Ciele a poslanie
Ciele a
poslanie výchovy a
vzdelávania v našom školskom
vzdelávacom programe pre študijny
odbor
podnikateľ pre rozvoj vidieka
vychádzajú z cieľov stanovených v Zákone o výchove a vzdelávaní (školský
zákon) a Štátnom vzdelávacom programe pre skupinu štvorročných učebných
odborov 42 Poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Poslanie školy
vyplýva aj z komplexnej analýzy školy a majú umožniť absolventom
učebných odborov získať úplne stredoškolské odborné vzdelanie -
maturitu
a výučný list.
Poslaním
našej školy
nie je len odovzdávať vedomosti a pripravovať našich žiakov na povolanie
a získanie prvej kvalifikácie, ale aj formovať u mladých ľudí
ich postoje, viesť ich k dodržiavaniu etických a ľudských
princípov. Škola sa stane otvorenou inštitúciou pre rodičov, sociálnych
partnerov a širokú verejnosť s ponukou rôznej vzdelávacej a spoločenskej
činnosti.
Naša škola
má nielen vzdelávať, ale aj vychovávať. Naše
ciele v systéme výchovy a
vzdelávania spočívajú v cieľavedomom a systematickom rozvoji
poznávacích schopností, emocionálnej zrelosti žiaka, motivácie k
sústavnému zdokonaľovaniu sa, prosocionálneho správania, etiky,
sebaregulácie ako vyjadrenia schopnosti prevziať zodpovednosť za seba a
svoj rozvoj a tvorivosť.
Ciele
výchovy a vzdelávania orientované na vytváranie predpokladov
celoživotného vzdelávania sú zamerané na:
Posilnenie
výchovnej funkcie školy
so zámerom:
·
umožniť
všetkým žiakom prístup ku kvalitnému záujmovému vzdelávaniu a
voľmočasovým aktivitám, najmä žiakom zo sociálne znevýhodneného
prostredia ako formy prevencie sociálno-patologických javov a
podchytenia nadaných a talentovaných jedincov,
·
vytvárať
motiváciu k učeniu, ktorá žiakom umožní pokračovať nielen v ďalšom
vzdelávaní, ale aj v kultivovaní a rozvoji vlastnej osobnosti,
·
podporovať
špecifické záujmy, schopností a nadania žiakov,
·
formovať
ucelený názor na svet a osobitný dôraz klásť na vybodovanie kladného
vzťahu k životnému prostrediu
·
vytvárať
vzťah k základným ľudským hodnotám ako je úcta a dôvera, sloboda a
zodpovednosť, spolupráca a kooperácia, komunikácia a tolerancia,
·
poskytovať
čo najväčšie množstvo príležitostí, podnetov a možností v oblasti
záujmovej činnosti,
·
poskytovať
pre žiakov a širokú verejnosť ponuku vzdelávacích služieb vo voľnom
čase,
Realizáciu
stratégie rozvoja školy
s dôrazom na:
a)
prípravu a
tvorbu vlastných školských vzdelávacích programov
s cieľom:
·
uplatňovať
nové metódy a formy vyučovania zavádzaním aktívneho učenia, realizáciou
medzipredmetovej integrácie, propagáciou a zavádzaním projektového a
programového vyučovania,
·
zabezpečiť
kvalitné vyučovanie cudzieho jazyka vytvorením jazykového laboratóriá,
získania kvalifikovaných učiteľov pre výučbu cudzích jazykov,
·
skvalitniť
výučbu informačných a komunikačných technológií prostredníctvom
špeciálnej učebne a softwarového vybavenia, podporovaním ďalšieho
vzdelávania učiteľov v oblasti informačných technológií,
·
zohľadniť
potreby a individuálne možnosti žiakov pri dosahovaní cieľov v študijnom
odbore rybárstvo,
·
prehlbovať
odborné vedomosti a budovať vzťah a hrdosť na povolanie rybár
zabezpečením zahraničných výmenných praxí
·
zabezpečiť
variabilitu a individualizáciu výučby,
·
rozvíjať
špecifické záujmy žiakov,
·
vytvárať
priaznivé sociálne, emocionálne a pracovne prostredie v teoretickom a
praktickom vyučovaní,
·
zavádzať
progresívne zmeny v hodnotení žiakov realizáciou priebežnej diagnostiky,
·
zachovávať
prirodzené heterogénne skupiny vo vzdelávaní,
·
rozvíjať
národnú hrdosť na princípoch demokracie, v súlade s Chartou základných
ľudských práv a slobôd
b)
posilnene
úlohy a motivácie učiteľov,
ich profesijný a osobný rozvoj s cieľom:
·
rozvíjať a
posilňovať kvalitný pedagogický zbor jeho stabilizáciou,
·
podporovať a
zabezpečovať ďalší odborný rozvoj a vzdelávanie učiteľov,
·
rozvíjať
hodnotenie a sebahodnotenie vlastnej práce a dosiahnutých výsledkov.
c)
podporu
talentu, osobnosti a záujmu každého žiaka
s cieľom:
·
rozvíjať
edukačný proces na báze skvalitňovania vzťahov medzi učiteľom - žiakom –
rodičom,
·
rozvíjať
tímovú spoluprácu medzi žiakmi budovaním prostredia tolerancie a radosti
z úspechov,
·
vytvárať
prostredie školy založené na tvorivo-humánnom a poznatkovo-hodnotovom
prístupe l vzdelávaniu s dôrazom na aktivitu a slobodu osobnosti žiaka,
·
odstraňovať
prejavy šikanovania, diskriminácie, násilia, xenofóbie, rasizmu a
intolerancie v súlade s Chartou základných ľudských
práv a slobôd,
·
viesť žiakov
k zmysluplnej komunikácii a vyjadreniu svojho názoru,
·
zapájať sa
do projektov zameraných nielen na rozvoj školy, ale aj na osvojenie si
takých vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré žiakom prispejú k ich
uplatneniu sa na trhu práce na Slovensku a v krajinách Európskej únie a
k motivácii pre celoživotné vzdelávanie sa,
·
nadväzovať
spoluprácu s rôznymi školami a
podnikmi doma a v zahraničí,
·
presadzovať
zdravý životný štýl,
·
vytvárať
širokú ponuku športových, záujmových a voľnočasových aktivít,
·
vytvárať
fungujúci a motivačný systém merania výsledkov vzdelávania.
d)
skvalitnenie
spolupráce so sociálnymi partnermi, verejnosťou a ostatnými školami
na princípe partnerstva s cieľom:
·
zapojiť
rodičov do procesu školy najmä v oblasti záujmového vzdelávania a
voľnočasových aktivít,
·
podporovať
spoluprácu s rodičmi pri príprave a tvorbe školského vzdelávacieho
programu,
·
aktívne
zapájať zamestnávateľov do tvorby školských vzdelávacích programov,
rozvoja záujmového vzdelávania, skvalitňovania výchovno-vzdelávacieho
procesu a systému praxi,
·
spolupracovať so zriaďovateľom na koncepciách rozvoja odborného
vzdelávania a prípravy a politiky zamestnanosti v rámci celého Slovenska
a v našom regióne,
·
spolupracovať s organizáciami zaoberajúcimi sa chovom a distribúciou
rýb, krmív a zariadení pre chov, ako aj so spoločenskými organizáciami
činnými v rybárstve o ochrane životného prostredia,
·
vytvárať
spoluprácu so školami doma a v zahraničí a vymieňať si vzájomne
skúseností a poznatky,
·
nadviazať
aktívnu spoluprácu s profesným združením chovateľov rýb na Slovensku,
·
rozvíjať
spoluprácu s nadáciami, rôznymi organizáciami a účelovo zameranými
útvarmi na zabezpečenie potrieb žiakov.
e)
zlepšenie
MTZ a estetického prostredia budovy školy a najbližšieho okolia
s cieľom:
·
zlepšiť
prostredie v triedach a spoločných priestoroch školy,
·
zrekonštruovať špeciálnu odbornú učebňu pre teoretickú prípravu žiakov -
rybárov,
·
využiť
materiálno-technický a ľudský potenciál pre získanie doplnkových
finančných zdrojov, reagovať na vypísané granty a projekty,
·
zriadenie
špecializovanej učebne pre vyučovanie jazykov
·
elektronizácia školskej knižnice a doplnenie a nové tituly, hlavne
odbornej literatúri, k tomu využiť grant „Otvorená škola“
·
pravidelne
sa starať o úpravu okolia školy.