ROZPIS UČIVA PREDMETU: hydrobiológia
|
2 hodiny týždenne,
spolu 66 hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1. Úvod do predmetu
hydrobiológia
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam a štruktúra
hydrobiológie
|
1
|
Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie
a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo,
chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná
prax.
|
definovať ekológiu ako vede a predmet
jej štúdia,
poznať vedné disciplíny
hydrobiológie,
vysvetliť vzťah hydrobiológie
k iným vedám.
|
charakterizoval
ekológiu a jej predmet,
vymenoval vedné
disciplíny hydrobiológie,
charakterizoval
vzťah hydrobiológie k iným vedám.
|
frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Význam hydrobiológie pre
rybárstvo a ochranu vôd
|
1
|
2. Základné
vlastnosti vodného prostredia
|
17
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
2.1 Fyzikálne
vlastnosti vody
|
7
|
Ichtyológia: Životné prostredie rýb – 1.ročník
Ochrana prírody: Základné zložky ŽP a ich
ochrana - 2. ročník
Učivo hydrobiológie – Základné vlastnosti vodného
prostredia nadväzuje na učivo rybnikárstva a na učivo chov rýb v riadenom
prostredí.
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Teplota vody a termické vlastnosti vody
|
1
|
poznať termické vlastnosti
vody a ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,
objasniť pojmy hustota vody,
viskozita vody, hydrostatický tlak a povrchové napätie ako aj ich
vplyv na život rýb a vodných organizmov,
vyjadriť vlastnými slovami príčiny pohybu vody a jej
vplyv na ryby a vodné organizmy,
vysvetliť príčiny prieniku
svetla a jeho význam pre život vo vode,
opísať šírenie zvuku vo vode
a a adaptácie vodných organizmov na prijímanie zvukov.
|
poznal termické vlastnosti vody
a ich vplyv na život rýb a vodných organizmov,
objasnil pojmy hustota vody,
viskozita vody, hydrostatický tlak a povrchové napätie ako aj ich
vplyv na život rýb a vodných organizmov,
vyjadril vlastnými slovami príčiny pohybu vody a jej
vplyv na ryby a vodné organizmy,
vysvetliť príčiny prieniku
svetla a jeho význam pre život vo vode,
opísal šírenie zvuku vo vode
a a adaptácie vodných organizmov na prijímanie zvukov.
|
ústne frontálne
skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný didaktický test
|
Hustota – merná hmotnosť vody, viskozita vody
|
1
|
Hydrostatický tlak, povrchové napätie
|
1
|
Pohyb vody
|
1
|
Pohyb vody
|
1
|
Svetlo a priepustnosť
|
1
|
Zvuk vo vode
|
1
|
2.2 Chemické
vlastnosti vody
|
10
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Hodnota pH, alkalita, acidita
|
1
|
Ichtyológia: Životné prostredie rýb – 1.ročník
Ochrana prírody: Základné zložky ŽP a ich
ochrana - 2. ročník
Učivo hydrobiológie – Základné vlastnosti vodného
prostredia nadväzuje na učivo rybnikárstva a na učivo chov rýb v riadenom
prostredí.
|
objasniť pojmy hodnota pH,
alkalita, acidita, tlmivá schopnosť vody,
vysvetliť vlastnými slovami vzťah
vodných organizmov k salinite,
charakterizovať tvrdosť vody,
chuť a zápach vody,
objasniť význam hlavných biogénnych
prvkov,
vyjadriť vlastnými slovami význam
kyslíka a oxidu uhličitého vo vode,
opísať organické látky vo
vode a ich vplyv na vodné biocenózy,
definovať pojem oxidovateľnosť.
|
objasnil pojmy hodnota pH,
alkalita, acidita, tlmivá schopnosť vody,
vysvetlil vlastnými slovami vzťah
vodných organizmov k salinite,
charakterizoval tvrdosť vody,
chuť a zápach vody,
objasnil význam hlavných biogénnych
prvkov,
vyjadril vlastnými slovami význam
kyslíka a oxidu uhličitého vo vode,
opísal organické látky vo
vode a ich vplyv na vodné biocenózy,
definoval pojem oxidovateľnosť.
|
ústne frontálne
skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný didaktický test
|
Salinita
|
1
|
Tvrdosť vody, chuť vody, zápach vody
|
1
|
Hlavné biogénne prvky – anorganické látky
|
2
|
Plyny vo vode
|
1
|
Plyny vo vode
|
1
|
Organické látky vo vode
|
1
|
Organické látky vo vode
|
1
|
Oxidovateľnosť
|
1
|
3. Systematická
hydrobiológia
|
23
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
3.1 Prehľad
sústav
|
1
|
Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie
a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo,
chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná
prax.
|
|
|
|
|
Zatriedenie hlavných zástupcov sladkovodných
organizmov
|
1
|
charakterizovať zatriedenie
hlavných zástupcov sladkovodných organizmov.
|
charakterizovať zatriedenie
hlavných zástupcov sladkovodných organizmov.
|
frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
3.2 Mikróby
|
3
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Vírusy – charakteristika,
rozdelenie, význam v rybárstve
|
1
|
charakterizovať vírusy a baktérie,
vysvetliť vlastnými slovami význam
vírusov a baktérií v rybárstve.
|
charakterizovať vírusy a baktérie,
vysvetliť vlastnými slovami význam
vírusov a baktérií v rybárstve.
|
ústne frontálne
skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný didaktický test
|
Baktérie – charakteristika, rozdelenie
|
1
|
Baktérie – význam v rybárstve
|
1
|
3.3 Huby
|
1
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Huby a lišajníky
|
1
|
|
objasniť vlastnými slovami význam
húb v rybárstve.
|
Objasnil vlastnými slovami význam
húb v rybárstve.
|
frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
3.4 Rastliny
|
8
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Rastliny – systematické jednotky, charakteristika
vodných, močiarnych a pobrežných rastlín
|
1
|
Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie
a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo,
chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná
prax.
|
definovať systematické
jednotky,
charakterizovať vodné, močiarne
a pobrežné rastliny,
charakterizovať sinice,
reprodukovať rozdelenie siníc,
vysvetliť vlastnými slovami význam
siníc v rybárstve,
charakterizovať riasy,
vymenovať rozdelenie siníc,
objasniť vlastnými slovami význam
rias v rybárstve,
opísať vodný kvet e vegetačné
zafarbenie vody,
charakterizovať vyššie vodné
rastliny,
opísať machorasty, papraďorasty
a ich význam v rybárstve,
charakterizovať hlavných zástupcov
kvitnúcich rastlín,
opísať ich rozdelenie,
objasniť vlastnými slovami význam
kvitnúcich rastlín v rybárstve.
|
definoval systematické
jednotky,
charakterizoval vodné, močiarne
a pobrežné rastliny,
charakterizoval sinice,
reprodukoval rozdelenie siníc,
vysvetlil vlastnými slovami význam
siníc v rybárstve,
charakterizoval riasy,
vymenoval rozdelenie siníc,
objasnil vlastnými slovami význam
rias v rybárstve,
opísal vodný kvet e vegetačné
zafarbenie vody,
charakterizoval vyššie vodné
rastliny,
opísal machorasty, papraďorasty
a ich význam v rybárstve,
charakterizoval hlavných zástupcov
kvitnúcich rastlín,
opísal ich rozdelenie,
objasnil vlastnými slovami význam
kvitnúcich rastlín v rybárstve.
|
ústne frontálne
skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný didaktický test
|
Sinice – charakteristika, rozdelenie, význam pre
rybárstvo
|
1
|
Riasy – charakteristika, rozdelenie
|
1
|
Riasy – význam pre rybárstvo
|
1
|
Vyššie vodné rastliny – charakteristika,
machorasty, papraďorasty
|
1
|
Kvitnúce rastliny – charakteristika hlavných zástupcov
|
1
|
Kvitnúce rastliny - rozdelenie
|
1
|
Kvitnúce rastliny – význam v rybárstve
|
1
|
3.5
Jednobunkovce
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Jednobunkovce – charakteristika, rozdelenie
|
1
|
Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie
a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo,
chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná
prax.
|
charakterizovať jednobunkovce a
opísať ich rozdelenie,
objasniť vlastnými slovami význam
jednobunkovcov v rybárstve.
|
charakterizoval jednobunkovce a
opísal ich rozdelenie,
objasnil vlastnými slovami význam
jednobunkovcov v rybárstve.
|
ústne frontálne
skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný didaktický test
|
Jednobunkovce – význam v rybárstve
|
1
|
3.6
Mnohobunkovce
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Hubky, pŕhlivce, ploskavce – charakteristika,
rozdelenie, význam v rybárstve
|
1
|
Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie
a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo,
chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná
prax.
|
vyjadriť vlastnými slovami význam
hubiek, pŕhlivcov, ploskavcov, okrúhlovcov, obrúčkavcov a mäkkýšov v rybárstve,
charakterizovať článkonožce,
opísať rozdelenie článkonožcov,
objasniť vlastnými slovami význam
článkonožcov v rybárstve.
|
vyjadril vlastnými slovami význam
hubiek, pŕhlivcov, ploskavcov, okrúhlovcov, obrúčkavcov a mäkkýšov v rybárstve,
charakterizoval článkonožce,
opísal rozdelenie článkonožcov,
objasnil vlastnými slovami význam
článkonožcov v rybárstve.
|
ústne frontálne
skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný didaktický test
|
Okrúhlovce, obrúčkavce, mäkkýše -
charakteristika, rozdelenie, význam v rybárstve
|
1
|
Článkonožce - charakteristika
|
1
|
Článkonožce - rozdelenie
|
1
|
Článkonožce – význam v rybárstve
|
1
|
3.7 Vtáky
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Vtáky – význam
v rybárstve
|
1
|
|
charakterizovať a rozlišovať vtákov žijúcich
pri vode a živiacich sa rybami.
|
charakterizoval a rozlíšil vtákov žijúcich
pri vode a živiacich sa rybami.
|
frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Vtáky - význam
v rybárstve
|
1
|
3.8 Cicavce
|
1
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Cicavce - význam v rybárstve
|
1
|
|
charakterizovať a rozlíšiť cicavcov žijúcich
pri vode a živiacich sa rybami.
|
charakterizoval a rozlíšil cicavcov žijúcich
pri vode a živiacich sa rybami.
|
frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
4. Ekologická
hydrobiológia
|
24
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
4.1 Základné
ekologické pojmy
|
3
|
Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie
a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo,
chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná
prax.
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Ekosystém
|
1
|
definovať pojmy biosféra,
ekosystém, biotop, producenti, konzumenti, deštruenti, biotop, biocenóza,
populácia,
charakterizovať vodné ekosystémy.
|
definoval pojmy biosféra,
ekosystém, biotop, producenti, konzumenti, deštruenti, biotop, biocenóza,
populácia,
charakterizoval vodné ekosystémy.
|
ústne frontálne
skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný didaktický test
|
Vodné ekosystémy
|
1
|
Vodné ekosystémy
|
1
|
4.2 Potravové
reťazce
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Potravové reťazce
|
1
|
Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie
a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo,
chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná
prax.
|
opísať vlastnými slovami
potravové vzťahy v biocenóze a vysvetliť potravové reťazce,
charakterizovať obeh živín a tok
energie,
definovať pojmy produktivita,
produkcia a trofia.
|
opísal vlastnými slovami
potravové vzťahy v biocenóze a vysvetlil potravové reťazce,
charakterizoval obeh živín a tok
energie,
definoval pojmy produktivita,
produkcia a trofia.
|
ústne frontálne
skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
neštandardizovaný didaktický test
|
Potravové reťazce
|
1
|
Obeh živín
|
1
|
Tok energie
|
1
|
Produktivita, produkcia, trofia
|
1
|
4.3 Základné
biocenózy vôd
|
16
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Druhové spektrum a medzidruhové vzťahy
|
1
|
Učivo hydrobiológie je východiskom pre pochopenie
a zvládnutie učiva odborných predmetov ichtyológia, rybnikárstvo,
chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná
prax.
|
vysvetliť dôležitosť druhového
spektra,
charakterizovať medzidruhové
vzťahy ( komenzalizmus, symbióza, kompeticia, predácia, parazitizmus) v ekosystéme,
objasniť periodické a neperiodické
zmeny,
charakterizovať planktón,
vysvetliť rozdelenie planktónu,
rozlíšiť a určiť hlavných
zástupcov planktónu,
objasniť sezónnu dynamiku
planktónu,
vyjadriť vlastnými slovami význam
planktónu v rybárstve,
vysvetliť metódy sledovania
planktónu,
opísať odber vzoriek planktónu,
charakterizovať bentos,
vysvetliť rozdelenie bentosu,
rozlíšiť a určiť hlavných
zástupcov bentosu,
objasniť dynamiku bentosu,
vyjadriť vlastnými slovami význam
bentosu v rybárstve,
vysvetliť metódy sledovania
bentosu,
opísať odber vzoriek bentosu,
charakterizovať prirodzenú
potravu rýb,
opísať spôsoby získavania
prirodzenej
|
vysvetlil dôležitosť druhového
spektra,
charakterizoval medzidruhové
vzťahy ( komenzalizmus, symbióza, kompeticia, predácia, parazitizmus) v ekosystéme,
objasnil periodické a neperiodické
zmeny,
charakterizoval planktón,
vysvetlil rozdelenie planktónu,
rozlíšil a určiť hlavných
zástupcov planktónu,
objasnil sezónnu dynamiku
planktónu,
vyjadril vlastnými slovami význam
planktónu v rybárstve,
vysvetlil metódy sledovania
planktónu,
opísal odber vzoriek planktónu,
charakterizoval bentos, vysvetliť
rozdelenie bentosu,
rozlíšil a určil hlavných
zástupcov bentosu,
objasnil dynamiku bentosu,
vyjadril vlastnými slovami význam
bentosu v rybárstve,
vysvetlil metódy sledovania
bentosu,
opísal odber vzoriek bentosu,
charakterizoval prirodzenú
potravu rýb,
opísal spôsoby získavania
prirodzenej
|
Ústne frontálne
skúšanie.
Písomné skúšanie.
|
Ústne odpovede.
Neštandardizovaný didaktický test.
|
Periodické a neperiodické zmeny
|
1
|
Planktón – charakteristika a rozdelenie
|
1
|
Planktón – určovanie hlavných zástupcov
|
1
|
Planktón – určovanie hlavných zástupcov
|
1
|
Planktón – určovanie hlavných zástupcov
|
1
|
Planktón – sezónna dynamika
|
1
|
Metódy sledovania planktónu a odber vzoriek
|
1
|
Bentos – charakteristika, rozdelenie
|
1
|
Bentos - určovanie hlavných zástupcov
|
1
|
Bentos - určovanie hlavných zástupcov
|
1
|
Bentos - určovanie hlavných zástupcov
|
1
|
Dynamika bentosu
|
1
|
Metódy sledovania bentosu a odber vzoriek
|
1
|
Prirodzená potrava rýb, jej získavanie a chov
|
1
|
Prirodzená potrava rýb, jej získavanie a chov
|
1
|