I. ročník

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Na úvod Hore Ďalej



 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

ROČNÍK: PRVÝ

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:   slovenský jazyk a literatúra

3 hodiny týždenne, spolu 99 vyučovacích hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

Úvod do metód štúdia

6

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Učenie

1

občianska náuka – Základy psychológie – 2. ročník

 

 

– poznať prístupy a faktory ovplyvňujúce učenie,

– navrhnúť postupy na zefektívnenie učebného procesu,

– orientovať sa v základnej výstavbe textu. Uviesť riešenia úloh vyplývajúce z textu,

– rozlíšiť jednotlivé druhy slovníkov. Používať základné jazykové príručky,

– poznať systém a funkciu knižníc v Slovenskej republike.

Aplikovať poznatky pri návšteve školskej knižnice.

– poznal prístupy a faktory ovplyvňujúce učenie,

  navrhol postupy na zefektívnenie učebného procesu,

orientoval sa v základnej výstavbe textu. Uviedol riešenia úloh vyplývajúce z textu,

– rozlíšil jednotlivé druhy slovníkov. Používal základné jazykové príručky,

– poznal systém a funkciu knižníc v Slovenskej republike.

Aplikoval poznatky pri návšteve školskej knižnice.

ústne frontálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

úlohy za textom

Práca s textom

2

Práca so slovníkmi a encyklopédiami

1

 

 

Systém a funkcia knižníc

 

2

Informácia a komunikácia

13

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Základné znaky informačných slohových útvarov

1

informatika

technika administratívy

– poznať a rozlíšiť informačné slohové útvary od iných slohových útvarov,

– poznať jednotlivé zdroje informácií,

– posúdiť ich použiteľnosť v danej situácii,

– charakterizovať jednotlivé formy záznamu informácií,

– spracovať informácie rôznymi formami záznamu,

-- charakterizovať komunikáciu, komunikačný reťazec,

  poznať princípy komunikácie a uplatňovať ich v praktických komunikačných situáciách,

– rozlišovať jednotlivé druhy komunikácie, vyjadrovať zdôvodňovať a obhajovať svcje názory,

– porovnať jazyk v súkromnej a vo verejnej komunikácii,

-- charakterizovať hovorový štýl, jeho znaky a jazykové prostriedky,

– vymenovať útvary hovorového štýlu,

-- charakterizovať monológ a dialóg, ako aj ich ústne útvary,

– vytvoriť ústny monologický a dialogický útvar,

-- odprezentovať ich v súlade s požiadavkami kultivovaného prejavu,

  vymenovať a charakterizovať moderné útvary bežnej komunikácie,                             – porovnať ústne a písané útvary,                                       –napísať a odprezentovať moderný útvar bežnej komunikácie, posúdiť jeho význam v praxi,

– napísať daný slohový útvar na základe osvojených jazykových prostriedkov, grafických, pravopisných a gramatických pravidiel, jednoduchých kompozičných, slohových postupov a útvarov.

– poznal a rozlíšil informačné slohové útvary od iných slohových útvarov,

– poznal jednotlivé zdroje informácií. 

– posúdil ich použiteľnosť v danej situácii,

-- charakterizoval jednotlivé formy záznamu informácií,

 – spracoval informácie rôznymi formami záznamu,

-- charakterizoval komunikáciu, komunikačný reťazec,

– poznal princípy komunikácie a uplatnil ich v praktických komunikačných situáciách,

-– rozlíšil jednotlivé druhy komunikácie, vyjadroval, zdôvodňoval a obhajoval svoje

ústne frontálne            ústna odpoveď

skúšanie

písomné skúšanie         písomná práca

 

 

 

 

 

 

 

 

písomné skúšanie           kontrolná     
                                        slohová práca

 

 

Zdroje informácií

1

Spracovanie informácií rôznymi formami záznamu

     1

Komunikácia, princípy komunikácie

1

Komunikačný reťazec

1

názory,

– porovnal  jazyk v súkromnej a vo verejnej komunikácii,

-- charakterizoval hovorový štýl, jeho znaky a jazykové prostriedky,

– vymenoval útvary hovorového štýlu,

– charakterizoval monológ a dialóg, ako aj ich ústne útvary.

– vytvoril ústny monologický a dialogický útvar,odprezentoval ich v súlade s požiadavkami kultivovaného prejavu, vymenoval a charakterizoval moderné útvary bežnej komunikácie.

– porovnal ústne a písané útvary.

– napísal a odprezentoval moderný útvar bežnej komunikácie, posúdil jeho význam v praxi.

– napísal daný slohový útvar na základe osvojených jazykových prostriedkov, grafických, pravopisných a gramatických pravidiel, jednoduchých kompozičných, slohových postupov a útvarov.

Druhy komunikácie

1

Jazyk ako nástroj komunikácie

1

Hovorový štýl. Ústne monologické útvary

1

 

 

 

Ústne dialogické útvary

1

Moderné útvary bežnej komunikácie

1

Kontrolná slohová práca

2

Oprava kontrolnej slohovej práce

1

 

Lexikológia

9

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Slovo

2

technika administratívy

cudzí jazyk

-- vysvetliť funkcie slova  a podstatu sémantického trojuholníka,

– zdôvodniť rozdelenie slov do jednotlivých skupín,

– poznať systém slovnej zásoby slovenského jazyka,

– zaradiť jednotlivé slová do daného systému,

– porovnať štylisticky príznakové a štylisticky bezpríznakové slová. Vytvoriť text s využitím týchto slov.

– určiť ich funkciu v danom texte,

– vysvetliť spôsoby obohacovania slovnej zásoby, rozlíšiť internacionalizmy, prevzaté a cudzie slová, nahradiť cudzie slová slovenskými výrazmi,

– porovnať pravopis cudzích a prevzatých slov,

– vysvetliť skloňovanie týchto skupín slov,

– vytvoriť text s využitím rôznych druhov jazykových slovníkov.

-- vysvetllil funkcie slova  a podstatu sémantického trojuholníka,

– zdôvodnil rozdelenie slov do jednotlivých skupín,

– poznal systém slovnej zásoby slovenského jazyka,

– zaradil jednotlivé slová do daného systému,

– porovnal štylisticky príznakové a štylisticky bezpríznakové slová,

– vytvoril text s využitím týchto slov,

– určil ich funkciu v danom texte,

-- vysvetlil spôsoby obohacovania slovnej zásoby, rozlíšil internacionalizmy, prevzaté a cudzie slová, nahradil cudzie slová slovenskými výrazmi,

– porovnal pravopis cudzích a prevzatých slov

– vysvetlil skloňovanie týchto skupín slov,

– vytvoril text s využitím rôznych druhov jazykových slovníkov.

ústne frontálne skúšanie

ústne individuálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

ústna odpoveď

vytvorený text

 

Slovná zásoba

2

Štylistické využitie slovnej zásoby

2

Obohacovanie slovnej zásoby

2

Slovníky

1

 

 

 

 

 

 

Tvorenie slov

3

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Odvodzovanie

1

technika administratívy

matematika – Rovnice, nerovnice a ich sústava – 1. ročník

 

 

 

 

– vymenovať spôsoby obohacovania slovnej zásoby,  rozlíšiť odvodené a zložené slová,

– aplikovať na príkladoch,

– vysvetliť dôvody správneho písania odvodených a zložených slov v cvičeniach,

– porovnať združené pomenovania a frazeologizmy, – rozlíšiť metaforu a metonymiu, – tvrdenia dokázať na príkladoch,

– vymenoval spôsoby obohacovania slovnej zásoby,

--  rozlíšil odvodené a zložené slová,

– aplikoval na príkladoch,

– vysvetlil dôvody správneho písania odvodených a zložených slov v cvičeniach.

– porovnal združené pomenovania a frazeologizmy,

– rozlíšil metaforu a metonymiu, – tvrdenia dokázal na príkladoch,

ústne frontálne skúšanie

ústne individuálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

ústna odpoveď

 

vytvorený text

Tvorenie viacslovných a obrazných pomenovaní

1

Pretváranie a preberanie slov

 

-- vysvetliť pojmy univerbizácia a multiverbizácia, uvieť príklady, – rozlíšiť jednotlivé typy skracovania slov,

– porovnať domáce a cudzie slová, vysvetliť podľa Slovníka cudzích slov.

-- vysvetlil pojmy univerbizácia a multiverbizácia,

– uviedol príklady,

-- rozlíšil jednotlivé typy skracovania slov,

– porovnal domáce a cudzie slová, vysvetlil podľa slovníka cudzích slov.

Slohotvorný proces

13

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Fázy a činitele textotvorného procesu

1

technika administratívy

cudzí jazyk

ichtyológia – Životné prostredie rýb – 1. ročník

– vymenovať a charakterizovať štýlotvorné činitele,

– preukázať ich prítomnosť v texte,

– poznať prostriedky jazykovej komunikácie a vhodne ich využiť pri tvorbe textu,

– vytvoriť krátky ľubovoľný text podľa jednotlivých fáz textotvorného procesu,

– porovnať funkčné jazykové štýly, slohové postupy, priradiť k nim slohové útvary,

– rozlíšiť klasické písané útvary bežnej komunikácie,

– napísať súkromný list na základe osvojených jazykových prostriedkov, grafických, pravopisných a gramatických pravidiel, jednoduchých kompozičných, slohových postupov a útvarov.

 

– vymenoval a charakterizoval štýlotvorné činitele,

– preukázal ich prítomnosť v texte,

– poznal prostriedky jazykovej komunikácie a vhodne ich využil pri tvorbe textu,

– vytvoril krátky ľubovoľný text podľa jednotlivých fáz textotvorného procesu,

– porovnal funkčné jazykové štýly, slohové postupy,

– priradil k nim slohové útvary,

– rozlíšil klasické písané útvary bežnej komunikácie,

– napísal súkromný list na základe osvojených jazykových prostriedkov, grafických, pravopisných a gramatických pravidiel, jednoduchých kompozičných, slohových postupov a útvarov.

 

ústne frontálne skúšanie

písomné skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

vytvorený text

kontrolná slohová práca

Jazykové štýly

1

Prostriedky jazykovej komunikácie

1

Písaný a hovorený prejav

1

Slohové postupy a slohové útvary

2

Kompozičné cvičenia

1

Písané útvary hovorového štýlu

1

Súkromný list

1

Štylizačné a štylistické cvičenia

1

Kontrolná slohová práca

2

Oprava kontrolnej slohovej práce

1

Jazyk v pracovnej komunikáciiJazyjatzyk

1516

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Administratívny štýl

2

technika administratívy

– charakterizovať administratívny štýl,

– vymenovať útvary a porovnať ich,

– napísať žiadosť, životopis, dokumenty úradného charakteru s ohľadom na grafickú a formálnu úpravu jednotlivých písomných prejavov,

-- charakterizovať pracovnú komunikáciu a jej útvary,

– určiť výrazové prostriedky,

– navrhnúť program činnosti,

– vytvoriť diskusný prípevok pripravený a nepripravený, porovnať ich, určiť z nich znaky zastúpených štýlov,

– zúčastniť sa diskusie a predniesť diskusný príspevok,

– zhodnotiť prednesené diskusné príspevky,

– vyjadrovať sa nielen podrobne a obšírne, ale aj krátko a výstižne,

– správne artikulovať a spisovne vyslovovať. 

 – charakterizoval

administratívny štýl,

– vymenoval útvary a porovnal ich,

– napísal žiadosť, životopis, dokumenty úradného charakteru s ohľadom na grafickú a formálnu úpravu jednotlivých písomných prejavov,

-- charakterizoval pracovnú komunikáciu a jej útvary,

– určil výrazové prostriedky,

– navrhol program činnosti,

– vytvoril diskusný prípevok pripravený a nepripravený, porovnal ich, určil z nich znaky zastúpených štýlov,

– zúčastnil sa diskusie a predniesol diskusný príspevok,

– zhodnotil prednesené diskusné príspevky,

– vyjadroval sa nielen podrobne a obšírne, ale aj krátko a výstižne, správne artikuloval a spisovne vyslovoval.

ústne frontálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

vyvtvorený text

Útvary administratívenho štýlu

1

Žiadosť

2

Administratívny životopis

1

Životopis v zahraničí

1

Ďalšie útvary administratívneho štýlu

2

Pracovná komunikácia  a jej funkcia

1

Písané útvary

2

 

Ústne útvary

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Literatúra v živote človeka

4

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

 

Literatúra ako umenie

1

občianska náuka – Základy estetiky

– charakterizovať literatúru ako špecifický druh umenia,

– porovnať ju s inými druhmi umenia,

– vymenovať a vysvetliť funkcie literatúry,

– charakterizovať literárny proces,

– z ukážok vyvodiť základný rozdiel medzi literárnymi druhmi a žánrami,

– vysvetliť štruktúru literárnych diel, ich obsah a formu,

– tvrdenia dokázať na ukážkach.

-          charakterizoval literatúru ako špecifický druh umenia,

-          porovnal ju s inými druhmi umenia,

-          vymenoval a vysvetlil funkcie literatúry,

-          charakterizoval literárny proces,

-          z ukážok vyvodil základný rozdiel medzi literárnymi druhmi a žánrami,

-          vysvetlil štruktúru literárnych diel, ich obsah a formu,

-          tvrdenia dokázal na ukážkach.

ústne frontálne skúšanie

ústne individuálne skúšanie

ústna odpoveď

 

ústna odpoveď

Slovesné umenie a iné druhy umenia

1

Literárne dielo

1

Literárny proces

1

Starovek

4

dejepis

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Orientálne literatúra

1

dejepis

-          poznať vyspelú kultúru starovekej civilizácie,

-          charakterizovať Bibliu a jej vplyv na európsku literatúru,

-          porovnať antickú grécku a rímsku literatúru, uviesť prínos pre dnešného čitateľa.

-          poznal vyspelú kultúru starovekej civilizácie,

-          charakterizoval Bibliu a jej vplyv na európsku literatúru,

-          porovnal antickú grécku a rímsku literatúru, uviedol prínos pre dnešného čitateľa.

ústne frontálne skúšanie

ústne individuálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

ústna odpoveď

 

písomná práca

Kresťanská Biblia

1

Antická literatúra. Grécka literatúra

1

Rímska literatúra

1

Stredovek

4

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Európske stredoveké literatúry

1

dejepis

-          z ukážok vyvodiť charakteristické črty stredovekej literatúry a jej písomníctva,

-          poznať stredoveké pamiatky a žánre (kroniku, legendu, duchovnú a svetskú lyriku).

-          z ukážok vyvodil charakteristické črty stredovekej literatúry a jej písomníctva,

-          poznal stredoveké pamiatky a žánre (kroniku, legendu, duchovnú a svetskú lyriku).

ústne frontálne skúšanie

ústne individuálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

ústna odpoveď

 

písomná práca

Staroslovienska literatúra a kultúra

1

Proglas, Moravsko-panónske legendy

1

Slovenská stredoveká literatúra

1

Humanizmus a renesancia

4

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Literatúra a kultúra obdobia humanizmu a renesancie

1

dejepis

-          vysvetliť podstatu zmien daného obdobia v Európe a na Slovensku,

- poznať osobnosti a diela autorov tohto obdobia. Porovnať žánre  (sonet, poviedka, novela, dramatické žánre).

- vysvetlil podstatu zmien daného obdobia v Európe a na Slovensku,

- poznal osobnosti a diela autorov tohto obdobia,

- porovnal žánre  (sonet, poviedka, novela, dramatické žánre).

ústne frontálne skúšanie

ústne individuálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

ústna odpoveď

 

písomná práca

G. Boccaccio

1

W. Shakespeare

1

Slovenská literatúra tohto obdobia

1

Barok

 

4

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Rozmanitosť žánrov v literatúre

1

dejepis

-          charakterizovať obdobie baroka a rozmanitosť žánrov v tomto období,

-          poznať predstaviteľov, ich diela,

-          zhodnotiť prínos diel pre dnešného čitateľa.

-          charakterizoval obdobie baroka a rozmanitosť žánrov v tomto období,

-          poznal predstaviteľov, ich diela,

-          zhodnotil prínos diel pre dnešného čitateľa.

ústne frontálne skúšanie

ústne individuálne skúšanie

 

ústna odpoveď

 

ústna odpoveď

 

 

Didakticko-reflexívna poézia

1

Popularizačná literatúra

1

Česká baroková literatúra

1

Klasicizmus

7

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Európsky klasicizmus a osvietenstvo

1

dejepis

-          charakterizovať klasicizmus a osvietenstvo v Európe a na Slovensku

-          poznať predstaviteľov a ich diela

-          navrhnúť ideové posolstvo vybraných diel pre ďalšie generácie.

-          charakterizoval klasicizmus a osvietenstvo v Európe a na Slovensku,

-          poznal predstaviteľov a ich diela,

-          navrhol ideové posolstvo vybraných diel pre ďalšie generácie.

ústne frontálne skúšanie

ústne individuálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

ústna odpoveď

 

písomná práca

Slovenské národné obrodenie. A. Bernolák

1

J. I. Bajza

1

J. Kollár

2

J. Hollý

1

J. Chalupka

1

Preromantizmus a romantizmus

13

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Európska romantická literatúra. V. Hugo

1

dejepis

-          charakterizovať obdobie preromatizmu a romantizmu v Európe a na Slovensku,

-          porovnať uplatnenie romantických prvkov v dielach autorov daného obdobia,

-          vysvetliť vzťah autorov k vlasti, slovanskému humanizmu a k ľudovej slovesnosti,

-          rozlíšiť historickú epiku, historický spev  a baladu.

 

-          charakterizoval obdobie preromatizmu a romantizmu v Európe a na Slovensku,

-          porovnal uplatnenie romantických prvkov v dielach autorov daného obdobia,

-          vysvetlil vzťah autorov k vlasti, slovanskému humanizmu a k ľudovej slovesnosti,

-          rozlíšil historickú epiku, historický spev  a baladu.

 

ústne frontálne skúšanie

ústne individuálne skúšanie

písomné skúšanie

ústna odpoveď

 

ústna odpoveď

 

písomná práca

J. W. Goethe

1

K. H. Mácha

1

Ľ. Štúr

2

S. Chalupka

1

J. Kráľ

2

 

A. Sládkovič

2

 

J. Botto

1

 

J. Kalinčiak

1

 

J. M. Hurban

1

 

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: mája 29, 2009.