II. ročník III. ročník
Chronológia zmien
ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

| |
Názov
predmetu
|
stroje a zariadenia
používané v chove rýb
|
Časový rozsah výučby
|
spolu 132 hodín
|
Ročník
|
druhý a tretí
|
Kód a názov študijného
odboru
|
4215 6 Rybárstvo
|
Vyučovací jazyk
|
slovenský jazyk
|
Charakteristika predmetu
Úlohou
predmetu je umožniť žiakom osvojiť si všeobecné poznatky a špeciálne
poznatky o technike, ktorá sa používa
v rybárstve. Pochopiť význam techniky a predovšetkým poznanie
jej hlavných konštrukčných a funkčných princípov, zásady jej efektívneho
využívania a udržiavania. Súčasne si žiaci osvoja základné poznatky
o materiáloch, ktoré sa využívajú pri konštrukcii strojov, jej prevádzke,
budov a zariadení so zameraním na rybárstvo. V nadväznosti na všeobecný
základ technických disciplín, spolu s predmetom motorové vozidlá vytvára
predmet stroje a zariadenia technickú zložku odborného vzdelania absolventa a podieľa
sa na formovaní projektovaného profilu absolventa.
Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom vyučovacieho predmetu stroje
a zariadenia je poskytnúť žiakom súbor
vedomostí, zručností a kompetencií o technických materiáloch, súčiastkach,
mechanizmoch o ich logickom
usporiadaní v nadväznosti na stroje určené pre rozličné využitie, o javoch, zákonitostiach a vzťahoch
medzi nimi, formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti
a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní,
odbornom výcviku a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných
pojmoch, osvoja si odbornú terminológiu, budú ovládať základné pravidlá
bezpečnosti práce s technikou. Žiaci nadobudnú presvedčenie o užitočnosti
teoretických poznatkov a praktických zručností, že poznaním strojov a ich
správnym využívaním sa uľahčuje práca človeka, chráni sa životné
prostredie.
Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:
Vo vyučovacom
predmete stroje a zariadenia využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú:
Komunikatívne a sociálne
interakčné spôsobilosti
Sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text,
hovorené slovo, diapozitívy) tak, aby každý každému porozumel,
vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,
správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich
závery a dôsledky.
Interpersonálne
a intrapersonálne spôsobilosti
osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti
za prácu v kolektíve,
rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej
atmosfére,
hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu
druhých.
Schopnosti riešiť
problémy
rozpoznávať problémy v priebehu ich technického
vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom
okamihu k dispozícii (pozorovanie, meranie, experimentovanie, a pod.),
vedieť vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém,
ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,
hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy,
informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného
problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky
neviedli k cieľu,
posudzovať riešenie daného
problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti
a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj rôzne riešenia daného problému,
korigovať nesprávne riešenia problému.
Spôsobilosti využívať
informačné technológie
získavať informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním
všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,
zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať
informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo
osvojiť si nové poznatky.
Spôsobilosť byť
demokratickým občanom
formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu
ich vzdelávania využívaním všetkých
metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,
preukázať vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje
vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné
prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.
Odborné kompetencie
ovládať a používať odbornú termibológiu svojho
odboru,
rozoznať a charakterizovať bežné druhy materiálov,
surovín, strojových súčiastok, mechanizmov používaných v rybárstve,
poznať princíp práce mechanizmov používaných v rybárstve,
vysvetliť fyzikálne a technické základy zloženia strojov a zariadení
používaných v rybárstve,
poznať základné druhy mechanizmov a ich zloženie pre
technológie používane v rybárstve,
vedieť sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch,
metodikách, technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej
sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom
poznať zásady efektívneho a hospodárneho využívania
energií, surovín, materiálov, strojov a zariadení.
Stratégia vyučovania
Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov tematického
celku
|
Stratégia vyučovania
|
Metódy
|
Formy práce
|
Technické zobrazovanie v strojníctve
|
Informačno receptívna, výklad
reproduktívna – riadený
rozhovor
heuristická - rozhovor, riešenie
úloh
hermeneutická – riadený
rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Technické materiály používané
pri stavbe strojov a prevádzke strojov
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická – riadený
rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Strojové súčiastky na spájanie
a prenos pohybu
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická – riadený
rozhovor
|
Frontálna výučba
Frontálna a
individuálna práca žiakov
Práca s knihou
|
Nerozoberateľné spoje
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická – riadený
rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Strojové súčiastky na vedenie
tekutín
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická – riadený
rozhovor
|
frontálna výučba
fFrontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Mechanizmy
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická – riadený
rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Ručné spracovanie kovov
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Mechanizácia kŕmenia rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Mechanizácia výlovu a triedenia rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Mechanizácia nakladania a vykladania rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Preprava rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Zariadenia na udržiavanie akosti vody
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Zariadenia na kosenie a likvidáciu porastov
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Plavidlá a pohonné jednotky
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Mechanizácia v spracovaní rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Bezpečnosť pri práci v chove rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická -
rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická –
riadený rozhovor
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna práca žiakov
práca s knihou
|
Učebné zdroje
Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Názov tematického
celku
|
Odborná literatúra
|
Didaktická technika
|
Materiálne výučbové
prostriedky
|
Ďalšie zdroje
(internet, knižnica, ...
|
Technické zobrazovanie v strojníctve
|
J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke
učebné a študijné odbory SOU.
Alfa, Bratislava 1986
Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke
tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992
|
meotar
fólie
|
strojnícke tabuľky
rysovacie prostriedky
modely
súčiastky
|
výkresy
katalógy strojov
schémy
|
Technické materiály používané
pri stavbe strojov a prevádzke strojov
|
J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke
učebné a študijné odbory SOU.
Alfa, Bratislava 1986
Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke
tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka diapozitívov
|
strojnícke tabuľky
vzorky materiálov
odborné filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
|
Strojové súčiastky na spájanie
a prenos pohybu
|
J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke
učebné a študijné odbory SOU.
Alfa, Bratislava 1986
Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke
tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992
|
meotar
fólie
premietačka diapozitívov
|
strojnícke tabuľky
modely súčiastok
diapozitívy
|
obrázky
|
Nerozoberateľné spoje
|
J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke
učebné a študijné odbory SOU.
Alfa, Bratislava 1986
Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke
tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992
|
meotar
fólie
videotechnika
|
strojnícke tabuľky
vzorky
odborné filmy
|
obrázky
|
Strojové súčiastky na vedenie
tekutín
|
J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke
učebné a študijné odbory SOU.
Alfa, Bratislava 1986
Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke
tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992
|
meotar
fólie
|
strojnícke tabuľky
modely súčiastok
|
obrázky
|
Mechanizmy
|
J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke
učebné a študijné odbory SOU.
Alfa, Bratislava 1986
Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke
tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992
|
meotar
fólie
|
modely mechanizmov
|
obrázky
|
Ručné spracovanie kovov
|
Jiří Outrata: Technológia ručného spracovania
kovov. Alfa, Bratislava 1967
|
meotar
fólie
|
modely
|
obrázky
|
Mechanizácia kŕmenia rýb
|
Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt
plus. Bratislava 2001
Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium.
Praha 1998
|
meotar
fólie
PC
|
obrázky
učebnica
tabuľa
|
internet
|
Mechanizácia výlovu a triedenia rýb
|
Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt
plus. Bratislava 2003
Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium.
Praha 1998
|
meotar
fólie
PC
|
obrázky
učebnica
tabuľa
učebné texty
|
internet
|
Mechanizácia nakladania a vykladania rýb
|
Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt
plus. Bratislava 2003
Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium.
Praha 1998
|
meotar
fólie
PC
|
obrázky
učebnica
tabuľa
|
internet
|
Preprava rýb
|
Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt
plus. Bratislava 2003
Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium.
Praha 1998
|
meotar
fólie
PC
|
obrázky
učebnica
tabuľa
|
internet
|
Zariadenia na udržiavanie akosti vody
|
Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt
plus. Bratislava 2001
Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium.
Praha 1998
|
meotar
fólie
PC
|
obrázky
učebnica
tabuľa
učebné texty
|
internet
|
Zariadenia na kosenie a likvidáciu porastov
|
Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt
plus. Bratislava 2001
Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium.
Praha 1998
|
meotar
fólie
PC
|
obrázky
učebnica
tabuľa
učebné texty
|
internet
|
Plavidlá a pohonné jednotky
|
|
meotar
fólie
PC
|
obrázky
učebnica
tabuľa
učebné texty
|
internet
|
Mechanizácia v spracovaní rýb
|
Meren M.: Zpracování ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar
fólie
PC
|
obrázky
učebnica
tabuľa
učebné texty
|
internet
|
Bezpečnosť pri práci v chove rýb
|
|
PC
|
tabuľa
učebné texty
|
internet
|
|