Na úvod Hore Mapa stránok
Stredná odborná škola rybárska

I. ročník
I. ročník II. ročníkStredná odborná škola rybárska Mošovce

 

 

 

NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM

- rybárstvo a životné prostredie - 45084 00

- poľnohospodárstvo - 45124 00

       

 

ŠkVP
rybárstvo a životné prostredie


ROČNÍK:  PRVÝ

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  rybárska technológia

2 hodiny týždenne, spolu 66 hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

1. Úvod do predmetu rybárska technológia

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Význam a úlohy rybnikárstva, rozdelenie rybárstva, historický prehľad, súčasný stav  a právna ochrana rybnikárstva

 

1

 

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        objasniť pojem akvakultúra,

*        vyjadriť vlastnými slovami význam rýb,

*        charakterizovať morské     a sladkovodné rybárstvo,

*        opísať vlastnými slovami historický prehľad, a súčasný stav rybnikárstva

*        vysvetliť právnu ochranu rybnikárstva.

*        objasnil pojem akvakultúra,

*        vyjadril vlastnými slovami význam rýb,

*        charakterizoval morské     a sladkovodné rybárstvo,

*        opísal vlastnými slovami historický prehľad, a súčasný stav rybnikárstva

*        vysvetlil právnu ochranu rybnikárstva.

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

2. Základy rybničnej výroby

9

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

2.1 Rybníky a ich charakteristika

3

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

 

*        charakterizovať požiadavky na rybníky,

*        definovať pojem vodná plocha, katastrálna plocha,

*        opísať jednotlivé zdroje vody do rybníkov,

*        vysvetliť rozdelenie rybníkov,

*        opísať vlastnými slovami podmienky napájania rybníkov.

 

*        charakterizoval požiadavky na rybníky,

*        definoval pojem vodná plocha, katastrálna plocha,

*        opísal jednotlivé zdroje vody do rybníkov,

*        vysvetlil rozdelenie rybníkov,

*         opísal vlastnými slovami podmienky napájania rybníkov.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Rybníky a ich charakteristika

1

Rybníky a ich charakteristika

1

Rybníky a ich charakteristika

1

2.2 Vlastnosti životného prostredia rýb

4

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Rybničné dno

1

*        vyjadriť vlastnými slovami význam a úlohy rybničného dna,

*        opísať zloženie rybničného dna,

*        definovať požiadavky na fyzikálne a chemické vlastnosti vody,

*        objasniť vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,

 

*        vedieť posúdiť rybníky podľa úrodnosti,

 

*        charakterizovať  a vysvetliť význam jednotlivých rybničných zariadení.

*        vyjadril vlastnými slovami význam a úlohy rybničného dna,

*        opísal zloženie rybničného dna,

*        definoval požiadavky na fyzikálne a chemické vlastnosti vody,

*        objasnil vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,

*        vedel posúdiť rybníky podľa úrodnosti,

*        charakterizoval  a vysvetlil význam jednotlivých rybničných zariadení.

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Rybničná voda

1

Podstata rybničnej produkcie

1

Podstata rybničnej produkcie

1

2.3 Technické vybavenie rybníkov

2

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

Rybničné zariadenia

1

Rybničné zariadenia

1

3. Rozdelenie a označovanie chovaných druhov rýb

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Rozdelenie a označovanie chovaných druhov rýb

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vysvetliť pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né rybnikárstvo,

*        objasniť pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj vedľajšie, nežiaduce druhy rýb,

*        vysvetliť ako sa označujú chované ryby.

*        vysvetlil pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né rybnikárstvo,

*        objasnil pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj vedľajšie, nežiaduce druhy rýb,

*        vysvetlil ako sa označujú chované ryby.

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

4. Starostlivosť o úrodnosť rybníkov

12

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

4.1 Ošetrovanie – meliorácie rybníkov

5

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami význam jednotlivých intenzifikačných opatrení.

*        definovať pojem meliorácie,

*        charakterizovať úlohy jednotlivých melioračných zásahov.

*        objasniť význam a úlohy ošetrovania rybničných kanálov.

*        vysvetliť funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby drenážovania a zdôvodniť ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,

*        vysvetliť vlastnými slovami význam rybničného bahna, objasniť príčiny zabahňovania, charakterizovať jednotlivé spôsoby odbahňovania, opísať postup pri odbahňovaní rybníkov,

*        vysvetliť vlastnými slovami vznik nerovností rybničného dna a postup pri ich odstraňovaní.

*        vyjadril vlastnými slovami význam jednotlivých intenzifikačných opatrení.

*        definoval pojem meliorácie,

*        charakterizoval úlohy melioračných zásahov.

*        objasnil význam a úlohy ošetrovania rybničných kanálov.

*        vysvetliť funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby drenážovania a zdôvodniť ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,

*        vysvetlil vlastnými slovami význam rybničného bahna, objasnil príčiny zabahňovania, charakterizoval jednotlivé spôsoby odbahňovania, opísať postup pri odbahňovaní rybníkov,

*        vysvetlil vlastnými slovami vznik nerovností rybničného dna a postup pri ich odstraňovaní.

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

 

Meliorácie: vysvetlenie pojmov, úlohy melioračných zásahov

1

Meliorácie: vysvetlenie pojmov, úlohy melioračných zásahov

1

Meliorácie: vysvetlenie pojmov, úlohy melioračných zásahov

1

Meliorácie: vysvetlenie pojmov, úlohy melioračných zásahov

1

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

 

Meliorácie: vysvetlenie pojmov, úlohy melioračných zásahov

1

4.2 Vápnenie rybníkov

2

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vysvetliť vlastnými slovami význam vápnenia,  spô-soby a techniku  vápnenia rybníkov,

*        opísať druhy vápna používané v rybnikárstve,

*        objasniť kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy je nežiaduce.

*        vysvetlil vlastnými slovami význam vápnenia,  spô-soby a techniku  vápnenia rybníkov,

*        opísal druhy vápna používané v rybnikárstve,

*        objasnil kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy je nežiaduce.

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Vápnenie rybníkov

1

Vápnenie rybníkov

1

4.3 Hnojenie rybníkov

3

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        charakterizovať význam hnojenia rybníkov a jeho vplyv na produkciu,

*        vysvetliť význam biogénnych prvkov,

*        objasniť vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,

*        opísať podmienky pre efektívne využívanie hnojív,

*        poznať ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy nehnojiť,

*        opísať techniku hnojenia

*        vysvetliť vlastnými slovami

*        význam hnojenia hospo-dárskymi hnojivami a priemyselnými ako aj spôsob ich používania.

*         

*         

*        charakterizoval význam hnojenia rybníkov a jeho vplyv na produkciu,

*        vysvetlil význam biogénnych prvkov,

*        objasnil vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,

*        opísal podmienky pre efektívne využívanie hnojív,

*        poznal ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy nehnojiť,

*        opísal techniku hnojenia

*        vysvetlil vlastnými slovami

*        význam hnojenia hospo-dárskymi hnojivami a priemyselnými ako aj spôsob ich používania.

*         

 

 

Hnojenie rybníkov

1

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Hnojenie rybníkov

1

Hnojenie rybníkov

1

4.4. Optimalizácia životného prostredia v rybníku

2

Optimalizácia rybničného prostredia

1

Optimalizácia rybničného prostredia

1

5. Chov kapra

32

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

5.1 Biológia kapra

 

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

vyjadriť vlastnými slovami históriu chovu kapra na našom území,

charakterizovať biológiu rybničnej formy kapra.

vyjadril vlastnými slovami históriu chovu kapra na našom území,

charakterizoval biológiu rybničnej formy kapra.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Biológia kapra

1

5.2 Genetika a zákony dedičnosti v chove kapra

4

 

*         

*         

 

 

Základné pojmy

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        definovať základné pojmy z genetiky,

*        poznať genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetliť jeho vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť.

*        definoval základné pojmy z genetiky,

*        poznal genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetlil jeho vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Genetické založenie typu ošupenia kapra

1

Genetické založenie typu ošupenia kapra

1

Genetické založenie typu ošupenia kapra

1

5.3 Plemenárska práca v chove kapra

4

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*         

*         

 

 

Plemenárska práca a jej úlohy

1

*        objasniť cieľ a úlohy plemenárskej práce,

*        definovať základné pojmy v plemenárskej práci,

*        vysvetliť význam a cieľ výberu,

*        poznať metódy plemenitby a ich  vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť

*        charakterizovať kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,

*        vyjadriť vlastnými slovami význam evidencie a označovania.

*        objasnil cieľ a úlohy plemenárskej práce,

*        definoval základné pojmy v plemenárskej práci,

*        vysvetlil význam a cieľ výberu,

*        poznal metódy plemenitby a ich  vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť

*        charakterizoval kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,

*        vyjadril vlastnými slovami význam evidencie a označovania.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Plemenárska práca a jej úlohy

1

Plemenárska práca a jej úlohy

1

Plemenárska práca a jej úlohy

1

5.4 Chov generačných kaprov

2

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        poznať výberové ukazovatele pri výbere generačných kaprov ako aj jednotlivé etapy výberu,

*        opísať vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská starostlivosť o generačných kaprov.

*        poznal výberové ukazovatele pri výbere generačných kaprov ako aj jednotlivé etapy výberu,

*        opísal vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská starostlivosť o generačných kaprov.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Chov generačných kaprov

1

Chov generačných kaprov

1

5.5 Reprodukcia kaprov

3

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania kaprov,

*        objasniť chovateľský princíp jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,

*        vysvetliť výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,

*        objasniť ako sa dá časovo ovplyvniť rozmnožovanie kaprov a aký to má význam, 

*        poznať spôsoby odlepovania ikier,

*        opísať inkubáciu ikier kapra.

*        vyjadril vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania kaprov,

*        objasnil chovateľský princíp jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,

*        vysvetlil výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,

*        objasnil ako sa dá časovo ovplyvnil rozmnožovanie kaprov a aký to má význam, 

*        poznal spôsoby odlepovania ikier,

*        opísal inkubáciu ikier kapra.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Rozmnožovanie kapra

1

Rozmnožovanie kapra

1

Rozmnožovanie kapra

1

5.6 Chov plôdika kapra

3

 

*        vyjadriť vlastnými slovami chovateľský princíp jednotlivých spôsobov chovu plôdika kapra, ich výhody a nevýhody.

*        vyjadril vlastnými slovami chovateľský princíp jednotlivých spôsobov chovu plôdika kapra, ich výhody a nevýhody.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Chov plôdika kapra

1

Chov plôdika kapra

1

Chov plôdika kapra

1

5.7 Chov násad a konzumných kaprov

3

 

*         

*         

 

 

Chov násad kapra

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vysvetliť vlastnými slovami chovateľský princíp  a technológiu chovu násad kapra a konzumných kaprov,  ich výhody a nevýhody,

*        charakterizovať intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,

*        poznať hospodársky turnus v chove kapra.

*        vysvetlil vlastnými slovami chovateľský princíp  a technológiu chovu násad kapra a konzumných kaprov,  ich výhody a nevýhody,

*        charakterizoval intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,

*        poznal hospodársky turnus v chove kapra.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Chov konzumných kaprov

1

Intenzita obhospodarovania kaprových rybníkov, hospodársky turnus v chove kapra

1

5.8 Prikrmovanie kaprov

10

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

 

*        vysvetliť vlastnými slovami význam jednotlivých živín ,

*        objasniť pojem metabolizmus,

*        definovať pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,

*        pomenovať jednotlivé časti tráviacej sústavy kapra,

*        vysvetliť fyziológiu trávenia kapra,

*        charakterizovať pojmy sýtosť a hladovanie,

*        definovať jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie kapra,

*        definovať pojem kŕmny koeficient,

*        objasniť činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,

*        opísať jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť význam úpravy krmív,

*        vyjadriť vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,

*        opísať techniku kŕmenia kapra,

*        zdôvodniť kontrolu prikrmovania kaprov.

 

 

*        vysvetlil vlastnými slovami význam jednotlivých živín

*        objasnil pojem metabolizmus,

*        definoval pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,

*        pomenoval jednotlivé časti

*        tráviacej sústavy kapra,

*        vysvetlil fyziológiu trávenia kapra,

*        charakterizoval pojmy sýtosť a hladovanie,

*        definoval jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie kapra,

*        definoval pojem kŕmny koeficient,

*        objasnil činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,

*        opísal jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť význam úpravy krmív,

*        vyjadril vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,

*        opísal techniku kŕmenia kapra,

*        zdôvodnil kontrolu prikrmovania kaprov.

 

*         

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Význam a rozdelenie živín

1

Premena látok a energie

1

Spotreba a využitie energie

1

Tráviaca sústava kapra, fyziológia trávenia

1

Druhy krmív a ich hodnotenie

1

Kŕmny koeficient, úprava krmív

1

Zásady kŕmenia kapra

1

Zásady kŕmenia kapra

1

Technika kŕmenia

1

Kontrola prikrmovania

1

5.9 Nové technológie chovu kapra

2

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        poznať nové technológie v chove kapra a možnosti ich aplikácie v našich podmienkach.

*        poznal nové technológie v chove kapra a možnosti ich aplikácie v našich podmienkach.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie, praktická.

 

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test, práca na počítači.

Nové technológie chovu kapra

1

Nové technológie chovu kapra

1

6. Chov doplnkových druhov rýb

10

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Význam chovu doplnkových druhov rýb

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vysvetliť vlastnými slovami význam chovu doplnkových druhov a ich vplyv na ekonomiku rybničného hospodártva,

*        objasniť význam aklimatizácie rýb,

*        charakterizovať u jednotlivých  doplnkových druhov rýb: biologické požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť rybníkov, požiadavky na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu chovu všetkých vekových kategórii.

*        vysvetlil vlastnými slovami význam chovu doplnkových druhov a ich vplyv na ekonomiku rybničného hospodártva,

*        objasnil význam aklimatizácie rýb,

*        charakterizoval u jednotlivých  doplnkových druhov rýb: biologické požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť rybníkov, požiadavky na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu chovu všetkých vekových kategórii.

 

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

 

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Aklimatizácia

1

Chov lieňa sliznatého

1

Chov lieňa sliznatého

1

Chov bylinožravých rýb

1

Chov bylinožravých rýb

1

Chov šťuky severnej

1

Chov zubáča veľkoústeho

1

Chov sumca veľkého

1

Chov sumca veľkého

1

7. Rybnikárstvo a ochrana prírody

1

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

 

 

Rybnikárstvo a ochrana prírody

1

Učivo z rybárskej technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami vzťah medzi rybnikárstvom a ochranou prírody,

*        vyjadril vlastnými slovami vzťah medzi rybnikárstvom a ochranou prírody,

ústne skúšanie,

prezentácia.

 

 

Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with questions or comments about this web site.
Last modified: júla 24, 2009