|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu
Odborný
premet ichtyológia svojim obsahom nadväzuje na učivo prírodopisu zo základnej
školy, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný
do tematických celkov (téma a pod témy), jeho výučba je orientovaná
do 1. a 2. ročníka štúdia.
Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto
predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného
prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným
prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo začína základnými
vlastnosťami životného prostredia rýb. V odbornom predmete ichtyológia žiak získa vedomosti o členení a
meraní tela rýb, o meraní o všeobecných zákonitostiach morfológie,
anatómie, fyziológie, ale aj biológie
rýb. Učivo sa skladá z poznatkov o zemepisnom rozšírení rýb, etológii
rýb, ochrane rýb, hospodárskym významom rýb, aklimatizácii rýb a prehľade
sústavy rýb. Žiaci si osvoja aj základy
anatómie, fyziológie a biológie mihúl a rakov. Odborný predmet ichtyológia
je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi rybnikárstvo,
chov rýb v riadenom prostredí, rybárstvo vo voľných vodách, choroby rýb
a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť
učiva podľa schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné
komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe
tolerancie. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania ichtyológie majú stimulovať rozvoj poznávacích
schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť.
Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny
subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať,
učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo
najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti
zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame
formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom.
Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou tematikou. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom vyučovacieho predmetu
ichtyológia v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom súbor vedomostí, zručností a kompetencií
o základných vlastnostiach životného prostredia rýb, o všeobecných
zákonitostiach morfológie, anatómie, fyziológie, biológie rýb, o zemepisnom rozšírení
rýb, etológii rýb, vzťahoch a súvislostiach medzi životným prostredím
– vodou a vodnými organizmami, a tak formovať logické myslenie a rozvíjať
vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom
vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote. Žiaci získajú
poznatky o rybách, osvoja si základné vzťahy medzi organizmom a vonkajším
prostredím. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete ichtyológia
smeruje k pochopeniu prírody ako celku
a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa
systém, chápať organizmus v interakcii
so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme
živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať
kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: V odbornom
predmete ichtyológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich
kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom
umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať
prečítaný, alebo vypočutý text v materinskom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu
úpravu písomných prejavov, -
spracovávať písomné textové
informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť
text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým
prejavom v materinskom jazyku, -
pochopiť a vyhodnocovať
svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje
právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach
otvoreného trhu práce, Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť
ale aj reproduktívne myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
rozvíjať prácu v kolektíve,
v družnej a priateľskej atmosfére, -
hodnotiť a rešpektovať
svoju vlastnú prácu a prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí
dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom
vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,
-
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom
nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí
problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. Spôsobilosť využívať informačné
technológie Absolvent má:
pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon
povolania,
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie, Spôsobilosť byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy,
ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu
prítomnosť a budúcnosť, -
poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo
vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej
planéty, -
uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne
podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta, -
pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom,
rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej
turistiky a komunikačných systémov, -
chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť,
aplikovať ich v globálnom kontexte, -
tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu
problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri
vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť
druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti,
xenofóbií a diskriminácií, -
konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami
spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo odbornom
predmete ichtyológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich
odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom
umožňujú: Požadované vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|