Str. a zar. v chove rýb

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



II. ročník
III. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

stroje a zariadenia používané v chove rýb

Časový rozsah výučby

spolu  132 hodín

Ročník

druhý a tretí

Kód a názov študijného odboru

4215 6 Rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

 

          Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si všeobecné poznatky a špeciálne poznatky o  technike, ktorá sa používa  v rybárstve. Pochopiť význam techniky a predovšetkým poznanie jej hlavných konštrukčných a funkčných princípov, zásady jej efektívneho využívania a udržiavania. Súčasne si žiaci osvoja základné poznatky o materiáloch, ktoré sa využívajú pri konštrukcii strojov, jej prevádzke, budov a zariadení so zameraním na rybárstvo. V nadväznosti na všeobecný základ technických disciplín, spolu s predmetom motorové vozidlá vytvára predmet stroje a zariadenia technickú zložku odborného vzdelania absolventa a podieľa sa na formovaní projektovaného profilu absolventa.

Predmet stroje a zariadenia  nadväzuje na učivo základnej školy, najmä v predmetoch fyzika, oblasť mechaniky a štrukturálneho zloženia látok. Ďalej nadväzuje na predmet chémia časť zloženia látok, značky prvkov a usporiadanie atómov v látkach. Predmet je členený na tematické celky, ktoré na seba  logicky nadväzujú od jednoduchších zložiek k zložkám zložitejším. Začiatok je venovaný základom tecchnického zobrazovania telies a strojov aby žiaci vedeli  z nákresov a schém čítať rôzne druhy technickej dokumentácie, v nadväznosti na zvolený odbor.  Cez poznanie základných materiálov pokračuje poznávanie jednoduchších telies- strojových súčiastok, ďalej ich logické  usporadúvanie do mechanizmov, či iných celkov.   Žiaci si musia uvedomiť, že  poznaním strojov a ich správnym využívaním, či ošetrovaním, zaobchádzaním  v súlade s ochranou životného prostredia sa zvyšuje bezpečnosť práce,  zvyšuje sa produktivota práce, znižujú sa náklady na prevádzku strojov a spotrebu energií.  Pri výbere učiva sa citlivo  pristupovalo  s prihliadnutím na vymedzenú týždennú hodinovú dotáciu  a primeranosť učiva podľa schopností žiakov.

Predmet vedie žiakov k tomu, aby si žiaci osvojili odbornú terminológiu, vedeli ju správne používať, aby  nadobudli  základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie, aby získali a osvojili si  teoretické vedomosti a zručnosti  v oblasti bezpečnej práce a manipulácie s látkami, súčiastkami, strojmi,  aby si uvedomili pozitívny a negatívny dopad niektorých chemických látok, ktoré sa používajú v prevádzke techniky,  na zdravie a životné prostredie človeka. 

Metódy, formy a prostriedky vyučovania  strojov a zariadení  majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru.

Výučba bude prebiehať v odbornej učebni strojov a motorových vozidiel, za využitia jednak didaktickej techniky a prítomnosti rôznych modelov častí strojov.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu stroje a zariadenia je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o technických materiáloch, súčiastkach, mechanizmoch  o ich logickom usporiadaní v nadväznosti na stroje určené pre rozličné využitie, o  javoch, zákonitostiach a vzťahoch medzi nimi, formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, odbornom výcviku a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných pojmoch, osvoja si odbornú terminológiu, budú ovládať základné pravidlá bezpečnosti práce s  technikou. Žiaci nadobudnú presvedčenie o užitočnosti teoretických poznatkov a praktických zručností, že poznaním strojov a ich správnym využívaním sa uľahčuje práca človeka, chráni sa životné prostredie.        

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete stroje a zariadenia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálne interakčné spôsobilosti

*       Sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo, diapozitívy) tak, aby každý každému porozumel,

*       vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,

*       správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky.

Interpersonálne a intrapersonálne spôsobilosti

*       osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve,

*       rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

*       hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých.

Schopnosti riešiť problémy

*       rozpoznávať problémy v priebehu ich technického vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii (pozorovanie, meranie, experimentovanie, a pod.),

*       vedieť vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,

*       hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu,

*       posudzovať riešenie daného  problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

*       korigovať nesprávne riešenia problému.

Spôsobilosti využívať informačné technológie

*       získavať informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*       zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

*       formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu ich  vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*       preukázať vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.

Odborné kompetencie

 

*       ovládať a používať odbornú termibológiu svojho odboru,

*       rozoznať a charakterizovať bežné druhy materiálov, surovín, strojových súčiastok, mechanizmov používaných v rybárstve,

*       poznať princíp práce mechanizmov používaných v rybárstve,

*       vysvetliť fyzikálne a technické  základy zloženia strojov a zariadení používaných v rybárstve,

*       poznať základné druhy mechanizmov a ich zloženie pre technológie používane v rybárstve,

*       vedieť sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách, technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom

*       poznať zásady efektívneho a hospodárneho využívania energií, surovín, materiálov, strojov a zariadení.

 

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Technické zobrazovanie v strojníctve

Informačno receptívna, výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Technické materiály používané pri stavbe strojov a prevádzke strojov

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Strojové súčiastky na spájanie a prenos pohybu

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Práca s knihou

 

Nerozoberateľné spoje

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Strojové súčiastky na vedenie tekutín

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

fFrontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizmy

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Ručné spracovanie kovov

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizácia kŕmenia rýb

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizácia výlovu a triedenia rýb

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizácia nakladania a vykladania rýb

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Preprava rýb

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Zariadenia na udržiavanie akosti vody

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Zariadenia na kosenie a likvidáciu porastov

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Plavidlá a pohonné jednotky

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizácia v spracovaní rýb

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Bezpečnosť pri práci v chove rýb

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

 

 

 

 

 

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Technické zobrazovanie v strojníctve

J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke učebné a študijné odbory SOU.  Alfa, Bratislava 1986

Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992

meotar

fólie

 

 

 

strojnícke tabuľky

rysovacie prostriedky

modely

súčiastky

výkresy

katalógy strojov

schémy

Technické materiály používané pri stavbe strojov a prevádzke strojov

J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke učebné a študijné odbory SOU.  Alfa, Bratislava 1986

Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

strojnícke tabuľky

vzorky materiálov

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty

Strojové súčiastky na spájanie a prenos pohybu

J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke učebné a študijné odbory SOU.  Alfa, Bratislava 1986

Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992

meotar

fólie

premietačka diapozitívov

 

strojnícke tabuľky

modely súčiastok

diapozitívy

obrázky

Nerozoberateľné spoje

J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke učebné a študijné odbory SOU.  Alfa, Bratislava 1986

Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992

meotar

fólie

videotechnika

strojnícke tabuľky

vzorky

odborné filmy

obrázky

Strojové súčiastky na vedenie tekutín

J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke učebné a študijné odbory SOU.  Alfa, Bratislava 1986

Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992

meotar

fólie

 

strojnícke tabuľky

modely súčiastok

obrázky

Mechanizmy

J.Doleček – Z.Holoubek : Strojníctvo pre nestrojnícke učebné a študijné odbory SOU.  Alfa, Bratislava 1986

Ing.Pavel Vávra – Ing. Jan Leinveber: Strojnícke tabuľky pre SOU. Alfa, Bratislava 1992

meotar

fólie

 

modely mechanizmov

obrázky

Ručné spracovanie kovov

Jiří Outrata: Technológia ručného spracovania kovov. Alfa, Bratislava 1967

meotar

fólie

 

modely

obrázky

Mechanizácia kŕmenia rýb

 

Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt plus. Bratislava 2001

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

fólie

PC

obrázky

učebnica

tabuľa

 

internet

Mechanizácia výlovu a triedenia rýb

 

Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

fólie

PC

obrázky

učebnica

tabuľa

učebné texty

internet

Mechanizácia nakladania a vykladania rýb

 

Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

fólie

PC

obrázky

učebnica

tabuľa

 

internet

Preprava rýb

 

Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

fólie

PC

obrázky

učebnica

tabuľa

 

internet

Zariadenia na udržiavanie akosti vody

 

Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt plus. Bratislava 2001

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

fólie

PC

obrázky

učebnica

tabuľa

učebné texty

internet

Zariadenia na kosenie a likvidáciu porastov

 

Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt plus. Bratislava 2001

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

fólie

PC

obrázky

učebnica

tabuľa

učebné texty

internet

Plavidlá a pohonné jednotky

 

 

meotar

fólie

PC

obrázky

učebnica

tabuľa

učebné texty

internet

Mechanizácia v spracovaní rýb

 

Meren M.: Zpracování ryb. Informatorium. Praha 2002

meotar

fólie

PC

obrázky

učebnica

tabuľa

učebné texty

internet

Bezpečnosť pri práci v chove rýb

 

 

PC

tabuľa

učebné texty

internet

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 06, 2009.