Hydrobiológia

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník
II. ročník
III. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

Názov predmetu

hydrobiológia

Časový rozsah výučby

132 hodín

Ročník

prvý, druhý, tretí

Kód a názov študijného odboru

4215 6 00 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Odborný premet hydrobiológia svojim obsahom nadväzuje na učivo chémie a prírodopisu zo základnej školy, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a pod témy). Výučba hydrobiológie je orientovaná do prvého, druhého a tretieho  ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo začína základnými vlastnosťami životného prostredia rýb a jeho úlohou je zoznámiť žiakov s fyzikálno-chemickými vlastnosťami vody, ktorá je životným prostredím pre ryby, raky a ďalšie vodné organizmy. Žiaci majú nadobudnúť prehľad aj  o rastlinách a živočíchoch žijúcich vo vode a v jej blízkosti, o ich vzájomných vzťahoch a vplyve na vodné prostredie. V odbornom predmete hydrobiológia  žiak získa vedomosti o vodných ekosystémoch, o druhoch a typoch vôd. Učivo sa skladá z poznatkov o trofických reťazcoch, v rámci vodných ekosystémov, zabezpečujúcich prirodzenú potravu rýb a zvyšovanie prirodzenej produkcie vodných nádrží. Žiaci si osvoja aj poznatky o samočistení vôd, odpadových vodách a čistení odpadových vôd, oboznámia sa s pojmami eutrofizácia a saprobita.

 Učivo je sústavne aktualizované o nové poznatky z hydrobiológie  i z oblasti ochrany životného prostredia vo vzťahu k zdrojom vody.

Odborný predmet hydrobiológia je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi ichtyológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, rybárstvo vo voľných vodách, choroby rýb a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov.

Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania hydrobiológie majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou  tematikou.

Výchovné a vzdelávacie stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka. V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie tvorivo riešiť problémy a spôsobilosti využívať informačné technológie.  Preto je dôležitou súčasťou teoretického poznávania a zároveň prostriedkom precvičovania, upevňovania, prehlbovania a systematizácie poznatkov okrem iného aj riešenie kvantitatívnych a kvalitatívnych úloh z učiva jednotlivých tematických celkov, úloh komplexného charakteru, ktoré umožňujú spájať a využívať poznatky z viacerých častí učiva v rámci medzi predmetových vzťahov. 

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Výučba bude prebiehať v bežnej triede.

 

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu hydrobiológia v študijnom odbore 4215 6 00 rybárstvo je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o základných fyzikálnych a chemických vlastnostiach vody - životnom prostredí rýb, o rastlinách a živočíchoch žijúcich vo vode a v jej blízkosti, o vodných ekosystémoch, o vodných biocenózach, o trofických vzťahoch vo vodných ekosystémoch a o odpadových vodách. Cieľom odborného predmetu hydrobiológia je naučiť pochopiť vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami, a tak formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vodných ekosystémoch a vodných biocenózach , osvoja si základné vzťahy medzi organizmom a vonkajším prostredím. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete hydrobiológia smeruje k pochopeniu prírody ako celku  a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém,  chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

V odbornom predmete hydrobiológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Kľúčové kompetencie

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-          vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-          reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom,

-          podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-          vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-          osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-          spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa,

-          orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,

-          vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom jazyku,

-          ovládať orientáciu sa v texte,

-          ovládať operácie pri práci s počítačom,

-          pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,

-          osvojiť si metódy informačnej a komunikačnej technológie včítane možnosti učenia sa formou on-line,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-         významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

-         vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza,

-         overovať a interpretovať získané údaje,

-         rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

-         rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-         niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

-         samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu,

-         vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-         určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení  a osobnostnom raste,

-         stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,

-         plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania,

-         overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,

-         mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-         prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-         predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

-         prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-          objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-          zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-          určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-          vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-          poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

-          vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), 

-          spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.         

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

-          ovládať obsluhu  periférnych zariadení potrebných pre činnosť používaného programu,

­          pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-          evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-          posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-          konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-          poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-          uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,

-          poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-          uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-          chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,

-          tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,

-          dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií,

-          konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

Vo odbornom predmete hydrobiológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-                      ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-                      poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch  rýb,

-                      poznať jednotlivé druhy a kategórie rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-                      rozoznať zložky vodného ekosystému,

-                      vedieť sa orientovať metodikách, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom

-                      poznať základy morfológie, anatómie a fyziológie  rýb,

-                      ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu a rozmnožovania rýb,

Absolvent má:

 

-                      ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-                      poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch  rýb, v populáciách a ekosystémoch,

-                      poznať jednotlivé druhy a kategórie rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-                      poznať významné  vodné rastliny, prípadne ich špecifických zástupcov význam,

-                      ovládať zásady konvenčného a ekologického chovu rýb,

-                      rozoznať zložky vodného ekosystému,

-                      vedieť sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách, technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom

-                      poznať základy anatómie a fyziológie rastlín, zvierat a rýb,

-                      ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu, rozmnožovania rastlín, zvierat a rýb,

-                      zásady tvorby a ochrany životného prostredia najmä vo vzťahu k používaným technológiám v rybárstve.

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Základné vlastnosti vodného prostredia

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Systematická hydrobiológia

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Ekologická hydrobiológia

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Vodné ekosystémy

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Osobitné typy stojatých vôd

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Odpadové vody

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Posudzovanie čistoty povrchových vôd

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

fixačné

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Základné vlastnosti vodného prostredia

Hudec I.: Hydrobiológia. Príroda, Bratislava 1996

Stráňai I.: Rybárstvo 2, Kontakt Plus s.r.o. Bratislava 2002

Hartman P, Přikryl I., Štědronský E.: Hydrobiologie. Informatorium, Praha 1998

meotar

fólie

obrázky

tabuľa

 

Systematická hydrobiológia

Hudec I.: Hydrobiológia. Príroda, Bratislava 1996

Stráňai I.: Rybárstvo 2, Kontakt Plus s.r.o. Bratislava 2002

Hartman P, Přikryl I., Štědronský E.: Hydrobiologie. Informatorium, Praha 1998

meotar

fólie

obrázky

tabuľa

 

Ekologická hydrobiológia

Hudec I.: Hydrobiológia. Príroda, Bratislava 1996

Stráňai I.: Rybárstvo 2, Kontakt Plus s.r.o. Bratislava 2002

Hartman P, Přikryl I., Štědronský E.: Hydrobiologie. Informatorium, Praha 1998

meotar

fólie

obrázky

tabuľa

 

Vodné ekosystémy

Hudec I.: Hydrobiológia. Príroda, Bratislava 1996

Stráňai I.: Rybárstvo 2, Kontakt Plus s.r.o. Bratislava 2002

Hartman P, Přikryl I., Štědronský E.: Hydrobiologie. Informatorium, Praha 1998

meotar

fólie

obrázky

tabuľa

internet

Osobitné typy stojatých vôd

Hudec I.: Hydrobiológia. Príroda, Bratislava 1996

Stráňai I.: Rybárstvo 2, Kontakt Plus s.r.o. Bratislava 2002

Hartman P, Přikryl I., Štědronský E.: Hydrobiologie. Informatorium, Praha 1998

meotar

fólie

obrázky

tabuľa

 

Odpadové vody

Hudec I.: Hydrobiológia. Príroda, Bratislava 1996

Stráňai I.: Rybárstvo 2, Kontakt Plus s.r.o. Bratislava 2002

Hartman P, Přikryl I., Štědronský E.: Hydrobiologie. Informatorium, Praha 1998

meotar

fólie

obrázky

tabuľa

internet

Posudzovanie čistoty povrchových vôd

Hudec I.: Hydrobiológia. Príroda, Bratislava 1996

Stráňai I.: Rybárstvo 2, Kontakt Plus s.r.o. Bratislava 2002

Hartman P, Přikryl I., Štědronský E.: Hydrobiologie. Informatorium, Praha 1998

meotar

fólie

obrázky

tabuľa

internet

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 05, 2009.