ROZPIS
UČIVA PREDMETU: INFORMATIKA
|
2
hodina týždenne, spolu 66 vyučovacích hodín
|
Názov
tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1.
Bezpečnosť a hygiena pri práci
|
2
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
1.1
zásadami a pravidlami práce, ergonómia a fyziológia práce, organizácia
práce v laboratóriu, hygiena práce s PC
|
1
|
|
·
pochopiť
nutnosť dodržiavať zásady a pravidlá práce v laboratóriu,
ergonómiu a fyziológiu práce a organizáciu práce v učebni
PC,
|
·
dodržiaval
zásady a pravidlá práce v laboratóriu, ergonómiu a fyziológiu
práce a organizáciu práce v učebni PC v záujme ochrany
vlastného zdravia,
|
|
|
1.2
vstupné zistenie vedomostí
|
1
|
·
preukázať
vedomosti získane na ZŠ.
|
·
preukázal
vedomosti na úrovni štandardu pre ZŠ.
|
Písomné preskúšanie
|
Neštandardizovaný
didaktický test
|
2.
Informácie OKOLO NÁS
|
3
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
2.1 základne pojmy: údaje,
informácie, počítač, program, textové, číselne, grafické, zvukové,
video informácie, ochrana informácii
|
1
|
|
·
vyjadriť
rozdiel medzi informáciou a údajom,
·
pochopiť,
že pomocou vhodných aplikácií sa dajú spracovávať údaje najrôznejších
typov (textové, grafické, numerické, zvukové, video a pod.),
·
vyhľadať
informácie z údajov,
·
interpretovať
a analyzovať informáciu z jednej aplikácie, ktorá je naplnená údajmi,
·
rozumieť,
ako sa v počítači nuly a jednotky používajú na reprezentáciu informácií,
takých ako texty, obrázky a čísla.
|
·
vysvetlil
rozdiel medzi informáciou a údajom,
·
zvolil
vhodnú aplikácií na spracovanie údaje v (textové, grafické, numerické,
zvukové, video a pod.),
·
vyhľadal
informácie z údajov,
·
interpretoval
a analyzoval informáciu z jednej aplikácie, ktorá je naplnená údajmi,
|
Ústne frontálne skúšanie
|
Ústne hodnotenie
|
2.2 dvojková sústava,
princíp uchovávanie informácii
|
2
|
·
porozumel,
ako sa v počítači nuly a jednotky používajú na reprezentáciu informácií,
takých ako texty, obrázky a čísla.
|
3.
POČÍTAČOVÉ SYSTÉMY
|
5
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
3.1
počítač – procesor, pamäť – kapacita, limity, vonkajšie pamäti
– disky, CD-ROM
|
1
|
|
·
oboznámiť
sa so základnou terminológiou IT na informatívnej úrovni,
·
spoznať
a uvedomiť si limity súčasného technického vybavenia,
·
informatívne
sa oboznámiť s obsluhou počítača a jeho prídavných zariadení,
·
vedieť
rozlišovať medzi hardvérom a softvérom,
·
rozlišovať
základné kategórie programov,
·
poznať
základné vlastnosti operačných systémov a význam počítačových
sietí.
|
·
zvládol
základnú terminológiu IT na informatívnej úrovni,
·
spoznal
a uvedomil si limity súčasného technického vybavenia,
·
zvládol
obsluhu počítača a jeho prídavných zariadení na užívateľskej úrovni,
·
rozlíšil
základné kategórie programov,
·
poznal
základné vlastnosti operačných systémov,
·
popísal
význam a typy počítačových sietí.
|
Ústne frontálne skúšanie
Písomné preskúšanie
|
Ústne hodnotenie
Neštandardizovaný
didaktický test
|
3.2
vstupno-výstupné zariadenia – klávesnica, myš, obrazovka, tlačiareň,
mikrofón, reproduktory
|
1
|
3.3
základné programové vybavenie
|
1
|
3.4
história a súčasnosti počítačov, robotov, resp. z informatiky
|
1
|
3.5.
počítačová sieť
−
lokálna sieť – server, zdieľanie údajov, programov a periférií
- intranet
|
1
|
4.
Komunikácia prostredníctvom IKT
|
20
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
4.1 Internet
|
|
|
·
poznať
princípy fungovania internetu (klient-server) a niektoré jeho služby,
·
poznať
princípy a demonštrovať použitie e-pošty na konkrétnom klientovi,
·
poznať
základné princípy a demonštrovať použitie interaktívnej komunikácie,
·
využívať
služby webu na získavanie informácií,
·
poznať
rôzne spôsoby vyhľadávania informácie (index, katalóg),
·
oznať
a dodržiavať pravidlá Netikety..
|
·
popísal
princípy fungovania internetu (klient-server) a niektoré jeho služby,
·
pochopil
princípy a demonštroval použitie e-pošty na konkrétnom klientovi,
·
pochopil
základné princípy a demonštroval použitie interaktívnej komunikácie,
·
využíval
služby webu na získavanie informácií,
·
vyhľadal
a použil rôzne spôsoby vyhľadávania informácie (index, katalóg),
·
používal
a dodržiaval pravidlá Netikety.
|
Ústne frontálne skúšanie
|
Ústne hodnotenie
|
4.1.1 história, základe
pojmy, poskytovateľ služieb
|
2
|
4.1.2 adresa, DNS, URL,
protokol TCP/IP,
|
2
|
4.2 Služby internetu
|
|
4.2.1 neinteraktívna
komunikácia – e – pošta, založenie a používanie vlastnej
schránky, zasielanie príloh
|
4
|
Praktické skúšanie
|
Kontrolná praktická práca
zaslanie e-mailu na
zadanú adresu (10)
zaslanie e-mailu s prílohou
na zadanú adresu (10)
|
4.2.2 interaktívna
komunikácia
|
2
|
|
|
4.2.3 získavanie informácii
z prostredia internetu, triediť, hodnotiť, kopírovať do schránky,
použiť v iných aplikáciách
|
4
|
Praktické skúšanie
|
zaslanie práce e-mailom
formou prílohy na zadanú adresu (15)
|
4.2.4 vyhľadávanie
informácii
|
4
|
4.3 netiketa
|
2
|
|
|
5.
OBLASTI VYUŽITIA INFORMATIKY
|
24
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
5.1 prezentácia informácií
|
|
|
·
oboznámiť
sa s čo najširším okruhom oblastí, v ktorých sa využívajú IT,
·
zvládnuť
jednoduchú obsluhu počítača a jeho prídavných zariadení
·
vedieť
pre daný problém posúdiť, ktoré prvky IT môžu pomôcť pri jeho riešení,
·
oboznámit
sa so základnými nástrojmi na vytváranie prezentácií
·
vediet
navrhnút, vyvinút, publikovat a prezentovat projekty použitím IKT
zdrojov a nástrojov hlavne na demonštráciu školských tém pred
triedou a aj mimo triedy,
·
vediet
používat nástroje IKT pre vytváranie prezentácií v skupine.
|
·
zvládol
jednoduchú obsluhu počítača a jeho prídavných zariadení,
·
použil
pre daný problém správne prvky IT,
·
zvolil
vhodné nástroje na vytvorenie prezentácie,
·
vypracoval.
publikoval a prezentoval projekt použitím IKT zdrojov a demonštroval
vybranú školskú tému pred triedou a aj mimo triedy,
·
aktívne
sa zapojil do práce skupiny pri vytváraní prezentácie v skupine.
|
Praktické skúšanie
|
Kontrolná praktická práca
vytvorenie a odprezentovanie
prezentácie (25)
sebahodnotenie
vytvorenie a odprezentovanie
prezentácie v skupine (25)
sebahodnotenie
|
5.1.1 zásady platné
pre vytváranie prezentácie, možnosti prezentácie, zásady
prezentovania
|
2
|
5.1.2 práca s hotovými
šablónami návrhov, vkladanie textu, obrázkov, zvukov, animovanie
prechodov, časovanie
|
6
|
5.1.3 vytváranie
vlastnej prezentácie
|
12
|
5.1.4 prezentovanie
prezentácie
|
4
|
6.
INFORMAČNÁ SPOLOČNOSŤ
|
12
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
6.1 typy softwaru a
licencii z hľadiska autorských práv
6.2 žiaci aktívne
spracujú a riešia problémy z jednej s tém v 3
skupinách
a) využitie IT v praxi – oblasti
−
peniaze: banky, obchod
−
vzdelávanie, výskum
−
informácie, informacné systémy (zdravotníctvo, obchod, doprava, ...)
−
výroba: automatizované systémy, robotika
−
kultúra, umenie, masmédiá
−
domácnost: zábava, hry
b) riziká informacných technológií
−
vírusy
−
pocítacová kriminalita
−
spôsoby ochrany pred vírusmi a pocítacovou kriminalitou
c) právne aspekty
−
etiketa, správanie sa pri používaní IKT
−
autorské práva na softvér – licencie
− autorské práva na dokumenty – texty, obrázky, hudba
|
|
|
·
pochopiť
právnu ochranu programov, dôsledky nedodržiavania licencií, softvérovej
hygieny,
·
vnímať
vplyv IT na spoločnosť ( intranet, Internet - poskytovanie informácií,
reklama, obchodovanie, digitalizácia zvuku a obrazu),
·
vymenovať
príklady využitia informačných technológií v škole a praxi.
|
·
vypracoval
praktickú prácu na vybranú tému a obhájil ju,
·
preukázal,
že rozumie danej problematike.
|
Praktické skúšanie
|
Kontrolná
praktická práca
vytvorenie
a odprezentovanie prezentácie (25)
|