I. ročník

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Na úvod Hore Ďalej



 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

ROČNÍK: PRVÝ

ROZPIS  UČIVA PREDMETU: chémia

2 hodiny týždenne, spolu 66 vyučovacích hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Všeobecná chémia

42

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Štruktúra látok, stavba atómu

Atómy a chemické prvky

 

9

 

1

 

a)       poznať časticové zloženie látok,

b)       opísať zloženie atómu,

*        poznať význam pojmov: protónové číslo, nukleónové číslo, izotop,

*        zostaviť elektrónovú konfiguráciu prvku,

*        vysvetliť súvislosť medzi chemickými vlastnosťami prvkov a ich elektrónovou štruktúrou,

*        používať slovenské a latinské názvy vybraných prvkov,

*        správne charakterizoval časticové zloženie látok,

*        opísal zloženie atómu,

*        vysvetlil pojmy protónové a nukleónové číslo,

*        zapísal elektrónovú konfiguráciu prvku,

*        vysvetlil súvislosť medzi chemickými vlastnosťami prvkov a ich elektrónovou štruktúrou,

*        používal správne slovenské a latinské názvy vybraných prvkov,

ústne frontálne skúšanie

ústne skúšanie

písomné skúšanie

ústne odpovede

neštandardizovaný didaktický test

písomná práca

Zloženie a štruktúra atómu

 

1

Protónové a nukleónové číslo

 

1

Elektrónový obal atómu

 

1

Orbitály

 

1

Stavba elektrónového obalu

 

3

Názvoslovie chemických prvkov

1

Periodický zákon a periodická sústava prvkov

Periodický zákon

 

3

 

1

 

c)       rozumieť a ovládať periodický zákon,

d)       opísať periodickú sústavu prvkov,

e)       rozlíšiť periódu a skupinu,

f)        ovládať názvy vybraných skupín PSP,

 

 

*        vysvetlil periodický zákon,

*        popísal PSP,

*        rozlíšil periódy a skupiny,

*        poznal názvy niektorých dôležitých skupín PSP,

 

ústne frontálne skúšanie

 

ústne skúšanie

 

písomné skúšanie

ústne odpovede

 

neštandardizovaný didaktický test

Periodická sústava prvkov

 

1

Umiestnenie prvkov v PSP

1

Chemické väzby, molekuly a chemické zlúčeniny

Pojem molekula, atóm, katión, anión

 

5

 

1

 

g)       definovať atóm, molekulu, katión, anión,

h)       vysvetliť vznik chemickej väzby,

i)         poznať podmienky vzniku chemickej väzby,

j)         charakterizovať kovalentnú, polárnu a nepolárnu kovalentnú väzbu,

k)        definovať oxidačné číslo,

l)         aplikovať pravidlá pre určovanie oxidačných čísel,

m)      používať pojmy chemicky prvok, molekula, chemická zlúčenina, atóm, molekula, katión, anión

*        rozlíšil atóm, molekulu, katión a anión,

*        vysvetlil podstatu vzniku chemickej väzby,

*        poznal podmienky vzniku chemickej väzby,

*        vymenoval typy chemickej väzby,

*        vysvetlil kovalentnú väzbu, polárnu a nepolárnu kovalentnú väzbu, iónovú väzbu,

*        určil typ väzby v konkrétnej zlúčenine ,

ústne frontálne skúšanie

 

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

neštandardizovaný didaktický test

 

písomná práca

Vznik chemickej väzby

 

1

Typy chemickej väzby

 

1

Kovalentná väzba (polárna, nepolárna)

 

1

Iónová väzba

 

1

Názvy a vzorce anorganických zlúčenín

Oxidačné číslo

7

 

1

 

 

 

 

n)       definovať oxidačné číslo,

o)       aplikovať pravidlá pre určovanie oxidačných čísel atómov v molekulách

p)       tvoriť vzorce a názvy anorganických zlúčenín,

q)       správne definoval oxidačné číslo,

r)        správne použil pravidlá na určovanie oxidačného čísla atómov v zlúčeninách,

s)       správne utvoril vzorec oxidov, hydroxidov, bezkyslíkatých a kyslíkatých kyselín z názvu,

t)         správne utvoril názov oxidov, hydroxidov, bezkyslíkatých  a kyslíkatých kyselín z ich vzorca,

u)       utvoril vzorec soli kyselín,

 

ústne frontálne skúšanie

 

písomné skúšanie

neštandardizovaný test

 

skupinová práca žiakov

Názvoslovie oxidov a bezkyslíkatých kyselín

 

2

Názvoslovie kyslíkatých kyselín

2

Názvoslovie solí a hydrogénsolí

2

Zmesi a roztoky

Zmes, druhy zmesí

8

1

 

v)       definovať pojmy zmes a chemická látka,

w)     vedieť pripraviť roztok určitého zloženia,

x)       poznať techniky delenia zmesí,

y)       zistiť pH roztoku

z)       poznať pojem zmes a druhy zmesí,

aa)    vedel pripraviť roztok požadovanej koncentrácie,

bb)    vedel určiť správny spôsob delenia zmesí,

cc)    vedel vykonať filtráciu a kryštalizáciu  metódy delenia zmesí,

dd)    určil kyslosť, zásaditosť roztoku,

 

ústne skúšanie

 

písomné skúšanie

 

ústne frontálne

 skúšanie

 

 

 

ústna odpoveď

 

neštatdardizovaný didaktický test

 

písomná práca

Roztok, druhy roztokov

1

Kyslé a zásadité roztoky, pH roztoku

1

Voda, vzduch

1

Výpočty na prípravu roztokov

4

Chemické reakcie a rovnice

Pojem chemická reakcia

10

1

 

ee)    vedieť zapísať jednoduché chemické reakcie,

ff)      vedieť klasifikovať druhy chemických reakcií,

gg)    vedieť stechiometricky upraviť chemické rovnice,

 

hh)    vedel zapísať jednoduchú chemickú reakciu,

ii)        určil reaktanty a produkty chemickej reakcie,

jj)        určil typ chemickej reakcie,

kk)     vedel stechiometricky upraviť  jednoduché  redox rovnice,

ll)        určil stechiometrické koefienty v ostatných chemických rovniciach,

 

ústne frontálne skúšanie

 

ústne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

neštandardizovaný didaktický test

 

písomná práca

 

Zápis chemickej reakcie

1

Exotermické a endotermické reakcie, rýchlosť chem. reakcií

 

1

Rýchlosť chemických reakcií, chemická rovnováha

1

Typy chemických reakcií

1

Určovanie stechiometrických koeficientov v redox rovniciach

3

Určovanie stechiometrických koeficientov v ostatných chemických rovniciach

2

Anorganická chémia

18

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Nekovy

Vlastnosti, výskyt, výroba a použitie nekovov: vodík, kyslík, dusík, síra, halogény, uhlík

7

ichtyológia, hydrobiológia, chov rýb v riadenom prostredí, rybnikárstvo, základy ekológie

*        poznať výskyt, vlastnosti a použitie prvkov vodík, kyslík, dusík, síra, halogény, uhlík,

*        poznať vlastnosti a význam vody,

*        poznať zloženie vzduch a význam jeho zložiek,:

*        poznal výskyt, vlastnosti a použitie prvkov: prvkov vodík, kyslík, dusík, síra, halogény, uhlík, hlavne ich význam pre ryby,

*        poznal vlastnosti a význam vody ako životného prostredia rýb,

*        poznal zloženie vzduchu a význam jednotlivých zložiek pre život na Zemi

 

 

 

*         

ústne frontálne skúšanie

ústne skúšanie

 

útna odpoveď

 

Kovy

Všeobecné poznatky o kovoch

Vlastnosti, použitie  vybraných kovov – sodík, draslík, vápnik, hliník, železo, zinok, meď, striebro, zlato, olovo

11

*        poznať niektoré významné kovy,

*        overiť jednoduchými pokusmi vlastnosti kovov,

*        poznať vlastnosti, význam a použitie niektorých kovov: sodík, draslík, vápnik, hliník, železo, zinok, meď, striebro, zlato, olovo,

*        poznal niektoré významné kovy,

*        vedel si pokusmi overiť niektoré vlastnosti kovov,

*        poznal vlastnosti a použitie niektorých kovov,

*        vysvetlil vplyv niektorých kovov a ich zlúčenín na zdravotný stav rýb,

ústne skúšanie

ústne frontálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

neštandardizovaný didaktický test

Laboratórne cvičenia

Zásady bezpečnosti práce v chemickom laboratóriu

Základné laboratórne techniky – meranie objemu kvapalín, zisťovanie hmotnosti, filtrácia, kryštalizácia

Príprava roztoku danej koncentrácie

Stanovenie pH roztoku

Faktory ovplyvňujúce rýchlosť chemickej reakcie

Titrácia – zisťovanie tvrdosti vody

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 01, 2009.