|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu
Odborný premet rybnikárstvo
svojim obsahom nadväzuje na učivo ichtyológie, hydrobiológie, ekológie,
stroje a zariadenia v chove rýb a na učebnú prax, ktoré rozvíja,
prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma
a pod témy), jeho výučba je orientovaná do 2.,3. a 4 ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti,
ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom
rýb, ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať
vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými
organizmami. Učivo začína základmi
rybničnej výroby a základnými pojmami v rybnikárstve. V odbornom predmete rybnikárstvo žiak získa vedomosti ako sa starať
o úrodnosť rybníkov, zamerať sa na optimalizáciu životného
prostredia v rybníku. Učivo sa skladá z poznatkov o chove
kapra, chove doplnkových druhov rýb, ale aj o chove koi kaprov. Žiak získa
vedomosti o výlovoch rybníkov, o preprave ikier, plôdika a rýb,
o výpočte a stanovení obsádok rybníkov, o sádkovaní rýb,
predaji rýb, komorovaní rýb a hospodárskom význame rýb. Žiaci sa
oboznámia s témou stanovenie a kontrola kritických bodov a čo
je jej cieľom. Odborný predmet rybnikárstvo veľmi úzko súvisí s ochranou
životného prostredia a preto sa jeden tematický celok zaoberá aj touto
problematikou Odborný
predmet rybnikárstvo je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími
predmetmi ichtyológia, hydrobiológia, chov rýb v riadenom prostredí,
rybárstvo vo voľných vodách, choroby rýb a učebnou praxou.
Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa
schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné
spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania rybnikárstva majú stimulovať rozvoj poznávacích
schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť.
Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny
subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať,
učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo
najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti
zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame
formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom.
Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou tematikou. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom
vyučovacieho predmetu rybnikárstvo v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo
je poskytnúť žiakom súbor
vedomostí, zručností a kompetencií o základných vlastnostiach životného
prostredia rýb, o starostlivosti o úrodnosť rybníkov, zamerať sa na
optimalizáciu životného prostredia v rybníku o poznatkoch o chove
kapra, o chove doplnkových druhov rýb, ale aj o chove koi kaprov, o výlovoch rybníkov, o preprave
ikier, plôdika a rýb, o výpočte a stanovení obsádok rybníkov,
o sádkovaní rýb, predaji rýb, komorovaní rýb a hospodárskom význame
rýb, o ochrane prírody, o vzťahoch a súvislostiach medzi životným
prostredím rýb – vodou a chovom rýb, a tak formulovať logické
myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie
využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom
živote. Žiaci získajú poznatky o chove kapra a doplnkových druhov
rýb, osvoja si základné vzťahy medzi organizmom a vonkajším prostredím
ako aj technológiu chhovu. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom
predmete rybnikárstvo smeruje k pochopeniu
prírody ako celku a cieľom je
chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém, chápať organizmus v interakcii so
životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme
živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať
kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: V odbornom predmete ichtyológia využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať
prečítaný, alebo vypočutý text v materinskom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu
úpravu písomných prejavov, -
spracovávať písomné textové
informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť
text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým
prejavom v materinskom jazyku, -
pochopiť a vyhodnocovať
svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje
právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach
otvoreného trhu práce, Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť
ale aj reproduktívne myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
rozvíjať prácu v kolektíve,
v družnej a priateľskej atmosfére, -
hodnotiť a rešpektovať
svoju vlastnú prácu a prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí
dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom
vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,
-
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom
nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí
problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. Spôsobilosť využívať informačné
technológie Absolvent má:
pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon
povolania,
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie, Spôsobilosť byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy,
ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu
prítomnosť a budúcnosť, -
poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo
vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej
planéty, -
uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne
podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta, -
pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom,
rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej
turistiky a komunikačných systémov, -
chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť,
aplikovať ich v globálnom kontexte, -
tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu
problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri
vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť
druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti,
xenofóbií a diskriminácií, -
konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami
spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo odbornom
predmete rybnikárstvo využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich
odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom
umožňujú: Požadované vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|