ROZPIS UČIVA PREDMETU: slovenský jazyk a literatúra
|
3 hodiny týždenne,
spolu 99 vyučovacích hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Úvod do metód štúdia
|
6
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Učenie
|
1
|
občianska náuka – Základy psychológie – 2. ročník
|
– poznať prístupy a faktory ovplyvňujúce učenie,
– navrhnúť postupy na zefektívnenie učebného
procesu,
– orientovať sa v základnej
výstavbe textu. Uviesť riešenia úloh vyplývajúce z textu,
– rozlíšiť jednotlivé
druhy slovníkov. Používať základné jazykové príručky,
– poznať systém a funkciu
knižníc v Slovenskej republike.
Aplikovať poznatky pri návšteve
školskej knižnice.
|
– poznal prístupy a faktory
ovplyvňujúce učenie,
– navrhol postupy na zefektívnenie učebného
procesu,
– orientoval sa v základnej
výstavbe textu. Uviedol riešenia úloh vyplývajúce z textu,
– rozlíšil jednotlivé druhy
slovníkov. Používal základné jazykové príručky,
– poznal systém a funkciu
knižníc v Slovenskej republike.
Aplikoval poznatky pri návšteve
školskej knižnice.
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
úlohy za textom
|
Práca s textom
|
2
|
Práca so slovníkmi a encyklopédiami
|
1
|
|
|
Systém a funkcia knižníc
|
2
|
Informácia a komunikácia
|
13
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Základné znaky informačných slohových útvarov
|
1
|
informatika
technika administratívy
|
– poznať a rozlíšiť
informačné slohové útvary od iných slohových útvarov,
– poznať jednotlivé zdroje
informácií,
– posúdiť ich použiteľnosť
v danej situácii,
– charakterizovať jednotlivé
formy záznamu informácií,
– spracovať informácie rôznymi
formami záznamu,
-- charakterizovať komunikáciu,
komunikačný reťazec,
– poznať princípy komunikácie a uplatňovať
ich v praktických komunikačných situáciách,
– rozlišovať jednotlivé
druhy komunikácie, vyjadrovať zdôvodňovať a obhajovať svcje názory,
– porovnať jazyk v súkromnej
a vo verejnej komunikácii,
-- charakterizovať hovorový štýl,
jeho znaky a jazykové prostriedky,
– vymenovať útvary hovorového
štýlu,
-- charakterizovať monológ a dialóg,
ako aj ich ústne útvary,
– vytvoriť ústny monologický
a dialogický útvar,
-- odprezentovať ich v súlade
s požiadavkami kultivovaného prejavu,
– vymenovať a charakterizovať
moderné útvary bežnej komunikácie,
– porovnať ústne a písané útvary,
–napísať
a odprezentovať moderný útvar bežnej komunikácie, posúdiť jeho
význam v praxi,
– napísať daný slohový útvar
na základe osvojených jazykových prostriedkov, grafických, pravopisných
a gramatických pravidiel, jednoduchých kompozičných, slohových
postupov a útvarov.
|
– poznal a rozlíšil
informačné slohové útvary od iných slohových útvarov,
– poznal jednotlivé zdroje
informácií.
– posúdil ich použiteľnosť
v danej situácii,
-- charakterizoval jednotlivé
formy záznamu informácií,
–
spracoval informácie rôznymi formami záznamu,
-- charakterizoval komunikáciu,
komunikačný reťazec,
– poznal princípy komunikácie
a uplatnil ich v praktických komunikačných situáciách,
-– rozlíšil jednotlivé
druhy komunikácie, vyjadroval, zdôvodňoval a obhajoval svoje
|
ústne frontálne
ústna odpoveď
skúšanie
písomné skúšanie
písomná práca
písomné skúšanie
kontrolná
slohová práca
|
Zdroje informácií
|
1
|
Spracovanie informácií rôznymi formami záznamu
|
1
|
Komunikácia, princípy komunikácie
|
1
|
Komunikačný reťazec
|
1
|
názory,
– porovnal jazyk v súkromnej a vo
verejnej komunikácii,
-- charakterizoval hovorový štýl,
jeho znaky a jazykové prostriedky,
– vymenoval útvary hovorového
štýlu,
– charakterizoval monológ a dialóg,
ako aj ich ústne útvary.
– vytvoril ústny monologický
a dialogický útvar,odprezentoval ich v súlade s požiadavkami
kultivovaného prejavu, vymenoval a charakterizoval moderné útvary
bežnej komunikácie.
– porovnal ústne a písané
útvary.
– napísal a odprezentoval
moderný útvar bežnej komunikácie, posúdil jeho význam v praxi.
– napísal daný slohový útvar
na základe osvojených jazykových prostriedkov, grafických, pravopisných
a gramatických pravidiel, jednoduchých kompozičných, slohových
postupov a útvarov.
|
Druhy komunikácie
|
1
|
Jazyk ako nástroj komunikácie
|
1
|
Hovorový štýl. Ústne monologické útvary
|
1
|
|
|
|
Ústne dialogické útvary
|
1
|
Moderné útvary bežnej komunikácie
|
1
|
Kontrolná slohová práca
|
2
|
Oprava kontrolnej slohovej práce
|
1
|
|
Lexikológia
|
9
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Slovo
|
2
|
technika administratívy
cudzí jazyk
|
-- vysvetliť funkcie slova a podstatu sémantického
trojuholníka,
– zdôvodniť rozdelenie slov
do jednotlivých skupín,
– poznať systém slovnej zásoby
slovenského jazyka,
– zaradiť jednotlivé slová
do daného systému,
– porovnať štylisticky príznakové
a štylisticky bezpríznakové slová. Vytvoriť text s využitím
týchto slov.
– určiť ich funkciu v danom
texte,
– vysvetliť spôsoby
obohacovania slovnej zásoby, rozlíšiť internacionalizmy, prevzaté a cudzie
slová, nahradiť cudzie slová slovenskými výrazmi,
– porovnať pravopis cudzích
a prevzatých slov,
– vysvetliť skloňovanie týchto
skupín slov,
– vytvoriť text s využitím
rôznych druhov jazykových slovníkov.
|
-- vysvetllil funkcie slova a podstatu sémantického
trojuholníka,
– zdôvodnil rozdelenie slov
do jednotlivých skupín,
– poznal systém slovnej zásoby
slovenského jazyka,
– zaradil jednotlivé slová
do daného systému,
– porovnal štylisticky príznakové
a štylisticky bezpríznakové slová,
– vytvoril text s využitím
týchto slov,
– určil ich funkciu v danom
texte,
-- vysvetlil spôsoby
obohacovania slovnej zásoby, rozlíšil internacionalizmy, prevzaté a cudzie
slová, nahradil cudzie slová slovenskými výrazmi,
– porovnal pravopis cudzích a prevzatých
slov
– vysvetlil skloňovanie týchto
skupín slov,
– vytvoril text s využitím
rôznych druhov jazykových slovníkov.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
vytvorený text
|
Slovná zásoba
|
2
|
Štylistické využitie slovnej zásoby
|
2
|
Obohacovanie slovnej zásoby
|
2
|
Slovníky
|
1
|
|
|
|
|
|
|
Tvorenie slov
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Odvodzovanie
|
1
|
technika administratívy
matematika – Rovnice, nerovnice a ich sústava
– 1. ročník
|
– vymenovať spôsoby
obohacovania slovnej zásoby, rozlíšiť
odvodené a zložené slová,
– aplikovať na príkladoch,
– vysvetliť dôvody správneho
písania odvodených a zložených slov v cvičeniach,
– porovnať združené
pomenovania a frazeologizmy, – rozlíšiť metaforu a metonymiu,
– tvrdenia dokázať na príkladoch,
|
– vymenoval spôsoby
obohacovania slovnej zásoby,
--
rozlíšil odvodené a zložené slová,
– aplikoval na príkladoch,
– vysvetlil dôvody správneho
písania odvodených a zložených slov v cvičeniach.
– porovnal združené
pomenovania a frazeologizmy,
– rozlíšil metaforu a metonymiu,
– tvrdenia dokázal na príkladoch,
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
vytvorený text
|
Tvorenie viacslovných a obrazných pomenovaní
|
1
|
Pretváranie a preberanie slov
|
|
-- vysvetliť pojmy univerbizácia
a multiverbizácia, uvieť príklady, – rozlíšiť jednotlivé
typy skracovania slov,
– porovnať domáce a cudzie
slová, vysvetliť podľa Slovníka cudzích slov.
|
-- vysvetlil pojmy univerbizácia
a multiverbizácia,
– uviedol príklady,
-- rozlíšil jednotlivé typy
skracovania slov,
– porovnal domáce a cudzie
slová, vysvetlil podľa slovníka cudzích slov.
|
Slohotvorný proces
|
13
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Fázy a činitele textotvorného procesu
|
1
|
technika administratívy
cudzí jazyk
ichtyológia – Životné prostredie rýb – 1. ročník
|
– vymenovať a charakterizovať
štýlotvorné činitele,
– preukázať ich prítomnosť
v texte,
– poznať prostriedky
jazykovej komunikácie a vhodne ich využiť pri tvorbe textu,
– vytvoriť krátky ľubovoľný
text podľa jednotlivých fáz textotvorného procesu,
– porovnať funkčné jazykové
štýly, slohové postupy, priradiť k nim slohové útvary,
– rozlíšiť klasické písané
útvary bežnej komunikácie,
– napísať súkromný list na
základe osvojených jazykových prostriedkov, grafických, pravopisných
a gramatických pravidiel, jednoduchých kompozičných, slohových
postupov a útvarov.
|
– vymenoval a charakterizoval
štýlotvorné činitele,
– preukázal ich prítomnosť
v texte,
– poznal prostriedky jazykovej
komunikácie a vhodne ich využil pri tvorbe textu,
– vytvoril krátky ľubovoľný
text podľa jednotlivých fáz textotvorného procesu,
– porovnal funkčné jazykové
štýly, slohové postupy,
– priradil k nim slohové
útvary,
– rozlíšil klasické písané
útvary bežnej komunikácie,
– napísal súkromný list na
základe osvojených jazykových prostriedkov, grafických, pravopisných
a gramatických pravidiel, jednoduchých kompozičných, slohových
postupov a útvarov.
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
vytvorený text
kontrolná slohová práca
|
Jazykové štýly
|
1
|
Prostriedky jazykovej komunikácie
|
1
|
Písaný a hovorený prejav
|
1
|
Slohové postupy a slohové útvary
|
2
|
Kompozičné cvičenia
|
1
|
Písané útvary hovorového štýlu
|
1
|
Súkromný list
|
1
|
Štylizačné a štylistické cvičenia
|
1
|
Kontrolná slohová práca
|
2
|
Oprava kontrolnej slohovej práce
|
1
|
Jazyk v pracovnej
komunikáciiJazyjatzyk
|
1516
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Administratívny štýl
|
2
|
technika administratívy
|
– charakterizovať administratívny štýl,
– vymenovať útvary a porovnať ich,
– napísať žiadosť, životopis, dokumenty úradného
charakteru s ohľadom na grafickú a formálnu úpravu jednotlivých
písomných prejavov,
-- charakterizovať pracovnú komunikáciu a jej útvary,
– určiť výrazové prostriedky,
– navrhnúť program činnosti,
– vytvoriť diskusný prípevok pripravený a nepripravený,
porovnať ich, určiť z nich znaky zastúpených štýlov,
– zúčastniť sa diskusie a predniesť diskusný príspevok,
– zhodnotiť prednesené diskusné príspevky,
– vyjadrovať sa nielen podrobne a obšírne, ale aj krátko
a výstižne,
– správne artikulovať a spisovne vyslovovať.
|
– charakterizoval
administratívny štýl,
– vymenoval útvary a porovnal ich,
– napísal žiadosť, životopis, dokumenty úradného
charakteru s ohľadom na grafickú a formálnu úpravu jednotlivých
písomných prejavov,
-- charakterizoval pracovnú komunikáciu a jej útvary,
– určil výrazové prostriedky,
– navrhol program činnosti,
– vytvoril diskusný prípevok pripravený a nepripravený,
porovnal ich, určil z nich znaky zastúpených štýlov,
– zúčastnil sa diskusie a predniesol diskusný príspevok,
– zhodnotil prednesené diskusné príspevky,
– vyjadroval sa nielen podrobne a obšírne, ale aj krátko
a výstižne, správne artikuloval a spisovne vyslovoval.
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
vyvtvorený text
|
Útvary administratívenho štýlu
|
1
|
Žiadosť
|
2
|
Administratívny životopis
|
1
|
Životopis v zahraničí
|
1
|
Ďalšie útvary administratívneho štýlu
|
2
|
Pracovná komunikácia
a jej funkcia
|
1
|
Písané útvary
|
2
|
|
Ústne útvary
|
3
|
Literatúra
v živote človeka
|
4
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Literatúra ako umenie
|
1
|
občianska náuka – Základy estetiky
|
– charakterizovať literatúru ako špecifický
druh umenia,
– porovnať ju s inými druhmi
umenia,
– vymenovať a vysvetliť funkcie
literatúry,
– charakterizovať literárny proces,
– z ukážok vyvodiť základný
rozdiel medzi literárnymi druhmi a žánrami,
– vysvetliť štruktúru literárnych
diel, ich obsah a formu,
– tvrdenia dokázať na ukážkach.
|
-
charakterizoval literatúru ako špecifický
druh umenia,
-
porovnal ju s inými druhmi umenia,
-
vymenoval a vysvetlil funkcie literatúry,
-
charakterizoval literárny proces,
-
z ukážok vyvodil základný rozdiel
medzi literárnymi druhmi a žánrami,
-
vysvetlil štruktúru literárnych diel, ich
obsah a formu,
-
tvrdenia dokázal na ukážkach.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
|
Slovesné umenie a iné druhy umenia
|
1
|
Literárne dielo
|
1
|
Literárny proces
|
1
|
Starovek
|
4
|
dejepis
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Orientálne literatúra
|
1
|
dejepis
|
-
poznať vyspelú kultúru starovekej civilizácie,
-
charakterizovať Bibliu a jej vplyv na európsku
literatúru,
-
porovnať antickú grécku a rímsku
literatúru, uviesť prínos pre dnešného čitateľa.
|
-
poznal vyspelú kultúru starovekej civilizácie,
-
charakterizoval Bibliu a jej vplyv na európsku
literatúru,
-
porovnal antickú grécku a rímsku
literatúru, uviedol prínos pre dnešného čitateľa.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná práca
|
Kresťanská Biblia
|
1
|
Antická literatúra. Grécka literatúra
|
1
|
Rímska literatúra
|
1
|
Stredovek
|
4
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Európske stredoveké literatúry
|
1
|
dejepis
|
-
z ukážok vyvodiť charakteristické črty
stredovekej literatúry a jej písomníctva,
-
poznať stredoveké pamiatky a žánre
(kroniku, legendu, duchovnú a svetskú lyriku).
|
-
z ukážok vyvodil charakteristické črty
stredovekej literatúry a jej písomníctva,
-
poznal stredoveké pamiatky a žánre
(kroniku, legendu, duchovnú a svetskú lyriku).
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná práca
|
Staroslovienska literatúra a kultúra
|
1
|
Proglas, Moravsko-panónske legendy
|
1
|
Slovenská stredoveká literatúra
|
1
|
Humanizmus
a renesancia
|
4
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Literatúra a kultúra obdobia humanizmu a renesancie
|
1
|
dejepis
|
-
vysvetliť podstatu zmien daného obdobia v Európe
a na Slovensku,
- poznať osobnosti a diela autorov
tohto obdobia. Porovnať žánre (sonet,
poviedka, novela, dramatické žánre).
|
- vysvetlil podstatu zmien daného
obdobia v Európe a na Slovensku,
- poznal osobnosti a diela autorov
tohto obdobia,
- porovnal žánre (sonet, poviedka, novela, dramatické
žánre).
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná práca
|
G. Boccaccio
|
1
|
W. Shakespeare
|
1
|
Slovenská literatúra tohto obdobia
|
1
|
Barok
|
4
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Rozmanitosť žánrov v literatúre
|
1
|
dejepis
|
-
charakterizovať obdobie baroka a rozmanitosť
žánrov v tomto období,
-
poznať predstaviteľov, ich diela,
-
zhodnotiť prínos diel pre dnešného čitateľa.
|
-
charakterizoval obdobie baroka a rozmanitosť
žánrov v tomto období,
-
poznal predstaviteľov, ich diela,
-
zhodnotil prínos diel pre dnešného čitateľa.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
|
Didakticko-reflexívna poézia
|
1
|
Popularizačná literatúra
|
1
|
Česká baroková literatúra
|
1
|
Klasicizmus
|
7
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Európsky klasicizmus a osvietenstvo
|
1
|
dejepis
|
-
charakterizovať klasicizmus a osvietenstvo
v Európe a na Slovensku
-
poznať predstaviteľov a ich diela
-
navrhnúť ideové posolstvo vybraných diel
pre ďalšie generácie.
|
-
charakterizoval klasicizmus a osvietenstvo
v Európe a na Slovensku,
-
poznal predstaviteľov a ich diela,
-
navrhol ideové posolstvo vybraných diel pre
ďalšie generácie.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná práca
|
Slovenské národné obrodenie. A. Bernolák
|
1
|
J. I. Bajza
|
1
|
J. Kollár
|
2
|
J. Hollý
|
1
|
J. Chalupka
|
1
|
Preromantizmus
a romantizmus
|
13
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Európska romantická literatúra. V. Hugo
|
1
|
dejepis
|
-
charakterizovať obdobie preromatizmu a romantizmu
v Európe a na Slovensku,
-
porovnať uplatnenie romantických prvkov v dielach
autorov daného obdobia,
-
vysvetliť vzťah autorov k vlasti,
slovanskému humanizmu a k ľudovej slovesnosti,
-
rozlíšiť historickú epiku, historický spev a baladu.
|
-
charakterizoval obdobie preromatizmu a romantizmu
v Európe a na Slovensku,
-
porovnal uplatnenie romantických prvkov v dielach
autorov daného obdobia,
-
vysvetlil vzťah autorov k vlasti,
slovanskému humanizmu a k ľudovej slovesnosti,
-
rozlíšil historickú epiku, historický spev a baladu.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná práca
|
J. W. Goethe
|
1
|
K. H. Mácha
|
1
|
Ľ. Štúr
|
2
|
S. Chalupka
|
1
|
J. Kráľ
|
2
|
|
A. Sládkovič
|
2
|
|
J. Botto
|
1
|
|
J. Kalinčiak
|
1
|
|
J. M. Hurban
|
1
|
|