Na úvod Hore Mapa stránok
Stredná odborná škola rybárska

Rybárska technológia
Ekonomika a podnikanie Účtovníctvo Manažment a marketing Ochrana prírody Rybárstvo Rybárska technológia Vodné hodárstvo Pestovanie rastlín Chov zvierat Mechanizácia Učebná praxStredná odborná škola rybárska Mošovce

 

 

 

NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM

- rybárstvo a životné prostredie - 45084 00

- poľnohospodárstvo - 45124 00

I. ročník
II. ročník       

 

ŠkVP
rybárstvo a životné prostredie

 

Názov predmetu

rybárska technológia

Časový rozsah výučby

126 hodín

Ročník

prvý, druhý

Kód a názov študijného odboru

4508 4 00 rybárstvo a životné prostredie

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

 

Charakteristika predmetu       

Odborný premet rybárska technológia svojim obsahom nadväzuje na učivo rybárskej technológie,  rybárstva a odborného výcviku trojročného učebného odboru  4578 2 rybár, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a pod témy), jeho výučba je orientovaná do 1. a 2. ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré si žiaci prehĺbia pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo prehlbuje, upevňuje a rozširuje poznatky o základoch  rybničnej výroby.

 V odbornom predmete  rybárska technológia si žiak rozširuje vedomosti ako sa starať o úrodnosť rybníkov, ako sa zamerať na optimalizáciu životného prostredia v rybníku. Učivo sa skladá z rozširujúcich a upevňovacích poznatkoch o chove kapra, o výžive a prikrmovaní kaprov, o chove doplnkových druhov rýb, o ich hospodárskom význame, aj o chove koi kaprov, o biológii jednotlivých druhov lososovitých rýb, o požiadavkách lososovitých rýb na životné prostredie, ako sa zamerať na optimalizáciu a intenzifikáciu chovných zariadení. Učivo rozširuje poznatky o plemenárskej práci, o chove generačných rýb, o chovných objektoch vhodných pre lososovité ryby, o liahňach rybích ikier. 

Žiak si upevní a rozšíri vedomosti o plemenitbe rýb a fyziológii rozmnožovania, o umelom výtere rýb, o liahnutí ikier, o odchove plôdika, o odchove násad, o technológii chovu trhových pstruhov dúhových, o výžive a kŕmení lososovitých rýb a o ich hospodárskom význame. Žiaci sa oboznámia s témou stanovenie a kontrola kritických bodov a čo je jej cieľom, ale aj s chovom netradičných druhov rýb, ako sú jeseter, klarias, tilapia,  úhor a oboznámia sa s chovom rakov. Žiak si rozšíri vedomosti o výlovoch rybníkov, o preprave ikier, plôdika a rýb, o výpočte a stanovení obsádok rybníkov, o sádkovaní rýb, predaji rýb, komorovaní rýb. Žiaci sa oboznámia s témou stanovenie a kontrola kritických bodov a čo je jej cieľom. Odborný predmet rybárska technológia veľmi úzko súvisí s ochranou životného prostredia.

Odborný predmet rybárska technológia je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi rybárstvo, rybárstvo vo voľných vodách, spracovanie rýb, choroby rýb a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania rybárskej technológie majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou  tematikou.

Výchovné a vzdelávacie stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka. V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie tvorivo riešiť problémy a spôsobilosti využívať informačné technológie.  Preto je dôležitou súčasťou teoretického poznávania a zároveň prostriedkom precvičovania, upevňovania, prehlbovania a systematizácie poznatkov okrem iného aj riešenie kvantitatívnych a kvalitatívnych úloh z učiva jednotlivých tematických celkov, úloh komplexného charakteru, ktoré umožňujú spájať a využívať poznatky z viacerých častí učiva v rámci medzi predmetových vzťahov. 

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Výučba bude prebiehať v bežnej triede.

 

 Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu rybárska technológia  v nadstavbovom študijnom odbore 4508 4 00 rybárstvo a životné prostredie je poskytnúť žiakom  súbor rozširujúcich vedomostí, zručností a kompetencií o základných vlastnostiach životného prostredia rýb, o starostlivosti o úrodnosť rybníkov, zamerať sa na optimalizáciu životného prostredia v rybníku, o poznatkoch o chove kapra, o chove doplnkových druhov rýb, ale aj o chove koi kaprov,  o výlovoch rybníkov, o preprave ikier, plôdika a rýb, o výpočte a stanovení obsádok rybníkov, o sádkovaní rýb, predaji rýb, komorovaní rýb a hospodárskom význame rýb, o biológii jednotlivých druhov lososovitých rýb, o požiadavkách lososovitých rýb na životné prostredie, o optimalizácii životného prostredia pre lososovité ryby, o plemenárskej práci, o chove generačných rýb, o chovných objektoch vhodných pre lososovité ryby, o liahňach rybích ikier, o plemenitbe rýb a fyziológii rozmnožovania, o umelom výtere rýb, o liahnutí ikier,  o odchove plôdika, o odchove násad, o technológii chovu trhových pstruhov dúhových, o výžive a kŕmení lososovitých rýb a o ich hospodárskom význame, so stanovením a kontrolou kritických bodov, o chove netradičných druhov rýb, o chove rakov, o ochrane prírody, o vzťahoch a súvislostiach medzi životným prostredím rýb – vodou a chovom rýb, a tak formulovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete rybárska technológia  smeruje k pochopeniu prírody ako celku  a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém,  chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

V odbornom predmete rybárska technológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti

      Absolvent má:

-       vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-       reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text v materinskom jazyku,

-       podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-       vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-       osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-       spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,

-       vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom jazyku,

-       pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

 

-       vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,

-       rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne myslenie,

-       vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-       rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

-       hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých,

-       mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-       prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-       predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

-       prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

 

-       získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-       zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-       vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-       spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.     

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

 

­          pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-       evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

 

-       konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-       poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-       uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,

-       poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-       uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-       pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky a komunikačných systémov,

-       chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,

-       tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,

-       dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií,

-       konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

 

Vo odbornom predmete rybárska technológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-               ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-               poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch  rýb,

-               poznať jednotlivé druhy a kategórie rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam, poznať významné druhy vodných rastlín,

-               rozoznať zložky vodného ekosystému,

-               vedieť sa orientovať metodikách, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom,

-               poznať základy morfológie, anatómie a fyziológie  rýb,

-               ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu a rozmnožovania rýb,

-               ovládať zásady konvenčného a ekologického chovu rýb,

-               definovať princípy preventívnych opatrení vo výrobnom procese,

-               poznať ochranu proti negatívnym vplyvom na ryby s ohľadom na používané technológie a výrobné oblasti,

-               poznať a vedieť predchádzať možným rizikám a zdrojom negatívnych vplyvov na ekológiu i životné prostredie vyplývajúcich z chovu rýb,

-               poznať základné druhy hospodárskych a priemyselných hnojív, zásady ich aplikácie vzhľadom k životnému prostrediu,

-               vedieť charakterizovať základné druhy krmív a ich využitie,

-               ovládať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany pred požiarom a ochrany životného prostredia v chove rýb,

-               poznať zásady efektívneho a hospodárneho využívania energií, surovín, materiálov, strojov a zariadení,

-               ovládať technologické postupy vo svojom odbore s využívaním poznatkov technologických noriem,

-               ovládať poznatky o organizácii práce vo výrobnom stredisku,

-               mať návyky z oblasti osobnej aj prevádzkovej hygieny, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,

-               vedieť zásady správnej výrobnej praxe (HACCP v chove rýb),

-               vedieť základy genetiky a možnosti využívania poznatkov z genetiky v plemenárstve na zvyšovanie úžitkovosti rýb,

-               ovládať zásady a cesty optimalizácie výrobných procesov v rybárskej výrobe,

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod do predmetu rybárska technológia

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

 

 

frontálna výučba

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

 Základy rybničnej výroby

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

sokratovský - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

 

Rozdelenie a označovanie chovaných druhov rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

sokratovský - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

 

Starostlivosť o úrodnosť rybníkov

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Chov kapra

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Chov doplnkových druhov rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Rybnikárstvo a ochrana prírody

sokratovská – rozhovor, riešenie úloh

Individuálna práca žiakov

Chov koi kaprov

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Chov lososovitých rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Obsádky rybníkov

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Výlovy rybníkov

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Preprava ikier, plôdika a rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Sádkovanie a predaj rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Komorovanie rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Stanovenie a kontrola kritických bodov v chove rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Chov ostatných druhov rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Chov raka signálneho

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod do predmetu rybárska technológia

Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt plus. Bratislava 2001

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

fólie

tabuľa

 

 Základy rybničnej výroby

Košťanová M.: Rybárska technológia 1.Kontakt plus. Bratislava 2001

Košťanová M.: Rybárska technológia 2. Kontakt plus. Bratislava 2002

 

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

 

fólie

obrázky

tabuľa

 

Rozdelenie a označovanie chovaných druhov rýb

Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt plus. Bratislava 2001

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

fólie

obrázky

tabuľa

 

Starostlivosť o úrodnosť rybníkov

Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kotankt plus. Bratislava 2001

Košťanová M.: Rybárska technológia 2. Kontakt plus. Bratislava 2002

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

učebnica

tabuľa

 

Chov kapra

Košťanová M.: Rybárska technológia 2. Kontakt plus. Bratislava 2002

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

učebnica

tabuľa

 

Chov doplnkových druhov rýb

Košťanová M.: Rybárska technológia 2. Kontakt plus. Bratislava 2002

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar dataprojektor

 

fólie

tabuľa

 

Rybnikárstvo a ochrana prírody

 

PC

 

internet

Chov koi kaprov

 

PC

učebné texty

internet

Chov lososovitých rýb

Košťanová M.: Rybárska technológia 2. Kontakt plus. Bratislava 2002

Příhoda J.: Chov lososovitých rýb. Style. 2006

Pokorný j., Adámek Z., Dvořák J., Šrámek V.: Pstruhařství. Informatórium. Praha 1998 

meotar

dataprojektor

fólie

obrázky

tabuľa

učebné texty

učebnica

internet

Obsádky rybníkov

Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

fólie

 

tabuľa

 

Výlovy rybníkov

Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

fólie

 

tabuľa

 

Preprava ikier, plôdika a rýb

Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

fólie

 

tabuľa

 

Sádkovanie a predaj rýb

Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

fólie

 

tabuľa

 

Komorovanie rýb

Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

dataprojektor

fólie

 

tabuľa

 

Stanovenie a kontrola kritických bodov v chove rýb

Příhoda J.: Chov lososovitých rýb. Style. 2006

Merten M.: Zpracování ryb Informatórium. Praha 2002

meotar

dataprojektor

PC

fólie

tabuľa

učebné texty

 

 

Chov ostatných druhov rýb

Pokorný j., Adámek Z., Dvořák J., Šrámek V.: Pstruhařství. Informatórium. Praha 1998 

meotar

dataprojektor

fólie

tabuľa

učebné texty

 

 

Chov raka signálneho

Pokorný j., Adámek Z., Dvořák J., Šrámek V.: Pstruhařství. Informatórium. Praha 1998 

meotar

dataprojektor

fólie

tabuľa

 

 

 

 

 

Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with questions or comments about this web site.
Last modified: júla 24, 2009