PODMIENKY VZDELÁVANIA ŽIAKOV SO ŠPECIÁLNYMI VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍMI POTREBAMI V ŠTUDIJNOM ODBORE PODNIKATEľ PRE ROZVOJ VIDIEKA
Vzdelávanie žiakov prebieha v súlade so štátnym vzdelávacím programom
a zákonom o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktoré stanovujú
zásadné pravidlá vzdelávania i prípravy žiakov so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „ŠVVP“).
Pri formulovaní požiadaviek na ich štúdium sme vychádzali
z analýzy podmienok školy, analýzy potrieb a požiadaviek trhu práce, z
analýzy povolania a odborných konzultácií so špecializovanými
zamestnancami VUDPAP, pedagogicko – psychologických poradní i s lekárom
pre deti a dorast.
Platná
legislatíva označuje názvom žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami (ďalej len „ŠVVP“) žiakov s mentálnym, zmyslovým alebo
telesným postihnutím, zdravotne oslabených alebo chorých, s narušenou
komunikačnou schopnosťou, so špecifickými poruchami učenia alebo
správania sa, s autistickým syndrómom, s poruchami psychického alebo
sociálneho vývinu, tiež žiakov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného
prostredia (rómske etnikum, imigranti). Špecifickou skupinou žiakov so
ŠVVP sú žiaci mimoriadne nadaní.
Štúdium v
študijnom odbore 4215 6 00 rybárstvo vzhľadom k svojím špecifikám nemôže
byť poskytnuté pre žiakov s mentálnym, zmyslovým a telesným postihnutím,
ani pre žiakov s autistickým syndrómom, s poruchami psychického
a sociálneho vývinu. Vo
všeobecnosti môžu byť prijatí uchádzači s dobrým zdravotným stavom.
Uchádzači nesmú trpieť predovšetkým chorobami vymykajúcimi sa rámcu
zdravotných požiadaviek.
Pred
prijatím do odboru je potrebné vyšetrenie na bacilonosičstvo. Uchádzač
musí mať platný zdravotný preukaz. Zdravotnú spôsobilosť uchádzačov
posúdi a písomne potvrdí dorastový lekár, v prípade zmenenej pracovnej
schopnosti aj posudková komisia sociálneho zabezpečenia.
Integrácia
žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
Tento
vzdelávací program je otvorený pre žiakov zo sociálne znevýhodneného
prostredia. Sú to žiaci, ktorí spĺňajú nasledujúce kritériá:
1.
žiak
pochádza z rodiny, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a príjem
rodiny je najviac vo výške životného minima,
2.
aspoň
jeden zákonný zástupca žiaka (rodič) je dlhodobo nezamestnaný,
3.
najvyššie
ukončené vzdelanie rodičov je základné, alebo aspoň jeden z rodičov nemá
ukončené základné vzdelanie,
4.
neštandardné bytové a hygienické podmienky rodiny,
5.
vyučovací
jazyk školy je iný než jazyk , ktorým hovorí dieťa doma.
Nakoľko
rybár
pracuje s potravinami, je nutné mať
zdravotný preukaz. Je potrebné počítať
s prácou na zmeny, s prácou v noci a delenou pracovnou dobou.
V našich
podmienkach školy ide predovšetkým o problémy s rómskym etnikom, so
snahami o ich integráciu do nášho občianskeho a profesionálneho života.
Nielen my, ale aj všetky ďalšie školy hľadajú metódy na zníženie
negatívneho dopadu dysfunkčných sociálnych podmienok na osobnostný,
vzdelávací a profesionálny vývin rómskych detí i mládeže, pokusy o
zamedzenie ďalšieho prehlbovania sociálnej exklúzie tohto etnika
s hrozivými následkami, a to so stupňovaním negatívneho stavu vo
všetkých aspektoch ich života (chudoba, nevzdelanosť, nezamestnanosť,
sociálna patológia, zlý zdravotný stav).
Častá
neúspešnosť rómskych žiakov v bežnom systéme vzdelávania je tiež
dôsledkom sociálne nerozvinutého/znevýhodneného prostredia, ktoré
nedostatočne stimuluje a nevytvára podmienky pre rozvoj takých
vlastností i schopností, ktoré by ich motivovali k výkonu, pestovali
záujem vzdelávať sa, pracovať a byť úspešní. U rómskych žiakov absentuje
domáca príprava na vyučovanie, rodičia sa nezaujímajú o vzdelávanie
svojich detí. Vo vyšších ročníkoch základnej školy vzniká priepastný
rozdiel v školskej výkonnosti medzi nimi a nerómskymi žiakmi, v dôsledku
čoho sa rómski žiaci radšej škole vyhýbajú, aby neboli priamo
konfrontovaní so svojím zlyhaním.
Veľkým
handicapom je tiež nedostatočné ovládanie vyučovacieho jazyka,
v dôsledku čoho navštevuje mnoho rómskych žiakov špeciálne školy pre
mentálne postihnutých, hoci ich intelektový potenciál často dáva
predpoklady zvládnuť bežnú školu.
Problémy rómskych žiakov súvisiace s ich školskou podvýkonnosťou,
negatívnym postojom ku vzdelávaniu možno zhrnúť:
§
nízka
socio-kultúrna a vzdelanostná úroveň rodín rómskych žiakov, málokedy
majú rodičia vyššie vzdelanie ako základné, častá nezamestnanosť
rodičov, sociálne dávky často ako jediný zdroj obživy, chudoba, deti
často nemajú uspokojené základné životné potreby (strava, oblečenie),
veľmi nízky hygienický štandard rodín, často chýba osvojenie základných
hygienických návykov;
§
rozpor
medzi hodnotovým systémom v rodinách a hodnotami prezentovanými školou,
hodnotová nekompatibilita s majoritnou spoločnosťou – neschopnosť
prispôsobiť sa školským požiadavkám, nevzdelanosť rodičov a nezáujem
o vzdelávanie / kvalifikáciu svojich detí, negatívny postoj ku
vzdelávaniu ako vzor pre ich deti, nespolupracujú so školou, školská
neúspešnosť rómskych žiakov až zlyhanie, výchovná nezvládnuteľnosť
rómskych žiakov v škole („ťažkovychovateľní“), záporný postoj žiakov ku
škole, ku vzdelávaniu, záškoláctvo, absentérstvo ako dôsledok;
§
v dôsledku
hodnotovej špecifičnosti Rómov s dôrazom na aktuálne uspokojovanie
svojich biologických potrieb, bez schopnosti plánovať, zvyčajne
zostávajú nekvalifikovaní a veľmi ťažko uplatniteľní na trhu práce;
dochádza k medzigeneračnému transferu ich životného štýlu spojeného s
negatívnym postojom ku vzdelávaniu i k práci a k stupňovaniu ich
sociálnej exklúzie.
V dôsledku
uvedeného väčšina rómskych žiakov po absolvovaní povinnej školskej
dochádzky končí svoje „celoživotné“ vzdelávanie a len s malou
pravdepodobnosťou dosiahne odbornú kvalifikáciu na výkon povolania, čo
predstavuje vysoké riziko nenájsť uplatnenie na trhu práce. V dospelom
veku sa z nich stávajú nekvalifikovaní pracovníci s možnosťou vykonávať
len pomocnú nekvalifikovanú a slabo platenú prácu, bez schopnosti ďalej
sa vzdelávať, adaptovať sa na meniace / stupňujúce sa nároky trhu práce.
Tvoria vlastne základ pre „tvrdé jadro“ dlhodobo nezamestnaných u nás.
Integrácia
Rómov do spoločnosti predstavuje vážny spoločenský problém v mnohých
krajinách, nielen na Slovensku, riešenie sa hľadá už stáročia.
Integrácia
tejto skupiny žiakov do študijného odboru 4215 6 00 musí spĺňať
nasledovné požiadavky:
Žiaci budú
ubytovaní v školskom internáte (pokiaľ sa nevyskytnú výnimky). Budú mať
zabezpečenú celodennú stravu zo sociálnych príspevkov regionálneho
samosprávneho kraja. Zamedzí sa tým nedostatočný hygienický stav detí,
absencia a fluktuácia, eliminuje sa vznik sociálno-patologických javov,
budú zapojení do krúžkovej činnosti a pod.
Budú
integrovaní do bežných tried a ich vzdelávanie i príprava budú
individuálne sledované. Využijú sa všetky dostupné motivačné prostriedky
na ich zapojenie sa do vzdelávacieho procesu, bude im poskytované
nevyhnutné doučovanie a individuálna konzultácia.
Pravidelne
budú navštevovať výchovného poradcu a v mimoriadnych prípadoch aj
špecializované odborné pracoviská.
Škola bude
intenzívne spolupracovať aj s občianskym združením pre napr. rómsku
komunitu, s odborom sociálnej starostlivosti VÚC (sociálni zamestnanci –
kurátori) v prípade žiakov zo sociálne slabších rodín, azylantov a pod.
Škola bude
intenzívne spolupracovať najmä s rodičmi tak, že bude organizovať
mesačné stretnutia (neformálne) učiteľov, vrátane výchovneho poradcu,
žiakov, rodičov a (prípadne) zamestnávateľov, počas ktorých budú žiaci
prezentovať svoje názory a požiadavky, aby sa mohli operatívne riešiť.
Škola
v spolupráci so zamestnávateľmi bude riešiť ich zamestnanecké
príležitosti.
Všetci
žiaci bez výnimky (aj bežní žiaci) budú dodržiavať školský a internátny
poriadok.
Integrácia
a vzdelávanie nadaných žiakov
Škola
vytvára v súlade so svojím profilom aj podmienky pre rozvoj nadaných
žiakov. Výchova a vzdelávanie mimoriadne nadaných žiakov sa považuje za
veľmi efektívne, žiaduce. A to tak zo spoločenského, individuálneho,
ľudského hľadiska, ako aj z hľadiska ekonomického, návratnosti
investovaného času a finančných prostriedkov. Osobitne aj v našom odbore
rybárstvo je žiaduce podchytiť nadaných žiakov a systematicky s nimi
pracovať. Pritom nemusí ísť len o podporu mimoriadne intelektovo
nadaných žiakov, ale aj o žiakov nadaných manuálne, prakticky, ktorí
vynikajú svojimi vedomosťami, zručnosťami, záujmom, kreativitou,
výsledkami práce a zaslúžia si výnimočnú pedagogicko-psychologickú
starostlivosť pri rozvíjaní svojho špecifického nadania. Pre mimoriadne
nadaných žiakov sme pripravili tieto úpravy:
žiaci budú
integrovaní do bežných tried (nebudeme zriaďovať osobitné triedy,
nepokladáme to za dobrý výchovný moment),
ak si to
žiaci budú vyžadovať, budú umiestnení do školského internátu so súhlasom
zákonného zástupcu,
v prípade
mimoriadnych podmienok a situácií pripravíme individuálne učebné plány
a vzdelávací program, ktorý by im eventuálne umožnil ukončiť študijný
odbor aj skrátenom čase, ako je daný týmto vzdelávacím programom,
umožní sa
im štúdium väčšieho počtu voliteľných predmetov, ako aj ďalších cudzích
jazykov,
podľa
potreby budú navštevovať výchovného poradcu a v mimoriadnych prípadoch
aj špecializované odborné
pracoviská (za podmienok výskytu istých anomálií v ich správaní),
škola môže
do tohto odboru štúdia prijať aj žiaka, ktorý úspešne ukončil základnú
školu aj v nižšom ako 9. ročníku, pre týchto žiakov bude vypracovaný
individuálny plán vzdelávania a prípravy,
pre
výnimočne športovo nadaných žiakov sa vypracuje individuálny plán štúdia
s vymedzením konzultačných hodín,
vo výučbe
týchto žiakov budeme využívať nadštandardné vyučovacie metódy a postupy,
budú zapájaní do problémového a projektového vyučovania, umožní sa im
práca na vlastných projektoch, vo výnimočných prípadoch môže by
poskytnuté štúdium formou on-line,
v individuálnych plánoch sa môžu zaviesť aj špeciálne predmety štúdia,
prípadne kombinácia viacerých obsahov predmetov,
škola
zintenzívni spoluprácu najmä s rodičmi tak, že bude organizovať mesačné
stretnutia (neformálne) učiteľov, vrátane výchovnej poradkyne, žiakov,
rodičov a (prípadne) zamestnávateľov, počas ktorých budú žiaci
prezentovať svoje názory a požiadavky, aby sa mohli operatívne riešiť,
škola môže
umožniť žiakom aj aktívnu spoluprácu s vysokou/vysokými školami. Pre
týchto žiakov bude s týmito vzdelávacími inštitúciami intenzívne
spolupracovať,
škola
v spolupráci so zamestnávateľmi bude riešiť ich zamestnanecké
príležitosti,
všetci
žiaci bez výnimky (aj bežní žiaci) budú dodržiavať školský a internátny
poriadok.