| |
ROČNÍK: DRUHÝ
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: slovenský
jazyk a literatúra
|
spolu 20 konzultačných hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Náučný
štýl
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Funkcia
a znaky náučného štýlu
Výrazové
prostriedky.
Prehľad slohových útvarov
Argument a argumentovanie.
Praktické cvičenia
zamerané na argumentáciu
|
1
|
odborné predmety
|
-
z
textu vyvodiť znaky a vlastnosti náučného štýlu,
-
uviesť
a porovnať slohové útvary daného štýlu,
-
vyhľadať
odborné texty v publikáciách, dokázať ich príslušnosť k danému
štýlu,
-
vytvoriť
vybrané odborné útvary
na základe osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných
pravidiel.
|
-
z
textu vyvodil znaky a vlastnosti náučného štýlu,
-
uviedol
a porovnal slohové útvary daného štýlu,
-
vyhľadal
odborné texty v publikáciách, dokázal ich príslušnosť k danému
štýlu,
-
vytvoril
vybrané odborné
útvary na základe
osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných
pravidiel.
|
ústne
individuálne skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
slohová
práca
|
Tvorba vybraných odborných
útvarov
Kontrolná slohová práca
Oprava kontrolnej
slohovej práce
|
1
|
Zvuková
a grafická stránka jazyka
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Zvuková stránka
jazyka. Vzťah zvukovej a grafickej stránky
Spisovná výslovnosť.
Výslovnostné štýly.
Hlavné princípy
spisovnej výslovnosti
Najčastejšie odchýlky
od spisovnej výslovnosti.
Ortoepické cvičenia
Slovenčina a čeština
– zhody a rozdiely.
Textové cvičenia
Intonačné prostriedky.
Cvičenia na praktické
využitie zvukových prostriedkov
|
1
|
|
-
porovnať
zvukovú a grafickú stránku jazyka, určiť vzťah medzi nimi,
-
vymedziť
výslovnostné štýly a sféry
ich používania,
-
poznať
a v praxi správne uplatňovať hlavné princípy spisovnej výslovnosti,
-
poznať
najčastejšie odchýlky od spisovnej výslovnosti a navrhnúť možnosti
na ich odstránenie,
-
porovnať
slovenčinu a češtinu, rozdiely vyhľadať v konkrétnom
texte,
-
charakterizovať
intonačné prostriedky a správne ich uplatňovať v texte i v bežnej
komunikácii,
|
-
porovnal
zvukovú a grafickú stránku jazyka, určil vzťah medzi nimi,
-
vymedzil
výslovnostné štýly a sféry
ich používania,
-
poznal
a v praxi správne uplatňoval hlavné princípy spisovnej výslovnosti,
-
poznal
najčastejšie odchýlky od spisovnej výslovnosti a navrhol možnosti
na ich odstránenie,
-
porovnal
slovenčinu a češtinu, rozdiely vyhľadal v konkrétnom
texte,
-
charakterizoval
intonačné prostriedky a správne ich uplatňoval v texte i v bežnej
komunikácii,
|
ústne
individuálne skúšanie
|
ústna
odpoveď
|
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: slovenský
jazyk a literatúra
|
spolu 20 konzultačných hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Grafická stránka
jazyka.
Pravopis a jeho
princípy
Práca s Pravidlami
slovenského pravopisu.
Pravopisné cvičenia
|
|
|
-
poznať
hlavné princípy i pravidlá slovenského pravopisu a správne
ich uplatňovať v písomných
prejavoch.
|
-
poznal
hlavné princípy i pravidlá slovenského pravopisu a správne
ich uplatňoval v písomných
prejavoch.
|
|
|
Výkladový
slohový postup
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Ciele a vlastnosti
výkladového slohového postupu
Výklad ako slohový útvar
Úvaha ako slohový útvar
|
1
|
odborné predmety
|
-
rozlíšiť
výkladový slohový postup od iných slohových postupov,
-
porovnať
výklad a úvahu, rozlíšiť ich na konkrétnom texte,
-
vytvoriť
vybrané útvary na základe
osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných
pravidiel.
|
-
rozlíšil
výkladový slohový postup od iných slohových postupov,
-
porovnal
výklad a úvahu, rozlíšil ich na konkrétnom texte,
-
vytvoril
vybrané útvary na základe
osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných
pravidiel.
|
ústne
individuálne skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
slohová
práca
|
Štylizačné a textové
cvičenia
Kritériá hodnotenia výkladu
a úvahy
Kontrolná slohová práca
Oprava kontrolnej
slohovej práce
|
1
|
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: slovenský
jazyk a literatúra
|
spolu 20 konzultačných hodín
|
Názov tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové
vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie
výstupy
|
Kritériá
hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy
hodnotenia
|
Prostriedky
hodnotenia
|
Základy rétoriky. Rečnícky výcvik
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Z
histórie a súčasnosti
rétoriky.
Výrazové
prostriedky rečníckych prejavov, prehľad žánrov
Etapy
tvorenia prejavu
Analýza
textov
Predpoklady
úspešného rečníckeho prejavu.
Prednes
nepripravených prejavov
Písomná
príprava prejavu
Prednes
pripravených prejavov
|
1
|
Dejepis
|
-
poznať
históriu a súčasnosť rétoriky,
-
určiť
výrazové prostriedky a žánre rečníckeho štýlu,
-
vysvetliť
jednotlivé etapy tvorenia prejavu a na ich základe sformulovať rečnícky
prejav,
-
navrhnúť
predpoklady úspešného rečníckeho prejavu,
-
porovnať
pripravený a nepripravený rečnícky prejav,
-
predniesť
pripravený rečnícky prejav s využitím vopred osvojených
poznatkov i zručností.
|
-
poznal
históriu a súčasnosť rétoriky,
-
určil
výrazové prostriedky a žánre rečníckeho štýlu,
-
vysvetlil
jednotlivé etapy tvorenia prejavu a na ich základe sformuloval rečnícky
prejav,
-
navrhol
predpoklady úspešného rečníckeho prejavu,
-
porovnal
pripravený a nepripravený rečnícky prejav,
-
predniesol
pripravený rečnícky prejav s využitím vopred osvojených
poznatkov i zručností.
|
ústne
individuálne skúšanie
|
ústna
odpoveď
|
Rozprávanie
ako útvar umeleckého štýlu
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Komunikácia
slovesného umenia.
Slohové
postupy a útvary v umeleckom
štýle
Rozprávanie,
druhy rozprávania
Umelecké
rozprávanie
Textové
a štylizačné cvičenia
|
1
|
|
-
poznať
slohové postupy a útvary umeleckého štýlu,
-
porovnať
rozprávanie v hovorovom a v umeleckom štýle,
-
určiť
druhy rozprávania,
-
z textu
vyvodiť znaky umeleckého rozprávania a jeho výrazové
prostriedky,
-
na
základe osvojených poznatkov zoštylizovať umelecké rozprávanie.
|
-
poznal
slohové postupy a útvary umeleckého štýlu,
-
porovnal
rozprávanie v hovorovom a v umeleckom štýle,
-
určil
druhy rozprávania,
-
z textu
vyvodil znaky umeleckého rozprávania a jeho výrazové prostriedky,
-
na
základe osvojených poznatkov zoštylizoval umelecké rozprávanie.
|
písomné
skúšanie
|
písomná
odpoveď
|
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: slovenský
jazyk a literatúra
|
spolu 20 konzultačných hodín
|
Názov tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové
vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie
výstupy
|
Kritériá
hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy
hodnotenia
|
Prostriedky
hodnotenia
|
Všeobecné
poznatky o jazyku
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Jazyk
a reč
Vznik
a vývin jazyka
Národný
jazyk, formy národného jazyka
Textové
cvičenia
Jazykové
rubriky v jazykovedných časopisoch
|
1
|
Dejepis
|
-
porovnať
jazyk a reč,
-
uviesť
vznik a vývin jazyka od najstarších čias po súčasnosť,
-
charakterizovať
národný jazyk a jeho formy,
-
vyhľadať
v textoch znaky jednotlivých foriem národného jazyka.
|
-
porovnal
jazyk a reč,
-
uviedol
vznik a vývin jazyka od najstarších čias po súčasnosť,
-
charakterizoval
národný jazyk a jeho formy,
-
vyhľadal
v textoch znaky jednotlivých foriem národného jazyka.
|
ústne
individuálne skúšanie
|
ústna
odpoveď
|
Upevnenie
a prehĺbenie učiva k maturitnej skúške
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Upevnenie
a prehĺbenie učiva k maturitnej skúške
|
1
|
|
-
určiť,
charakterizovať, porovnávať jednotlivé etapy literárneho vývinu,
literárne smery a prúdy, predstaviteľov a ich kľúčové
diela.
|
-
určil,
charakterizoval, porovnával jednotlivé etapy literárneho vývinu, literárne
smery a prúdy, predstaviteľov a ich kľúčové diela.
|
písomné
skúšanie
|
písomná odpoveď
|
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: slovenský
jazyk a literatúra
|
spolu 20 konzultačných hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Prehľad
vývoja literatúry medzi dvoma svetovými vojnami, svetová
literatúra medzi dvoma
svetovými vojnami
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Prehľad vývoja
svetovej a slovenskej literatúry
Próza vo svetovej
literatúre. E. Hemingway
R. Rolland
|
1
|
Dejepis
|
-
porovnať
vývoj svetovej a slovenskej literatúry medzi dvoma svetovými
vojnami,
-
uviesť
predstaviteľov daného obdobia,
-
charakterizovať
svetovú literatúru medzi dvoma vojnami, uviesť hlavné prúdy a ich
predstaviteľov,
-
analyzovať
a interpretovať diela vybraných spisovateľov svetovej
medzivojnovej literatúry, poukázať na osobitosti ich tvorby.
|
-
porovnal
vývoj svetovej a slovenskej literatúry medzi dvoma svetovými
vojnami,
-
uviedol
predstaviteľov daného obdobia,
-
charakterizoval
svetovú literatúru medzi dvoma vojnami, uviedol hlavné prúdy a ich
predstaviteľov,
-
analyzoval
a interpretoval diela vybraných spisovateľov svetovej
medzivojnovej literatúry, poukázal
na osobitosti ich tvorby.
|
ústne
individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna
odpoveď
písomná
odpoveď
|
E. M. Remarque
J. Hašek
Poézia v českej
literatúre
|
1
|
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: slovenský
jazyk a literatúra
|
spolu 20 konzultačných hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Slovenská
literatúra medzi dvoma svetovými vojnami
|
3
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Vývin slovenskej
literatúry.
Slovenská poézia
Neosymbolizmus. E. B.
Lukáč.
Vitalizmus. J. Smrek
Katolícka moderna.
Nadrealizmus
|
1
|
Dejepis
|
-
charakterizovať
slovenskú medzivojnovú literatúru,
-
vymenovať
a charakterizovať literárne smery daného obdobia, uviesť ich
predstaviteľov,
-
znaky
jednotlivých smerov dokázať v konkrétnom texte,
-
zhodnotiť
prínos predstaviteľov daného obdobia pre slovenskú literatúru,
-
osobitne
zdôrazniť tvorbu autorov nášho regiónu,
-
určiť
osobitosti dramatickej tvorby daného obdobia,
-
analyzovať
a interpretovať diela vybraných autorov daného obdobia (básnikov,
prozaikov, dramatikov).
|
-
charakterizoval
slovenskú medzivojnovú literatúru,
-
vymenoval
a charakterizoval literárne smery daného obdobia, uviedol ich
predstaviteľov,
-
znaky
jednotlivých smerov dokázal v konkrétnom texte,
-
zhodnotil
prínos predstaviteľov daného obdobia pre slovenskú literatúru,
-
osobitne
zdôraznil tvorbu autorov nášho regiónu,
-
určil
osobitosti dramatickej tvorby daného obdobia,
-
analyzoval
a interpretoval diela vybraných autorov daného obdobia (básnikov,
prozaikov, dramatikov).
|
ústne individuálne skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
písomná
odpoveď
|
Slovenská próza.
Tretia vlna slovenského
literárneho realizmu. L. N. Jégé
Sociálno-psychologický
realizmus. M. Urban
J. C. Hronský
|
1
|
Próza naturizmu
Ľ. Ondrejov
M. Figuli
D. Chrobák
F. Švantner
H. Zelinová
Slovenská dramatická
tvorba
I. Stodola
J. Barč-Ivan
|
1
|
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: slovenský
jazyk a literatúra
|
spolu 20 konzultačných hodín
|
Názov tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové
vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie
výstupy
|
Kritériá
hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy
hodnotenia
|
Prostriedky
hodnotenia
|
Druhá
svetová vojna a jej zobrazenie v svetovej a slovenskej
literatúre
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Moderné prúdy vo svetovej literatúre.
Francúzska próza
Česká literatúra. K. Čapek
Charakteristika slovenskej
povojnovej prozaickej tvorby.
F. Hečko
D. Tatarka
L. Ťažký
V. Mináč
|
1
|
Dejepis
|
-
vymenovať
a charakterizovať moderné prúdy vo svetovej literatúre, vymenoval
ich predstaviteľov,
-
uviesť
osobitosti tvorby autorov daného obdobia a ich prínos pre slovenskú
i svetovú literatúru,
-
porovnať
zobrazenie vojny vo svetovej i v slovenskej literatúre,
-
analyzovať
a interpretovať diela vybraných spisovateľov.
|
-
vymenoval
a charakterizoval moderné prúdy vo svetovej literatúre, vymenoval
ich predstaviteľov,
-
uviedol
osobitosti tvorby autorov daného obdobia a ich prínos pre slovenskú
i svetovú literatúru,
-
porovnal
zobrazenie vojny vo svetovej i v slovenskej literatúre,
-
analyzoval
a interpretoval diela vybraných spisovateľov.
|
ústne
individuálne skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
písomná
odpoveď
|
Človek
v totalitnom režime
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Neorealizmus
Slovenská literatúra. R. Jašík
L. Mňačko
L. Ballek
|
1
|
Dejepis
|
-
uviesť
autorov, ktorí sa vo svojej tvorbe zaoberali totalitným režimom,
-
určiť
osobitosti ich tvorby,
-
porovnať
obraz človeka totalitného režimu v slovenskej i v svetovej
literatúre.
|
-
viedol
autorov, ktorí sa vo svojej tvorbe zaoberali totalitným režimom,
-
určil
osobitosti ich tvorby,
-
porovnal
obraz človeka totalitného režimu v slovenskej i v svetovej
literatúre.
|
ústne
individuálne skúšanie
|
ústna
odpoveď
|
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: slovenský
jazyk a literatúra
|
spolu 20 konzultačných hodín
|
Názov tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové
vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie
výstupy
|
Kritériá
hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy
hodnotenia
|
Prostriedky
hodnotenia
|
Obraz
sveta v postmodernej slovenskej a svetovej literatúre
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Postmoderna. U. Eco
P. Jaroš
D. Mitana
P. Vilikovský
|
1
|
|
-
vysvetliť
pojem postmoderna a charakterizovať toto obdobie,
-
uviesť
predstaviteľov svetovej i slovenskej postmoderny,
-
analyzovať
a interpretovať ich diela s dôrazom na aplikáciu znakov daného
smeru,
-
porovnať
obraz sveta v postmodernej slovenskej i svetovej literatúre.
|
-
vysvetlil
pojem postmoderna a charakterizoval toto obdobie,
-
uviedol
predstaviteľov svetovej i slovenskej postmoderny,
-
analyzoval
a interpretoval ich diela s dôrazom na aplikáciu znakov daného
smeru,
-
porovnal
obraz sveta v postmodernej slovenskej i svetovej literatúre.
|
ústne
individuálne skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
písomná
odpoveď
|
Slovenská
povojnová poézia
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Charakteristika slovenskej
povojnovej básnickej tvorby
Téma domova a rodného kraja
Téma lásky
Nové tendencie v slovenskej
povojnovej poézii
|
1
|
Dejepis
|
-
charakterizovať
slovenskú povojnovú básnickú tvorbu,
-
uviesť
predstaviteľov, osobitosti a témy ich tvorby,
-
vymenovať
a charakterizovať nové tendencie v slovenskej povojnovej poézii,
znaky aplikovať na konkrétnom básnickom texte,
-
analyzovať
a interpretovať diela vybraných autorov daného obdobia.
|
-
charakterizoval
slovenskú povojnovú básnickú tvorbu,
-
uviedol
predstaviteľov, osobitosti a témy ich tvorby,
-
vymenoval
a charakterizoval nové tendencie v slovenskej povojnovej poézii,
znaky aplikoval na konkrétnom básnickom texte,
-
analyzoval
a interpretoval diela vybraných autorov daného obdobia.
|
ústne
individuálne skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
písomná
odpoveď
|
ROZPIS
UČIVA PREDMETU: slovenský
jazyk a literatúra
|
spolu 20 konzultačných hodín
|
Názov tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové
vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie
výstupy
|
Kritériá
hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy
hodnotenia
|
Prostriedky
hodnotenia
|
Slovenská
povojnová dráma
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Charakteristika slovenskej
povojnovej dramatickej tvorby
Š. Králik
P. Karvaš
I. Bukovčan
Malé divadelné formy
|
1
|
|
-
charakterizovať
slovenskú povojnovú dramatickú tvorbu,
-
uviesť
predstaviteľov a osobitosti ich
tvorby,
-
porovnať
obraz vojny v dielach vybraných autorov,
-
zhodnotiť
prínos ich tvorby pre slovenskú
literatúru.
|
-
charakterizoval
slovenskú povojnovú dramatickú tvorbu,
-
uviedol
predstaviteľov a osobitosti ich tvorby,
-
porovnal
obraz vojny v dielach vybraných autorov,
-
hodnotil
prínos ich tvorby pre slovenskú literatúru.
|
ústne
individuálne skúšanie
písomné
skúšanie
|
ústna
odpoveď
písomná
odpoveď
|
Človek
hľadá v literatúre zdroj zábavy, napätia, dobrodružstva
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Americká literatúra. J. D.
Salinger
Absurdná dráma
Epické divadlo
|
1
|
|
-
zhodnotiť
tvorbu J. D. Salingera a jej prínos
pre mladého čitateľa,
-
porovnať
absurdnú drámu a epické divadlo,
-
znaky
dokázať na konkrétnych dielach vybraných autorov.
|
-
zhodnotil
tvorbu J. D. Salingera a jej prínos
pre mladého čitateľa,
-
porovnal
absurdnú drámu a epické divadlo,
-
znaky
dokázal na konkrétnych dielach vybraných autorov.
|
ústne individuálne skúšanie
|
ústna
odpoveď
|
Všeobecné pokyny
hodnotenia:
Predmetom
klasifikácie v predmete slovenský jazyk a literatúra sú výsledky, ktoré
žiak dosiahol v rámci jednotlivých zložiek predmetu: jazyková, slohová
a literárna zložka.
Pri
každom hodnotení tematického celku používame všeobecné kritériá a klasifikáciu
uvedenú v tomto ŠkVP (pre jednotlivcov, skupinu, pre ústne a písomné
práce). Neštandardizované didaktické testy, cieľové otázky pre skupinové
práce, písomné cvičenia a frontálne skúšanie pripravuje vyučujúci .
Po
ukončení tematického celku v danom
vyučovacom predmete pripraví vyučujúci neštandardizovaný didaktický test
na overenie komplexných vedomostí a zručností žiakov. Otázky v didaktickom
teste nesmú prevýšiť stanovenú úroveň vzdelávacích výstupov v jednotlivých
tematických celkoch. Kritériá hodnotenia musia byť súčasťou didaktického
testu. Žiaci budú s nimi oboznámení až po absolvovaní neštandardizovaného
didaktického testu. Žiak má možnosť neštandardizovaný didaktický test
opakovať, ak bol v prvom didaktickom teste neúspešný. Termín
opakovania neštandardizovaného didaktického testu sa dohodne medzi skúšajúcim
a žiakom. Výsledky neštandardizovaného didaktického testu sú významnou
súčasťou sumatívneho hodnotenia a uchovávajú sa počas doby štúdia
žiaka.
Hodnotenie
žiakov sa vykonáva známkou alebo
slovným hodnotením (pri slohových prácach sa využívajú obidve formy
hodnotenia).
Povinne
klasifikované sú aj 2 kontrolné slohové práce (v každom polroku sa píše
1) a 2 kontrolné diktáty (v každom polroku sa píše 1).
|