Home Up Mapa stránok

2. ročník

školský vzdelávaci program                                           
1. ročník 2. ročník

 

ROČNÍK: DRUHÝ

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  slovenský jazyk a literatúra

spolu 20 konzultačných hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Náučný štýl

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Funkcia a znaky náučného štýlu

Výrazové prostriedky.

Prehľad slohových útvarov

Argument a argumentovanie.

Praktické cvičenia zamerané na argumentáciu

 

 

1

odborné predmety

-       z  textu vyvodiť znaky a vlastnosti náučného štýlu,

-        uviesť a porovnať slohové útvary daného štýlu,

-       vyhľadať odborné texty v publikáciách, dokázať ich príslušnosť k danému štýlu,

-       vytvoriť vybrané odborné  útvary  na základe osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných pravidiel.

-       z  textu vyvodil znaky a vlastnosti náučného štýlu,

-        uviedol a porovnal slohové útvary daného štýlu,

-       vyhľadal odborné texty v publikáciách, dokázal ich príslušnosť k danému štýlu,

-       vytvoril  vybrané odborné  útvary  na základe osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných pravidiel.

ústne individuálne skúšanie

 

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

slohová práca

 

 

Tvorba vybraných odborných útvarov

Kontrolná slohová práca

Oprava kontrolnej slohovej práce

 

1

Zvuková a grafická stránka jazyka

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Zvuková stránka jazyka. Vzťah zvukovej a grafickej stránky

Spisovná výslovnosť. Výslovnostné štýly.

Hlavné princípy spisovnej výslovnosti

Najčastejšie odchýlky od spisovnej výslovnosti.

Ortoepické cvičenia

Slovenčina a čeština – zhody a rozdiely.

Textové cvičenia

Intonačné prostriedky.

Cvičenia na praktické využitie zvukových prostriedkov

 

 

 

 

 

 

1

 

-       porovnať zvukovú a grafickú stránku jazyka, určiť vzťah medzi nimi,

-       vymedziť výslovnostné štýly a sféry  ich používania,

-       poznať a v praxi správne uplatňovať hlavné princípy spisovnej výslovnosti,

-       poznať najčastejšie odchýlky od spisovnej výslovnosti a navrhnúť možnosti na ich odstránenie,

-       porovnať slovenčinu a češtinu, rozdiely vyhľadať v konkrétnom texte,

-       charakterizovať intonačné prostriedky a správne ich uplatňovať v texte i v bežnej komunikácii,

 

-       porovnal zvukovú a grafickú stránku jazyka, určil vzťah medzi nimi,

-       vymedzil výslovnostné štýly a sféry  ich používania,

-       poznal a v praxi správne uplatňoval hlavné princípy spisovnej výslovnosti,

-       poznal najčastejšie odchýlky od spisovnej výslovnosti a navrhol možnosti na ich odstránenie,

-       porovnal slovenčinu a češtinu, rozdiely vyhľadal v konkrétnom texte,

-       charakterizoval intonačné prostriedky a správne ich uplatňoval v texte i v bežnej komunikácii,

 

ústne individuálne skúšanie

 

ústna odpoveď

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  slovenský jazyk a literatúra

spolu 20 konzultačných hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Grafická stránka jazyka.

Pravopis a jeho princípy

Práca s Pravidlami slovenského pravopisu.

Pravopisné cvičenia

 

 

-       poznať hlavné princípy i pravidlá slovenského pravopisu a správne ich  uplatňovať v písomných prejavoch.

-       poznal hlavné princípy i pravidlá slovenského pravopisu a správne ich  uplatňoval v písomných prejavoch.

 

 

 

 

 

Výkladový slohový postup

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Ciele a vlastnosti výkladového slohového postupu

Výklad ako slohový útvar

Úvaha ako slohový útvar

 

 

 

1

odborné predmety

-       rozlíšiť výkladový slohový postup od iných slohových postupov,

-       porovnať výklad a úvahu, rozlíšiť ich na konkrétnom texte,

-       vytvoriť vybrané útvary  na základe osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných pravidiel.

-       rozlíšil  výkladový slohový postup od iných slohových postupov,

-       porovnal výklad a úvahu, rozlíšil ich na konkrétnom texte,

-       vytvoril vybrané útvary  na základe osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných pravidiel.

 

ústne individuálne skúšanie

 

písomné skúšanie

 

ústna odpoveď

 

slohová práca

 

Štylizačné a textové cvičenia

Kritériá hodnotenia výkladu a úvahy

Kontrolná slohová práca

Oprava kontrolnej slohovej práce

 

 

1

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  slovenský jazyk a literatúra

spolu 20 konzultačných hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Základy rétoriky. Rečnícky výcvik

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Z histórie  a súčasnosti rétoriky.

Výrazové prostriedky rečníckych prejavov, prehľad žánrov

Etapy tvorenia prejavu

Analýza textov

Predpoklady úspešného rečníckeho prejavu.

Prednes nepripravených prejavov

Písomná príprava prejavu

Prednes pripravených prejavov

 

 

 

 

 

1

Dejepis

-       poznať históriu a súčasnosť rétoriky,

-       určiť výrazové prostriedky a žánre rečníckeho štýlu,

-       vysvetliť jednotlivé etapy tvorenia prejavu a na ich základe sformulovať rečnícky prejav,

-       navrhnúť predpoklady úspešného rečníckeho prejavu,

-       porovnať pripravený a nepripravený rečnícky prejav,

-       predniesť pripravený rečnícky prejav s využitím vopred osvojených poznatkov i zručností.

-       poznal históriu a súčasnosť rétoriky,

-       určil výrazové prostriedky a žánre rečníckeho štýlu,

-       vysvetlil jednotlivé etapy tvorenia prejavu a na ich základe sformuloval rečnícky prejav,

-       navrhol predpoklady úspešného rečníckeho prejavu,

-       porovnal pripravený a nepripravený rečnícky prejav,

-       predniesol pripravený rečnícky prejav s využitím vopred osvojených poznatkov i zručností.

ústne individuálne skúšanie

 

ústna odpoveď

 

 

Rozprávanie ako útvar umeleckého štýlu

1

 

Žiak má:

Žiak:

 

 

Komunikácia slovesného umenia.

Slohové postupy  a útvary v umeleckom štýle

Rozprávanie, druhy rozprávania

Umelecké rozprávanie

Textové a štylizačné  cvičenia

 

 

 

1

 

-       poznať slohové postupy a útvary umeleckého štýlu,

-       porovnať rozprávanie v hovorovom a v umeleckom štýle,

-       určiť druhy rozprávania,

-       z textu vyvodiť znaky umeleckého rozprávania a jeho výrazové prostriedky,

-       na základe osvojených poznatkov zoštylizovať umelecké rozprávanie.

-       poznal slohové postupy a útvary umeleckého štýlu,

-       porovnal rozprávanie v hovorovom a v umeleckom štýle,

-       určil druhy rozprávania,

-       z textu vyvodil znaky umeleckého rozprávania a jeho výrazové prostriedky,

-       na základe osvojených poznatkov zoštylizoval umelecké rozprávanie.

písomné skúšanie

písomná odpoveď

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  slovenský jazyk a literatúra

spolu 20 konzultačných hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Všeobecné poznatky o jazyku

1

 

Žiak má:

Žiak:

 

 

Jazyk a reč

Vznik a vývin jazyka

Národný jazyk, formy národného jazyka

Textové cvičenia

Jazykové rubriky v jazykovedných časopisoch

 

 

 

1

Dejepis

-       porovnať jazyk a reč,

-       uviesť vznik a vývin jazyka od najstarších čias po súčasnosť,

-       charakterizovať národný jazyk a jeho formy,

-       vyhľadať v textoch znaky jednotlivých foriem národného jazyka.

-       porovnal jazyk a reč,

-       uviedol vznik a vývin jazyka od najstarších čias po súčasnosť,

-       charakterizoval národný jazyk a jeho formy,

-       vyhľadal v textoch znaky jednotlivých foriem národného jazyka.

ústne individuálne skúšanie

 

ústna odpoveď

 

 

Upevnenie a prehĺbenie učiva k maturitnej skúške

1

 

Žiak má:

Žiak:

 

 

Upevnenie a prehĺbenie učiva k maturitnej skúške

1

 

-       určiť, charakterizovať, porovnávať jednotlivé etapy literárneho vývinu, literárne smery a prúdy, predstaviteľov a ich kľúčové diela.

-       určil, charakterizoval, porovnával jednotlivé etapy literárneho vývinu, literárne smery a prúdy, predstaviteľov a ich kľúčové diela.

písomné skúšanie

 

 

písomná odpoveď

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  slovenský jazyk a literatúra

spolu 20 konzultačných hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Prehľad vývoja literatúry medzi dvoma svetovými vojnami, svetová literatúra  medzi dvoma svetovými vojnami

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Prehľad vývoja svetovej a slovenskej literatúry

Próza vo svetovej literatúre. E. Hemingway

R. Rolland

 

 

 

1

Dejepis

-       porovnať vývoj svetovej a slovenskej literatúry medzi dvoma svetovými vojnami,

-       uviesť predstaviteľov daného obdobia,

-       charakterizovať svetovú literatúru medzi dvoma vojnami, uviesť hlavné prúdy a ich predstaviteľov,

-       analyzovať a interpretovať diela vybraných spisovateľov svetovej medzivojnovej literatúry, poukázať na osobitosti ich tvorby.

-       porovnal vývoj svetovej a slovenskej literatúry medzi dvoma svetovými vojnami,

-       uviedol predstaviteľov daného obdobia,

-       charakterizoval svetovú literatúru medzi dvoma vojnami, uviedol hlavné prúdy a ich predstaviteľov,

-       analyzoval a interpretoval diela vybraných spisovateľov svetovej medzivojnovej literatúry, poukázal  na osobitosti ich tvorby.

 

ústne individuálne skúšanie

 

písomné skúšanie

 

ústna odpoveď

 

písomná odpoveď

 

E. M. Remarque

J. Hašek

Poézia v českej literatúre

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  slovenský jazyk a literatúra

spolu 20 konzultačných hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Slovenská literatúra medzi dvoma svetovými vojnami

3

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Vývin slovenskej literatúry.

Slovenská poézia

Neosymbolizmus. E. B. Lukáč.

Vitalizmus. J. Smrek

Katolícka moderna. Nadrealizmus

 

1

 

Dejepis

-       charakterizovať slovenskú medzivojnovú literatúru,

-       vymenovať a charakterizovať literárne smery daného obdobia, uviesť ich predstaviteľov,

-       znaky jednotlivých smerov dokázať v konkrétnom texte,

-       zhodnotiť prínos predstaviteľov daného obdobia pre slovenskú literatúru,

-       osobitne zdôrazniť tvorbu autorov nášho regiónu,

-       určiť osobitosti dramatickej tvorby daného obdobia,

-       analyzovať a interpretovať diela vybraných autorov daného obdobia (básnikov, prozaikov, dramatikov).

-       charakterizoval slovenskú medzivojnovú literatúru,

-       vymenoval a charakterizoval literárne smery daného obdobia, uviedol ich predstaviteľov,

-       znaky jednotlivých smerov dokázal v konkrétnom texte,

-       zhodnotil prínos predstaviteľov daného obdobia pre slovenskú literatúru,

-       osobitne zdôraznil tvorbu autorov nášho regiónu,

-       určil osobitosti dramatickej tvorby daného obdobia,

-       analyzoval a interpretoval diela vybraných autorov daného obdobia (básnikov, prozaikov, dramatikov).

ústne individuálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

písomná odpoveď

 

Slovenská próza.

Tretia vlna slovenského literárneho realizmu. L. N. Jégé

Sociálno-psychologický realizmus. M. Urban

J. C. Hronský

 

 

1

Próza naturizmu

Ľ. Ondrejov

M. Figuli

D. Chrobák

F. Švantner

H. Zelinová

Slovenská dramatická tvorba

I. Stodola

J. Barč-Ivan

 

 

 

 

1

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  slovenský jazyk a literatúra

spolu 20 konzultačných hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Druhá svetová vojna a jej zobrazenie v svetovej a slovenskej literatúre

1

 

Žiak má:

Žiak:

 

 

Moderné prúdy vo svetovej literatúre. Francúzska próza

Česká literatúra. K. Čapek

Charakteristika slovenskej povojnovej prozaickej tvorby.

F. Hečko

D. Tatarka

L. Ťažký

V. Mináč

 

 

 

1

Dejepis

-       vymenovať a charakterizovať moderné prúdy vo svetovej literatúre, vymenoval ich predstaviteľov,

-       uviesť osobitosti tvorby autorov daného obdobia a ich prínos pre slovenskú i svetovú literatúru,

-       porovnať zobrazenie vojny vo svetovej i v slovenskej literatúre,

-       analyzovať a interpretovať diela vybraných spisovateľov.

-       vymenoval a charakterizoval moderné prúdy vo svetovej literatúre, vymenoval ich predstaviteľov,

-       uviedol osobitosti tvorby autorov daného obdobia a ich prínos pre slovenskú i svetovú literatúru,

-       porovnal zobrazenie vojny vo svetovej i v slovenskej literatúre,

-       analyzoval a interpretoval diela vybraných spisovateľov.

ústne individuálne skúšanie

 

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

písomná odpoveď

 

 

Človek v totalitnom režime

1

 

Žiak má:

Žiak:

 

 

Neorealizmus

Slovenská literatúra. R. Jašík

L. Mňačko

L. Ballek

 

1

Dejepis

-       uviesť autorov, ktorí sa vo svojej tvorbe zaoberali totalitným režimom,

-       určiť osobitosti ich tvorby,

-       porovnať obraz človeka totalitného režimu v slovenskej i v svetovej literatúre.

-       viedol autorov, ktorí sa vo svojej tvorbe zaoberali totalitným režimom,

-       určil osobitosti ich tvorby,

-       porovnal obraz človeka totalitného režimu v slovenskej i v svetovej literatúre.

 

ústne individuálne skúšanie

 

 

ústna odpoveď

 

 

 

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  slovenský jazyk a literatúra

spolu 20 konzultačných hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Obraz sveta v postmodernej slovenskej a svetovej literatúre

1

 

Žiak má:

Žiak:

 

 

Postmoderna. U. Eco

P. Jaroš

D. Mitana

P. Vilikovský

 

1

 

 

-       vysvetliť pojem postmoderna a charakterizovať toto obdobie,

-       uviesť predstaviteľov svetovej i slovenskej postmoderny,

-       analyzovať a interpretovať ich diela s dôrazom na aplikáciu znakov daného smeru,

-       porovnať obraz sveta v postmodernej slovenskej i svetovej literatúre.

 

-       vysvetlil pojem postmoderna a charakterizoval toto obdobie,

-       uviedol predstaviteľov svetovej i slovenskej postmoderny,

-       analyzoval a interpretoval ich diela s dôrazom na aplikáciu znakov daného smeru,

-       porovnal obraz sveta v postmodernej slovenskej i svetovej literatúre.

ústne individuálne skúšanie

 

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

písomná odpoveď

 

Slovenská povojnová poézia

1

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Charakteristika slovenskej povojnovej básnickej tvorby

Téma domova a rodného kraja

Téma lásky

Nové tendencie v slovenskej povojnovej poézii

 

 

1

Dejepis

 

-       charakterizovať slovenskú povojnovú básnickú tvorbu,

-       uviesť predstaviteľov, osobitosti a témy ich tvorby,

-       vymenovať a charakterizovať nové tendencie v slovenskej povojnovej poézii, znaky aplikovať na konkrétnom básnickom texte,

-       analyzovať a interpretovať diela vybraných autorov daného obdobia. 

-       charakterizoval slovenskú povojnovú básnickú tvorbu,

-       uviedol predstaviteľov, osobitosti a témy ich tvorby,

-       vymenoval a charakterizoval nové tendencie v slovenskej povojnovej poézii, znaky aplikoval na konkrétnom básnickom texte,

-       analyzoval a interpretoval diela vybraných autorov daného obdobia. 

 

ústne individuálne skúšanie

písomné skúšanie

 

ústna odpoveď

písomná odpoveď

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  slovenský jazyk a literatúra

spolu 20 konzultačných hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Slovenská povojnová dráma

1

 

Žiak má:

Žiak:

 

 

Charakteristika slovenskej povojnovej dramatickej tvorby

Š. Králik

P. Karvaš

I. Bukovčan

Malé divadelné formy

 

 

 

1

 

-       charakterizovať slovenskú povojnovú dramatickú tvorbu,

-       uviesť predstaviteľov a osobitosti  ich tvorby,

-       porovnať obraz vojny v dielach vybraných autorov,

-       zhodnotiť prínos ich tvorby pre  slovenskú literatúru.

-       charakterizoval slovenskú povojnovú dramatickú tvorbu,

-       uviedol predstaviteľov a osobitosti ich tvorby,

-       porovnal obraz vojny v dielach vybraných autorov,

-       hodnotil prínos ich tvorby pre slovenskú literatúru.

 

ústne individuálne skúšanie

 

písomné skúšanie

 

ústna odpoveď

 

písomná odpoveď

 

Človek hľadá v literatúre zdroj zábavy, napätia, dobrodružstva

1

 

Žiak má:

Žiak:

 

 

Americká literatúra. J. D. Salinger

Absurdná dráma

Epické divadlo

 

 

1

 

-       zhodnotiť tvorbu J. D. Salingera a jej prínos  pre mladého čitateľa,

-       porovnať absurdnú drámu a epické divadlo,

-       znaky dokázať na konkrétnych dielach vybraných autorov.

-       zhodnotil tvorbu J. D. Salingera a jej prínos  pre mladého čitateľa,

-       porovnal absurdnú drámu a epické divadlo,

-       znaky dokázal na konkrétnych dielach vybraných autorov.

 

ústne individuálne skúšanie

 

 

ústna odpoveď

 

 

 

Všeobecné pokyny hodnotenia:

Predmetom klasifikácie v predmete slovenský jazyk a literatúra sú výsledky, ktoré žiak dosiahol v rámci jednotlivých zložiek predmetu: jazyková, slohová a literárna zložka.

Pri každom hodnotení tematického celku používame všeobecné kritériá a klasifikáciu uvedenú v tomto ŠkVP (pre jednotlivcov, skupinu, pre ústne a písomné práce). Neštandardizované didaktické testy, cieľové otázky pre skupinové práce, písomné cvičenia a frontálne skúšanie pripravuje vyučujúci .

Po ukončení  tematického celku v danom vyučovacom predmete pripraví vyučujúci neštandardizovaný didaktický test na overenie komplexných vedomostí a zručností žiakov. Otázky v didaktickom teste nesmú prevýšiť stanovenú úroveň vzdelávacích výstupov v jednotlivých tematických celkoch. Kritériá hodnotenia musia byť súčasťou didaktického testu. Žiaci budú s nimi oboznámení až po absolvovaní neštandardizovaného didaktického testu. Žiak má možnosť neštandardizovaný didaktický test opakovať, ak bol v prvom didaktickom teste neúspešný. Termín opakovania neštandardizovaného didaktického testu sa dohodne medzi skúšajúcim a  žiakom. Výsledky neštandardizovaného didaktického testu sú významnou súčasťou sumatívneho hodnotenia a uchovávajú sa počas doby štúdia žiaka.  

Hodnotenie žiakov sa vykonáva známkou  alebo  slovným hodnotením (pri slohových prácach sa využívajú obidve formy hodnotenia).

Povinne klasifikované sú aj 2 kontrolné slohové práce (v každom polroku sa píše 1) a 2 kontrolné diktáty (v každom polroku sa píše 1).

 

 

Home ] Up ]

Send mail to soupar@souparmt.edu.sk  with questions or comments about this web site.
Last modified: augusta 25, 2010