Chronológia zmien
ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

| |
ROČNÍK: DRUHÝ
ROZPIS UČIVA PREDMETU: slovenský jazyk a literatúra
|
3 hodiny týždenne,
spolu 99 vyučovacích hodín
|
Názov tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Opisný slohový postup
|
14
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Funkcia, znaky, kompozícia, jazyk opisu
|
1
|
odborné predmety
|
-
spomedzi viacerých textov vybrať text, v ktorom je
dominantný opisný slohový postup,
-
znaky opisného slohového
postupu aplikovať na danom texte,
-
porovnať jednotlivé druhy opisu,
-
rozlíšiť opis a charakteristiku,
-
napísať daný slohový útvar na základe osvojených
jazykových prostriedkov, grafických, pravopisných a gramatických
pravidiel, jednoduchých kompozičných
, slohových postupov a útvarov.
|
-
spomedzi viacerých textov vybral text, v ktorom je dominantný
opisný slohový postup,
-
znaky opisného slohového
postupu aplikoval na
danom texte,
-
porovnal jednotlivé
druhy opisu,
-
rozlíšil opis
a charakteristiku,
-
napísal daný
slohový útvar na základe osvojených jazykových prostriedkov, grafických,
pravopisných a gramatických pravidiel, jednoduchých kompozičných , slohových
postupov a útvarov.
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
slohová práca
|
Druhy opisu
|
4
|
Charakteristika a jej druhy
|
5
|
Štylizačné a štylistické cvičenia
|
1
|
Kontrolná slohová práca
|
2
|
Oprava kontrolnej slohovej práce
|
1
|
Morfológia
|
21
|
|
|
|
|
|
Slovné druhy a ich štylistické využitie
|
1
|
odborné predmety
|
-
vysvetliť princípy triedenia slov na slovné druhy a ich
štylistické využitie,
-
rozlíšiť jednotlivé slovné druhy a ich
morfologické kategórie,
-
zhodnotiť pravopisnú správnosť jednotlivých slovných
druhov v texte,
-
vysvetliť zákon o rytmickom krátení, poznať výnimky
z rytmického krátenia,
-
zdôvodňovať svoje tvrdenia.
|
-
vysvetlil princípy triedenia slov na slovné druhy a ich
štylistické využitie,
-
rozlíšil jednotlivé slovné druhy a ich morfologické
kategórie,
-
zhodnotil pravopisnú správnosť jednotlivých slovných
druhov v texte,
vysvetliť zákon
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Plnovýznamové slovné
druhy
|
12
|
Neplnovýznamové slovné druhy
|
10
|
|
Syntax
|
14
|
|
|
|
|
|
Syntagmatická syntax
|
2
|
odborné predmety
|
- vymenovať a rozlíšiť jednotlivé syntaktické konštrukcie,
funkčne ich využívať v príslušnom texte,
- porovnať vety podľa
zloženia, obsahu, členitosti,
- transformovať
jednoduchú vetu na súvetie a naopak,
- určiť jednotlivé
druhy súvetia a polovetných konštrukcií,
- zhodnotiť funkčnosť
členenia textu, určiť prostriedky nadväznosti textu,
- vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory.
|
- vymenoval a rozlíšil jednotlivé syntaktické konštrukcie,
funkčne ich využíval v príslušnom texte,
- porovnal vety podľa
zloženia, obsahu, členitosti,
- transformoval
jednoduchú vetu na súvetie a naopak,
- určil jednotlivé
druhy súvetia a polovetných konštrukcií,
- zhodnotil funkčnosť
členenia textu, určil prostriedky nadväznosti textu,
- vyjadroval a zdôvodňoval svoje názory.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Vetná syntax
|
2
|
Polovetná syntax
|
3
|
Nadvetná syntax
|
3
|
Nadvetná kompozícia textu
|
4
|
Publicistický štýl
|
17
|
|
|
|
|
|
Obsah, funkcia, formy a znaky publicistiky
|
1
|
|
-
charakterizovať publicistický
štýl, porovnať ho s inými jazykovými štýlmi,
-
rozlíšiť jednotlivé
žánre uvedeného
štýlu,
|
-
charakterizoval
publicistický štýl, porovnal ho s inými jazykovými štýlmi,
-
rozlíšil jednotlivé
žánre uvedeného
štýlu,
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
slohová práca
|
Vzťah publicistického štýlu k iným funkčným
štýlom
|
1
|
Horizontálne členenie novín a časopisov
|
1
|
Prehľad žánrov
|
1
|
|
-
vysvetliť funkčnosť titulkov v publicistike,
-
vytvoriť vybrané publicistické žánre na základe
osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných pravidiel.
|
-
vysvetlil funkčnosť titulkov v publicistike,
-
vytvoril vybrané publicistické žánre na základe
osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných pravidiel.
|
|
|
Spravodajské útvary
|
3
|
Analytické útvary
|
3
|
Beletristické útvary
|
3
|
Štylistické a štylizačné cvičenia
|
1
|
Kontrolná slohová práca
|
2
|
Oprava kontrolnej slohovej práce
|
1
|
|
|
ROZPIS
UČIVA PREDMETU:
|
3 hodiny týždenne,
spolu 99 vyučovacích hodín
|
Názov tematického celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Literárny vývoj v Európe od polovice
19. storočia
|
1
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Literárny a kultúrny vývoj v Európe od 2.
polovice 19. storočia po 20. roky 20. storočia
|
1
|
|
- zhodnotiť literárny a kultúrny vývoj v Európe
od 2.polovice 19. storočia po 20. roky 20. storočia, ---- uviesť prehľad
spisovateľov daného obdobia.
|
- zhodnotil literárny a kultúrny vývoj v Európe
od 2.polovice 19. storočia po 20. roky 20. storočia,
- uviedol prehľad
spisovateľov daného obdobia.
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Od romantizmu k realizmu
|
4
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Slovenská literatúra porevolučných a matičných
rokov
|
1
|
|
charakterizovať a zhodnotiť vývoj slovenskej
literatúry v danom období,
uviesť osobitosti tvorby spisovateľov ,
analyzovať a interpretovať kľúčové diela daného
obdobia.
|
charakterizoval a zhodnotil vývoj slovenskej literatúry
v danom období,
uviedol osobitosti tvorby spisovateľov ,
analyzoval a interpretoval kľúčové diela daného
obdobia.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
|
J. Palárik
|
1
|
J. Záborský
|
2
|
Literárny realizmus
|
16
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Realizmus vo svetovej literatúre
|
1
|
|
- charakterizovať obdobie realizmu vo svetovej literatúre,
- poznať tvorbu a uviesť osobitosti tvorby vybraných
autorov daného obdobia,
- analyzovať a interpretovať vybrané diela daného
obdobia,
- porovnať slovenskú a svetovú realistickú literatúru,
- zhodnotiť prínos slovenských realistov do literatúry,
uviesť osobitosti ich tvorby,
- analyzovať a interpretovať vybrané diela s dôrazom
na poviedkovú, románovú a divadelnú tvorbu.
|
- charakterizoval obdobie realizmu vo svetovej literatúre,
- poznal tvorbu a uviedol osobitosti tvorby vybraných
autorov daného obdobia,
- analyzoval a interpretoval vybrané diela daného
obdobia,
- porovnal slovenskú a svetovú realistickú literatúru,
- zhodnotil prínos slovenských realistov do
literatúry, uviedol osobitosti ich tvorby,
- analyzoval a interpretoval vybrané diela s dôrazom
na poviedkovú, románovú a divadelnú tvorbu.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Ch. Dickens
|
1
|
H. de Balzac
|
1
|
N. V. Gogoľ
|
1
|
Realizmus v slovenskej literatúre
|
1
|
S. H. Vajanský
|
2
|
P. O. Hviezdoslav
|
3
|
M. Kukučín
|
2
|
J. G. Tajovský
|
2
|
B. S. Timrava
|
2
|
Literárna moderna
|
12
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Moderna vo svetovej literatúre
|
2
|
- porovnať vývoj a znaky literárnej moderny vo
svetovej a v slovenskej literatúre,
- charakterizovať hrdinu literárnej moderny,
- porovnať osobitosti tvorby autorov daného obdobia,
- analyzovať a interpretovať vybrané diela daného
obdobia.
|
- porovnal vývoj
a znaky literárnej moderny vo svetovej a v slovenskej
literatúre,
- charakterizoval hrdinu
literárnej moderny,
- porovnal osobitosti tvorby autorov daného obdobia,
- analyzoval a interpretoval vybrané diela daného
obdobia.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Poézia vo svetovej moderne
|
3
|
Moderna v slovenskej literatúre
|
2
|
Poézia v slovenskej moderne
|
5
|
|