Chronológia zmien
ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

| |
ROČNÍK: PRVÝ
ROZPIS UČIVA PREDMETU: chémia
|
2 hodiny týždenne, spolu 66 vyučovacích hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Všeobecná
chémia
|
42
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Štruktúra látok, stavba atómu
Atómy a chemické
prvky
|
9
1
|
|
a)
poznať časticové zloženie látok,
b)
opísať zloženie atómu,
poznať význam pojmov: protónové číslo, nukleónové
číslo, izotop,
zostaviť elektrónovú konfiguráciu prvku,
vysvetliť súvislosť medzi chemickými vlastnosťami
prvkov a ich elektrónovou štruktúrou,
používať slovenské a latinské názvy vybraných
prvkov,
|
správne charakterizoval časticové zloženie látok,
opísal zloženie atómu,
vysvetlil pojmy protónové a nukleónové číslo,
zapísal elektrónovú konfiguráciu prvku,
vysvetlil súvislosť medzi chemickými vlastnosťami
prvkov a ich elektrónovou štruktúrou,
používal správne slovenské a latinské názvy
vybraných prvkov,
|
ústne frontálne skúšanie
ústne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný
didaktický test
písomná práca
|
Zloženie a štruktúra
atómu
|
1
|
Protónové a nukleónové
číslo
|
1
|
Elektrónový obal atómu
|
1
|
Orbitály
|
1
|
Stavba elektrónového
obalu
|
3
|
Názvoslovie chemických
prvkov
|
1
|
Periodický zákon a periodická sústava prvkov
Periodický zákon
|
3
1
|
|
c)
rozumieť a ovládať periodický zákon,
d)
opísať periodickú sústavu prvkov,
e)
rozlíšiť periódu a skupinu,
f)
ovládať názvy vybraných skupín PSP,
|
vysvetlil periodický zákon,
popísal PSP,
rozlíšil periódy a skupiny,
poznal názvy niektorých dôležitých skupín PSP,
|
ústne frontálne skúšanie
ústne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný didaktický
test
|
Periodická sústava
prvkov
|
1
|
Umiestnenie prvkov v
PSP
|
1
|
Chemické väzby, molekuly a chemické zlúčeniny
Pojem molekula, atóm,
katión, anión
|
5
1
|
|
g)
definovať atóm, molekulu, katión, anión,
h)
vysvetliť vznik chemickej väzby,
i)
poznať podmienky vzniku chemickej väzby,
j)
charakterizovať kovalentnú, polárnu a nepolárnu
kovalentnú väzbu,
k)
definovať oxidačné číslo,
l)
aplikovať pravidlá pre určovanie oxidačných čísel,
m)
používať pojmy chemicky prvok, molekula, chemická zlúčenina,
atóm, molekula, katión, anión
|
rozlíšil atóm, molekulu, katión a anión,
vysvetlil podstatu vzniku chemickej väzby,
poznal podmienky vzniku chemickej väzby,
vymenoval typy chemickej väzby,
vysvetlil kovalentnú väzbu, polárnu a nepolárnu
kovalentnú väzbu, iónovú väzbu,
určil typ väzby v konkrétnej zlúčenine ,
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
neštandardizovaný didaktický
test
písomná práca
|
Vznik chemickej väzby
|
1
|
Typy chemickej väzby
|
1
|
Kovalentná väzba
(polárna, nepolárna)
|
1
|
Iónová väzba
|
1
|
Názvy a vzorce anorganických zlúčenín
Oxidačné číslo
|
7
1
|
|
n)
definovať oxidačné číslo,
o)
aplikovať pravidlá pre určovanie oxidačných čísel atómov
v molekulách
p)
tvoriť vzorce a názvy anorganických zlúčenín,
|
q)
správne definoval oxidačné číslo,
r)
správne použil pravidlá na určovanie oxidačného čísla
atómov v zlúčeninách,
s)
správne utvoril vzorec oxidov, hydroxidov, bezkyslíkatých
a kyslíkatých kyselín z názvu,
t)
správne utvoril názov oxidov, hydroxidov, bezkyslíkatých a kyslíkatých kyselín z ich
vzorca,
u)
utvoril vzorec soli kyselín,
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
neštandardizovaný test
skupinová práca žiakov
|
Názvoslovie oxidov a
bezkyslíkatých kyselín
|
2
|
Názvoslovie kyslíkatých
kyselín
|
2
|
Názvoslovie solí a
hydrogénsolí
|
2
|
Zmesi a roztoky
Zmes, druhy zmesí
|
8
1
|
|
v)
definovať pojmy zmes a chemická látka,
w)
vedieť pripraviť roztok určitého zloženia,
x)
poznať techniky delenia zmesí,
y)
zistiť pH roztoku
|
z)
poznať pojem zmes a druhy zmesí,
aa)
vedel pripraviť roztok požadovanej koncentrácie,
bb)
vedel určiť správny spôsob delenia zmesí,
cc)
vedel vykonať filtráciu a kryštalizáciu metódy
delenia zmesí,
dd)
určil kyslosť, zásaditosť roztoku,
|
ústne skúšanie
písomné skúšanie
ústne frontálne
skúšanie
|
ústna odpoveď
neštatdardizovaný didaktický
test
písomná práca
|
Roztok, druhy roztokov
|
1
|
Kyslé a zásadité
roztoky, pH roztoku
|
1
|
Voda, vzduch
|
1
|
Výpočty na prípravu
roztokov
|
4
|
Chemické reakcie a rovnice
Pojem chemická
reakcia
|
10
1
|
|
ee)
vedieť zapísať jednoduché chemické reakcie,
ff)
vedieť klasifikovať druhy chemických reakcií,
gg)
vedieť stechiometricky upraviť chemické rovnice,
|
hh)
vedel zapísať jednoduchú chemickú reakciu,
ii)
určil reaktanty a produkty chemickej reakcie,
jj)
určil typ chemickej reakcie,
kk)
vedel stechiometricky upraviť jednoduché redox rovnice,
ll)
určil stechiometrické koefienty v ostatných chemických
rovniciach,
|
ústne frontálne skúšanie
ústne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
neštandardizovaný didaktický
test
písomná práca
|
Zápis chemickej
reakcie
|
1
|
Exotermické a endotermické
reakcie, rýchlosť chem. reakcií
|
1
|
Rýchlosť chemických
reakcií, chemická rovnováha
|
1
|
Typy chemických
reakcií
|
1
|
Určovanie
stechiometrických koeficientov v redox rovniciach
|
3
|
Určovanie
stechiometrických koeficientov v ostatných chemických rovniciach
|
2
|
Anorganická
chémia
|
18
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Nekovy
Vlastnosti, výskyt, výroba
a použitie nekovov: vodík, kyslík, dusík, síra, halogény, uhlík
|
7
|
ichtyológia,
hydrobiológia, chov rýb v riadenom prostredí, rybnikárstvo, základy
ekológie
|
poznať výskyt, vlastnosti a použitie prvkov vodík,
kyslík, dusík, síra, halogény, uhlík,
poznať vlastnosti a význam vody,
poznať zloženie vzduch a význam jeho zložiek,:
|
poznal výskyt, vlastnosti a použitie prvkov: prvkov
vodík, kyslík, dusík, síra, halogény, uhlík, hlavne ich význam pre
ryby,
poznal vlastnosti a význam vody ako životného
prostredia rýb,
poznal zloženie vzduchu a význam jednotlivých zložiek
pre život na Zemi
|
ústne frontálne skúšanie
ústne skúšanie
|
útna odpoveď
|
Kovy
Všeobecné poznatky o kovoch
Vlastnosti, použitie
vybraných kovov – sodík, draslík, vápnik, hliník, železo,
zinok, meď, striebro, zlato, olovo
|
11
|
poznať niektoré významné kovy,
overiť jednoduchými pokusmi vlastnosti kovov,
poznať vlastnosti, význam a použitie niektorých
kovov: sodík, draslík, vápnik, hliník, železo, zinok, meď, striebro,
zlato, olovo,
|
poznal niektoré významné kovy,
vedel si pokusmi overiť niektoré vlastnosti kovov,
poznal vlastnosti a použitie niektorých kovov,
vysvetlil vplyv niektorých kovov a ich zlúčenín na
zdravotný stav rýb,
|
ústne skúšanie
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
neštandardizovaný
didaktický test
|
Laboratórne cvičenia
Zásady bezpečnosti práce v chemickom
laboratóriu
Základné
laboratórne techniky – meranie objemu kvapalín, zisťovanie hmotnosti, filtrácia,
kryštalizácia
Príprava
roztoku danej koncentrácie
Stanovenie
pH roztoku
Faktory
ovplyvňujúce rýchlosť chemickej reakcie
Titrácia
– zisťovanie tvrdosti vody
|