ROZPIS UČIVA PREDMETU: rybnikárstvo
|
2 hodiny týždenne,
spolu 66 hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1. Úvod do predmetu
rybnikárstvo
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam a úlohy rybnikárstva
|
1
|
|
objasniť pojem akvakultúra,
vyjadriť vlastnými slovami význam rýb,
charakterizovať morské a sladkovodné
rybárstvo.
|
objasniťňl pojem akvakultúra,
vyjadril vlastnými slovami význam rýb.
charakterizovať morské a sladkovodné
rybárstvo.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Rozdelenie rybárstva
|
1
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
2. Základy rybničnej
výroby
|
27
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Historický prehľad vývoja rybnikárstva
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
opísať vlastnými slovami históriu
rybárstva na Slovensku,
charakterizovať súčasný stav
rybnikárstva na Slovensku,
vysvetliť právnu ochranu
rybnikárstva.
|
opísal vlastnými slovami históriu
rybárstva na Slovensku,
charakterizoval súčasný stav
rybnikárstva na Slovensku,
vysvetlil právnu ochranu rybnikárstva.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Súčasný stav rybnikárstva
|
1
|
Právna ochrana rybárstva
|
1
|
2.1 Rybníky
a ich charakteristika
|
9
|
|
|
|
|
Požiadavky na rybníky, katastrálna, vodná plocha
|
1
|
charakterizovať požiadavky na rybníky,
definovať pojem vodná plocha, katastrálna plocha,
opísať jednotlivé zdroje vody do rybníkov,
vysvetliť rozdelenie rybníkov podľa: prírodných
podmienok, hlavnej chovanej ryby, vedľajších úloh, pôvodu napájacej
vody, hospodárskeho využívania,
opísať vlastnými slovami podmienky napájania rybníkov.
|
charakterizoval požiadavky na rybníky,
definoval pojem vodná plocha, katastrálna plocha,
opísal jednotlivé zdroje vody do rybníkov,
vysvetlil rozdelenie rybníkov podľa: prírodných
podmienok, hlavnej chovanej ryby, vedľajších úloh, pôvodu napájacej
vody, hospodárskeho využívania,
opísal vlastnými slovami podmienky napájania rybníkov.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Zdroje vody do rybníkov
|
1
|
Rozdelenie rybníkov podľa prírodných podmienok
|
1
|
Rozdelenie rybníkov podľa hlavnej chovanej ryby
|
1
|
|
Rozdelenie rybníkov podľa vedľajšej úlohy
|
1
|
|
Rozdelenie rybníkov podľa pôvodu napájacej vody
|
1
|
|
Rozdelenie rybníkov podľa hospodárskeho využívania
|
1
|
|
Rozdelenie rybníkov podľa hospodárskeho využívania
|
1
|
|
Napúšťanie rybníkov, potreba vody
|
1
|
|
2.2
Vlastnosti životného prostredia rýb
|
8
|
|
|
|
|
|
Rybničné dno -
význam a úlohy
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
vyjadriť vlastnými slovami význam a úlohy rybničného
dna,
opísať zloženie rybničného dna,
definovať požiadavky na fyzikálne a chemické
vlastnosti vody,
objasniť vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,
vedieť posúdiť rybníky podľa úrodnosti.
|
vyjadril vlastnými slovami význam a úlohy rybničného
dna,
opísal zloženie rybničného dna,
definoval požiadavky na fyzikálne a chemické
vlastnosti vody,
objasnil vlastnými slovami podstatu rybničnej produkcie,
vediel posúdiť rybníky podľa úrodnosti.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Zloženie rybničného dna
|
1
|
Rybničná voda – požiadavky na fyzikálne a chemické
vlastnosti
|
1
|
Rybničná voda – požiadavky na fyzikálne a chemické
vlastnosti
|
1
|
Rybničná voda – požiadavky na fyzikálne a chemické
vlastnosti
|
1
|
Podstata rybničnej produkcie
|
1
|
|
Podstata rybničnej produkcie
|
1
|
|
Posudzovanie rybníkov z hľadiska úrodnosti
|
1
|
|
2.3 Technické
vybavenie rybníkov – rybničné zariadenia
|
7
|
|
|
|
|
|
Rybničná hrádza
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
charakterizovať a vysvetliť
význam jednotlivých rybničných zariadeni: rybničnej hrádze, napúšťacieho
avypúšťacieho zariadenia, zariadenia pred veľkou vodou, rybničných
kanálov, loviska, kadiska,
definovať technicko – bezpečnostný dohľad na rybníkoch.
|
charakterizoval a vysvetlil
význam jednotlivých rybničných zariadeni: rybničnej hrádze, napúšťacieho
avypúšťacieho zariadenia, zariadenia pred veľkou vodou, rybničných
kanálov, loviska, kadiska,
definoval technicko – bezpečnostný dohľad na rybníkoch.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Rybničná hrádza
|
1
|
Napúšťacie a vypúšťacie zariadenia
|
1
|
Zariadenia na ochranu pred veľkou vodou
|
1
|
Rybničné kanále
|
1
|
|
Lovisko, kadisko
|
1
|
|
Technicko – bezpečnostný dozor na rybníkoch
|
1
|
|
3. Rozdelenie a označovanie
chovaných druhov rýb
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Rozdelenie chovaných druhov rýb
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
vysvetliť pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né
rybnikárstvo,
objasniť pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj
vedľajšie, nežiaduce druhy rýb,
vysvetliť ako sa označujú chované ryby.
|
vysvetlil pojmy teplovodné rybnikárstvo, studenovod-né
rybnikárstvo,
objasnil pojmy: hospodársky cenné druhy rýb, hlavné aj
vedľajšie, nežiaduce druhy rýb,
vysvetlil ako sa označujú chované ryby.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Označovanie chovaných druhov rýb
|
1
|
Označovanie chovaných druhov rýb
|
1
|
4. Starostlivosť o úrodnosť
rybníkov
|
34
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Intenzifikačné opatrenia v rybnikárstve
|
1
|
|
vyjadriť vlastnými slovami význam jednotlivých
intenzifikačných opatrení.
|
vyjadril vlastnými slovami význam jednotlivých
intenzifikačných opatrení.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
4.1 Ošetrovanie
– meliorácie rybníkov
|
20
|
|
|
Meliorácie: vysvetlenie pojmov, úlohy melioračných
zásahov
|
1
|
|
definovať pojem meliorácie,
charakterizovať úlohy melioračných zásahov.
|
definoval pojem meliorácie,
charakterizoval úlohy melioračných zásahov.
|
Ošetrovanie rybničných kanálov
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
objasniť význam a úlohy ošetrovania rybničných
kanálov.
|
objasnil význam a úlohy ošetrovania rybničných
kanálov.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Drenážovanie rybníkov
|
1
|
vysvetliť funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby
drenážovania a zdôvodniť ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov.
|
vysvetliť funkciu drenážovania rybníkov, opísať spôsoby
drenážovania a zdôvodniť ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov.
|
Odbahňovanie rybníkov: význam rybničného bahna,
príčiny zabahňovania rybníkov
|
1
|
vysvetliť vlastnými slovami význam rybničného bahna,
objasniť príčiny zabahňovania, charakterizovať jednotlivé spôsoby
odbahňovania, opísať postup pri odbahňovaní rybníkov.
vysvetliť vlastnými slovami vznik nerovností rybničného
dna a postup pri ich odstraňovaní.
|
vysvetlil vlastnými slovami význam rybničného bahna,
objasnil príčiny zabahňovania, charakterizoval jednotlivé spôsoby
odbahňovania, opísať postup pri odbahňovaní rybníkov.
vysvetlil vlastnými slovami vznik nerovností rybničného
dna a postup pri ich odstraňovaní.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, 1neštandardizovaný didaktický
test.
|
Spôsoby odbahňovania rybníkov
|
1
|
|
Plošné úpravy dna
|
1
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Plošné úpravy dna
|
1
|
Mechanické spracovanie dna – význam
|
1
|
|
vysvetliť význam mecha-nického spracovania dna rybníkov,
opísať spôsoby mechanic-kého spracovanie dna a zdôvodniť
ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,
objasniť dôvody prehlbovanie rybničných okrajov.
|
vysvetlil význam mecha-nického spracovania dna rybníkov,
opísal spôsoby mechanic-kého spracovanie dna a zdôvodnil
ich vhodnosť pre jednotlivé druhy rybníkov,
objasnil dôvody prehlbovanie rybničných okrajov.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Spôsoby mechanického spracovania rybničného dna
|
1
|
|
Prehlbovanie rybničných okrajov
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
Vodné rastliny: význam, rozdelenie
|
1
|
|
vysvetliť vlastnými slovami význam vodných rastlín,
opísať nepriaznivé dôsledky zaburiňovania rybníkov,
objasniť rozdelenie vodných rastlín z rybárskeho hľadiska,
charakterizovať pozitívny a negatívny význam
fytoplanktónu aj vyšších vodných rastlín,
vyjadriť vlastnými slovami spôsoby obmedzovania premnožených
rastlín v raste.
|
vysvetlil vlastnými slovami význam vodných rastlín,
opísal nepriaznivé dôsledky zaburiňovania rybníkov,
objasnil rozdelenie vodných rastlín z rybárskeho hľadiska,
charakterizoval pozitívny a negatívny význam
fytoplanktónu aj vyšších vodných rastlín,
vyjadril vlastnými slovami spôsoby obmedzovania premnožených
rastlín v raste.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Nižšie vodné rastliny
|
1
|
|
Nižšie vodné rastliny
|
1
|
|
Vyššie vodné rastliny
|
1
|
|
Odstraňovanie premnožených vodných rastlín
|
1
|
|
Odstraňovanie premnožených vodných rastlín
|
1
|
|
Kompostovanie rybničných porastov
|
1
|
|
Zimovanie rybníkov
|
1
|
|
charakterizovať význam, úlohy a spôsoby letnenia a zimovania
rybníkov.
|
charakterizoval význam, úlohy a spôsoby letnenia a zimovania
rybníkov.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Letnenie rybníkov
|
1
|
|
Letnenie rybníkov
|
1
|
|
4.2 Vápnenie
rybníkov
|
5
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
|
|
|
|
Význam vápnenia
|
1
|
vysvetliť vlastnými slovami význam vápnenia, spô-soby
a techniku vápnenia rybníkov,
opísať druhy vápna používané v rybnikárstve,
objasniť kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy
je nežiaduce.
|
vysvetlil vlastnými slovami význam vápnenia, spô-soby
a techniku vápnenia rybníkov,
opísal druhy vápna používané v rybnikárstve,
objasnil kedy je vápnenie vhodné a nevyhnutné a kedy
je nežiaduce.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Vápenaté hnojivá
|
1
|
Spôsoby a technika vápnenia
|
1
|
Spôsoby a technika vápnenia
|
1
|
Spôsoby a technika vápnenia
|
1
|
4.3 Hnojenie
rybníkov
|
8
|
|
|
|
|
|
Význam hnojenia, biogénne prvky
|
1
|
|
charakterizovať význam hnojenia rybníkov a jeho
vplyv na produkciu,
vysvetliť význam biogénnych prvkov,
objasniť vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,
vysvetliť pojmy primárni producenti, konzumenti, rozkladači,
definovať potravné raťazce so zameraním na rybničné
spoločenstvo,
opísať podmienky pre efektívne využívanie hnojív,
poznať ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy
nehnojiť,
opísať techniku hnjenia
vysvetliť vlastnými slovami
význam hnojenia hospo-dárskymi hnojivami a priemyselnými
ako aj spôsob ich používania.
|
charakterizoval význam hnojenia rybníkov a jeho
vplyv na produkciu,
vysvetlil význam biogénnych prvkov,
objasnil vlastnými slovami kolobeh látok vo vode,
vysvetlil pojmy primárni producenti, konzumenti, rozkladači,
definovať potravné raťazce so zameraním na rybničné
spoločenstvo,
opísal podmienky pre efektívne využívanie hnojív,
poznal ako sa stanovuje potreba hnojenia, kedy hnojiť a kedy
nehnojiť,
opísal techniku hnjenia
vysvetlil vlastnými slovami
význam hnojenia hospo-dárskymi hnojivami a priemyselnými
ako aj spôsob ich používania.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Kolobeh látok vo vode
|
1
|
|
Kolobeh látok vo vode
|
1
|
|
Podmienky pre efektívne využívanie hnojív
|
1
|
|
Stanovenie potreby hnojenia
|
1
|
|
Hospodárske hnojivá
|
1
|
|
Hospodárske hnojivá
|
1
|
|
Priemyselné hnojivá
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|