ROZPIS UČIVA PREDMETU: ichtyológia
|
2 hodiny týždenne,
spolu 66 hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1. Úvod do predmetu
ichtyológia
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Rozdelenie predmetu
|
0,5
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
definovať pojmy ryba a ichtyológia,
zdôvodniť význam rýb pre národné hospodárstvo
a zdravie ľudí,
charakterizovať rybárstvo vo svete a na
Slovensku.
|
právne definoval pojmy ryba a ichtyológia,
vysvetlil význam rýb pre národné hospodárstvo a zdravie
ľudí,
charakterizoval rybárstvo vo svete a na
Slovensku.
|
Ústne frontálne
skúšanie
|
Ústne odpovede
|
Význam rýb
|
0,5
|
Rybárstvo v SR
|
0,5
|
Prehľad svetového rybárstva
|
0,5
|
2. Životné
prostredie rýb
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Voda ako životné prostredie rýb
|
1
|
Chémia : Anorganická chémia - 1. ročník
Hydrobiológia: Fyzikálne a che-mické
vlastnosti vody - 1. ročník
Ekológia: Organizmy a prostredie – 1.
ročnik
Ochrana
prírody: Základné zložky ŽP a ich ochrana - 2. ročník
|
vyjadriť vlastnými slovami význam
vody ako životného prostredia rýb,
vysvetliť vplyv teploty vody na
obsah kyslíka vo vode,
objasniť vplyv teploty vody na
metabolizmus rýb,
objasniť vplyv teploty vody na
rozmnožovanie rýb,
vysvetliť vplyv teploty vody na
odolnosť a zdravotný stav rýb.
|
vyjadril vlastnými slovami význam
vody ako životného prostredia rýb,
vysvetlil vplyv teploty vody na
obsah kyslíka vo vode,
objasnil vplyv teploty vody na
metabolizmus rýb,
objasnil vplyv teploty vody na
rozmnožovanie rýb,
vysvetlil vplyv teploty vody na
odolnosť a zdravotný stav rýb.
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Teplota vody, vplyv teploty vody na obsah kyslíka
|
1
|
Vplyv teploty vody na latkovú premenu - metabolizmus rýb
|
1
|
Vplyv teploty vody na rozmnožovanie rýb
|
1
|
Vplyv teploty vody na odolnosť a zdravotný
stav rýb
|
1
|
3. Morfológia, anatómia
a fyziológia rýb
|
59
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
3.1 Členenie
tela rýb, biometria rýb
|
6
|
Nadväzovanie na učivo prírodopisu zo základnej školy.
Biológia:
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
Žiak má:
definovať živočíšnu bunku, tkanivo, orgán, orgánovú
sústavu a organizmus,
objasniť jednotlivé časti hlavy ryby a typy úst,
opísať trup, chvost rýb a základné tvary tela rýb,
charakterizovať plutvy rýb,
definovať roviny a krajiny tela rýb,
zdôvodniť ako a prečo sa ryby merajú,
definovať exteriérové ukazovatele rýb.
|
Žiak:
definoval živočíšnu bunku, tkanivo, orgán, orgánovú
sústavu a organizmus,
objasnil jednotlivé časti hlavy ryby a typy úst,
opísal trup, chvost rýb a základné tvary tela rýb,
charakterizoval plutvy rýb,
definoval roviny a krajiny tela rýb,
zdôvodnil ako a prečo sa ryby merajú,
definoval exteriérové ukazovatele rýb.
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Organizmus ryby ako anatomicko – biologický celok
|
1
|
Členenie tela rýb: opis hlavy, typy úst
|
1
|
Členenie tela rýb: opis trupu a chvosta, základné tvary tela rýb
|
1
|
Plutvy rýb
|
1
|
Roviny a krajiny tela rýb
|
1
|
Meranie rýb
|
1
|
3.2 Pohybová
sústava rýb
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Kostrová sústava rýb
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
opísať stavbu, rast, a spojenie kostí,
charakterizovať kostru hlavy, trupu, chvosta a plutiev,
objasniť stavbu svalov, svaly hlavy, trupu, chvosta a plutiev,
vysvetliť pohyb rýb.
|
opísal stavbu, rast, a spojenie kostí,
charakterizoval kostru hlavy, trupu, chvosta
a plutiev,
objasnil stavbu svalov, svaly hlavy, trupu, chvosta a plutiev,
vysvetlil pohyb rýb.
|
Kostrová sústava rýb
|
1
|
Svalová sústava
rýb
|
1
|
3.3 Kožná
sústava rýb
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Význam a stavba kožnej sústavy
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
vysvetliť význam kože, popísať stavbu a funkciu
kožnej sústavy, charakterizovať šupiny rýb a šupinový vzorec,
objasniť sfarbenie rýb.
|
vysvetlil význam kože, popísal stavbu a funkciu kožnej
sústavy,
charakterizoval šupiny rýb a šupinový vzorec, objasnil
sfarbenie rýb.
|
Šupiny rýb
|
1
|
Sfarbenie rýb
|
1
|
3.4 Nervová
sústava rýb
|
4
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Význam nervovej sústavy
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
objasniť význam nervovej sústavy,
charakterizovať stavbu a funkciu nervovej sústavy,
vyjadriť vlastnými slovami činnosť nervovej sústavy.
|
objasnil význam nervovej sústavy,
charakterizoval stavbu a funkciu nervovej sústavy,
vyjadril vlastnými slovami činnosť nervovej sústavy.
|
Stavba a funkcia nervovej sústavy
|
1
|
Stavba a funkcia nervovej sústavy
|
1
|
Činnosť nervovej sústavy
|
1
|
3.5 Sústava
zmyslových orgánov
|
6
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Orgány zrakového zmyslu
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
objasniť význam orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho,
čuchového, chuťového a kožného zmyslu,
charakterizovať stavbu a funkciu orgánov zrakového,
sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného
zmyslu,
vyjadriť vlastnými slovami činnosť zmyslovej sústavy rýb.
|
objasnil význam orgánov zrakového, sluchového, rovnovážneho,
čuchového, chuťového a kožného zmyslu,
charakterizoval stavbu a funkciu orgánov zrakového,
sluchového, rovnovážneho, čuchového, chuťového a kožného
zmyslu,
vyjadril vlastnými slovami činnosť zmyslovej sústavy rýb.
|
Orgány sluchového zmyslu a rovnováhy
|
1
|
Orgány čuchového a chuťového zmyslu
|
1
|
Orgány kožného zmyslu
|
1
|
Činnosť zmyslovej sústavy rýb
|
2
|
3.6 Sústava
orgánov krvného obehu
|
4
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Význam a funkcia orgánov krvného obehu
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
vysvetliť význam a funkciu orgánov krvného obehu,
charakterizovať stavbu orgánov krvného obehu,
vyjadriť vlastnými slovami krvný obeh,
definovať orgány krvotvorby,
opísať miazgovú sústavu.
|
vysvetlil význam a funkciu orgánov krvného obehu,
charakterizoval stavbu orgánov krvného obehu,
vyjadril vlastnými slovami krvný obeh,
definoval orgány krvotvorby,
opísal miazgovú sústavu.
|
Srdce a krvný obeh
|
1
|
Krv
|
1
|
Orgány krvotvorby, miazgová sústava
|
1
|
3.7 Dýchacia
sústava rýb
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Stavba a funkcia žiabrí
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
vysvetliť význam, stavbu a funkciu žiabrí,
vyjadriť vlastnými slovami dýchanie rýb,
charakterizovať pomocné formy dýchania.
|
vysvetlil význam, stavbu a funkciu žiabrí,
vyjadril vlastnými slovami dýchanie rýb,
charakterizoval pomocné formy dýchania.
|
Dýchanie rýb, pomocné formy dýchania
|
1
|
3.7 Tráviaca
sústava rýb
|
9
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Význam a funkcia tráviacej sústavy
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
vysvetliť význam a funkciu tráviacej sústavy,
charakterizovať stavbu tráviacej sústavy,
definovať typy tráviacich sústav,
vyjadriť vlastnými slovami význam a funkciu tráviacich
žliaz,
charakterizovať vlastnými slovami metabolizmus a fyziológiu trávenia,
objasniť pojmy prirodzená potrava a kŕmenie rýb,
vysvetliť využitie potravy a intenzitu trávenia u rýb.
|
vysvetlil význam a funkciu tráviacej sústavy,
charakterizoval stavbu tráviacej sústavy,
definoval typy tráviacich sústav,
vyjadril vlastnými slovami význam a funkciu tráviacich
žliaz,
charakterizoval vlastnými slovami metabolizmus a fyziológiu trávenia,
objasnil pojmy prirodzená potrava a kŕmenie rýb,
vysvetlil využitie potravy a intenzitu trávenia u rýb.
|
Stavba tráviacej sústavy
|
1
|
Stavba tráviacej sústavy
|
1
|
Typy tráviacich sústav
|
1
|
Tráviace žľazy
|
1
|
Premena látok a energie
|
1
|
Premena látok a energie, fyziológia trávenia
|
1
|
Prirodzená potrava a kŕmenie rýb
|
1
|
Využitie potravy a intenzita trávenia u rýb
|
1
|
3.8 Vylučovacia
sústava rýb
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Význam a funkcia obličiek
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
objasniť význam a funkciu obličiek,
charakterizovať stavbu obličiek,
vyjadriť vlastnými slovami osmoreguláciu a hospodárenie
s vodou.
|
objasnil význam a funkciu obličiek,
charakterizoval stavbu obličiek,
vyjadril vlastnými slovami osmoreguláciu a hospodárenie
s vodou.
|
Stavba obličiek
|
1
|
Osmoregulácia a hospodárenie s vodou
|
1
|
3.9
Hydrostatický orgán
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Stavba a funkcia plynového mechúra
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
objasniť anatomickú stavbu plynového mechúra,
charakterizovať funkciu plynového mechúra,
vyjadriť vlastnými slovami význam plynového mechúra.
|
objasnil anatomickú stavbu plynového mechúra,
charakterizoval funkciu plynového mechúra,
vyjadril vlastnými slovami význam plynového mechúra.
|
Význam plynového mechúra
|
1
|
3.10 Rozmnožovacia
sústava rýb
|
14
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Stavba a funkcia pohlavných orgánov - samčích
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
objasniť stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích
aj samičích,
opísať stavbu ikry a spermie,
vysvetliť vývoj pohlavných buniek,
charakterizovať štádia vývoja pohlavných žliaz,
vyjadriť vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných
žliaz,
definovať plodnosť a spôsoby vyjadrovania
plodnosti,
definovať pohlavnú dospelosť,
vysvetliť pohlavný dimorfizmus,
charakterizovať spôsoby rozmnožovania rýb,
opísať vlastnými slovami jednotlivé životné periódy
u rýb: embryonálnu, larválnu, uvenilnú, adultívnu, senektívnu,
charakterizovať a vysvetliť, ktoré vývojové štádia
sú dôležité z chovateľského hľadiska.
|
objasnil stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích
aj samičích,
opísal stavbu ikry a spermie,
vysvetlil vývoj pohlavných buniek,
charakterizoval štádia vývoja pohlavných žliaz,
vyjadril vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných
žliaz,
definoval plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,
definoval pohlavnú dospelosť,
vysvetlil pohlavný dimorfizmus,
charakterizoval spôsoby rozmnožovania rýb,
opísal vlastnými slovami jednotlivé životné periódy u rýb:
embryonálnu, larválnu, uvenilnú, adultívnu, senektívnu,
charakterizoval a vysvetlil, ktoré vývojové štádia
sú dôležité z chovateľského hľadiska.
|
Stavba a funkcia pohlavných orgánov - samičích
|
1
|
Stavba ikry a spermie
|
1
|
Vývoj pohlavných buniek
|
1
|
Štádia vývoja pohlavných žliaz, regulácia činnosti
pohlavných žliaz
|
1
|
Plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti
|
1
|
Pohlavná dospelosť, pohlavný dimorfizmus
|
1
|
Spôsoby rozmnožovania
|
1
|
Spôsoby rozmnožovania
|
1
|
Spôsoby rozmnožovania
|
1
|
Životné periódy u rýb: embryonálna
|
1
|
larválna
|
1
|
juvenilna, adultívna, senektívna
|
1
|
Niektoré aspekty vývoja rýb dôležité z chovateľského
hľadiska
|
1
|
3.11 Hormonálna
sústava rýb
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
Ústne frontálne
skúšanie
Písomné skúšanie
|
Ústne odpovede
Neštandardizovaný didaktický test
|
Význam žliaz s vnútorným vylučovaním
|
1
|
Učivo ichtyológie je východiskom pre pochopenie a zvládnutie
učiva odborných predmetov hydrobiológia, rybnikárstvo, chov rýb v riadenom
prostredí, choroby rýb, vodné hospodárstvo a učebná prax.
|
vyjadriť vlastnými slovami význam žliaz s vnútorným,
objasniť stavbu a funkciu žliaz s vnútorným
vylučovaním.
|
vyjadriť vlastnými slovami, význam žliaz s vnútorným,
objasniť stavbu a funkciu žliaz s vnútorným
vylučovaním.
|
Stavba a funkcia žliaz s vnútorným vylučovaním
|
1
|
Stavba a funkcia žliaz s vnútorným vylučovaním
|
1
|