I. ročník

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Na úvod Hore Ďalej



 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

ROČNÍK: PRVÝ

ROZPIS  UČIVA PREDMETU: hydrobiológia 

2 hodiny týždenne, spolu 66 hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

1. Úvod do predmetu hydrobiológia

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Význam a štruktúra hydrobiológie

1

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

definovať ekológiu ako vede a predmet jej štúdia,

poznať vedné disciplíny hydrobiológie,

vysvetliť vzťah hydrobiológie k iným vedám.

 

charakterizoval ekológiu a jej predmet,

vymenoval vedné disciplíny hydrobiológie,

charakterizoval vzťah hydrobiológie k iným vedám.

frontálne skúšanie

ústna odpoveď

Význam hydrobiológie pre rybárstvo a ochranu vôd

1

2. Základné vlastnosti vodného prostredia

17

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

2.1 Fyzikálne vlastnosti vody

7

Ichtyológia: Životné prostredie rýb – 1.ročník

Ochrana prírody: Základné zložky ŽP a ich ochrana  - 2. ročník

Učivo hydrobiológie – Základné vlastnosti vodného prostredia nadväzuje na učivo rybnikárstva a na učivo chov rýb v riadenom prostredí.

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Teplota vody a termické vlastnosti vody

1

poznať termické vlastnosti vody a ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,

objasniť pojmy hustota vody, viskozita vody, hydrostatický tlak a povrchové napätie ako aj ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,

vyjadriť vlastnými slovami  príčiny pohybu vody a jej vplyv na ryby a vodné organizmy,

vysvetliť príčiny prieniku svetla a jeho význam pre život vo vode,

opísať šírenie zvuku vo vode a a adaptácie vodných organizmov na prijímanie zvukov.

poznal termické vlastnosti vody a ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,

objasnil pojmy hustota vody, viskozita vody, hydrostatický tlak a povrchové napätie ako aj ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,

vyjadril vlastnými slovami  príčiny pohybu vody a jej vplyv na ryby a vodné organizmy,

vysvetliť príčiny prieniku svetla a jeho význam pre život vo vode,

opísal šírenie zvuku vo vode a a adaptácie vodných organizmov na prijímanie zvukov.

ústne frontálne  skúšanie

písomné skúšanie

ústne odpovede

neštandardizovaný didaktický test

Hustota – merná hmotnosť vody, viskozita vody

1

Hydrostatický tlak, povrchové napätie

1

Pohyb vody

1

Pohyb vody

1

Svetlo a priepustnosť

1

Zvuk vo vode

1

2.2 Chemické vlastnosti vody

10

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Hodnota pH, alkalita, acidita

1

Ichtyológia: Životné prostredie rýb – 1.ročník

Ochrana prírody: Základné zložky ŽP a ich ochrana  - 2. ročník

Učivo hydrobiológie – Základné vlastnosti vodného prostredia nadväzuje na učivo rybnikárstva a na učivo chov rýb v riadenom prostredí.

objasniť pojmy hodnota pH, alkalita, acidita, tlmivá schopnosť vody,

vysvetliť vlastnými slovami vzťah vodných organizmov k salinite,

charakterizovať tvrdosť vody, chuť a zápach vody,

objasniť význam hlavných biogénnych prvkov,

vyjadriť vlastnými slovami význam kyslíka a oxidu uhličitého vo vode,

opísať organické látky vo vode a ich vplyv na vodné biocenózy,

definovať pojem oxidovateľnosť.

objasnil pojmy hodnota pH, alkalita, acidita, tlmivá schopnosť vody,

vysvetlil vlastnými slovami vzťah vodných organizmov k salinite,

charakterizoval tvrdosť vody, chuť a zápach vody,

objasnil význam hlavných biogénnych prvkov,

vyjadril vlastnými slovami význam kyslíka a oxidu uhličitého vo vode,

opísal organické látky vo vode a ich vplyv na vodné biocenózy,

definoval pojem oxidovateľnosť.

ústne frontálne  skúšanie

písomné skúšanie

ústne odpovede

neštandardizovaný didaktický test

Salinita

1

Tvrdosť vody, chuť vody, zápach vody

1

Hlavné biogénne prvky – anorganické látky

2

Plyny vo vode

1

Plyny vo vode

1

Organické látky vo vode

1

Organické látky vo vode

1

Oxidovateľnosť

1

 

3. Systematická hydrobiológia

23

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

3.1 Prehľad sústav

1

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*         

*         

 

 

Zatriedenie hlavných zástupcov sladkovodných organizmov

1

charakterizovať zatriedenie hlavných zástupcov sladkovodných organizmov.

charakterizovať zatriedenie hlavných zástupcov sladkovodných organizmov.

frontálne skúšanie

ústna odpoveď

3.2 Mikróby

3

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Vírusy –  charakteristika, rozdelenie, význam v rybárstve

1

charakterizovať vírusy a baktérie,

vysvetliť vlastnými slovami význam vírusov a baktérií v rybárstve.

charakterizovať vírusy a baktérie,

vysvetliť vlastnými slovami význam vírusov a baktérií v rybárstve.

ústne frontálne  skúšanie

písomné skúšanie

ústne odpovede

neštandardizovaný didaktický test

Baktérie – charakteristika, rozdelenie

1

Baktérie – význam v rybárstve

1

3.3 Huby

1

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Huby a lišajníky

1

 

objasniť vlastnými slovami význam húb v rybárstve.

Objasnil vlastnými slovami význam húb v rybárstve.

frontálne skúšanie

ústna odpoveď

3.4 Rastliny

8

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Rastliny – systematické jednotky, charakteristika vodných, močiarnych a pobrežných rastlín

1

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

definovať systematické jednotky,

charakterizovať vodné, močiarne a pobrežné rastliny,

charakterizovať sinice,

reprodukovať rozdelenie siníc,

vysvetliť vlastnými slovami význam siníc v rybárstve,

charakterizovať riasy,

vymenovať rozdelenie siníc,

objasniť vlastnými slovami význam rias v rybárstve,

opísať vodný kvet e vegetačné zafarbenie vody,

charakterizovať vyššie vodné rastliny,

opísať machorasty, papraďorasty a ich význam v rybárstve,

charakterizovať hlavných zástupcov kvitnúcich rastlín,

opísať ich rozdelenie,

objasniť vlastnými slovami význam kvitnúcich rastlín v rybárstve.

definoval systematické jednotky,

charakterizoval vodné, močiarne a pobrežné rastliny,

charakterizoval sinice,

reprodukoval rozdelenie siníc,

vysvetlil vlastnými slovami význam siníc v rybárstve,

charakterizoval riasy,

vymenoval rozdelenie siníc,

objasnil vlastnými slovami význam rias v rybárstve,

opísal vodný kvet e vegetačné zafarbenie vody,

charakterizoval vyššie vodné rastliny,

opísal machorasty, papraďorasty a ich význam v rybárstve,

charakterizoval hlavných zástupcov kvitnúcich rastlín,

opísal ich rozdelenie,

objasnil vlastnými slovami význam kvitnúcich rastlín v rybárstve.

ústne frontálne  skúšanie

písomné skúšanie

ústne odpovede

neštandardizovaný didaktický test

Sinice – charakteristika, rozdelenie, význam pre rybárstvo

1

Riasy – charakteristika, rozdelenie

1

Riasy – význam pre rybárstvo

1

Vyššie vodné rastliny – charakteristika, machorasty, papraďorasty

1

Kvitnúce rastliny – charakteristika hlavných zástupcov

1

Kvitnúce rastliny - rozdelenie

1

Kvitnúce rastliny – význam v rybárstve

1

3.5 Jednobunkovce

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Jednobunkovce – charakteristika, rozdelenie

1

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

charakterizovať jednobunkovce a opísať ich rozdelenie,

objasniť vlastnými slovami význam jednobunkovcov v rybárstve.

charakterizoval jednobunkovce a opísal ich rozdelenie,

objasnil vlastnými slovami význam jednobunkovcov v rybárstve.

ústne frontálne  skúšanie

písomné skúšanie

ústne odpovede

neštandardizovaný didaktický test

Jednobunkovce – význam v rybárstve

1

3.6 Mnohobunkovce

5

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Hubky, pŕhlivce, ploskavce – charakteristika, rozdelenie, význam v rybárstve

1

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

vyjadriť vlastnými slovami význam hubiek, pŕhlivcov, ploskavcov, okrúhlovcov, obrúčkavcov a mäkkýšov  v rybárstve,

charakterizovať článkonožce,

opísať rozdelenie článkonožcov,

objasniť vlastnými slovami význam článkonožcov v rybárstve.

vyjadril vlastnými slovami význam hubiek, pŕhlivcov, ploskavcov, okrúhlovcov, obrúčkavcov a mäkkýšov  v rybárstve,

charakterizoval článkonožce,

opísal rozdelenie článkonožcov,

objasnil vlastnými slovami význam článkonožcov v rybárstve.

ústne frontálne  skúšanie

písomné skúšanie

ústne odpovede

neštandardizovaný didaktický test

Okrúhlovce, obrúčkavce, mäkkýše - charakteristika, rozdelenie, význam v rybárstve

1

Článkonožce - charakteristika

1

Článkonožce - rozdelenie

1

Článkonožce – význam v rybárstve

1

3.7 Vtáky

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Vtáky –  význam v rybárstve

1

 

charakterizovať  a rozlišovať vtákov žijúcich pri vode a živiacich sa rybami.

charakterizoval  a rozlíšil vtákov žijúcich pri vode a živiacich sa rybami.

frontálne skúšanie

ústna odpoveď

Vtáky -  význam v rybárstve

1

3.8 Cicavce

1

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Cicavce - význam v rybárstve

1

 

charakterizovať  a rozlíšiť cicavcov žijúcich pri vode a živiacich sa rybami.

charakterizoval  a rozlíšil cicavcov žijúcich pri vode a živiacich sa rybami.

frontálne skúšanie

ústna odpoveď

4. Ekologická hydrobiológia

24

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

4.1 Základné ekologické pojmy

3

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Ekosystém

1

definovať pojmy biosféra, ekosystém, biotop, producenti, konzumenti, deštruenti, biotop, biocenóza, populácia,

charakterizovať vodné ekosystémy.

definoval pojmy biosféra, ekosystém, biotop, producenti, konzumenti, deštruenti, biotop, biocenóza, populácia,

charakterizoval vodné ekosystémy.

ústne frontálne  skúšanie

písomné skúšanie

ústne odpovede

neštandardizovaný didaktický test

Vodné ekosystémy

1

Vodné ekosystémy

1

4.2 Potravové reťazce

5

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Potravové reťazce

1

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

opísať vlastnými slovami potravové vzťahy v biocenóze a vysvetliť potravové reťazce,

charakterizovať obeh živín a tok energie,

definovať pojmy produktivita, produkcia a trofia.

opísal vlastnými slovami potravové vzťahy v biocenóze a vysvetlil potravové reťazce,

charakterizoval obeh živín a tok energie,

definoval pojmy produktivita, produkcia a trofia.

ústne frontálne  skúšanie

písomné skúšanie

ústne odpovede

neštandardizovaný didaktický test

Potravové reťazce

1

Obeh živín

1

Tok energie

1

Produktivita, produkcia, trofia

1

4.3 Základné biocenózy vôd

16

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Druhové spektrum a medzidruhové vzťahy

1

Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

vysvetliť dôležitosť druhového spektra,

charakterizovať medzidruhové vzťahy ( komenzalizmus, symbióza, kompeticia, predácia, parazitizmus) v ekosystéme,

objasniť periodické a neperiodické zmeny,

charakterizovať planktón, vysvetliť rozdelenie planktónu,

rozlíšiť a určiť hlavných zástupcov planktónu,

objasniť sezónnu dynamiku planktónu,

vyjadriť vlastnými slovami význam planktónu v rybárstve,

vysvetliť metódy sledovania planktónu,

opísať odber vzoriek planktónu,

charakterizovať bentos, vysvetliť rozdelenie bentosu,

rozlíšiť a určiť hlavných zástupcov bentosu,

objasniť dynamiku bentosu,

vyjadriť vlastnými slovami význam bentosu v rybárstve,

vysvetliť metódy sledovania bentosu,

opísať odber vzoriek bentosu,

charakterizovať prirodzenú potravu rýb,

opísať spôsoby získavania prirodzenej

vysvetlil dôležitosť druhového spektra,

charakterizoval medzidruhové vzťahy ( komenzalizmus, symbióza, kompeticia, predácia, parazitizmus) v ekosystéme,

objasnil periodické a neperiodické zmeny,

charakterizoval planktón, vysvetlil rozdelenie planktónu,

rozlíšil a určiť hlavných zástupcov planktónu,

objasnil sezónnu dynamiku planktónu,

vyjadril vlastnými slovami význam planktónu v rybárstve,

vysvetlil metódy sledovania planktónu,

opísal odber vzoriek planktónu,

charakterizoval bentos, vysvetliť rozdelenie bentosu,

rozlíšil a určil hlavných zástupcov bentosu,

objasnil dynamiku bentosu,

vyjadril vlastnými slovami význam bentosu v rybárstve,

vysvetlil metódy sledovania bentosu,

opísal odber vzoriek bentosu,

charakterizoval prirodzenú potravu rýb,

opísal spôsoby získavania prirodzenej

Ústne frontálne  skúšanie.

Písomné skúšanie.

Ústne odpovede.

Neštandardizovaný didaktický test.

Periodické a neperiodické zmeny

1

Planktón – charakteristika a rozdelenie

1

Planktón – určovanie hlavných zástupcov

1

Planktón – určovanie hlavných zástupcov

1

Planktón – určovanie hlavných zástupcov

1

Planktón – sezónna dynamika

1

Metódy sledovania planktónu a odber vzoriek

1

Bentos – charakteristika, rozdelenie

1

Bentos - určovanie hlavných zástupcov

1

Bentos - určovanie hlavných zástupcov

1

Bentos - určovanie hlavných zástupcov

1

Dynamika bentosu

1

Metódy sledovania bentosu a odber vzoriek

1

Prirodzená potrava rýb, jej získavanie a chov

1

Prirodzená potrava rýb, jej získavanie a chov

1

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 05, 2009.