ROZPIS
UČIVA PREDMETU: rybárska
technológia
|
2
hodiny týždenne, spolu 66 hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1.
Úvod do predmetu rybárska technológia
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam
a úlohy rybnikárstva, rozdelenie rybárstva, historický prehľad,
súčasný stav a právna
ochrana rybnikárstva
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
objasniť
pojem akvakultúra,
vyjadriť
vlastnými slovami význam rýb,
charakterizovať
morské a sladkovodné
rybárstvo,
opísať
vlastnými slovami historický prehľad, a súčasný stav rybnikárstva
vysvetliť
právnu ochranu rybnikárstva.
|
objasnil
pojem akvakultúra,
vyjadril
vlastnými slovami význam rýb,
charakterizoval
morské a sladkovodné
rybárstvo,
opísal
vlastnými slovami historický prehľad, a súčasný stav rybnikárstva
vysvetlil
právnu ochranu rybnikárstva.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
2.
Základy rybničnej výroby
|
9
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
2.1
Rybníky a ich charakteristika
|
3
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
charakterizovať
požiadavky na rybníky,
definovať
pojem vodná plocha, katastrálna plocha,
opísať
jednotlivé zdroje vody do rybníkov,
vysvetliť
rozdelenie rybníkov,
opísať
vlastnými slovami podmienky napájania rybníkov.
|
charakterizoval
požiadavky na rybníky,
definoval
pojem vodná plocha, katastrálna plocha,
opísal
jednotlivé zdroje vody do rybníkov,
vysvetlil
rozdelenie rybníkov,
opísal
vlastnými slovami podmienky napájania rybníkov.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Rybníky a ich
charakteristika
|
1
|
Rybníky a ich
charakteristika
|
1
|
Rybníky a ich
charakteristika
|
1
|
2.2
Vlastnosti životného prostredia rýb
|
4
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Rybničné dno
|
1
|
vyjadriť
vlastnými slovami význam a úlohy rybničného dna,
opísať
zloženie rybničného dna,
definovať
požiadavky na fyzikálne a chemické vlastnosti vody,
objasniť
vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,
vedieť
posúdiť rybníky podľa úrodnosti,
charakterizovať
a vysvetliť význam jednotlivých rybničných zariadení.
|
vyjadril
vlastnými slovami význam a úlohy rybničného dna,
opísal
zloženie rybničného dna,
definoval
požiadavky na fyzikálne a chemické vlastnosti vody,
objasnil
vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,
vedel
posúdiť rybníky podľa úrodnosti,
charakterizoval
a vysvetlil význam jednotlivých rybničných zariadení.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Rybničná voda
|
1
|
Podstata rybničnej
produkcie
|
1
|
Podstata rybničnej
produkcie
|
1
|
2.3
Technické vybavenie rybníkov
|
2
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
Rybničné zariadenia
|
1
|
Rybničné zariadenia
|
1
|
3.
Rozdelenie a označovanie chovaných druhov rýb
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Rozdelenie a označovanie
chovaných druhov rýb
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né rybnikárstvo,
objasniť
pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj vedľajšie, nežiaduce
druhy rýb,
vysvetliť
ako sa označujú chované ryby.
|
vysvetlil
pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né rybnikárstvo,
objasnil
pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj vedľajšie, nežiaduce
druhy rýb,
vysvetlil
ako sa označujú chované ryby.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
4.
Starostlivosť o úrodnosť rybníkov
|
12
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
4.1
Ošetrovanie – meliorácie rybníkov
|
5
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť
vlastnými slovami význam jednotlivých intenzifikačných opatrení.
definovať
pojem meliorácie,
charakterizovať
úlohy jednotlivých melioračných zásahov.
objasniť
význam a úlohy ošetrovania rybničných kanálov.
vysvetliť
funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby drenážovania a zdôvodniť
ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,
vysvetliť
vlastnými slovami význam rybničného bahna, objasniť príčiny zabahňovania,
charakterizovať jednotlivé spôsoby odbahňovania, opísať postup pri
odbahňovaní rybníkov,
vysvetliť
vlastnými slovami vznik nerovností rybničného dna a postup pri
ich odstraňovaní.
|
vyjadril
vlastnými slovami význam jednotlivých intenzifikačných opatrení.
definoval
pojem meliorácie,
charakterizoval
úlohy melioračných zásahov.
objasnil
význam a úlohy ošetrovania rybničných kanálov.
vysvetliť
funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby drenážovania a zdôvodniť
ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,
vysvetlil
vlastnými slovami význam rybničného bahna, objasnil príčiny zabahňovania,
charakterizoval jednotlivé spôsoby odbahňovania, opísať postup pri
odbahňovaní rybníkov,
vysvetlil
vlastnými slovami vznik nerovností rybničného dna a postup pri
ich odstraňovaní.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Meliorácie: vysvetlenie
pojmov, úlohy melioračných zásahov
|
1
|
Meliorácie: vysvetlenie
pojmov, úlohy melioračných zásahov
|
1
|
Meliorácie: vysvetlenie
pojmov, úlohy melioračných zásahov
|
1
|
Meliorácie: vysvetlenie
pojmov, úlohy melioračných zásahov
|
1
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Meliorácie: vysvetlenie
pojmov, úlohy melioračných zásahov
|
1
|
4.2
Vápnenie rybníkov
|
2
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
vlastnými slovami význam vápnenia, spô-soby a techniku
vápnenia rybníkov,
opísať
druhy vápna používané v rybnikárstve,
objasniť
kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy je nežiaduce.
|
vysvetlil
vlastnými slovami význam vápnenia, spô-soby a techniku
vápnenia rybníkov,
opísal
druhy vápna používané v rybnikárstve,
objasnil
kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy je nežiaduce.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Vápnenie rybníkov
|
1
|
Vápnenie rybníkov
|
1
|
4.3
Hnojenie rybníkov
|
3
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
charakterizovať
význam hnojenia rybníkov a jeho vplyv na produkciu,
vysvetliť
význam biogénnych prvkov,
objasniť
vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,
opísať
podmienky pre efektívne využívanie hnojív,
poznať
ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy nehnojiť,
opísať
techniku hnojenia
vysvetliť
vlastnými slovami
význam
hnojenia hospo-dárskymi hnojivami a priemyselnými ako aj spôsob
ich používania.
|
charakterizoval
význam hnojenia rybníkov a jeho vplyv na produkciu,
vysvetlil
význam biogénnych prvkov,
objasnil
vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,
opísal
podmienky pre efektívne využívanie hnojív,
poznal
ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy nehnojiť,
opísal
techniku hnojenia
vysvetlil
vlastnými slovami
význam
hnojenia hospo-dárskymi hnojivami a priemyselnými ako aj spôsob
ich používania.
|
|
|
Hnojenie rybníkov
|
1
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Hnojenie rybníkov
|
1
|
Hnojenie rybníkov
|
1
|
4.4.
Optimalizácia životného prostredia v rybníku
|
2
|
Optimalizácia
rybničného prostredia
|
1
|
Optimalizácia
rybničného prostredia
|
1
|
5.
Chov kapra
|
32
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
5.1
Biológia kapra
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť
vlastnými slovami históriu chovu kapra na našom území,
charakterizovať
biológiu rybničnej formy kapra.
|
vyjadril
vlastnými slovami históriu chovu kapra na našom území,
charakterizoval
biológiu rybničnej formy kapra.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Biológia kapra
|
1
|
5.2
Genetika a zákony dedičnosti v chove kapra
|
4
|
|
|
|
|
|
Základné pojmy
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
definovať
základné pojmy z genetiky,
poznať
genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetliť jeho vplyv na
úžitkovosť a životaschopnosť.
|
definoval
základné pojmy z genetiky,
poznal
genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetlil jeho vplyv na
úžitkovosť a životaschopnosť.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Genetické založenie
typu ošupenia kapra
|
1
|
Genetické založenie
typu ošupenia kapra
|
1
|
Genetické založenie
typu ošupenia kapra
|
1
|
5.3
Plemenárska práca v chove kapra
|
4
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
|
|
|
|
Plemenárska práca a jej
úlohy
|
1
|
objasniť
cieľ a úlohy plemenárskej práce,
definovať
základné pojmy v plemenárskej práci,
vysvetliť
význam a cieľ výberu,
poznať
metódy plemenitby a ich vplyv
na úžitkovosť a životaschopnosť
charakterizovať
kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,
vyjadriť
vlastnými slovami význam evidencie a označovania.
|
objasnil
cieľ a úlohy plemenárskej práce,
definoval
základné pojmy v plemenárskej práci,
vysvetlil
význam a cieľ výberu,
poznal
metódy plemenitby a ich vplyv
na úžitkovosť a životaschopnosť
charakterizoval
kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,
vyjadril
vlastnými slovami význam evidencie a označovania.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Plemenárska práca a jej
úlohy
|
1
|
Plemenárska práca a jej
úlohy
|
1
|
Plemenárska práca a jej
úlohy
|
1
|
5.4
Chov generačných kaprov
|
2
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
poznať
výberové ukazovatele pri výbere generačných kaprov ako aj jednotlivé
etapy výberu,
opísať
vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská starostlivosť o generačných
kaprov.
|
poznal
výberové ukazovatele pri výbere generačných kaprov ako aj jednotlivé
etapy výberu,
opísal
vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská starostlivosť o generačných
kaprov.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Chov generačných
kaprov
|
1
|
Chov generačných
kaprov
|
1
|
5.5
Reprodukcia kaprov
|
3
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť
vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania kaprov,
objasniť
chovateľský princíp jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,
vysvetliť
výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,
objasniť
ako sa dá časovo ovplyvniť rozmnožovanie kaprov a aký to má význam,
poznať
spôsoby odlepovania ikier,
opísať
inkubáciu ikier kapra.
|
vyjadril
vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania kaprov,
objasnil
chovateľský princíp jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,
vysvetlil
výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov rozmnožovania kaprov,
objasnil
ako sa dá časovo ovplyvnil rozmnožovanie kaprov a aký to má význam,
poznal
spôsoby odlepovania ikier,
opísal
inkubáciu ikier kapra.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Rozmnožovanie kapra
|
1
|
Rozmnožovanie kapra
|
1
|
Rozmnožovanie kapra
|
1
|
5.6
Chov plôdika kapra
|
3
|
|
vyjadriť
vlastnými slovami chovateľský princíp jednotlivých spôsobov chovu plôdika
kapra, ich výhody a nevýhody.
|
vyjadril
vlastnými slovami chovateľský princíp jednotlivých spôsobov chovu plôdika
kapra, ich výhody a nevýhody.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Chov plôdika kapra
|
1
|
Chov plôdika kapra
|
1
|
Chov plôdika kapra
|
1
|
5.7
Chov násad a konzumných kaprov
|
3
|
|
|
|
|
|
Chov násad kapra
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
vlastnými slovami chovateľský princíp
a technológiu chovu násad kapra a konzumných kaprov,
ich výhody a nevýhody,
charakterizovať
intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,
poznať
hospodársky turnus v chove kapra.
|
vysvetlil
vlastnými slovami chovateľský princíp
a technológiu chovu násad kapra a konzumných kaprov,
ich výhody a nevýhody,
charakterizoval
intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,
poznal
hospodársky turnus v chove kapra.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Chov konzumných kaprov
|
1
|
Intenzita
obhospodarovania kaprových rybníkov, hospodársky turnus v chove
kapra
|
1
|
5.8
Prikrmovanie kaprov
|
10
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
vlastnými slovami význam jednotlivých živín ,
objasniť
pojem metabolizmus,
definovať
pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia,
metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
pomenovať
jednotlivé časti tráviacej sústavy kapra,
vysvetliť
fyziológiu trávenia kapra,
charakterizovať
pojmy sýtosť a hladovanie,
definovať
jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie kapra,
definovať
pojem kŕmny koeficient,
objasniť
činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,
opísať
jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť význam úpravy krmív,
vyjadriť
vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,
opísať
techniku kŕmenia kapra,
zdôvodniť
kontrolu prikrmovania kaprov.
|
vysvetlil
vlastnými slovami význam jednotlivých živín
objasnil
pojem metabolizmus,
definoval
pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná energia,
metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
pomenoval
jednotlivé časti
tráviacej
sústavy kapra,
vysvetlil
fyziológiu trávenia kapra,
charakterizoval
pojmy sýtosť a hladovanie,
definoval
jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie kapra,
definoval
pojem kŕmny koeficient,
objasnil
činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho koeficientu,
opísal
jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť význam úpravy krmív,
vyjadril
vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,
opísal
techniku kŕmenia kapra,
zdôvodnil
kontrolu prikrmovania kaprov.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Význam a rozdelenie
živín
|
1
|
Premena látok a energie
|
1
|
Spotreba a využitie
energie
|
1
|
Tráviaca sústava
kapra, fyziológia trávenia
|
1
|
Druhy krmív a ich
hodnotenie
|
1
|
Kŕmny koeficient, úprava
krmív
|
1
|
Zásady kŕmenia kapra
|
1
|
Zásady kŕmenia kapra
|
1
|
Technika kŕmenia
|
1
|
Kontrola prikrmovania
|
1
|
5.9
Nové technológie chovu kapra
|
2
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
poznať nové
technológie v chove kapra a možnosti ich aplikácie v našich
podmienkach.
|
poznal nové
technológie v chove kapra a možnosti ich aplikácie v našich
podmienkach.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie, praktická.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test, práca na počítači.
|
Nové technológie chovu
kapra
|
1
|
Nové technológie chovu
kapra
|
1
|
6.
Chov doplnkových druhov rýb
|
10
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam chovu doplnkových
druhov rýb
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť
vlastnými slovami význam chovu doplnkových druhov a ich vplyv na
ekonomiku rybničného hospodártva,
objasniť
význam aklimatizácie rýb,
charakterizovať
u jednotlivých doplnkových
druhov rýb: biologické požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť
rybníkov, požiadavky na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu
chovu všetkých vekových kategórii.
|
vysvetlil
vlastnými slovami význam chovu doplnkových druhov a ich vplyv na
ekonomiku rybničného hospodártva,
objasnil
význam aklimatizácie rýb,
charakterizoval
u jednotlivých doplnkových
druhov rýb: biologické požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť
rybníkov, požiadavky na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu
chovu všetkých vekových kategórii.
|
ústne frontálne skúšanie,
písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný
didaktický test.
|
Aklimatizácia
|
1
|
Chov lieňa sliznatého
|
1
|
Chov lieňa sliznatého
|
1
|
Chov bylinožravých rýb
|
1
|
Chov bylinožravých rýb
|
1
|
Chov šťuky severnej
|
1
|
Chov zubáča veľkoústeho
|
1
|
Chov sumca veľkého
|
1
|
Chov sumca veľkého
|
1
|
7.
Rybnikárstvo a ochrana prírody
|
1
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Rybnikárstvo a ochrana
prírody
|
1
|
Učivo z rybárskej
technológie nadväzuje na odborné predmety rybárstvo, rybárstvo vo voľných
vodách, stroje a zariadenia v chove rýb , choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť
vlastnými slovami vzťah medzi rybnikárstvom a ochranou prírody,
|
vyjadril
vlastnými slovami vzťah medzi rybnikárstvom a ochranou prírody,
|
ústne skúšanie,
|
prezentácia.
|