ROZPIS UČIVA PREDMETU: rybnikárstvo
|
3 hodiny týždenne,
spolu 99 hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1. Optimalizácia životného
prostredia v rybníku
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Optimalizácia rybničného
prostredia
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
poznať spôsoby a význam optimalizácie životného
prostredia v rybníku pre vysokú výrobu rýb a ich dobrý
zdravotný stav, hlavne s ohľadom na stabilizáciu pH vody.
|
poznal spôsoby a význam optimalizácie životného
prostredia v rybníku pre vysokú výrobu rýb a ich dobrý
zdravotný stav, hlavne s ohľadom na stabilizáciu pH vody.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Optimalizácia rybničného
prostredia
|
1
|
Optimalizácia rybničného
prostredia
|
1
|
Úprava pH
|
1
|
Úprava pH
|
1
|
|
2. Chov kapra
|
69
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Vývoj chovu kapra
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
Zároveň nadväzuje aj na predmet biológia a chov hospodárskych
zvierat.
|
vyjadriť vlastnými slovami
históriu chovu kapra na našom území,
charakterizovať biológiu rybničnej
formy kapra.
|
vyjadril vlastnými slovami históriu
chovu kapra na našom území,
charakterizoval biológiu rybničnej
formy kapra.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
2.1 Biológia
kapra
|
3
|
Biológia kapra
|
1
|
Biológia kapra
|
1
|
Biológia kapra
|
1
|
2.2 Genetika
a zákony dedičnosti v chove kapra
|
6
|
|
|
|
|
Základné pojmy
|
1
|
definovať základné pojmy z genetiky,
poznať genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetliť
jeho vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť.
|
definoval základné pojmy z genetiky,
poznal genetické založenie typu ošupenia kapra a vysvetlil
jeho vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Základné pojmy
|
1
|
Genetické založenie typu ošupenia kapra
|
1
|
Genetické založenie typu ošupenia kapra
|
1
|
Genetické založenie typu ošupenia kapra
|
1
|
|
Genetické založenie typu ošupenia kapra
|
1
|
|
2.3 Plemenárska
práca v chove kapra
|
13
|
|
|
|
|
|
Plemenárska práca a jej úlohy
|
1
|
|
objasniť cieľ a úlohy plemenárskej práce,
definovať základné pojmy v plemenárskej práci,
vysvetliť význam a cieľ výberu,
poznať metódy plemenitby a ich vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť
charakterizovať kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,
vyjadriť vlastnými slovami význam evidencie a označovania.
|
objasnil cieľ a úlohy plemenárskej práce,
definoval základné pojmy v plemenárskej práci,
vysvetlil význam a cieľ výberu,
poznal metódy plemenitby a ich vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť
charakterizoval kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,
vyjadril vlastnými slovami význam evidencie a označovania.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Základné pojmy
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
Zároveň nadväzuje aj na predmet biológia a chov hospodárskych
zvierat.
|
Chovný cieľ
|
1
|
Plemenný štandard kapra
|
1
|
Plemenný štandard kapra
|
1
|
Plemenný štandard kapra
|
1
|
Výber
|
1
|
Plemenitba a metódy plemenitby
|
1
|
Plemenitba a metódy plemenitby
|
1
|
|
Plemenitba a metódy plemenitby
|
1
|
|
Kontrola úžitkovosti
|
1
|
|
Kontrola dedičnosti
|
1
|
|
Evidencia a označovanie
|
1
|
|
2.4 Chov
generačných kaprov
|
4
|
|
|
|
|
|
Výberové ukazovatele
|
1
|
|
poznať výberové ukazovatele pri výbere generačných
kaprov ako aj jednotlivé etapy výberu,
opísať vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská
starostlivosť o generačných kaprov.
|
poznal výberové ukazovatele pri výbere generačných
kaprov ako aj jednotlivé etapy výberu,
opísal vlastnými slovami v čom spočíva chovateľská
starostlivosť o generačných kaprov.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Etapy výberu
|
1
|
|
Chovateľská starostlivosť o generačných
kaprov
|
1
|
|
Chovateľská starostlivosť o generačných
kaprov
|
1
|
|
2.5
Reprodukcia kaprov
|
11
|
|
|
|
|
|
Biologické základy rozmnožovania kapra
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
vyjadriť vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania
kaprov,
objasniť chovateľský princíp jednotlivých spôsobov
rozmnožovania kaprov,
vysvetliť výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov
rozmnožovania kaprov,
objasniť ako sa dá časovo ovplyvniť rozmnožovanie
kaprov a aký to má význam,
poznať spôsoby odlepovania ikier,
opísať inkubáciu ikier kapra.
|
vyjadril vlastnými slovami biologické základy rozmnožovania
kaprov,
objasnil chovateľský princíp jednotlivých spôsobov
rozmnožovania kaprov,
vysvetlil výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov
rozmnožovania kaprov,
objasnil ako sa dá časovo ovplyvnil rozmnožovanie kaprov
a aký to má význam,
poznal spôsoby odlepovania ikier,
opísal inkubáciu ikier kapra.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Biologické základy rozmnožovania kapra
|
1
|
Hromadný neres kapra
|
1
|
Hromadný neres kapra
|
1
|
Skupinový neres kapra
|
1
|
Skupinový neres kapra
|
1
|
Umelý výter kapra
|
1
|
Umelý výter kapra
|
1
|
|
Časové ovplyvňovanie rozmnožovania kapra
|
1
|
|
Spôsoby odlepovania ikier
|
1
|
|
Inkubácia ikier kapra
|
1
|
|
2.6 Chov plôdika
kapra
|
7
|
|
|
|
|
|
Chov plôdika v neresových rybníkoch
|
1
|
|
vyjadriť vlastnými slovami chovateľský princíp
jednotlivých spôsobov chovu plôdika kapra, ich výhody a nevýhody.
|
vyjadril vlastnými slovami chovateľský princíp
jednotlivých spôsobov chovu plôdika kapra, ich výhody a nevýhody.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Chov plôdika v neresových rybníkoch
|
1
|
|
Chov plôdika v neresových rybníkoch
|
1
|
|
Metoda rýchleného odchovu plôdika kapra
|
1
|
|
Metoda rýchleného odchovu plôdika kapra
|
1
|
|
Odchov plôdika kapra v plôdikových výťažníkoch
bez prelovenia počas vegetačného obdobia
|
1
|
|
Odchov plôdika kapra v kombinácii s rozkrmovaním
vreckového plôdika
|
1
|
|
2.7 Chov násad
a konzumných kaprov
|
6
|
|
|
|
|
|
Chov násad kapra
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
vysvetliť vlastnými slovami chovateľský princíp a technológiu chovu násad
kapra a konzumných kaprov, ich
výhody a nevýhody,
charakterizovať intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,
poznať hospodársky turnus v chove kapra.
|
vysvetlil vlastnými slovami chovateľský princíp a technológiu chovu násad
kapra a konzumných kaprov, ich
výhody a nevýhody,
charakterizoval intenzitu obhospodarovania kaprových rybníkov,
poznal hospodársky turnus v chove kapra.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Chov násad kapra
|
1
|
Chov konzumných kaprov
|
1
|
Chov konzumných kaprov
|
1
|
Intenzita obhospodarovania kaprových rybníkov
|
1
|
Hospodársky turnus v chove kapra
|
1
|
2.8
Prikrmovanie kaprov
|
20
|
|
|
|
|
Význam a rozdelenie živín
|
1
|
|
charakterizovať rozdelenie živín,
vysvetliť vlastnými slovami význam jednotlivých živín:
bielkovín, sacharidov, lipidov, vitamínov, minerálnych látok, špecificky
účinných látok,
objasniť pojem metabolizmus, opísať anabolické a katabolické
procesy,
definovať pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná
energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
vyjadriť vlastnými slovami metabolizmus základných živín:
bielkovín sacharidov, lipidov,
pomenovať jednotlivé časti tráviacej sústavy kapra,
vysvetliť fyziológiu trávenia kapra,
charakterizovať pojmy sýtosť a hladovanie,
definovať jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie
kapra,
definovať pojem kŕmny koeficient,
objasniť činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho
koeficientu,
opísať jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť
význam úpravy krmív,
vyjadriť vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,
opísať techniku kŕmenia kapra,
zdôvodniť kontrolu prikrmovania kaprov.
|
charakterizoval rozdelenie živín,
vysvetlil vlastnými slovami význam jednotlivých živín:
bielkovín, sacharidov, lipidov, vitamínov, minerálnych látok, špecificky
účinných látok,
objasnil pojem metabolizmus, opísať anabolické a katabolické
procesy,
definoval pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná
energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
vyjadril vlastnými slovami metabolizmus základných živín:
bielkovín sacharidov, lipidov,
pomenoval jednotlivé časti
tráviacej sústavy kapra,
vysvetlil fyziológiu trávenia kapra,
charakterizoval pojmy sýtosť a hladovanie,
definoval jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie
kapra,
definoval pojem kŕmny koeficient,
objasnil činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho
koeficientu,
opísal jednotlivé spôsoby úpravy krmív a vysvetliť
význam úpravy krmív,
vyjadril vlastnými slovami zásady kŕmenia kapra,
opísal techniku kŕmenia kapra,
zdôvodnil kontrolu prikrmovania kaprov.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Význam a rozdelenie živín
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
Význam a rozdelenie živín
|
1
|
Význam a rozdelenie živín
|
1
|
Premena látok a energie
|
1
|
Premena látok a energie
|
1
|
Spotreba a využitie energie
|
1
|
Spotreba a využitie energie
|
1
|
Tráviaca sústava kapra
|
1
|
|
Fyziológia trávenia
|
1
|
|
Druhy krmív a ich hodnotenie
|
1
|
|
Druhy krmív a ich hodnotenie
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
Kŕmny koeficient
|
1
|
Úprava krmív
|
1
|
Zásady kŕmenia kapra
|
1
|
Zásady kŕmenia kapra
|
1
|
|
|
Zásady kŕmenia kapra
|
1
|
|
Technika kŕmenia
|
1
|
|
Technika kŕmenia
|
1
|
|
|
Kontrola prikrmovania
|
1
|
|
|
2.9 Nové
technológie chovu kapra
|
3
|
|
|
|
|
|
Nové technológie chovu kapra
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
poznať nové technológie v chove kapra a možnosti
ich aplikácie v našich podmienkach.
|
poznal nové technológie v chove kapra a možnosti
ich aplikácie v našich podmienkach.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,
praktická.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test, práca na počítači.
|
Nové technológie chovu kapra
|
1
|
Nové technológie chovu kapra
|
1
|
3. Chov doplnkových
druhov rýb
|
20
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam chovu doplnkových druhov rýb
|
1
|
|
vysvetliť vlastnými slovami význam chovu doplnkových
druhov a ich vplyv na ekonomiku rybničného hospodártva,
objasniť význam aklimatizácie rýb,
charakterizovať u jednotlivých doplnkových druhov rýb: biologické
požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť rybníkov, požiadavky
na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu chovu všetkých
vekových kategórii.
|
vysvetlil vlastnými slovami význam chovu doplnkových
druhov a ich vplyv na ekonomiku rybničného hospodártva,
objasnil význam aklimatizácie rýb,
charakterizoval u jednotlivých doplnkových druhov rýb: biologické
požiadavky, požiadavky na prostredia, vhodnosť rybníkov, požiadavky
na potravu, spôsoby rozmnožovania a technológiu chovu všetkých
vekových kategórii.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Význam chovu doplnkových druhov rýb
|
1
|
|
Aklimatizácia
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
Aklimatizácia
|
1
|
Chov lieňa sliznatého
|
1
|
Chov lieňa sliznatého
|
1
|
Chov lieňa sliznatého
|
1
|
Chov bylinožravých rýb
|
1
|
Chov bylinožravých rýb
|
1
|
Chov bylinožravých rýb
|
1
|
Význam chovu dravých rýb
|
1
|
|
Chov šťuky severnej
|
1
|
|
Chov šťuky severnej
|
1
|
|
Chov šťuky severnej
|
1
|
|
Chov zubáča veľkoústeho
|
1
|
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Chov zubáča veľkoústeho
|
1
|
|
Chov zubáča veľkoústeho
|
1
|
Učivo z rybnikárstva nadväzuje na odborné
predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia v chove
rýb , choroby rýb a učebnú prax.
|
Chov sumca veľkého
|
1
|
Chov sumca veľkého
|
1
|
Chov sumca veľkého
|
1
|