| |
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: rybnikárstvo
|
spolu
10 konzultačných hodín
|
|
Mesiac
|
Dátum
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
|
|
|
1.
Chov koi kaprov
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
Výber
vhodnej obsádky, farebné variety koi
Krmivá
a zásady kŕmenia koi
Starostlivosť
o ryby a jazierko
Rozmnožovanie
koi kaprov, spôsoby odchovu koi kaprov
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
poznať
vhodné kombinácie rýb v okrasnom jazierku,
opísať
farebné variety koi,
vyjadriť
vlastnými slovami postup pri ošetrovaní a kŕmení koi kaprov počas
roka,
objasniť
starostlivosť o jazierko pre koi kaprov,
opísať
vlastnými slovami rozmnožovanie koi kaprov,
vysvetliť
jednotlivé spôsoby odchovu koi kaprov.
|
poznal
vhodné kombinácie rýb v okrasnom jazierku,
opísal
farebné variety koi,
vyjadril
vlastnými slovami postup pri ošetrovaní a kŕmení koi kaprov počas
roka,
objasnil
starostlivosť o jazierko pre koi kaprov,
opísal
vlastnými slovami rozmnožovanie koi kaprov,
vysvetlil
jednotlivé spôsoby odchovu koi kaprov.
|
písomné skúšanie,
|
neštandardizovaný
didaktický test,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Chov lososovitých rýb
|
6
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
Význam
chovu, história, súčasná
úroveň a perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí
Biológia
lososovitých rýb:
Pstruh potočný, hlavátka
podunajská, lipeň tymiánový, sivoň potočný, síhy
Pstruh dúhový, línie
pstruha dúhového
Požiadavky lososovitých
rýb na životné prostredie
Plemenárska práca
Chov generačných
lososovitých rýb
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
zhodnotiť
význam chovu rýb v riadenom prostredí,
reprodukovať
históriu, súčasnú úroveň, ale aj perspektívy chovu rýb v riadenom
prostredí,
vysvetliť
vlastnými slovami biológiu, ekológiu, životné prostredie, spôsob života,
potravu, rast, rozmnožovanie a hospodársky význam jednotlivých
druhov lososovitých rýb, pomenovať jednotlivé línie pstruha dúhového
a rozdiely medzi nimi.
vyjadriť
vlastnými slovami požiadavky lososovitých rýb na kvalitu vody: požiadavky
na teplotu vody, požiadavky na kyslík, požiadavky na pH vody,
na alkalitu vody, požiadavky na oxid uhličitý a na ďalšie
plyny, na rozpustené látky vo vode, na organické znečistenie, na zákal,
na prúd vody, osvetlenie,
objasniť
vzájomné vzťahy medzi oxidom uhličitým, pH a alkalitou,
objasniť
cieľ a úlohy plemenárskej práce a plemenárskych programov,
definovať
a vysvetliť vlastnými slovami jednotlivé zložky plemenárskej práce.
objasniť
techniku a spôsoby chovu generačných rýb pri jednotlivých
druhoch lososovitých rýb,
|
zhodnotil
význam chovu rýb v riadenom prostredí,
reprodukoval
históriu, súčasnú úroveň, ale aj perspektívy chovu rýb v riadenom
prostredí,
vysvetlil
vlastnými slovami biológiu, ekológiu, životné prostredie, spôsob života,
potravu, rast, rozmnožovanie a hospodársky význam jednotlivých
druhov lososovitých rýb, pomenoval jednotlivé línie pstruha dúhového
a rozdiely medzi nimi.
vyjadril
vlastnými slovami požiadavky lososovitých rýb na kvalitu vody: požiadavky
na teplotu vody, požiadavky na kyslík, požiadavky na pH vody,
na alkalitu vody, požiadavky na oxid uhličitý a na ďalšie
plyny, na rozpustené látky vo vode, na organické znečistenie, na zákal,
na prúd vody, osvetlenie,
objasnil
vzájomné vzťahy medzi oxidom uhličitým, pH a alkalitou,
objasniť
cieľ a úlohy plemenárskej práce a plemenárskych programov,
definovať
a vysvetliť vlastnými slovami jednotlivé zložky plemenárskej práce.
objasnil
techniku a spôsoby chovu generačných rýb pri jednotlivých
druhoch lososovitých rýb,
|
písomné skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chovné
objekty pre lososovité ryby
Liahne
pre ikry rýb
Plemenitba
a fyziológia rozmnožovania,
Umelý
výter
Liahnutie
ikier
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
charakterizovať
chovné objekty pre lososovité ryby,
objasniť
zásady výberu vhodnej lokality,
vysvetliť
vlastnými slovami napájanie rybochovných objektov,
opísať
systémy chovných objektov,
opísať
základné procesy úpravy vody.
vyjadriť
vlastnými slovami požiadavky na zdroj vody do liahne,
vysvetliť
plánovanie vody do liahne,
charakterizovať
požiadavky na liaharenské prístroje a na materiál na liaharenské
prístroje,
opísať
jednotlivé systémy liaharenských prístrojov, ich výhody a nevýhody,
zhodnotiť
kvalitu ikier a mlieča,
definovať
plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,
definovať
pohlavnú dospelosť,
vysvetliť
pohlavný dimorfizmus,
vysvetliť
pojmy čas neresu, optimálna zrelosť,
objasniť
oplodnenie rýb, vyjadriť vlastnými slovami príčiny neplodnosti rýb,
|
charakterizoval
chovné objekty pre lososovité ryby,
objasnil
zásady výberu vhodnej lokality,
vysvetlil
vlastnými slovami napájanie rybochovných objektov,
opísal
systémy chovných objektov,
opísal
základné procesy úpravy vody.
vyjadril
vlastnými slovami požiadavky na zdroj vody do liahne,
vysvetlil
plánovanie vody do liahne,
charakterizoval
požiadavky na liaharenské prístroje a na materiál na liaharenské
prístroje,
opísal
jednotlivé systémy liaharenských prístrojov, ich výhody a nevýhody,
zhodnotil
kvalitu ikier a mlieča,
definoval
plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,
definoval
pohlavnú dospelosť,
vysvetliť
pohlavný dimorfizmus,
vysvetlil
pojmy čas neresu, optimálna zrelosť,
objasnil
oplodnenie rýb, vyjadriť vlastnými slovami príčiny neplodnosti rýb,
|
písomné
skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Odchov
plôdika , násad a technológia chovu konzumných pstruhov dúhových
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
Odchov plôdika
Spôsoby odchovu násad
Technológia chovu trhových
pstruhov dúhových
Princípy intenzifikácie
|
1
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť
vlastnými slovami význam odchovu plôdika,
vysvetliť
obdobia výživy plôdika,
objasniť
význam a techniku rozkrmovania plôdika,
vysvetliť
vlastnými slovami ošetrovanie plôdika počas odchovu.
vyjadriť
vlastnými slovami technológiu odchovu násad extenzívnym a polointenzívnym
spôsobom,
objasniť
technológiu odchovu násad intenzívnym spôsobom
porovnať
extenzívne, polointenzívne a intenzívne spôsoby odchovu násad,
ich výhody a nevýhody,
objasniť
pojem chovná kapacita rybníka,
vysvetliť
vlastnými slovami jednotlivé
spôsoby chovu trhových pstruhov dúhových,
porovnať
a zhodnotiť výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov odchovu
trhových pstruhov dúhových a ich ekonomickú efektívnosť,
objasniť
princípy a možnosti intenzifikácie
opísať
vlastnými slovami výrobný cyklus,
|
vyjadril
vlastnými slovami význam odchovu plôdika,
vysvetlil
obdobia výživy plôdika,
objasnil
význam a techniku rozkrmovania plôdika,
vysvetlil
vlastnými slovami ošetrovanie plôdika počas odchovu.
vyjadril
vlastnými slovami technológiu odchovu násad extenzívnym a polointenzívnym
spôsobom,
objasnil
technológiu odchovu násad intenzívnym spôsobom
porovnal
extenzívne, polointenzívne a intenzívne spôsoby odchovu násad,
ich výhody a nevýhody,
objasnil
pojem chovná kapacita rybníka,
vysvetlil
vlastnými slovami jednotlivé
spôsoby chovu trhových pstruhov dúhových,
porovnal
a zhodnotil výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov odchovu
trhových pstruhov dúhových a ich ekonomickú efektívnosť,
objasnil
princípy a možnosti intenzifikácie
opísal
vlastnými slovami výrobný cyklus,
|
písomné skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
Výživa
a kŕmenie lososovitých rýb
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
Význam a rozdelenie
živín
Premena látok a energie
Spotreba a využitie
energie
Tráviaca sústava
pstruha a fyziológia trávenia
Krmná dávka, kŕmny
koeficient, činitele ovplyvňujúce efektívne využívanie krmív
Hodnotenie krmív, vhodné
krmivá pre lososovité ryby
Zásady kŕmenia a technika
kŕmenia
Stratégia kŕmenia
|
1
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
vlastnými slovami význam jednotlivých živín
objasniť
pojem metabolizmus,
definovať
pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia,
metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
pomenovať
jednotlivé časti tráviacej sústavy pstruha
vysvetliť
fyziológiu trávenia
charakterizovať
pojmy sýtosť a hladovanie,
definovať
jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie
definovať
pojem kŕmny koeficient,
objasniť
činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,
vysvetliť
význam úpravy krmív,
vyjadriť
vlastnými slovami zásady kŕmenia pstruha,
opísať
techniku kŕmenia
objasniť
pojem jarná horúčka,
|
vysvetlil
vlastnými slovami význam jednotlivých živín,
objasnil
pojem metabolizmus,
definoval
pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia,
metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
pomenoval
jednotlivé časti
tráviacej
sústavy pstruha,
vysvetlil
fyziológiu trávenia
charakterizoval
pojmy sýtosť a hladovanie,
definoval
jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie,
definoval
pojem kŕmny koeficient,
objasnil
činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,
vysvetlil
význam úpravy krmív,
vyjadril
vlastnými slovami zásady kŕmenia pstruha,
opísal
techniku kŕmenia,
objasnil
pojem jarná horúčka,
|
písomné skúšanie,
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
-
3.
Obsádky rybníkov, výlovy rybníkov
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
Hlavné zásady
zostavovania obsádok rýb v rybníkoch
Požiadavky na chované
ryby
Výpočet obsádky rybníka
Výpočet obsádky rybníka
Výlovy rybníkov
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
vlastnými slovami potrebu správneho zostavenia obsádky rybníka,
charakterizovať
požiadavky na chované ryby,
vysvetliť
vzťah medzi celkovým prirodzeným prírastkom a veľkosťou obsádky
kapra,
vypočítať
obsádku rybníka.
charakterizovať
požiadavky na výlov rybníkov,
vyjadriť
vlastnými slovami spôsoby výlovov rybníkov.
|
vysvetlil
vlastnými slovami potrebu správneho zostavenia obsádky rybníka,
charakterizoval
požiadavky na chované ryby,
vysvetlil
vzťah medzi celkovým prirodzeným prírastkom a veľkosťou obsádky
kapra,
vypočítal
obsádku rybníka.
charakterizoval
požiadavky na výlov rybníkov,
vyjadril
vlastnými slovami spôsoby výlovov rybníkov.
|
písomné skúšanie.
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
4.
Preprava ikier, plôdika a rýb, sádkovanie rýb, komorovanie rýb
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
Preprava ikier
Preprava rýb
Sádkovanie rýb
Komorovanie rýb
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
poznať
jednotlivé spôsoby počítania a merania ikier a plôdika,
poznať
spôsoby prepravy ikier a pôdika,
charakterizovať
prepravné nádoby,
vyjadriť
vlastnými slovami biologické požiadavky rýb na prepravu
vysvetliť
vlastnými slovami význam sádkovania rýb,
definovať
požiadavky na sádky a zdroj vody do sádok,
objasniť
vedľajšie úlohy sádok,
opísať
ošetrovanie sádok a ošetrovanie rýb na sádkach,
vysvetliť
vlastnými slovami výlovy sádok,
opísať
straty na sádkach.
objasniť
význam komorovania rýb,
vysvetliť
vlastnými slovami požiadavky a ošetrovanie
komorových rybníkov,
poznať
zásady pre stanovenie výšky obsádky pre komorové rybníky,
opísať
zdvihnutie rýb a potrebné záchranné opatrenia.
|
poznal
jednotlivé spôsoby počítania a merania ikier a plôdika,
poznal
spôsoby prepravy ikier a pôdika,
charakterizoval
prepravné nádoby,
vyjadril
vlastnými slovami biologické požiadavky rýb na prepravu
objasnil
význam komorovania rýb,
vysvetlil
vlastnými slovami požiadavky a ošetrovanie
komorových rybníkov,
poznal
zásady pre stanovenie výšky obsádky pre komorové rybníky,
opísal
zdvihnutie rýb a potrebné záchranné opatrenia.
|
písomné
skúšanie,
|
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
|
|
|
|
|
5.
Stanovenie a kontrola kritických bodov v chove rýb, chov
ostatných druhov rýb, chov raka signálneho
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
|
|
|
Základné pojmy, špecifikácia
nebezpečenstva
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
definovať
pojmy: kritický bod, kritickú medzu, nebezpečenstvo, HACCP , opatrenie,
vedieť
rozlíšiť závažnosť stupňa nebezpečenstva,
vypracovať
HACCP pre chov,
opísať
biologické požiadavky jednotlivých druhov,
vysvetliť
spôsoby chovu
opísať
biologické požiadavky,
vysvetliť
spôsoby chovu,
|
definoval
pojmy: kritický bod, kritickú medzu, nebezpečenstvo, HACCP , opatrenie,
vedel
rozlíšiť závažnosť stupňa nebezpečenstva,
vypracoval
HACCP pre chov,
opísal
biologické požiadavky jednotlivých druhov,
vysvetlil
spôsoby chovu
opísal
biologické požiadavky,
vysvetlil
spôsoby chovu,
|
písomné
skúšanie,
|
projekt HACCP.
neštandardizovaný
didaktický test.
|
|
Spôsob stanovenia
kritických kontrolných bodov
|
|
Vypracovanie HACCP
|
|
Chov mieňa, jesetera,
úhora
|
|
Chov tilapie a klariasa
|
|
Chov
rakov
|
|
|