ROZPIS UČIVA PREDMETU: chov rýb v riadenom
prostredí
|
2 hodiny týždenne,
spolu 66 hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1. Úvod do predmetu
chov rýb v riadenom prostredí
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam chovu rýb v riadenom
prostredí
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
zhodnotiť význam chovu rýb v riadenom prostredí,
reprodukovať históriu, súčasnú úroveň, ale aj
perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí,
|
zhodnotil význam chovu rýb v riadenom prostredí,
reprodukoval históriu, súčasnú úroveň, ale aj
perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
História, súčasná úroveň
a perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí
|
1
|
História, súčasná úroveň
a perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí
|
1
|
2. Biológia lososovitých
rýb
|
6
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Pstruh potočný
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
vysvetliť vlastnými slovami
biológiu, ekológiu, životné prostredie, spôsob života, potravu,
rast, rozmnožovanie a hospodársky význam jednotlivých druhov
lososovitých rýb, pomenovať jednotlivé línie pstruha dúhového a rozdiely
medzi nimi,
|
vysvetlil vlastnými slovami biológiu, ekológiu, životné
prostredie, spôsob života, potravu, rast, rozmnožovanie a hospodársky
význam jednotlivých druhov lososovitých rýb, pomenoval jednotlivé línie
pstruha dúhového a rozdiely medzi nimi,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Hlavátka podunajská
|
1
|
Lipeň tymiánový
|
1
|
Sivoň potočný, síhy
|
1
|
Pstruh dúhový
|
1
|
Línie pstruha dúhového
|
1
|
3. Požiadavky
lososovitých rýb na životné prostredie
|
6
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť vlastnými slovami požiadavky lososovitých rýb
na kvalitu vody: požiadavky na teplotu vody, požiadavky na kyslík, požiadavky
na pH vody, na alkalitu vody,
požiadavky na oxid uhličitý a na ďalšie plyny, na rozpustené látky
vo vode, na organické znečistenie, na zákal, na prúd vody, osvetlenie,
objasniť vzájomné vzťahy medzi oxidom uhličitým, pH a alkalitou,
|
vyjadril vlastnými slovami požiadavky lososovitých rýb
na kvalitu vody: požiadavky na teplotu vody, požiadavky na kyslík, požiadavky
na pH vody, na alkalitu vody,
požiadavky na oxid uhličitý a na ďalšie plyny, na rozpustené látky
vo vode, na organické znečistenie, na zákal, na prúd vody, osvetlenie,
objasnil vzájomné vzťahy medzi oxidom uhličitým, pH a alkalitou,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb
|
1
|
Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb
|
1
|
Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb
|
1
|
Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb
|
1
|
Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb
|
1
|
4. Plemenárska práca
v chove pstruha dúhového
|
12
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Plemenárska práca a jej úlohy
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
objasniť cieľ a úlohy plemenárskej práce,
opísať plemenárske programy, ich cieľ a význam,
definovať základné pojmy v plemenárskej práci,
vysvetliť význam a cieľ výberu,
vymenovať a opísať výberové ukazovatele,
poznať metódy plemenitby a ich vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť
charakterizovať kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,
vyjadriť vlastnými slovami význam evidencie a označovania.
|
objasnil cieľ a úlohy plemenárskej práce,
opísal plemenárske programy, ich cieľ a význam,
definoval základné pojmy v plemenárskej práci,
vysvetlil význam a cieľ výberu,
vymenoval a opísal výberové ukazovatele,
poznal metódy plemenitby a ich vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť
charakterizoval kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,
vyjadril vlastnými slovami význam evidencie a označovania.
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Plemenárske programy
|
1
|
Základné pojmy
|
1
|
Chovný cieľ a
plemenný štandard
|
1
|
Výber a výberové ukazovatele pstruha dúhového
|
1
|
Výberové ukazovatele pstruha dúhového
|
1
|
Plemenitba a metódy plemenitby
|
1
|
Plemenitba a metódy plemenitby
|
1
|
Kontrola úžitkovosti
|
1
|
Kontrola dedičnosti úžitkových vlastností
|
1
|
Evidencia
|
1
|
Evidencia a označovanie rýb
|
1
|
|
5. Chov generačných
lososovitých rýb
|
3
|
|
|
|
|
|
Chov generačných rýb pstruha potočného, lipňa a
hlavátky
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
objasniť techniku a spôsoby chovu generačných rýb
pri jednotlivých druhoch lososovitých rýb,
|
objasnil techniku a spôsoby chovu generačných rýb
pri jednotlivých druhoch lososovitých rýb,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Chov generačných rýb sivoňa a síhov
|
1
|
Chov generačných rýb pstruha dúhového
|
1
|
6. Chovné
objekty pre lososovité ryby
|
7
|
|
|
|
|
|
Charakteristika rybochovných objektov
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
charakterizovať chovné objekty pre lososovité ryby,
objasniť zásady výberu vhodnej lokality,
vysvetliť vlastnými slovami napájanie rybochovných
objektov,
opísať systémy chovných objektov,
opísať základné procesy úpravy vody,
|
charakterizoval chovné objekty pre lososovité ryby,
objasnil zásady výberu vhodnej lokality,
vysvetlil vlastnými slovami napájanie rybochovných
objektov,
opísal systémy chovných objektov,
opísal základné procesy úpravy vody,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Zásady výberu lokality
|
1
|
Napájanie rybochovných objektov
|
1
|
Systémy chovných objektov
|
1
|
Systémy chovných objektov
|
1
|
Systémy chovných objektov
|
1
|
Základné procesy úpravy vody
|
1
|
7. Liahne
pre ikry rýb
|
8
|
|
|
|
|
|
Požiadavky na zdroj vody do liahne
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť vlastnými slovami požiadavky na zdroj vody do
liahne,
vysvetliť plánovanie vody do liahne,
charakterizovať požiadavky na liaharenské prístroje a na
materiál na liaharenské prístroje,
opísať jednotlivé systémy liaharenských prístrojov,
ich výhody a nevýhody,
|
vyjadril vlastnými slovami požiadavky na zdroj vody do
liahne,
vysvetlil plánovanie vody do liahne,
charakterizovaťlpožiadavky na liaharenské prístroje a na
materiál na liaharenské prístroje,
opísal jednotlivé systémy liaharenských prístrojov,
ich výhody a nevýhody,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Plánovanie potreby vody do liahne
|
1
|
Požiadavky na liaharenské prístroje
|
1
|
Materiál na liaharenské prístroje
|
1
|
Systémy liaharenských prístrojov
|
1
|
Systémy liaharenských prístrojov
|
1
|
Systémy liaharenských prístrojov
|
1
|
Systémy liaharenských prístrojov
|
1
|
|
8. Plemenitba rýb a fyziológia
rozmnožovania
|
12
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Samčie pohlavné orgány
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
objasniť stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích
aj samičích,
opísať stavbu ikry a spermie,
vysvetliť vývoj pohlavných buniek,
zhodnotiť kvalitu ikier a mlieča,
charakterizovať štádia vývoja pohlavných žliaz,
vyjadriť vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných
žliaz,
definovať plodnosť a spôsoby vyjadrovania
plodnosti,
definovať pohlavnú dospelosť,
vysvetliť pohlavný dimorfizmus,
opísať vlastnými slovami jednotlivé životné periódy
u rýb: embryonálnu, larválnu, juvenilnú, adultívnu, senektívnu,
charakterizovať a vysvetliť, ktoré vývojové štádia
sú dôležité z chovateľského hľadiska,
vysvetliť pojmy čas neresu, optimálna zrelosť,
objasniť oplodnenie rýb, vyjadriť vlastnými slovami príčiny
neplodnosti rýb,
|
objasnil stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích
aj samičích,
opísal stavbu ikry a spermie,
vysvetlil vývoj pohlavných buniek,
zhodnotiť
kvalitu ikier a mlieča,
charakterizoval štádia vývoja pohlavných žliaz,
vyjadril vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných
žliaz,
definoval plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,
definoval pohlavnú dospelosť,
vysvetlil pohlavný dimorfizmus,
opísal vlastnými slovami jednotlivé životné periódy u rýb:
embryonálnu, larválnu, juvenilnú, adultívnu, senektívnu,
charakterizoval a vysvetlil, ktoré vývojové štádia
sú dôležité z chovateľského hľadiska, vysvetliť pojmy čas
neresu, optimálna zrelosť,
objasniť oplodnenie rýb, vyjadriť vlastnými slovami príčiny
neplodnosti rýb,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Samičie pohlavné orgány
|
1
|
Regulácia činnosti pohlavných žliaz
|
1
|
Štádia vývoja pohlavných žliaz
|
1
|
Vývoj pohlavných buniek
|
1
|
Vývoj pohlavných buniek
|
1
|
Spermia – stavba a hodnotenie kvality
|
1
|
Spermia – stavba a hodnotenie kvality
|
1
|
Ikra – stavba a hodnotenie kvality
|
1
|
Čas neresu, optimálna zrelosť, oplodnenie
|
1
|
Neplodnosť rýb a jej príčiny
|
1
|
Neplodnosť rýb a jej príčiny
|
1
|
9. Umelý výter
rýb
|
9
|
|
|
|
|
|
Príprava na výter
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
objasniť prípravu na umelý výter,
vyjadriť vlastnými slovami spôsoby umelého výteru,
charakterizovať metódy oplodňovania,
definovať aktivačné roztoky,
vysvetliť oplodňovanie a preplachovanie ikier,
opísať uchovávanie pohlavných produktov,
vyjadriť vlastnými slovami spôsoby merania, váženia a počítania
ikier,
|
objasnil prípravu na umelý výter,
vyjadril vlastnými slovami spôsoby umelého výteru,
charakterizoval metódy oplodňovania,
definoval aktivačné roztoky,
vysvetlil oplodňovanie a preplachovanie ikier,
opísal uchovávanie pohlavných produktov,
vyjadril vlastnými slovami spôsoby merania, váženia a počítania
ikier,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Príprava na výter
|
1
|
Spôsoby umelého výteru
|
1
|
Metódy oplodňovania ikier
|
1
|
Aktivačné roztoky a odstraňovanie lepkavosti
ikier
|
1
|
Oplodňovania a preplachovanie ikier
|
1
|
Uchovávanie pohlavných produktov
|
1
|
Meranie, váženie a počítanie ikier
|
1
|
Meranie, váženie a počítanie ikier
|
1
|