Chronológia zmien
ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

| |
ROČNÍK: DRUHÝ
ROZPIS UČIVA PREDMETU: stroje a zariadenia používané v chove rýb
|
spolu 66
hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Technické zobrazovanie v strojníctve
|
25
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam predmetu, základné
pojmy
|
1
|
|
vedieť charakterizovať základné pojmy a vedieť
odlišnosti medzi nimi
|
správne charakterizoval základné pojmy ako sú stroj, ústrojenstvo,
mechanizmus, súčiastka
opísal všeobecné zloženie stroja, poznal význam
pojmov:
stroj, skupina, podskupina,
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústne odpovede
|
Základy technického
zobrazovania telies, výkresy, pomôcky:
- úvod a význam technického
kreslenia, pomôcky,
- normy, rozdelenie,
technické výkresy, rozdelenie,
- čiary,, mierky
zobrazovania, tech.písmo,
- pravouhlé premietanie
telies,
- zobrazovanie jednoduchých
hranatých telies,
- zobrazovanie zložitých
hranatých telies,
- zobrazovanie rotačných
telies,
- zobrazovanie zložitých
rotačných telies,
- kreslenie rezov a prierezov,
- kreslenie rezov a prierezov,
- kótovanie súčiastok, pravidlá,
-zásady kótovania,
-zásady kótovania,
- kótovanie závitov,
- kreslenie a čítanie
normalizovaných súčiastok.
|
15
|
poznať základné pomôcky používané v technickom
zobrazovaní,
vedieť druhy výkresov,
vysvetliť princípy zobrazovania telies,
zvládnuť zobraziť jednoduché telesá na priemetne,
poznať mierky zobrazovania,
vedieť kresliť rezy a prierezy telies,
poznať zásady kótovania telies a predpisovania
rozmerov,
|
vedel, aké pomôcky sa používajú pri zobrazovaní,
poznal druhy výkresov,
opísal výkres,
vedel zobraziť jednoduché geometrické telesá,
vedel používať mierky zobrazovania,
vedel nakreliť rez a prierez telesa,
vedel predpísať a čítať rozmery na výkrese,
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
samostatná práca-výkres
|
Kreslenie základných strojových súčiastok :
- kreslenie hriadeľov,
- kreslenie hriadeľov,
- kreslenie súčiastok,
- kreslenie súčiastok,
- kreslenie súčiastok.
|
5
|
Vedieť čítať z výkresu,
z technickej dokumentácie a vyhotoviť náčrt bežných súčiastok:
skrutku, maticu, čap, hriadeľ, ložisko, klin, pero,
|
vedel čítať údaje z technického výkresu, zo schémy
bežné súčiastky,
vedel vyhotoviť jednoduché náčrty bežných súčiastok,
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústne odpovede
samostatná práca-výkres
|
Technické zobrazovanie telies, samostatná práca:
- vyhotovenie výkresu súčiastky,
- vyhotovenie výkresu súčiastky,
- vyhotovenie výkresu súčiastky.
|
3
|
vedieť vyhotoviť náčrtok jednoduchých súčiastok,
|
vedel vyhotoviť náčrtok jednoduchých súčiastok,
|
písomné skúšanie
|
samostatná práca-výkresy
|
Práca s technickou dokumentáciou:
- práca s katalógom náhradných súčiastok,
návodom na obsluhu.
|
1
|
|
vedieť používať základnú technickú dokumentáciu k strojom:
katalóg náhradných dielov, návod
na obsluhu, schémy zapojenia strojov.
|
vedel čítať
a použiť základnú dokumentáciu ku strojom a čítať z nej.
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústne odpovede
|
Technické materiály používané
pri stavbe strojov a prevádzke strojov
|
10
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Konštrukčné materiály a ich vlastnosti:
- technické materiály, význam, rozdelenie,
-základné vlastnosti materiálov,
- technické železo, charakteristika, výroba,
- oceľ, druhy, výroba, charakteristika,
- polotovary z ocele, ich využitie,
- farebné kovy a ich zliatiny,
- plastické hmoty a ostatné materiály.
|
7
|
|
poznať základné materiály, ktoré sa používajú pri
stavbe a prevádzke strojov,
vedieť základné vlastnosti kovových materiálov,
charakterizovať základné
konštrukčné materiály: železo, oceľ, liatinu, farebné kovy a ich
zliatiny,
rozlíšiť konštrukčné materiály,
vedieť základné plastické hmoty a ich škodlivý
vplyv na životné prostredie,
vedieť ostatné základné konštrukčné materiály v stavbe
strojov,
|
vedel charakterizovať základné konštrukčné materiály,
vedel rozlíšiť od seba základné materiály,
vedel aké polotovary sa používajú z ocele a kde
sa môžu v rybárskej praxi použiť,
charakterizoval plastické hmoty,
poznal vplyv materiálov na životné prostredie,
opísal, kde sa konštrukčné materiály v strojoch
používajú,
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
didaktický test
|
Prevádzkové materiály a ich vlastnosti :
- palivá, druhy a ich využitie,
- mastiace látky, druhy a ich využitie,
- zásady bezpečnosti pri manipulácii s PHM,
ochrana pred poškodením životného prostredia.
|
3
|
poznať prevádzkové materiály vo vzťahu k strojom,
charakterizovať druhy palív využívaných v rybárstve,
charakterizovať druhy mastiacich látok v nadväznosti
na rybárske prevádzky,
vedieť vysvetliť vplyv prevádzkových látok na životné
prostredie a chov rýb.
|
poznal prevádzkové materiály a ich základné
vlastnosti,
charakterizoval druhy palív a mastiacich látok,
vedel vplyv týchto látok na životné prostredie.
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
didaktický test
|
Strojové súčiastky na spájanie
a prenos pohybu
|
6
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Strojové súčiastky na spájanie:
- druhy spojov, rozdelenie, skrutky, matice, podložky,
- čapy a kolíky,
- kliny a perá,
- závlačky, poisťovanie
spojov proti uvolneniu.
|
4
|
|
poznať spojovacie súčiastky a vedieť kde sa používajú
v strojoch,
vedieť používať tieto súčiastky vo vzťahu k správnemu
fungovaniu stroja a predchádzaniu porúch,
charakterizovať ich použitie,
|
poznal základné spojovacie súčiastky,
vedel o zásadách ich správneho používania,
vedel predchádzať poruchám strojov a zariedení vo
vzťahu k týmto súčiastkam,
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Strojové súčiastky na prenos otáčavého pohybu:
- hriadele a čapy,
- ložiská, použitie, predchádzanie poruchám.
|
2
|
poznať súčiastky
na prenos pohybu a vedieť kde sa používajú v strojoch,
vedieť používať tieto súčiastky vo vzťahu k správnemu
fungovaniu stroja a predchádzania porúch,
charakterizovať ich použitie.
|
poznal základné súčiastky
na prenos pohybu,
vedel o zásadách ich správneho používania,
vedel predchádzať poruchám strojov a zariedení vo
vzťahu k týmto súčiastkam.
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Nerozoberateľné spoje
|
4
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
- druhy, použitie, nitové spoje,
- spájkované spoje ,
- zvarové spoje,
- lepené spoje.
|
|
|
vysvetliť princíp nerozoberateľných spojov,
charakterizovať spoje,
opísať spoje.
|
vedel druhy spojov,
vysvetlil princíp spojov,
využitie spojov v strojoch,
popísal spoje.
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Strojové súčiastky na vedenie
tekutín
|
2
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Potrubie, spájanie potrubia, časti potrubia:
- potrubie, význam, časti potrubia,
- popis častí potrubia, spájanie rúr.
|
|
|
poznať hlavné časti potrubia a ich funkciu,
vysvetliť spôsoby spájania rúr,
vedieť aké uzávery sa používajú na potrubí.
|
vedel využitie potrubia a jeho hlavné časti,
poznal spôsoby spájania rúr,
vedel aké uzávery sa používajú.
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Mechanizmy
|
10
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Spojky, prevody, prevodovky:
- charakteristika mechanizmov, rozdelenie, využitie,
- spojky, druhy, trecie spojky,
- prevody a prevodovky.
|
3
|
|
vedieť vysvetliť mechanizmy,
poznať princíp práce,
charakterizovať hlavné časti vo vzťahu k správnemu
ošetrovaniu a predchádzaniu závad,
|
vedel vysvetliť
princíp mechanizmu,
charakterizoval hlavné
časti mechanizmov,
vedel predchádzať poruchám vo vzťahu k strojom,
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Kinematické mechanizmy:
- kľukové
a pákové mechanizmy,
- vačkové a ostatné mechanizmy.
|
2
|
vedieť vysvetliť mechanizmy,
poznať princíp práce,
charakterizovať hlavné časti vo vzťahu k správnemu
ošetrovaniu a predchádzaniu závad,
|
vedel vysvetliť
princíp mechanizmu,
charakterizoval hlavné
časti mechanizmov,
vedel predchádzať poruchám vo vzťahu k strojom,
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
didaktický test
|
Hydraulické mechanizmy:
- význam, princíp, použitie v rybárskych
prevádzkach,
- hlavné časti hydraulických mechanizmov,
- popis častí, vo vzťahu predísť poruchám
strojov.
|
3
|
|
vedieť vysvetliť mechanizmy,
poznať princíp práce,
charakterizovať hlavné časti vo vzťahu k správnemu
ošetrovaniu a predchádzaniu závad,
|
vedel vysvetliť
princíp mechanizmu,
charakterizoval hlavné
časti mechanizmov,
vedel predchádzať poruchám vo vzťahu k strojom,
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
didaktický test
|
Pneumatické mechanizmy:
- význam, princíp, použitie,
- hlavné časti, popis vo vzťahu predísť poruchám
strojov.
|
2
|
|
vedieť vysvetliť mechanizmy,
poznať princíp práce,
charakterizovať hlavné časti vo vzťahu k správnemu
ošetrovaniu a predchádzaniu závad.
|
vedel vysvetliť
princíp mechanizmu,
charakterizoval hlavné
časti mechanizmov,
vedel predchádzať poruchám vo vzťahu k strojom.
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
didaktický test
|
Ručné spracovanie kovov
|
9
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Meranie, meradlá:
- meranie, význam, jednotky, rozdelenie meradiel a ich
využitie,
- meranie základnými presnými meradlami, posuvným
meradlom a mikrometrom.
|
2
|
|
poznať základné meradlá,
vedieť merať posuvným meradlom,
|
vedel používať meradlá,
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Pilovanie:
- význam, použitie, pilníky,
- postup pri pilovaní.
|
2
|
vysvetliť pilovanie
pri jednoduchých opravách strojov,
|
vedel použiť pilovanie
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Vŕtanie:
- význam, použitie, princíp,
- vrtáky, ich použitie,
- zariadenia na vŕtanie, postup.
|
3
|
charakterizovať vŕtanie,
poznať vrtáky,
poznať zariadenia na vŕtanie,
|
vedel využiť technológiu
vŕtani pri jednoduchých
prácach,
poznal vrtáky,
poznal zariadenia na vŕtanie,
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Brúsenie:
- význam, použitie, princíp,
- brúsne nástroje, brúsky.
|
2
|
charakterizovať brúsenie,
poznať brúsne nástroje,
poznať zariadenia na brúsenie.
|
vedel využiť
brúsenie pri jednoduchých
prácach pri oprave a údržbe stroja,
poznal brúsne nástroje,
poznal zariadenia na brúsenie.
|
ústne frontálne skúšanie
|
ústna odpoveď
|
Všeobecné pokyny hodnotenia:
Pri každom hodnotení
tematického celku používame všeobecné kritériá a klasifikáciu
uvedenú v tomto ŠkVP (pre jednotlivcov, skupinu, pre ústne). Neštandardizované
didaktické testy pripravuje vyučujúci.
Po ukončení tematického celku v danom
vyučovacom predmete pripraví vyučujúci neštandardizovaný didaktický test
na overenie vedomostí a zručností žiakov. Otázky
v písomnej práci a neštandardizovaných didaktických testoch nesmú
presahovať stanovenú úroveň vzdelávacích výstupov v jednotlivých
tematických celkoch. Hodnotenie písomnej práce a neštandardizovaného
didaktického testu stanovuje vyučujúci a žiaci sú s ním oboznámení
po ukončení testu. Výsledky písomnej práce a neštandardizovaného
didaktického testu sú významnou súčasťou sumatívneho hodnotenia a uchovávajú
sa počas doby štúdia žiaka. Vo výslednej
klasifikáciu sa odzrkadľuje súhrnne hodnotenie , ktoré sa odvíja od miery
zvládnutia obsahového a výkonového štandardu, priebežné
hodnotenie, ktoré preveruje schopnosť žiaka využiť medzipredmetové vzťahy
a uplatniť získané vedomosti a schopnosti pri riešení konkrétnych
úloh a práca žiaka v skupine.
Klasifikácia písomných prác a neštandardizovaných
didaktických testov:
Stupeň 1 – výborný,
žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na
90%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 2 – chválitebný žiak obsahový a výkonový
štandard predmetu ovláda aspoň na 75%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 3 – dobrý
žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50
%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 4 – dostatočný žiak
obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 30%, (z maximálneho
počtu bodov),
Stupeň 5 - nedostatočný žiak obsahový a výkonový štandard
predmetu ovláda na menej ako 30 %, (z maximálneho počtu bodov).
|