Home Up Mapa stránok

2. ročník

školský vzdelávaci program                                           
1. ročník 2. ročník

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  rybnikárstvo

 spolu 10 konzultačných hodín

Mesiac

Dátum

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

 

 

1. Chov koi kaprov

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Výber vhodnej obsádky, farebné variety koi

Krmivá a zásady kŕmenia koi

Starostlivosť o ryby a jazierko

Rozmnožovanie koi kaprov, spôsoby odchovu koi kaprov

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        poznať vhodné kombinácie rýb v okrasnom jazierku,

*        opísať farebné variety koi,

*        vyjadriť vlastnými slovami postup pri ošetrovaní a kŕmení koi kaprov počas roka,

*        objasniť starostlivosť o jazierko pre koi kaprov,

*        opísať vlastnými slovami rozmnožovanie koi kaprov,

*        vysvetliť jednotlivé spôsoby odchovu koi kaprov.

 

*        poznal vhodné kombinácie rýb v okrasnom jazierku,

*        opísal farebné variety koi,

*        vyjadril vlastnými slovami postup pri ošetrovaní a kŕmení koi kaprov počas roka,

*        objasnil starostlivosť o jazierko pre koi kaprov,

*        opísal vlastnými slovami rozmnožovanie koi kaprov,

*        vysvetlil jednotlivé spôsoby odchovu koi kaprov.

 

písomné skúšanie,

 

neštandardizovaný didaktický test,

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Chov lososovitých rýb

6

 

Žiak má:

Žiak:

 

 

 

 

Význam chovu,  história, súčasná úroveň a perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí

Biológia lososovitých rýb:

Pstruh potočný, hlavátka podunajská, lipeň tymiánový, sivoň potočný, síhy

Pstruh dúhový, línie pstruha dúhového

Požiadavky lososovitých rýb na životné prostredie

Plemenárska práca

Chov generačných lososovitých rýb

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        zhodnotiť význam chovu rýb v riadenom prostredí,

*        reprodukovať históriu, súčasnú úroveň, ale aj perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí,

*        vysvetliť vlastnými slovami biológiu, ekológiu, životné prostredie, spôsob života, potravu, rast, rozmnožovanie a hospodársky význam jednotlivých druhov lososovitých rýb, pomenovať jednotlivé línie pstruha dúhového a rozdiely medzi nimi.

 

 

*        vyjadriť vlastnými slovami požiadavky lososovitých rýb na kvalitu vody: požiadavky na teplotu vody, požiadavky na kyslík, požiadavky na pH vody,  na alkalitu vody, požiadavky na oxid uhličitý a na ďalšie plyny, na rozpustené látky vo vode, na organické znečistenie, na zákal, na prúd vody, osvetlenie,

*        objasniť vzájomné vzťahy medzi oxidom uhličitým, pH a alkalitou,

*        objasniť cieľ a úlohy plemenárskej práce a plemenárskych programov,

*        definovať a vysvetliť vlastnými slovami jednotlivé zložky plemenárskej práce.

*        objasniť techniku a spôsoby chovu generačných rýb pri jednotlivých druhoch lososovitých rýb,

*        zhodnotil význam chovu rýb v riadenom prostredí,

*        reprodukoval históriu, súčasnú úroveň, ale aj perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí,

*        vysvetlil vlastnými slovami biológiu, ekológiu, životné prostredie, spôsob života, potravu, rast, rozmnožovanie a hospodársky význam jednotlivých druhov lososovitých rýb, pomenoval jednotlivé línie pstruha dúhového a rozdiely medzi nimi.

 

 

*        vyjadril vlastnými slovami požiadavky lososovitých rýb na kvalitu vody: požiadavky na teplotu vody, požiadavky na kyslík, požiadavky na pH vody,  na alkalitu vody, požiadavky na oxid uhličitý a na ďalšie plyny, na rozpustené látky vo vode, na organické znečistenie, na zákal, na prúd vody, osvetlenie,

*        objasnil vzájomné vzťahy medzi oxidom uhličitým, pH a alkalitou,

*        objasniť cieľ a úlohy plemenárskej práce a plemenárskych programov,

*        definovať a vysvetliť vlastnými slovami jednotlivé zložky plemenárskej práce.

 

*        objasnil techniku a spôsoby chovu generačných rýb pri jednotlivých druhoch lososovitých rýb,

písomné skúšanie.

 neštandardizovaný didaktický test.

 

 

 

 

 

Chovné objekty pre lososovité ryby

Liahne pre ikry rýb

Plemenitba a fyziológia rozmnožovania,

Umelý výter

Liahnutie ikier

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        charakterizovať chovné objekty pre lososovité ryby,

*        objasniť zásady výberu vhodnej lokality,

*        vysvetliť vlastnými slovami napájanie rybochovných objektov,

*        opísať systémy chovných objektov,

*        opísať základné procesy úpravy vody.

*        vyjadriť vlastnými slovami požiadavky na zdroj vody do liahne,

*        vysvetliť plánovanie vody do liahne,

*        charakterizovať požiadavky na liaharenské prístroje a na materiál na liaharenské prístroje,

*        opísať jednotlivé systémy liaharenských prístrojov, ich výhody a nevýhody,

*        zhodnotiť kvalitu ikier a mlieča,

*        definovať plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,

*        definovať pohlavnú dospelosť,

*        vysvetliť pohlavný dimorfizmus,

*        vysvetliť pojmy čas neresu, optimálna zrelosť,

*        objasniť oplodnenie rýb, vyjadriť vlastnými slovami príčiny neplodnosti rýb,

*        charakterizoval chovné objekty pre lososovité ryby,

*        objasnil zásady výberu vhodnej lokality,

*        vysvetlil vlastnými slovami napájanie rybochovných objektov,

*        opísal systémy chovných objektov,

*        opísal základné procesy úpravy vody.

*        vyjadril vlastnými slovami požiadavky na zdroj vody do liahne,

*        vysvetlil plánovanie vody do liahne,

*        charakterizoval požiadavky na liaharenské prístroje a na materiál na liaharenské prístroje,

*        opísal jednotlivé systémy liaharenských prístrojov, ich výhody a nevýhody,

*        zhodnotil kvalitu ikier a mlieča,

*        definoval plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,

*        definoval pohlavnú dospelosť,

*        vysvetliť pohlavný dimorfizmus,

*        vysvetlil pojmy čas neresu, optimálna zrelosť,

*        objasnil oplodnenie rýb, vyjadriť vlastnými slovami príčiny neplodnosti rýb,

 písomné skúšanie.

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

 

 

 

 

 Odchov plôdika , násad a technológia chovu konzumných pstruhov dúhových

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Odchov plôdika

Spôsoby odchovu násad

Technológia chovu trhových pstruhov dúhových

Princípy intenzifikácie

1

 

1

 

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami význam odchovu plôdika,

*        vysvetliť obdobia výživy plôdika,

*        objasniť význam a techniku rozkrmovania plôdika,

*        vysvetliť vlastnými slovami ošetrovanie plôdika počas odchovu.

*        vyjadriť vlastnými slovami technológiu odchovu násad extenzívnym a polointenzívnym  spôsobom,

*        objasniť technológiu odchovu násad intenzívnym spôsobom

*        porovnať extenzívne, polointenzívne a intenzívne spôsoby odchovu násad, ich výhody a nevýhody,

*        objasniť pojem chovná kapacita rybníka,

*        vysvetliť vlastnými slovami  jednotlivé spôsoby chovu trhových pstruhov dúhových,

*        porovnať a zhodnotiť výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov odchovu trhových pstruhov dúhových a ich ekonomickú efektívnosť,

*        objasniť princípy a možnosti intenzifikácie

*        opísať vlastnými slovami výrobný cyklus,

*        vyjadril vlastnými slovami význam odchovu plôdika,

*        vysvetlil obdobia výživy plôdika,

*        objasnil význam a techniku rozkrmovania plôdika,

*        vysvetlil vlastnými slovami ošetrovanie plôdika počas odchovu.

*        vyjadril vlastnými slovami technológiu odchovu násad extenzívnym a polointenzívnym  spôsobom,

*        objasnil technológiu odchovu násad intenzívnym spôsobom

*        porovnal extenzívne, polointenzívne a intenzívne spôsoby odchovu násad, ich výhody a nevýhody,

*        objasnil pojem chovná kapacita rybníka,

*        vysvetlil vlastnými slovami  jednotlivé spôsoby chovu trhových pstruhov dúhových,

*        porovnal a zhodnotil výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov odchovu trhových pstruhov dúhových a ich ekonomickú efektívnosť,

*        objasnil princípy a možnosti intenzifikácie

*        opísal vlastnými slovami výrobný cyklus,

písomné skúšanie.

 neštandardizovaný didaktický test.

 

 

 Výživa a kŕmenie lososovitých rýb

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Význam a rozdelenie živín

Premena látok a energie

Spotreba a využitie energie

Tráviaca sústava pstruha a fyziológia trávenia

Krmná dávka, kŕmny koeficient, činitele ovplyvňujúce efektívne využívanie krmív

Hodnotenie krmív, vhodné krmivá pre lososovité ryby

Zásady kŕmenia a technika kŕmenia

Stratégia kŕmenia

1

 

 

 

 

 

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vysvetliť vlastnými slovami význam jednotlivých živín

*        objasniť pojem metabolizmus, 

*        definovať pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,

*        pomenovať jednotlivé časti tráviacej sústavy pstruha

*        vysvetliť fyziológiu trávenia 

*        charakterizovať pojmy sýtosť a hladovanie,

*        definovať jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie 

*        definovať pojem kŕmny koeficient,

*        objasniť činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,

*        vysvetliť význam úpravy krmív,

*        vyjadriť vlastnými slovami zásady kŕmenia pstruha,

*        opísať techniku kŕmenia

*        objasniť pojem jarná horúčka,

 

 

 

*        vysvetlil vlastnými slovami význam jednotlivých živín,

*        objasnil pojem metabolizmus,

*        definoval pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,

*        pomenoval jednotlivé časti

*        tráviacej sústavy pstruha,

*        vysvetlil fyziológiu trávenia

*        charakterizoval pojmy sýtosť a hladovanie,

*        definoval jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie,

*        definoval pojem kŕmny koeficient,

*        objasnil činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,

*        vysvetlil význam úpravy krmív,

*        vyjadril vlastnými slovami zásady kŕmenia pstruha,

*        opísal techniku kŕmenia,

*        objasnil pojem jarná horúčka,

 

 

písomné skúšanie,

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

-

3. Obsádky rybníkov, výlovy rybníkov

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Hlavné zásady zostavovania obsádok rýb v rybníkoch

Požiadavky na chované ryby

Výpočet obsádky rybníka

Výpočet obsádky rybníka

Výlovy rybníkov

1

 

 

 

 

 

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vysvetliť  vlastnými slovami potrebu správneho zostavenia obsádky rybníka,

*        charakterizovať požiadavky na chované ryby,

*        vysvetliť vzťah medzi celkovým prirodzeným prírastkom a veľkosťou obsádky kapra,

*        vypočítať  obsádku rybníka.

charakterizovať požiadavky na výlov rybníkov,

vyjadriť vlastnými slovami spôsoby výlovov rybníkov.

 

*        vysvetlil  vlastnými slovami potrebu správneho zostavenia obsádky rybníka,

*        charakterizoval požiadavky na chované ryby,

*        vysvetlil vzťah medzi celkovým prirodzeným prírastkom a veľkosťou obsádky kapra,

*        vypočítal  obsádku rybníka.

charakterizoval požiadavky na výlov rybníkov,

vyjadril vlastnými slovami spôsoby výlovov rybníkov.

 

písomné skúšanie.

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

4. Preprava ikier, plôdika a rýb, sádkovanie rýb, komorovanie rýb

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Preprava ikier

Preprava rýb

Sádkovanie rýb

Komorovanie rýb

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        poznať jednotlivé spôsoby počítania a merania ikier a plôdika,

*        poznať spôsoby prepravy ikier a pôdika,

*        charakterizovať prepravné nádoby,

*        vyjadriť vlastnými slovami biologické požiadavky rýb na prepravu

*        vysvetliť vlastnými slovami význam sádkovania rýb,

*        definovať požiadavky na sádky a zdroj vody do sádok,

*        objasniť vedľajšie úlohy sádok,

*        opísať ošetrovanie sádok a ošetrovanie rýb na sádkach,

*        vysvetliť vlastnými slovami výlovy sádok,

*        opísať straty na sádkach.

*        objasniť význam komorovania rýb,

*        vysvetliť vlastnými slovami požiadavky a ošetrovanie   komorových rybníkov,

*        poznať zásady pre stanovenie výšky obsádky pre komorové rybníky,

*        opísať zdvihnutie rýb a potrebné záchranné opatrenia.

*        poznal jednotlivé spôsoby počítania a merania ikier a plôdika,

*        poznal spôsoby prepravy ikier a pôdika,

*        charakterizoval prepravné nádoby,

*        vyjadril vlastnými slovami biologické požiadavky rýb na prepravu

*        objasnil význam komorovania rýb,

*        vysvetlil vlastnými slovami požiadavky a ošetrovanie   komorových rybníkov,

*        poznal zásady pre stanovenie výšky obsádky pre komorové rybníky,

*        opísal zdvihnutie rýb a potrebné záchranné opatrenia.

 

 písomné skúšanie,

 

neštandardizovaný didaktický test.

 

 

 

 

5. Stanovenie a kontrola kritických bodov v chove rýb, chov ostatných druhov rýb, chov raka signálneho

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

 

Základné pojmy, špecifikácia nebezpečenstva

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        definovať pojmy: kritický bod, kritickú medzu, nebezpečenstvo, HACCP , opatrenie,

*        vedieť rozlíšiť závažnosť stupňa nebezpečenstva,

*        vypracovať HACCP pre chov,

*        opísať biologické požiadavky jednotlivých druhov,

*        vysvetliť spôsoby chovu

*        opísať biologické požiadavky,

*        vysvetliť spôsoby chovu,

*        definoval pojmy: kritický bod, kritickú medzu, nebezpečenstvo, HACCP , opatrenie,

*        vedel rozlíšiť závažnosť stupňa nebezpečenstva,

*        vypracoval HACCP pre chov,

*        opísal biologické požiadavky jednotlivých druhov,

*        vysvetlil spôsoby chovu

*        opísal biologické požiadavky,

*        vysvetlil spôsoby chovu,

 

 písomné skúšanie,

 

projekt HACCP.

 neštandardizovaný didaktický test.

Spôsob stanovenia kritických kontrolných bodov

Vypracovanie HACCP

Chov mieňa, jesetera, úhora

Chov tilapie a klariasa

Chov rakov

 

 

Home ] Up ]

Send mail to soupar@souparmt.edu.sk  with questions or comments about this web site.
Last modified: augusta 29, 2010