Ichtyológia

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník
II. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

Názov predmetu

ichtyológia

Časový rozsah výučby

spolu 132 vyučovacích hodín

Ročník

prvý, druhý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 00 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu      

Odborný premet ichtyológia svojim obsahom nadväzuje na učivo prírodopisu zo základnej školy, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a pod témy), jeho výučba je orientovaná do 1. a 2.  ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo začína základnými vlastnosťami životného prostredia rýb. V odbornom predmete  ichtyológia  žiak získa vedomosti o členení a meraní tela rýb, o meraní o všeobecných zákonitostiach morfológie, anatómie, fyziológie,  ale aj biológie rýb. Učivo sa skladá z poznatkov o zemepisnom rozšírení rýb, etológii rýb, ochrane rýb, hospodárskym významom rýb, aklimatizácii rýb a prehľade sústavy rýb.  Žiaci si osvoja aj základy anatómie, fyziológie a biológie mihúl a rakov. Odborný predmet ichtyológia je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, rybárstvo vo voľných vodách, choroby rýb a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania ichtyológie majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou  tematikou.

Výchovné a vzdelávacie stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka. V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie tvorivo riešiť problémy a spôsobilosti využívať informačné technológie.  Preto je dôležitou súčasťou teoretického poznávania a zároveň prostriedkom precvičovania, upevňovania, prehlbovania a systematizácie poznatkov okrem iného aj riešenie kvantitatívnych a kvalitatívnych úloh z učiva jednotlivých tematických celkov, úloh komplexného charakteru, ktoré umožňujú spájať a využívať poznatky z viacerých častí učiva v rámci medzi predmetových vzťahov. 

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Výučba bude prebiehať v bežnej triede.

 

 Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu ichtyológia v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o základných vlastnostiach životného prostredia rýb, o všeobecných zákonitostiach morfológie, anatómie, fyziológie,  biológie rýb, o zemepisnom rozšírení rýb, etológii rýb, vzťahoch a súvislostiach medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami, a tak formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o rybách, osvoja si základné vzťahy medzi organizmom a vonkajším prostredím. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete ichtyológia smeruje k pochopeniu prírody ako celku  a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém,  chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

V odbornom predmete ichtyológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti

      Absolvent má:

-          vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-          reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text v materinskom jazyku,

-         podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-         vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-         osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-         spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,

-         vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom jazyku,

-         pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

 

-         vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,

-         rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne myslenie,

-         vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-         rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

-         hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých,

-         mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-         prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-         predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

-         prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

 

-          získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-          zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-          vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-          spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.         

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

 

­          pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-          evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

 

-          konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-          poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-          uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,

-          poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-          uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-          pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky a komunikačných systémov,

-          chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,

-          tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,

-          dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií,

-          konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

 

Vo odbornom predmete ichtyológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-                      ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-                      poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch  rýb,

-                      poznať jednotlivé druhy a kategórie rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-                      rozoznať zložky vodného ekosystému,

-                      vedieť sa orientovať metodikách, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom

-                      poznať základy morfológie, anatómie a fyziológie  rýb,

-                      ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu a rozmnožovania rýb,

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Životné prostredie rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

Morfológia, anatómia a fyziológia rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

sokratovský - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

 

Taxonómia a biológia rýb

samostatná práca žiakov

individuálne štúdium pomocou techniky

Biológia mihúl

informačnoreceptívna -  výklad

 

práca s učebnicou

Biológia rakov

informačnoreceptívna -  výklad

 

práca s učebnicou

Zemepisné rozšírenie rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

sokratovský - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Ekológia a etológia rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

sokratovský - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou a s učebným textom

 

 

Ochrana rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – rozhovor

sokratovský - rozhovor, riešenie úloh

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

 

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Životné prostredie rýb

Košťanová M.: Rybárstvo 1. Kontakt plus. Bratislava 2001

Holčík J.: Ichtyológia. Príroda. Bratislava 1998

Dubský K., Kouřil J., Šrámek V.: Obecné rybářství. Informatórium. Praha 2003 

meotar

 

fólie

tabuľa

 

Morfológia, anatómia a fyziológia rýb

Košťanová M.: Rybárstvo 1. Kontakt plus. Bratislava 2001

Holčík J.: Ichtyológia. Príroda. Bratislava 1998

Dubský K., Kouřil J., Šrámek V.: Obecné rybářství. Informatórium. Praha 2003 

meotar

 

fólie

obrázky

tabuľa

 

Taxonómia  a biológia rýb

Holčík J.: Ichtyológia. Príroda. Bratislava 1998

PC

učebnica

internet

Biológia mihúl

Holčík J.: Ichtyológia. Príroda. Bratislava 1998

Dubský K., Kouřil J., Šrámek V.: Obecné rybářství. Informatórium. Praha 2003

meotar

 

učebnica

tabuľa

 

Biológia rakov

Holčík J.: Ichtyológia. Príroda.

Bratislava 1998

Dubský K., Kouřil J., Šrámek V.: Obecné rybářství. Informatórium. Praha 2003

meotar

 

učebnica

tabuľa

 

Zemepisné rozšírenie rýb

Holčík J.: Ichtyológia. Príroda. Bratislava 1998

meotar

 

fólie

tabuľa

 

Ekológia a etológia rýb

Dubský K., Kouřil J., Šrámek V.: Obecné rybářství. Informatórium. Praha 2003

meotar

 

fólie

tabuľa

 

Ochrana rýb

Holčík J.: Ichtyológia. Príroda. Bratislava 1998

meotar

 

 

tabuľa

fólie

 

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 05, 2009.