NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM - rybárstvo a životné prostredie - 45084 00 - poľnohospodárstvo - 45124 00 |
|
Predpokladom
pre prijatie do študijného odboru je úspešné ukončenie trojročného
štúdia skupiny učebných odborov 45 a zdravotné spôsobilosti
uchádzačov o štúdium. Na štúdium sa nerobí prijímacie pokračovanie,
žiak je prijatý na základe prihlášky.. Stratégia
výučby školy vytvára priestor pre rozvoj nielen odborných, ale aj všeobecných
a kľúčových kompetencií. Najväčší dôraz sa kladie na
rozvoj osobnosti žiaka. Všeobecná zložka vzdelávania vychádza zo skladby všeobecnovzdelávacích
predmetov učebného plánu. V jazykovej oblasti je vzdelávanie a príprava
zameraná na slovnú a písomnú komunikáciu, ovládanie oznamovacieho
odborného prejavu v slovenskom jazyku, na vyjadrovanie sa v bežných
situáciách spoločenského a pracovného styku v cudzom jazyku.
Žiaci sa tiež oboznamujú s vývojom ľudskej spoločnosti, základnými
princípmi etiky, práva – všeobecného aj odborného a so zásadami
spoločenského správania i protokolu. Osvojujú si základy
matematiky, chémie a informatiky, ktoré sú nevyhnutné pre výkon
povolania. V odbornom vzdelávaní je príprava zameraná na oblasť 1.
rybného hospodárstva a životného prostredia, spracovania rýb,
ekonomiky a pod., 2. na práce a činnosti v poľnohospodárstve,
v obidvoch odboroch sa vyučuje súbor ekonomických predmetov. V rámci
praxe žiaci získavajú teoretické a praktické zručnosti na úseku
chovu, spracovania a distribúcie rýb a v poľnohospodárstve. Väčší
dôraz sa kladie na teoretickú prípravu nakoľko veľkú časť
prktickej prípravy už absolvovali ako učni. Veľký dôraz sa tiež dáva
na rozvoj osobnosti žiaka, na formovanie jeho osobnostných a profesionálnych
vlastností, hrdosti na povolanie, postojov a hodnotovej orientácie. Škola
vo výučbovej stratégii uprednostňuje tie vyučovacie metódy,
ktoré vedú k harmonizácii teoretickej a praktickej prípravy tak
pre profesionálny život, ako aj pre život v spoločnosti a medzi
ľuďmi. Výučba je orientovaná na uplatnenie autodidaktických
metód (samostatné učenie a práca), hlavne pri riešení problémových
úloh, tímovej práci a spolupráci. Uplatňujú sa metódy dialogické
formou účelovo zameraných diskusií alebo brainstormingu,
ktoré naučia žiakov komunikovať s druhými ľuďmi na báze
ľudskej slušnosti a ohľaduplnosti. Poskytujú žiakom priestor
na vytvorenie si vlastného názoru založeného na osobnom úsudku. Vedú žiakov
k odmietaniu populistických praktík a extrémistických názorov. Učia
ich chápať zložitosť medziľudských vzťahov a nevyhnutnosť
tolerancie. Metódy činnostne zameraného vyučovania (praktické práce)
sú predovšetkým aplikačného a heuristického typu (žiak poznáva
reálny život, vytvára si názor na základe vlastného pozorovania a objavovania),
ktoré im pomáhajú pri praktickom poznávaní reálneho sveta a života.
Aj keby boli vyučovacie metódy tie najlepšie, nemali by šancu na úspech
bez pozitívnej motivácie žiakov, tzn. vnútorné potreby žiakov vykonávať
konkrétnu činnosť sú tou najdôležitejšou oblasťou výchovno-vzdelávacieho
procesu. Preto naša škola kladie veľký dôraz na motivačné činitele
– súťaže, simulačné a situačné metódy, riešenie
konfliktových situácií, verejné prezentácie výrobkov a pod.
Uplatňované metódy budú konkretizované na úrovni učebných osnov
jednotlivých predmetov. Metodické prístupy sú priebežne vyhodnocované a modifikované
podľa potrieb a na základe skúseností vyučujúcich učiteľov. Teoretické
vyučovanie je realizované v budove školy, v tichom a harmonicky
vyrovnanom prostredí. Praktická príprava prebieha v jednak v naších vlastných
zariadeniach ( školské dielne, školské rybárstvo), ale aj v poľnohospodárskych
a rybárskych organizáciach v rámci Turca. Kľúčové,
všeobecné a odborné kompetencie sú rozvíjané priebežne a spôsob
ich realizácie je konkretizovaný v učebných osnovách jednotlivých
vyučovacích predmetov. Škola bude rozvíjať aj kompetencie v rámci
pracovného prostredia školy, napr. schopnosť autonómneho rozhodovania,
komunikačné zručnosti, posilňovanie sebaistoty a sebavedomia,
schopnosť riešiť problémy a správať sa zodpovedne
(umiestnime na chodbách schránku dôvery, prostredníctvom ktorej môžu žiaci
zadávať otázky, vznášať protesty a pripomienky). Školský vzdelávací program Nadstavbové študium je určený pre uchádzačov s dobrým zdravotným stavom. Pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa pristupuje s ohľadom na doporučenie špeciálnych pedagógov a psychológov vo vzťahu na individuálne potreby žiaka, stupeň a typ poruchy, úroveň kompenzácie poruchy a možnosti školy. Študijný odbor nie je vhodný pre žiakov s mentálnym postihnutím, s vážnymi poruchami zraku a s vážnym telesným narušením. Presnejšie zdravotné požiadavky sú charakterizované kapitole 4.4 „Zdravotné požiadavky na žiaka“. Činnosť
školy v oblasti spoločenského a kultúrneho života je veľmi
bohatá a pestrá nielen pri aktivitách súvisiacich s činnosťou
školy, ale aj v mimoškolskej oblasti. Žiaci svoje odborné vedomosti a zručnosti
budú prezentovať na rybárskych súťažiach, ktoré sa organizujú
jednak v rámci školy, ale aj na medzinárodnej úrovni v rámci krajín
V4. Týchto aktivít sa zúčastnia aj učitelia odborných
predmetov vo funkcii pedagogického dozoru a členov odborných komisií.
Samostatnosť, húževnatosť a pracovitosť našich žiakov je
ocenená tak zo strany školy, ako zo strany poriadateľov. V oblasti
tvorby a ochrany životného prostredia sa žiaci zapoja do rôznych aktivít
v rámci výchovy mimo vyučovania. Veľké množstvo záujmových
krúžkov (jazykové, športové, profesné a iné) ponúkajú našim žiakom
efektívne využívať svoj voľný čas. Klasifikácia prebieha podľa klasifikačného poriadku. Výsledky žiakov sa hodnotia priebežne na základe kritérií, s primeranou náročnosťou a pedagogickým taktom. Podklady pre hodnotenie sa získavajú sústavným sledovaním výkonu žiaka a jeho pripravenosti na vyučovanie, rôznymi metódami a prostriedkami hodnotenia, analýzou činnosti žiaka, konzultáciami s ostatnými učiteľmi, vrátane výchovného poradcu a zamestnancov pedagogicko-psychologiských poradní, rozhovormi so žiakom, jeho rodičmi, ale aj s inštruktormi praktickej prípravy, ktorí boli poverení praktickou inštruktážou zo strany svojho zamestnávateľa. Pri hodnotení sa využívajú kritériá hodnotenia na zabezpečenie jeho objektivity. Žiaci sú s hodnotením oboznámení. Podrobnejšie sú formy a metódy definované učebnými osnovami jednotlivých predmetov. Žiaci sú s hodnotením a jeho zdôvodnením oboznamovaní priebežne. |
Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|