III. ročník

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Na úvod Hore Ďalej



 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

ROČNÍK: TRETÍ

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:  chov rýb v riadenom prostredí

2 hodiny týždenne, spolu 66 hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Medzipredmetové vzťahy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Metódy hodnotenia

Prostriedky hodnotenia

1. Úvod do predmetu chov rýb v riadenom prostredí

3

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Význam chovu rýb v riadenom prostredí

1

Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia  rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú prax.

*        zhodnotiť význam chovu rýb v riadenom prostredí,

*        reprodukovať históriu, súčasnú úroveň, ale aj perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí,

*        zhodnotil význam chovu rýb v riadenom prostredí,

*        reprodukoval históriu, súčasnú úroveň, ale aj perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

História, súčasná úroveň a perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí

1

História, súčasná úroveň a perspektívy chovu rýb v riadenom prostredí

1

2. Biológia lososovitých rýb

6

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Pstruh potočný

1

Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia  rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú prax.

vysvetliť vlastnými slovami biológiu, ekológiu, životné prostredie, spôsob života, potravu, rast, rozmnožovanie a hospodársky význam jednotlivých druhov lososovitých rýb, pomenovať jednotlivé línie pstruha dúhového a rozdiely medzi nimi,

*        vysvetlil vlastnými slovami biológiu, ekológiu, životné prostredie, spôsob života, potravu, rast, rozmnožovanie a hospodársky význam jednotlivých druhov lososovitých rýb, pomenoval jednotlivé línie pstruha dúhového a rozdiely medzi nimi,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Hlavátka podunajská

1

Lipeň tymiánový

1

Sivoň potočný, síhy

1

Pstruh dúhový

1

Línie pstruha dúhového

1

3. Požiadavky lososovitých rýb na životné prostredie

6

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb

1

Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia  rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami požiadavky lososovitých rýb na kvalitu vody: požiadavky na teplotu vody, požiadavky na kyslík, požiadavky na pH vody,  na alkalitu vody, požiadavky na oxid uhličitý a na ďalšie plyny, na rozpustené látky vo vode, na organické znečistenie, na zákal, na prúd vody, osvetlenie,

*        objasniť vzájomné vzťahy medzi oxidom uhličitým, pH a alkalitou,

*        vyjadril vlastnými slovami požiadavky lososovitých rýb na kvalitu vody: požiadavky na teplotu vody, požiadavky na kyslík, požiadavky na pH vody,  na alkalitu vody, požiadavky na oxid uhličitý a na ďalšie plyny, na rozpustené látky vo vode, na organické znečistenie, na zákal, na prúd vody, osvetlenie,

*        objasnil vzájomné vzťahy medzi oxidom uhličitým, pH a alkalitou,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb

1

Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb

1

Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb

1

Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb

1

Požiadavky na kvalitu vody pre chov lososovitých rýb

1

4. Plemenárska práca v chove pstruha dúhového

12

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Plemenárska práca a jej úlohy

1

Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia  rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú prax.

*        objasniť cieľ a úlohy plemenárskej práce,

*        opísať plemenárske programy,  ich cieľ a význam,

*        definovať základné pojmy v plemenárskej práci,

*        vysvetliť význam a cieľ výberu,

*        vymenovať a opísať výberové ukazovatele,

*        poznať metódy plemenitby a ich  vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť

*        charakterizovať kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,

*        vyjadriť vlastnými slovami význam evidencie a označovania.

*        objasnil cieľ a úlohy plemenárskej práce,

*        opísal plemenárske programy,  ich cieľ a význam,

 

*        definoval základné pojmy v plemenárskej práci,

*        vysvetlil význam a cieľ výberu,

*        vymenoval a opísal výberové ukazovatele,

 

*        poznal metódy plemenitby a ich  vplyv na úžitkovosť a životaschopnosť

*        charakterizoval kontrolu úžitkovosti a dedičnosti,

*        vyjadril vlastnými slovami význam evidencie a označovania.

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Plemenárske programy

1

Základné pojmy

1

Chovný cieľ  a plemenný štandard

1

Výber a výberové ukazovatele pstruha dúhového

1

Výberové ukazovatele pstruha dúhového

1

Plemenitba a metódy plemenitby

1

Plemenitba a metódy plemenitby

1

Kontrola úžitkovosti

1

Kontrola dedičnosti úžitkových vlastností

1

Evidencia

1

Evidencia a označovanie rýb

1

 

5. Chov generačných lososovitých rýb

3

 

*         

*         

 

 

Chov generačných rýb pstruha potočného, lipňa a hlavátky

1

Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia  rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú prax.

*        objasniť techniku a spôsoby chovu generačných rýb pri jednotlivých druhoch lososovitých rýb,

*        objasnil techniku a spôsoby chovu generačných rýb pri jednotlivých druhoch lososovitých rýb,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Chov generačných rýb sivoňa a síhov

1

Chov generačných rýb pstruha dúhového

1

6. Chovné objekty pre lososovité ryby

7

 

*         

*         

 

 

Charakteristika rybochovných objektov

1

Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia  rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú prax.

*        charakterizovať chovné objekty pre lososovité ryby,

*        objasniť zásady výberu vhodnej lokality,

*        vysvetliť vlastnými slovami napájanie rybochovných objektov,

*        opísať systémy chovných objektov,

*        opísať základné procesy úpravy vody,

*        charakterizoval chovné objekty pre lososovité ryby,

*        objasnil zásady výberu vhodnej lokality,

*        vysvetlil vlastnými slovami napájanie rybochovných objektov,

*        opísal systémy chovných objektov,

*        opísal základné procesy úpravy vody,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Zásady výberu lokality

1

Napájanie rybochovných objektov

1

Systémy chovných objektov

1

Systémy chovných objektov

1

Systémy chovných objektov

1

Základné procesy úpravy vody

1

7. Liahne pre ikry rýb

8

 

*         

*         

 

 

Požiadavky na zdroj vody do liahne

1

Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia  rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú prax.

*        vyjadriť vlastnými slovami požiadavky na zdroj vody do liahne,

*        vysvetliť plánovanie vody do liahne,

*        charakterizovať požiadavky na liaharenské prístroje a na materiál na liaharenské prístroje,

*        opísať jednotlivé systémy liaharenských prístrojov, ich výhody a nevýhody,

*        vyjadril vlastnými slovami požiadavky na zdroj vody do liahne,

*        vysvetlil plánovanie vody do liahne,

*        charakterizovaťlpožiadavky na liaharenské prístroje a na materiál na liaharenské prístroje,

*        opísal jednotlivé systémy liaharenských prístrojov, ich výhody a nevýhody,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Plánovanie potreby vody do liahne

1

Požiadavky na liaharenské prístroje

1

Materiál na liaharenské prístroje

1

Systémy liaharenských prístrojov

1

Systémy liaharenských prístrojov

1

Systémy liaharenských prístrojov

1

Systémy liaharenských prístrojov

1

 

8. Plemenitba rýb a fyziológia rozmnožovania

12

 

 

 

Žiak má:

 

Žiak:

 

 

Samčie pohlavné orgány

1

Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia  rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú prax.

*        objasniť stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích aj samičích,

*        opísať stavbu ikry a spermie,

*        vysvetliť vývoj pohlavných buniek,

*        zhodnotiť kvalitu ikier a mlieča,

*        charakterizovať štádia vývoja pohlavných žliaz,

*        vyjadriť vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných žliaz,

*        definovať plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,

*        definovať pohlavnú dospelosť,

*        vysvetliť pohlavný dimorfizmus,

*        opísať vlastnými slovami jednotlivé životné periódy u rýb: embryonálnu, larválnu, juvenilnú, adultívnu, senektívnu,

*        charakterizovať a vysvetliť, ktoré vývojové štádia sú dôležité z chovateľského hľadiska,

*        vysvetliť pojmy čas neresu, optimálna zrelosť,

*        objasniť oplodnenie rýb, vyjadriť vlastnými slovami príčiny neplodnosti rýb,

*        objasnil stavbu a funkciu pohlavných orgánov samčích aj samičích,

*        opísal stavbu ikry a spermie,

*        vysvetlil vývoj pohlavných buniek,

*         zhodnotiť kvalitu ikier a mlieča,

 

*        charakterizoval štádia vývoja pohlavných žliaz,

*        vyjadril vlastnými slovami reguláciu činnosti pohlavných žliaz,

*        definoval plodnosť a spôsoby vyjadrovania plodnosti,

*        definoval pohlavnú dospelosť,

*        vysvetlil pohlavný dimorfizmus,

*        opísal vlastnými slovami jednotlivé životné periódy u rýb: embryonálnu, larválnu, juvenilnú, adultívnu, senektívnu,

*        charakterizoval a vysvetlil, ktoré vývojové štádia sú dôležité z chovateľského hľadiska, vysvetliť pojmy čas neresu, optimálna zrelosť,

*        objasniť oplodnenie rýb, vyjadriť vlastnými slovami príčiny neplodnosti rýb,

*         

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Samičie pohlavné orgány

1

Regulácia činnosti pohlavných žliaz

1

Štádia vývoja pohlavných žliaz

1

Vývoj pohlavných buniek

1

Vývoj pohlavných buniek

1

Spermia – stavba a hodnotenie kvality

1

Spermia – stavba a hodnotenie kvality

1

Ikra – stavba a hodnotenie kvality

1

Čas neresu, optimálna zrelosť, oplodnenie

1

Neplodnosť rýb a jej príčiny

1

Neplodnosť rýb a jej príčiny

1

9. Umelý výter rýb

9

 

*         

*         

 

 

Príprava na výter

1

Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia  rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú prax.

*        objasniť prípravu na umelý výter,

*        vyjadriť vlastnými slovami spôsoby umelého výteru,

*        charakterizovať metódy oplodňovania,

*        definovať aktivačné roztoky,

*        vysvetliť oplodňovanie a preplachovanie ikier,

*        opísať uchovávanie pohlavných produktov,

*        vyjadriť vlastnými slovami spôsoby merania, váženia a počítania ikier,

*        objasnil prípravu na umelý výter,

*        vyjadril vlastnými slovami spôsoby umelého výteru,

*        charakterizoval metódy oplodňovania,

*        definoval aktivačné roztoky,

*        vysvetlil oplodňovanie a preplachovanie ikier,

*        opísal uchovávanie pohlavných produktov,

*        vyjadril vlastnými slovami spôsoby merania, váženia a počítania ikier,

ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.

ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický test.

Príprava na výter

1

Spôsoby umelého výteru

1

Metódy oplodňovania ikier

1

Aktivačné roztoky a odstraňovanie lepkavosti ikier

1

Oplodňovania a preplachovanie ikier

1

Uchovávanie pohlavných produktov

1

Meranie, váženie a počítanie ikier

1

Meranie, váženie a počítanie ikier

1

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 06, 2009.