|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu Odborný premet hydrobiológia svojim
obsahom nadväzuje na učivo chémie a prírodopisu zo základnej školy, ktoré
rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických
celkov (téma a pod témy). Výučba hydrobiológie je orientovaná do prvého,
druhého a tretieho ročníka štúdia.
Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto
predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného
prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným
prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo začína základnými
vlastnosťami životného prostredia rýb a jeho úlohou je zoznámiť žiakov
s fyzikálno-chemickými vlastnosťami vody, ktorá je životným prostredím
pre ryby, raky a ďalšie vodné organizmy. Žiaci majú nadobudnúť prehľad
aj o rastlinách a živočíchoch
žijúcich vo vode a v jej blízkosti, o ich vzájomných vzťahoch
a vplyve na vodné prostredie. V odbornom predmete hydrobiológia žiak získa vedomosti o vodných ekosystémoch, o druhoch a typoch vôd. Učivo
sa skladá z poznatkov o trofických reťazcoch, v rámci vodných
ekosystémov, zabezpečujúcich prirodzenú potravu rýb a zvyšovanie
prirodzenej produkcie vodných nádrží. Žiaci si osvoja aj poznatky o samočistení
vôd, odpadových vodách a čistení odpadových vôd, oboznámia sa s pojmami
eutrofizácia a saprobita. Učivo je sústavne
aktualizované o nové poznatky z hydrobiológie i z oblasti ochrany životného
prostredia vo vzťahu k zdrojom vody. Odborný
predmet hydrobiológia je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími
predmetmi ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, rybárstvo
vo voľných vodách, choroby rýb a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na
proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov. Ciele vyučovacieho predmetu Cieľom vyučovacieho predmetu
hydrobiológia v študijnom odbore 4215 6 00 rybárstvo je poskytnúť žiakom súbor vedomostí, zručností a kompetencií
o základných fyzikálnych a chemických vlastnostiach vody - životnom
prostredí rýb, o rastlinách a živočíchoch žijúcich vo vode a v
jej blízkosti, o vodných ekosystémoch, o vodných biocenózach, o trofických
vzťahoch vo vodných ekosystémoch a o odpadových vodách. Cieľom
odborného predmetu hydrobiológia je naučiť pochopiť vzťahy a súvislosti
medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami, a tak
formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové
kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi
a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vodných ekosystémoch
a vodných biocenózach , osvoja si základné vzťahy medzi organizmom a vonkajším
prostredím. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete
hydrobiológia smeruje k pochopeniu prírody ako celku a cieľom je chápať organizmus ako
dynamický, samoregulujúci sa systém, chápať
organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho
celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať schopnosť
aplikovať teoretické poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: V odbornom predmete hydrobiológia
využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových
kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Kľúčové kompetencie Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať
prečítaný alebo vypočutý text v materinskom, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu
úpravu písomných prejavov, -
spracovávať písomné textové
informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa účelu oznámenia
a s ohľadom na potreby užívateľa, -
orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť
text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým
prejavom v materinskom jazyku, -
ovládať orientáciu sa v texte, -
ovládať operácie pri práci s počítačom, -
pochopiť a vyhodnocovať
svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje
právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach
otvoreného trhu práce, -
osvojiť si metódy informačnej a komunikačnej
technológie včítane možnosti učenia sa formou on-line, Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
významne sa podieľať na
stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu
vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať
hypotéza, -
overovať a interpretovať získané
údaje, -
rozhodovať o princípoch
kontrolného mechanizmu, -
rozvíjať vlastnú aktivitu,
samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
niesť zodpovednosť za prácu v životnom
prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja, -
samostatne pracovať a zapájať
sa do práce kolektívu, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
určovať vážne nedostatky a kvality vo
vlastnom učení a osobnostnom
raste, -
stanovovať si ciele a priority
podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným
cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly,
sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
overovať získané poznatky,
kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí
dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom
vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,
-
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
objasňovať formou systematického
poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne
všeobecne platné pravidlá, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy
problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom
kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu
konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie
(oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie), -
vedieť ovplyvňovať ľudí
(prehováranie, presvedčovanie), -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. Spôsobilosť využívať informačné
technológie Absolvent má:
pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon
povolania,
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie, Spôsobilosť byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy,
ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu
prítomnosť a budúcnosť, -
poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo
vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej
planéty, -
uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne
podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta, -
chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť,
aplikovať ich v globálnom kontexte, -
tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu
problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri
vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť
druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti,
xenofóbií a diskriminácií, -
konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami
spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo odbornom predmete
hydrobiológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich
odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom
umožňujú: Požadované vedomosti Absolvent má:
Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|