevní a rozšíri vedomosti o plemenitbe rýb a fyziológii
rozmnožovania, o umelom výtere rýb, o liahnutí ikier, o odchove plôdika,
o odchove násad, o technológii chovu trhových pstruhov dúhových, o výžive
a kŕmení lososovitých rýb a o ich hospodárskom význame. Žiaci
sa oboznámia s témou stanovenie a kontrola kritických bodov a čo
je jej cieľom, ale aj s chovom netradičných druhov rýb, ako sú
jeseter, klarias, tilapia, úhor a oboznámia sa s chovom rakov.
Žiak si rozšíri vedomosti o výlovoch rybníkov, o preprave ikier,
plôdika a rýb, o výpočte a stanovení obsádok rybníkov, o sádkovaní
rýb, predaji rýb, komorovaní rýb. Žiaci sa oboznámia s témou
stanovenie a kontrola kritických bodov a čo je jej cieľom. Odborný
predmet rybárska technológia veľmi úzko súvisí s ochranou životného
prostredia. Odborný
predmet rybárska technológia je medzipredmetovo previazaný s odbornými
vyučovacími predmetmi rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie
rýb, choroby rýb a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu
a primeranosť učiva podľa schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu,
aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali
na základe tolerancie. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania rybárskej technológie majú stimulovať
rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť,
samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania,
pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť
spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať,
povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať
jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci
študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného
rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú
sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou
tematikou. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom
vyučovacieho predmetu rybárska technológia v nadstavbovom
študijnom odbore 4508 4 00 rybárstvo a životné prostredie je poskytnúť
žiakom súbor rozširujúcich
vedomostí, zručností a kompetencií o základných vlastnostiach životného
prostredia rýb, o starostlivosti o úrodnosť rybníkov, zamerať sa na
optimalizáciu životného prostredia v rybníku, o poznatkoch o chove
kapra, o chove doplnkových druhov rýb, ale aj o chove koi kaprov,
o výlovoch rybníkov, o preprave ikier, plôdika a rýb,
o výpočte a stanovení obsádok rybníkov, o sádkovaní rýb,
predaji rýb, komorovaní rýb a hospodárskom význame rýb, o biológii
jednotlivých druhov lososovitých rýb, o požiadavkách lososovitých rýb
na životné prostredie, o optimalizácii životného prostredia pre lososovité
ryby, o plemenárskej práci, o chove generačných rýb, o chovných
objektoch vhodných pre lososovité ryby, o liahňach rybích ikier, o plemenitbe
rýb a fyziológii rozmnožovania, o umelom výtere rýb, o liahnutí
ikier, o odchove plôdika, o odchove
násad, o technológii chovu trhových pstruhov dúhových, o výžive
a kŕmení lososovitých rýb a o ich hospodárskom význame, so
stanovením a kontrolou kritických bodov, o chove netradičných druhov rýb,
o chove rakov, o ochrane prírody, o vzťahoch a súvislostiach
medzi životným prostredím rýb – vodou a chovom rýb, a tak
formulovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové
kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi
a občianskom živote. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom
predmete rybárska technológia smeruje
k pochopeniu prírody ako celku a cieľom
je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém,
chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti
širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať
schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: V
odbornom predmete rybárska technológia využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text
v materinskom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu,
veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj
krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných
prejavov, -
spracovávať písomné textové informácie
(osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy
medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom
jazyku, -
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na
procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného
pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného
trhu práce, Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne
myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje, -
rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej
atmosfére, -
hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj
fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného
štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez
zaujatosti posudzovať návrhy druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov,
predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe
k druhým. Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa
priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať
informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému
najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho, -
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent má:
pracovať
s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Spôsobilosť
byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet, -
uvedomiť
si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú
jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť
a budúcnosť, -
poznať,
uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému
rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty, -
uvedomiť
si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného
sveta, -
pochopiť
globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj
masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky
a komunikačných systémov, -
chápať
pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom
kontexte, -
tvorivo
riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov,
rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní
podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať
zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká,
vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií, -
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo
odbornom predmete rybárska technológia využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Požadované
vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|