I. ročník

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Na úvod Hore Ďalej



 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

ROČNÍK: PRVÝ

ROZPIS  UČIVA PREDMETU: ichtyológia 

 

2 hodiny týždenne, spolu 66 hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

1. Úvod do predmetu ichtyológia

2

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Rozdelenie predmetu

0,5

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

definovať pojmy ryba a ichtyológia,

zdôvodniť význam rýb pre národné hospodárstvo a zdravie ľudí,

charakterizovať rybárstvo vo svete a na Slovensku.

právne definoval pojmy ryba a ichtyológia,

vysvetlil význam rýb pre národné hospodárstvo a zdravie ľudí,

charakterizoval rybárstvo vo svete a na Slovensku.

Ústne frontálne  skúšanie

Ústne odpovede

Význam rýb

0,5

Rybárstvo v SR

0,5

Prehľad svetového rybárstva

0,5

2. Životné prostredie rýb

5

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Voda ako životné prostredie rýb

1

Chémia : Anorganická chémia -   1. ročník

Hydrobiológia: Fyzikálne a che-mické vlastnosti vody - 1. ročník

 Ekológia:  Organizmy a prostredie – 1. ročnik

 Ochrana prírody: Základné zložky ŽP a ich ochrana  - 2. ročník

vyjadriť vlastnými slovami význam vody ako životného prostredia rýb,

vysvetliť vplyv teploty vody na obsah kyslíka vo vode,

objasniť vplyv teploty vody na metabolizmus rýb,

objasniť vplyv teploty vody na rozmnožovanie rýb,

vysvetliť vplyv teploty vody na odolnosť a zdravotný stav rýb.

vyjadril vlastnými slovami význam vody ako životného prostredia rýb,

vysvetlil vplyv teploty vody na obsah kyslíka vo vode,

objasnil vplyv teploty vody na metabolizmus rýb,

objasnil vplyv teploty vody na rozmnožovanie rýb,

vysvetlil vplyv teploty vody na odolnosť a zdravotný stav rýb.

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Teplota vody, vplyv teploty vody na obsah kyslíka

1

Vplyv teploty vody na latkovú premenu  - metabolizmus rýb

1

Vplyv teploty vody na rozmnožovanie rýb

1

Vplyv teploty vody na odolnosť a zdravotný stav rýb

1

3. Morfológia, anatómia a fyziológia rýb

59

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

3.1 Členenie tela rýb, biometria rýb

6

Nadväzovanie na učivo prírodopisu zo základnej školy.

Biológia:

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        Žiak má:

*        definovať živočíšnu bunku, tkanivo, orgán, orgánovú sústavu a organizmus,

*        objasniť jednotlivé časti hlavy ryby a typy úst,

*        opísať trup, chvost rýb a základné tvary tela rýb,

*        charakterizovať plutvy rýb,

*        definovať roviny a krajiny tela rýb,

*        zdôvodniť ako a prečo sa ryby merajú,

*        definovať exteriérové ukazovatele rýb.

*        Žiak:

*        definoval živočíšnu bunku, tkanivo, orgán, orgánovú sústavu a organizmus,

*        objasnil jednotlivé časti hlavy ryby a typy úst,

*        opísal trup, chvost rýb a základné tvary tela rýb,

*        charakterizoval plutvy rýb,

*        definoval roviny a krajiny tela rýb,

*        zdôvodnil ako a prečo sa ryby merajú,

*        definoval exteriérové ukazovatele rýb.

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Organizmus ryby ako anatomicko – biologický celok

1

Členenie tela rýb: opis hlavy, typy úst

1

Členenie tela rýb: opis trupu a  chvosta, základné tvary tela rýb

1

Plutvy rýb

1

Roviny a krajiny tela rýb

1

Meranie rýb

1

3.2 Pohybová sústava rýb

3

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Kostrová sústava rýb

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        opísať stavbu, rast, a spojenie kostí, charakterizovať kostru hlavy, trupu, chvosta  a plutiev,

*        objasniť stavbu svalov, svaly hlavy, trupu, chvosta a plutiev,

*        vysvetliť pohyb rýb.

*        opísal stavbu, rast, a spojenie kostí, charakterizoval kostru hlavy, trupu, chvosta  a plutiev,

*        objasnil stavbu svalov, svaly hlavy, trupu, chvosta a plutiev,

*        vysvetlil pohyb rýb.

Kostrová sústava rýb

1

Svalová  sústava rýb

1

3.3 Kožná sústava rýb

3

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Význam a stavba kožnej sústavy

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        vysvetliť význam kože, popísať stavbu a funkciu kožnej sústavy, charakterizovať šupiny rýb a šupinový vzorec, objasniť sfarbenie rýb.

*        vysvetlil význam kože, popísal stavbu a funkciu kožnej sústavy,

*        charakterizoval šupiny rýb a šupinový vzorec, objasnil sfarbenie rýb.

Šupiny rýb

1

Sfarbenie rýb

1

3.4 Nervová sústava rýb

4

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Význam nervovej sústavy

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        objasniť význam nervovej sústavy,

*        charakterizovať stavbu a funkciu nervovej sústavy,

*        vyjadriť vlastnými slovami činnosť nervovej sústavy.

*        objasnil význam nervovej sústavy,

*        charakterizoval stavbu a funkciu nervovej sústavy,

*        vyjadril vlastnými slovami činnosť nervovej sústavy.

Stavba a funkcia nervovej sústavy

1

Stavba a funkcia nervovej sústavy

1

Činnosť nervovej sústavy

1

3.5 Sústava zmyslových orgánov

6

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Orgány zrakového zmyslu

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        objasniť význam orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného zmyslu,

*        charakterizovať stavbu a funkciu orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného zmyslu,

*        vyjadriť vlastnými slovami činnosť zmyslovej sústavy rýb.

*        objasnil význam orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného zmyslu,

*        charakterizoval stavbu a funkciu orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného zmyslu,

*        vyjadril vlastnými slovami činnosť zmyslovej sústavy rýb.

Orgány sluchového zmyslu a rovnováhy

1

Orgány čuchového a chuťového zmyslu

1

Orgány kožného zmyslu

1

Činnosť zmyslovej sústavy rýb

2

3.6 Sústava orgánov krvného obehu

4

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Význam a funkcia orgánov krvného obehu

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        vysvetliť význam a funkciu orgánov krvného obehu,

*        charakterizovať stavbu orgánov krvného obehu,

*        vyjadriť vlastnými slovami krvný obeh,

*        definovať orgány krvotvorby,

*        opísať miazgovú sústavu.

*        vysvetlil význam a funkciu orgánov krvného obehu,

*        charakterizoval stavbu orgánov krvného obehu,

*        vyjadril vlastnými slovami krvný obeh,

*        definoval orgány krvotvorby,

*        opísal miazgovú sústavu.

Srdce a krvný obeh

1

Krv

1

Orgány krvotvorby, miazgová sústava

1

3.7 Dýchacia sústava rýb

2

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Stavba a funkcia žiabrí

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        vysvetliť význam, stavbu a funkciu žiabrí,

*        vyjadriť vlastnými slovami dýchanie rýb,

*        charakterizovať pomocné formy dýchania.

 

*        vysvetlil význam, stavbu a funkciu žiabrí,

*        vyjadril vlastnými slovami dýchanie rýb,

*        charakterizoval pomocné formy dýchania.

 

Dýchanie rýb, pomocné formy dýchania

1

3.7 Tráviaca sústava rýb

9

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Význam a funkcia tráviacej sústavy

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        vysvetliť význam a funkciu tráviacej sústavy,

*        charakterizovať stavbu tráviacej sústavy,

*        definovať typy tráviacich sústav,

*        vyjadriť vlastnými slovami význam a funkciu tráviacich žliaz,

*        charakterizovať vlastnými slovami  metabolizmus a fyziológiu trávenia,

*        objasniť pojmy prirodzená potrava a kŕmenie rýb,

*        vysvetliť využitie potravy a intenzitu trávenia u rýb.

 

*        vysvetlil význam a funkciu tráviacej sústavy,

*        charakterizoval stavbu tráviacej sústavy,

*        definoval typy tráviacich sústav,

*        vyjadril vlastnými slovami význam a funkciu tráviacich žliaz,

*        charakterizoval vlastnými slovami  metabolizmus a fyziológiu trávenia,

*        objasnil pojmy prirodzená potrava a kŕmenie rýb,

*        vysvetlil využitie potravy a intenzitu trávenia u rýb.

 

Stavba tráviacej sústavy

1

Stavba tráviacej sústavy

1

Typy tráviacich sústav

1

Tráviace žľazy

1

Premena látok a energie

1

Premena látok a energie, fyziológia trávenia

1

Prirodzená potrava a kŕmenie rýb

1

Využitie potravy a intenzita trávenia u rýb

1

3.8 Vylučovacia sústava rýb

3

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Význam a funkcia obličiek

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        objasniť význam a funkciu obličiek,

*        charakterizovať stavbu obličiek,

*        vyjadriť vlastnými slovami osmoreguláciu a hospodárenie s vodou.

*        objasnil význam a funkciu obličiek,

*        charakterizoval stavbu obličiek,

*        vyjadril vlastnými slovami osmoreguláciu a hospodárenie s vodou.

Stavba obličiek

1

Osmoregulácia a hospodárenie s vodou

1

3.9 Hydrostatický orgán

2

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

 

 

Stavba a funkcia plynového mechúra

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        objasniť anatomickú stavbu plynového mechúra,

*        charakterizovať funkciu plynového mechúra,

*        vyjadriť vlastnými slovami význam plynového mechúra.

*        objasnil anatomickú stavbu plynového mechúra,

*        charakterizoval funkciu plynového mechúra,

*        vyjadril vlastnými slovami význam plynového mechúra.

Význam plynového mechúra

1

3.10 Rozmnožovacia sústava rýb

14

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Stavba a funkcia pohlavných  orgánov - samčích

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        objasniť stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích aj samičích,

*        opísať stavbu ikry a spermie,

*        vysvetliť vývoj pohlavných buniek,

*        charakterizovať štádia vývoja pohlavných žliaz,

*        vyjadriť vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných žliaz,

*        definovať plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,

*        definovať pohlavnú dospelosť,

*        vysvetliť pohlavný dimorfizmus,

*        charakterizovať spôsoby rozmnožovania rýb,

*        opísať vlastnými slovami jednotlivé životné periódy u rýb: embryonálnu, larválnu, uvenilnú, adultívnu, senektívnu,

*        charakterizovať a vysvetliť, ktoré vývojové štádia sú dôležité z chovateľského hľadiska.

*        objasnil stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích aj samičích,

*        opísal stavbu ikry a spermie,

*        vysvetlil vývoj pohlavných buniek,

*        charakterizoval štádia vývoja pohlavných žliaz,

*        vyjadril vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných žliaz,

*        definoval plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,

*        definoval pohlavnú dospelosť,

*        vysvetlil pohlavný dimorfizmus,

*        charakterizoval spôsoby rozmnožovania rýb,

*        opísal vlastnými slovami jednotlivé životné periódy u rýb: embryonálnu, larválnu, uvenilnú, adultívnu, senektívnu,

*        charakterizoval a vysvetlil, ktoré vývojové štádia sú dôležité z chovateľského hľadiska.

Stavba a funkcia pohlavných  orgánov - samičích

1

Stavba ikry a spermie

1

Vývoj pohlavných buniek

1

Štádia vývoja pohlavných žliaz, regulácia činnosti pohlavných žliaz

1

Plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti

1

Pohlavná dospelosť, pohlavný dimorfizmus

1

Spôsoby rozmnožovania

1

Spôsoby rozmnožovania

1

Spôsoby rozmnožovania

1

Životné periódy u rýb:    embryonálna

1

larválna

1

juvenilna, adultívna, senektívna

1

Niektoré aspekty vývoja rýb dôležité z chovateľského hľadiska

1

3.11 Hormonálna sústava rýb

3

 

*        Žiak má:

*        Žiak:

Ústne frontálne  skúšanie

Písomné skúšanie

Ústne odpovede

Neštandardizovaný didaktický test

Význam žliaz s vnútorným vylučovaním

1

Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami význam žliaz s vnútorným,

*        objasniť stavbu a funkciu žliaz s vnútorným vylučovaním.

*        vyjadriť vlastnými slovami, význam žliaz s vnútorným,

*        objasniť stavbu a funkciu žliaz s vnútorným vylučovaním.

Stavba a funkcia žliaz s vnútorným vylučovaním

1

Stavba a funkcia žliaz s vnútorným vylučovaním

1

 

Všeobecné pokyny hodnotenia:

 

Pri každom hodnotení tematického celku používame všeobecné kritériá a klasifikáciu uvedenú v tomto ŠkVP (pre jednotlivcov, skupinu, pre ústne). Neštandardizované didaktické testy pripravuje vyučujúci.

Po ukončení tematického celku v danom vyučovacom predmete pripraví vyučujúci neštandardizovaný didaktický test na overenie vedomostí a zručností žiakov. Otázky v písomnej práci a neštandardizovaných didaktických testoch nesmú presahovať stanovenú úroveň vzdelávacích výstupov v jednotlivých tematických celkoch. Hodnotenie písomnej práce a neštandardizovaného didaktického testu stanovuje vyučujúci a žiaci sú s ním oboznámení po ukončení testu. Výsledky písomnej práce a neštandardizovaného didaktického testu sú významnou súčasťou sumatívneho hodnotenia a uchovávajú sa za dobu štúdia žiaka. Vo výslednej klasifikáciu sa odzrkadľuje súhrnne hodnotenie , ktoré sa odvíja od miery zvládnutia obsahového a výkonového štandardu,  priebežné hodnotenie, ktoré preveruje schopnosť žiaka využiť medzipredmetové vzťahy a uplatniť získané vedomosti a schopnosti pri riešení konkrétnych úloh a práca žiaka v skupine.

Klasifikácia písomných prác a neštandardizovaných didaktických testov:

Stupeň 1 – výborný,            žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 90%, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 2 – chválitebný        žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 75%, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 3 – dobrý                žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50 %, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 4 – dostatočný        žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 30%, (z maximálneho počtu bodov),

Stupeň 5 – nedostatočný   žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda na menej ako 30 %, (z maximálneho počtu bodov)

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 05, 2009.